Není snad žádné herní postavičky, která by nebyla pro hráče i nehráče tak notoricky známá jako Mario. Tenhle obtloustlý italský instalatér se proháněl už v několika desítkách různých hrách a to jak na všech možných konzolích, tak i na osobním počítači. Mari0 je ale tak trochu netradiční recyklace známé značky. Vývojáři mu totiž do ruky vrazili mocnou zbraň v podobě ASHPD (Aperture Science Handheld Portal Device). Česky řečeno pistole střílející teleporty známé z hry Portal 1 a 2 od vývojářů z Valve.
Trochu k historii
První díl hry Portal byl vydán v roce 2007 a ukázal, že spojení střílečky v první osobě a logické hry k sobě sedí jak prdel na hrnec. Byl šířen přes digitální distribuci Steam a v krabicové verzi vyšel jen jako „bonus“ k edici her od Valve The Orange Box. Jeho oblíbenost vystoupala do takových výšin, že druhý díl v roce 2011 vyšel už dokonce jako samostatná hra. Základním princip Portalu tkví v tom, že můžete vytvořit dva teleporty. Jeden oranžový a druhý modrý; a ty slouží jako spojnice mezi dvěma různými body. Dají se ale tvořit jen na určitých místech a od vysněného cíle vás dělí většinou spousta překážek nebo robotických nepřátel. Navíc nemůžete střílet za roh, což by se v mnohých situacích zatraceně hodilo.
Může ale to co bezvadně fungovalo v Portalu, fungovat i v klasické mariovské skákačce? Odpověď zní ano i ne, protože budete mít k dispozici dva světy. Ten první je klasická kopie původní hry. Upřímně, díky vytvářeným teleportům se překonávání jednotlivých úkolů stává hračkou. Projít si původní hru s portálovou pistolí je jistě zajímavé, ale cítíte, že herní prvky nejsou 100% využity. Naštěstí je k dispozici ještě jeden svět. Po grafické stránce téměř totožný jako Portal, jen ve 2D a v 16 bitové grafice. V něm už teprve začíná hardcore herní zážitek.
Místy nedomyšlené herní principy
Jednotlivé úrovně ve světě Portalu jsou krátké a tvořené z několika úseků. Každý úsek představuje jeden problém, jenž se musíte pokusit vyřešit kombinací skákání, teleportování a posouvání objektů z místa na místo. Navíc máte k dispozici jen tři životy a žádnou možnost uložení, což je někdy k zlosti. Svět obsahuje docela dost nástrah, které vás snadno připraví o život. Když nepočítám bezedné propasti, jedná se o lasery nebo zkažení dané úrovně neuváženým postupem. Ano, tušíte správně. Pokud něco pokazíte, neexistuje tlačítko restart, jež by vše vrátilo do původního stavu. Musíte se zasebevraždit, což vás logicky stojí jeden z nedostatkových životů.
Audiovizuální zpracování
Grafická i zvuková stránka je téměř nepozměněná. Pamětníci možná budou brblat, ale já prostě neustále opakující hudební motiv Maria poslouchat déle než třicet minut nemohu. V máriovském světě Portalu mi navíc chyběly hlášky umělé inteligence GlaDOS. Grafická stránka je na druhou stranu zvládnutá velmi dobře. Jednoduše v objektech ten Portal vidíte a dokonce si svět zachoval i něco ze svého sterilního kouzla. Milovníci módních klobouků můžou vtisknout svému avatarovi trochu originality a vybrat mu jednu z 33 čapek.
Drobné bonusy, které potěší
Možná trochu nečekaně je součástí hry i multiplayer a to až pro čtyři hráče na jednom počítači. Jedná se o příjemné zpestření. Místy jsem měl ale se spoluhráči malinko problém v orientaci. Další bonus obzvlášť potěší kreativní jedince. Hra obsahuje i editor tratí. Můžete upravovat nejen ty stávající, ale dokonce tvořit i nové. Jeho ovládání je velmi intuitivní a rychle se dostane do krve.
Závěr a konečné hodnocení
Linuxový port Portalu v současné době neexistuje. Proto je Mari0 docela dobrý způsob, jak do jeho světa alespoň trochu nahlédnout. Není to úplně ono, přeci jen se jedná o freeware hru navíc z valné části postavenou na herních principech klasického Maria. Výsledný mix ale není vůbec špatný. Ano, má to spoustu chyb, ale hra se stále celkem aktivně vyvíjí a jmenované nedostatky mohou být časem odstraněny. Klasického Maria mám možná v lásce zatím o trochu víc než tento mix. Jak se říká, stará láska nerezaví.

Výhody
-
Nostalgické vzpomínky
-
Portálová pistole
-
Editor
-
Multiplayer
Nevýhody
-
Nedomyšlené herní prvky
-
Otravná hudba
-
Nevyužitý potenciál v původním světě