> Každá matematická dovednost, postup či technika, které jsem se naučil během šesti let na univerzitě, je teď z hlediska amerického trhu v zásadě zastaralá,
To je zjevná lež. Na zdejším fóru bylo jasně dokázáno, že informatici se musí učit matematiku, protože ta - narozdíl od znalosti technologií - nezastarává nikdy!
> komentář ředitele zmíněné společnosti iGate Patni, který si stěžuje na to, jak těžké je v Indii najít lidi s kreativním myšlením: Americký vzdělávací systém se podstatně více zaměřuje na inovace a praktické využití.
No to je tím, že taky nečte zdejší fórum - tam by mu bylo jasně vysvětleno, že důležité jsou teoretické základy a prakticky to využít se už člověk nějak naučí sám!
> vyžadují nejen matematické, ale i jiné myšlení. [...] doporučuje její výraznou redukci
No tak to už je naprosté rouhání! Kdybyste, vy žabaři, viděli, co se **za nás** učilo na matfyzu! To byste nedali! Kam ten svět spěje...
:)))
P.S. zajímavý článek, nechci vidět ty reakce :)))
Zasekli jsme se u stránky 94 :-(
http://forum.root.cz/index.php?topic=5076.0
Plodná by se označit dala, podobně jako např. kobylky.
Jako nejzajímavější myšlenku bych ale vidět to co v ní nepadlo, ale co je z ní poměrně evidentní: nezávisle na získaném matematickém (ale i jiném, např. sociologickém) vzdělání, všichni mají problém se domluvit a kupí na sebe různé "fallacies" (existuje vůbec český pojem)?
Na druhou stranu to v podstatě podporuje protimatfyzácký (Prýmkovský) tábor: pokud argument trpí "fallacy of ambiguity" nebo "fallacy of relevance", pak zcela irelevantní zda jeho autor ovládá formální logiku.
*Každý* IT produkt je potřeba *prodat* a znát alespoň základy toho, jak se to právně dělá. Ne každý IT produkt ale pro svoje vytvoření přímo vyžaduje znalost matematiky. Z toho plyne...?
(Samozřejmě nemluvím o pásových dělnících, kteří jsou zavřeni v kjůbiklu a dělají jenom jeden svůj úkon v rámci pásové výroby - ano, ti skutečně nepotřebují vědět nic jiného, než jak ten svůj šroubeček strčit do té správné své dírky. Mluvím o lidech, kteří pracují kreativně, jsou si vědomi širších souvislostí a rozumí svému produktu v jeho kontextu.)
Vase logika je uplne mimo.
1) Kazdy produkt IT neni potreba "prodat". Spoustu produktu si firmy/uzivatele vyvijeji pro svou vlastni potrebu.
2) Pokud potrebuji produkt "prodat", nemusim to delat sam, vetsinou na to mam obchodni/PR oddeleni.
3) K tomu, abych vedel, jakymi pravnimi pravidly se ridi prodej/uzivani software opravdu nepotrebuji studovat pravo na skole, staci mi zakladni povedomi o platnych zakonech.
Podle vasi logiky by bylo nutne povazovat IT za jeden ze zakladu pro pravniky, protoze pravnici delaji na pocitacich, ktere musi nekdo naprogramovat:))
Matematika je pro IT mnohem podstatnejsi, nez obory, ktere jste vyjmenoval, protoze je podstatna pri reseni rozsahle skupiny problemu, se kteryma se vetsina programatoru pri praci bezne setkava.
Jenom skromně připomínám, že článek, pod kterým diskutujeme, je o tom, že úzce specializované matematiky je snadné sehnat v Asii. Není tam ale snadné sehnat lidi, kteří mají širší přehled nejen o svém oboru, ale i o oborech souvisejících a vůbec celém prostředí, do kterého se produkt prodává (jenom se znalostí širšího kontextu je totiž možné přijít s něčím zcela novým, inovativním, co do toho kontextu zapadne líp než předchozí produkt).
Jestli nevidíte žádnou souvislost s tím, co jsem říkal, nevadí, nechme to být.
Clanok je postaveny z pohladu poloretarda-americana. Teda nerelevantny pre nase podmienky.
Kazdy, kto niekedy videl kod od indov, alebo cinanov vie ake je to peklo. A to nehovorim o inych (aj) hmotnych veciach. Jasne, dokazu vyrobit aj produkt, ktory je kvalitny, ale bude pavdepodobne este drahsi ako rovnaky produkt v rovnakej kvalite "u nas."
Takze mne z toho vychadza - ziadna specializacia, ziadne "uberznalosti," aziati su len lepsi ako nadpriemerny american. Ale to je aj simpanz, ci delfin. :-)
1) Tomu se říká "interní zákazník" a i jemu se to musí umět prodat. Pokud napochoduji do výroby s tím, že mám pro ně "nový úžasný program", tak skončím s modřinami a na koberečku u pana generálního.
2) A takhle vzniká SW, který nikdo nechce. PR oddělení prodává "to v té modré krabičce" a uživatelé mlátí hlavou o stůl a proklínají svého nákupčího a autory SW. Pokud o účelnosti vašeho výtvoru neumíte říci nic víc než "to je starostí obchodního/PR oddělení", tak to raději netvořte.
3) Požadované znalosti jsou odvozeny z toho, co programujemete. Pokud statistickou analýzu, pak potřebujete matematiku. Pokud simulaci rozpadu atomu, tak navíc ještě fyziku. Pokud účetní software tak účetnictví.
Pokud programujete webové stránky pro obecní úřad, pak matematiku opravdu nepotřebujete. Stejně tak jako ji nepotřebujete pro řídící systém nebo databáze. Pokud tedy za pojmem "znalost matematiky" nevidíte jen umět sčítat a odčítat. Já osobně za "matematikou" vidím logarytmy, soustavy rovnic, analytickou geometrii, pravděpodobnost a základy statistiky. A to zvládá jen naprosté minimum programátorů. Bez toho, že by jim neznalost působila nějaké problémy.
> A stejně se je nepodařilo vyvrátit.
Vyvracet má smysl nějaké ověřitelné tvrzení.
Jestliže někdo tvrdí "Informatik se neobejde bez matematiky" tak to má smysl vyvracet asi tak stejně jako tvrzení "Informatik se bez matematiky obejde". Popřípadě tvrzení "Informatik se neobejde bez kapesní kudličky".
Pán je asi nemocnej žejo? Kdyby ta matematika byla tak potřeba, asi se nebudou na základkách pořádat olympiády z programování. Já se třeba umisťoval vždy v naprostém republikovém top a maťuna mě nikdy moc nebrala. Mimo to znám řadu programátorů, kteří nemají dokončenou SŠ třeba a jsou úspěšní programátoři.
Pravda, píší OPENSOURCE.
Kdyby byli dobří v matematice, nemuseli by se srát s OpenSource a mohli by programovat proprietální technologie pro Widle.
Nejlepší matematik = nejlepší programátor = musí programovat pod Windows, protože jen Windows je opravdový systém a proto je na 95% počítačů.
Pro Linux programují jen idioti, kteří matiku neumí, proto je Linux na 5% počítačů.
Jo, tak to bude.
ZA NEÚSPĚCHEM LINUXU STOJÍ NEDOSTATEK DOBRÝCH MATEMATIKŮ PROGRAMÁTORŮ !!!!
KDYBY LINUX PROGRAMOVALI NEJLEPŠÍ MATEMATICI, BYL BY NA 166% VŠECH POČÍTAČŮ!!
PROGRAMÁTOR, KTERÝ NEUMÍ MATEMATIKU, SE CHYTNE JEN V OPENSOURCE!!!
Myslím, že tohle tu nikdo nevyvrací.
Zrovna proti logice tu asi nikdo nic mít nebude. Řekl bych, že logika, Boolova algebra jsou právě ty základy, který by mněl informatik mít.
Mně to příde jak u blbejch. Tady se "bojuje" za to, aby se učila hlavně oborová matematika. Tedy to co úzce souvisí s tím, s čím se bude 90% informatiků setkávat.
A ne, programování grafických editorů nejni pracovní náplň 90% informatiků/programátorů.
Aby se z informatiků nedělali kovaní matematici na všechno s čím se mohou teoreticky setkat.
Beztak to ani nejni možné.
Chtělo by to nějaký konsenzus, co všechno jako základ by měl informatik umět.
Např:
logika
Boolova algebra
lingebra
množiny
grafy
stitastika
???
Tady se ale plete dohromady IT a informatika (CompSci). Shodou okolností se vyskytuju na jedné informatické katedře; to, co se tu zkoumá, spadá hlavně do data miningu, databází apod. Svět, div se! většina z toho je aplikace logiky, diskrétní matematiky, algebry — často netriviální. Tu a tam pravděpodobnost, na což je třeba matalýza.
Ale ty tisíce ajťáků vůbec nepotřebují VŠ, stačí jim průmyslovka nebo VOŠka. U vysokoškolsky vzdělaného ajťáka se ale předpokládá, že když dostane za úkol třeba v nějaké hře realizovat systém gravitujících objektů, různé efekty apod., tak že bude vědět, z které strany se do toho pustit, na co si dát pozor a tak. A takových příkladů se dá vymyslet spousta - různé "inteligentní" vyhledávání, doplňování, práce s obrazovou informací... To vše už je plnohodnotná inženýrská práce a jako taková tím pádem založená na matematice. A právě k takové jsou přeci školeni na VŠ. Že je tu IT škol jak máku je jiná věc. To ale není problém toho oboru. Holt asi nejsme země s nějakým zázračným objemem vývoje a tolik vysokoškolsky vzdělaných ajťáků nepotřebujeme. Tak je to ale ve všech ostatních oborech taky - na jednoho stavebního inženýra připadá X zedníků, na jednoho strojaře Y zámečníků, na jednoho elektrotechnika Z elektrikářů. No a na jednoho IT inženýra hromada programátorů. :-) Když se nad tím zamyslíte, tak ta obyčejná programátořina se opravdu příliš neliší od elektrikařiny, žádnou extra kvalifikaci k tomu nepotřebujete. Ale elektrikář nestuduje na VŠ. :-)
Na to ale nepotrebuje VS, na to potrebuje vedet, jak takovy algoritmy fungujou. Nehelde na to, ze pokud budu realizovat trebas simulaci nejakyho fyzikalniho jevu,t ak si nekde najdu vzorecek, podle kteruho se to bude chovat - a to nikoli vzorec presny, ale vzorec pro nejaky numericky zjednoduseno.
To ze spousta tech veci patri nejakym zpusobem do matiky je jedna vec, druha je, co a jak se uci, a to vnimam osobne jako problem. Mysl by melo, kdyby se vzala naprosto prakticka vec na realizaci a k tomu se rekla nejaka ta teorie. Jenze realita vypada tak, ze se vyklada nejaka teorie, pricemz onen vykladac (nemuze byt reci o vyucujicim ...) casto vubec netusi, k cemu by to jako prakticky bylo dobry.
Mě je ouplně jedno, jestli se to bude menovat VŠ, VOŠ, nebo VeŠ. Ale těch 3-5 let je potřeba. Klidně udělejme jednu - dvě elitní školy s vysokou mírou matematiky. A ty běžný ajťáky přesuňme třeba do VOŠ. Ale těch 3-5 let ta VOŠka bude muset stejně trvat. Na střední se to zvládnout nedá. Nedělejte si iluze.
Iluze.
Realitou je, ze v 90% vsech pracovnich mist, ktere spadaji do skatulky v kategorii informatika si vystacite s vecmi ze stredni skoly. Staci se kouknout na nabidky prace, pro standardni webovy vyvoj ci spravu serveru zadnou pokrocilou matematiku proste nepotrebuje, staci jen selsky rozum a znalost technologie.
Mozna dve tretiny ze zbylych 10% - a to jsem velky optimista - muze potrebovat nejake povedomi o mirne pokrocilejsi matematice, i tak v zasade v praxi saha na nejaky SW knihovny/tooly napsanymi lidmi, kteri maji blize k matematikum nez k informatikum.
Lidi v R&D, kteri si dva mesice hraji s nejakym algoritmem, aby vysledkem bylo par desitek radku kodu pro bezneho ajtaka nesrozumitelnych, kteri aplikovanou matematiku skutecne potrebuji, bude tak 1% a tito specialiste jsou ted outsourcingem a asijskou konkurenci pomerne ohrozeni. Paradoxne Franta z Horni Dolni, ktery udrzuje weby pro mistni firmy, je na tom lepe - nejenze se matematikou trapit nemusi, ale ani jeho praci jentak nikdo do Bangalore neposle.
3) K tomu, abych vedel, jakymi pravnimi pravidly se ridi prodej/uzivani software opravdu nepotrebuji studovat pravo na skole, staci mi zakladni povedomi o platnych zakonech.
No vidíte, že ste to konečně pochopil. 90% ajťáku stačí základní povědomí o zákonech, o matematice, úplně stačí středoškolská matematika, ekonomii, managementu aby věděli jak funguje firma ve které pracují atd.
Prostě všeobecný přehled.
Nejni třeba z každého vychovávat právníka, ekonoma, managora nebo matematika :-).
Konečně ste to pochopil. Sláva, sláva, sláva!!!
On je tady obecně problém se slovem "základní". Když se řekne "základní znalost matematiky", tak si pod tím jeden představí povědomí o tom, co je to limita posloupnosti, zatímco jiný si představí přibližnou znalost, jak vést důkaz Fermatovy věty.
Ale když se řekne "základní znalost práva", tak si pod tím skoro všichni představí znalost toho, že za vraždu se jde sedět :)
Hlavne se tim da nasimulovat regulacni obvod a sledovat odezva v realnem case, coz v dobe, kdy pocitac byl IQ 15O nebo lednicka s feritovou pameti z ADT, byla dost prakticka vec. Predpokladam, ze dnes jsou na to specializovane programy, do kterych se prepise rovnice a je to. A pri rychlosti dnesnich CPU i v realnem case.
To určite áno. Ono sa tými integrátormi dajú (v analógovom tvare) riešiť diferenciálne rovnice, čo sú spravidla tiež len simulácie nejakých fyzikálnych systémov. Ináč už dávno vznikli jazyky (napríklad DSL založený na Fortrane), ktoré viac-menej simulovali analógové počítače: v podstate sa tam len popísalo prepojenie sčítačiek, násobičiek či integrátorov. V tom čase to ovšem u zložitejších systémov v reálnom čase iste nebolo.
Je to něco lepší. Umí násobit a sčítat současně :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/FMA_instruction_set
Spoustu věcí nezvládne stejně jako programátor, který nezná účetnictví, ekonomii, lingvistiku nebo právo.
Když jsem dělal pro firmu, kde se dělala opravdu pokročilá matematika, tak tam byl dedikovaný matematik, který neuměl programovat. Ale vydedukoval nějaké složité matematické algoritmy, pak je zjednodušoval (měl nějaké základní povědomí, jak počítače fungují, což si vymodeloval jako operace nad množinami a na ně to zjednodušoval), to zjednodušení sepsal jako komplexní operace složené z jednoduchých vzorců (různé vážené průměry, near-matche ap.) a my to programovali. Žádnou pokročilou matematiku jsme znát nepotřebovali.
Přesně tak to je.
Bohužel podle teorií místní fauny ten matematik nebyl vůbec dobrý, ale špatný! Protože matematika tříbí mysl jako žádná jiná věda a opravdu dobrý matematik by se naučil programovat za jediné odpoledne jen z jednoho listu A4 vytištěného kódu zapomenutého na záchodě.
http://www.matthias-ernst.eu/malbolge/debugger.html
('&%:9]!~}
|z2Vxwv-,P
Oqponl$Hji
g%eB@@>}=<
M:9wv6WsU2
T|nm-,jcL(
I&%$#"`CB]
V?Tx<uVtT`
Rpo3NlF.Jh
++FdbCBA@?
]!~|4XzyTT
43Qsqq(Lnm
kj"Fhg${z@>
Output:
Hello World!
Ale tohle je prasarna a brainfuck je jen minimalisticky. .) Mit syntaxi misto +++++ moznost 5+ tak je relativne v pohode.
Kdybyste pouzil Google, mohl jste si usetrit spoustu prace. BTW, prasarna to je a bylo to napsano tak, aby to prasarna byla. Trvalo 2 roky, nez se objevil prvni proram. A ten byl napsan pocitacem. Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Malbolge
Rekl bych, ze matematik a programator se slusnou, i kdyz ne perfektni znalosti matematiky, se domluvi lepe, nez matematik a programator s malou nasobilkou. Nebudou travit nekolik mesicu tim, ze se matematik bude pokouset vytvorit v programatorovi jakesi povedomi o matematice, aby to mohl nakodovat. Stejne tak by asi nebylo na skodu,aby matematik mel predstavu o algoritmizaci.
BTW, jsou v IT veci, jako treba klustery, o kterych vysly desne tlustoknihy, ve kterych neni snad ani radek kodu, ale jen strasna maticova matematika. Kdyz jsem jednu takovou jednou otevrel, tak jsem ji radsi honem zase zavrel.
Čili programátor (možná by stačilo doplnit: senior programátor) by měl mít obecný přehled, protože tehdy to byl matematik, se kterým pracoval, a zítra to může být účetní Zelených nebo ligvista popisující pravidla, podle kterých naučit počítač, jak se které slovo skloňuje.
Tak jistě, teoretická informatika je silně matematická, ale to je ostatně i teoretická fyzika, chemie či vlastně jakýkoliv teoretický přírodovědný obor.
1) I při interních zakázkách je potřeba to umět prodat. Zákazník je v takovém případě management
2) Většinou, ale třeba při 1) ne
3) K tomu, abych věděl, jaké jsou základní algoritmy, na základě kterých jde poskládat i dobře prodejná aplikace (Angry Birds, Facebook), mi stačí středoškolská matematika; právní základy se IIRC učí taky na střední
Matematika je velmi důležitá pro některé velmi dobře placené IT obory. Pro jiné velmi dobře placené IT obory je zase velmi důležitá ekonomie.
Samozrejme, umim matematiku i fyziku, na VS me neaucili z mat. nic noveho, nebot i kdyz me ucili matematici, diky mechanice a metalurgii na SS jem jiz umel prakticky aplikovat statisticku a a matice, nekolikanasobne integraly a limity pro me nylo neco, co se bezne pocitalo. Naopak jsem zjsitil, ze prof. z matematiky postrada ve vektorech zaklady Newtonovke fyziky a kdyz rekne ze vektor je sila, neuznava fakt, ze kada sila je jednoznacne dana nemennym pusobistem, dodal svemu tvrzeni zasadni rozmer tim, ze treba na moste podle ne, neni pusobiste dulezite ... tak to by me vazne zajimalo, kde se ztratil fakt sily na pace a rozklad sil v konstrukci ... cizm tomu dal korunu a ja jeho ego urazil tim, ze jsem prohlasil, ze kdyby nahdou pocital nejaky most, ze bych to rad vedel, ze na nej nevlezu i kdyby byl bezp. koeficient 20 ... z zkousku jsem opakoval u jineho ucitele ... diky tomu, ze oba probyrali stejne veci a kazdy tvrdil mnohdy jine veci jsem pokusem dokazal, ze matematika je vec nazoru a je jedno, kdo co tvrdi, kdo chce ziskat zkousku nad tim nebada a neresi to .... pak clovek dorazi k praxi a zjisti, ze pro vypocet intergralu je nejdulezitejsi generator nahodnych cisel, bo metoda MonteKarlo a snadnost zjistit, zda bod lezi pod fci, ci nad ni ... skvely zpusob, jak pocita plochy, objemy ci jeste vice prostorne utvary .... ;-))) ... problem nasich matematiku je fakt, ze ji casto neumi aplikovat a tak casto vice skodi, nez pomahaji, viz jeden pan co dela v neuronovych sitich, resil problem a teoretici mu zdelili, ze tento problem nema reseni, on jej vyresil a sestrojil neuronovou sit, ktera jej resi, dokazali tedy, ze ma reseni, oba odporujici si dukazy jsou ovsem spravne a doposud v zadnem z nich nikdo nenasel chybu a to presto, ze s tim stve kupu mat. teoretiku a chteli by to ze to nejde vyvratit .... takze tolik k matematice ;-)))
Nakonec se dnes stejne temer vse resi prevodem na jednodussi prvky, viz treba metoda konecnych prvku(prevod na kosticky) tedy predmet numericke metody aproximovat slozity problem na dislci mene presne primitivy, jenz je snadne spocitat, diky vypocetni sile dneska je mzono udelat velmi, ale velmi slusnou presnost s tim, ze zjemneni bude presnejsi, nez jsme meli tenkrate kalkulacky na "presne" vypocty. Zajimava je tez teorie vycislitelnosti, to je predmet, kde znate vysledek, ale postup, na ten se musi prijit, postup na to neni, proste to cloveka musi napadnout ... zajimava vec.
Kazdopadne, pokud v IT nedelate vyvojare grafickych primitiv ci enginu, mat. SW (ekonomickeho ne, na to jiz mate knihovny) nebo obecne slozitych veci v grafice, takovy Photoshop ci gimp se matikou jen hemzi, tak ji nepotrebujete.
K cemu potrebuji matematiku na nastaveni FW, zprovozneni SMB, instalaci Oracle, zapojeni FC pole, zonovani switchu, ci dokonce programovani systemovych scriptu ? .... k NICEMU.
Kolik lidi to vymejsli? Na programovani nemusim rozumet tomu algoritmu, staci mi vedet, co a jak mam stema cislama udelat. Ostatne, on tomu algoritmu do dusledku casto nerozumi ani ten, kdo ho stvoril ... pak prijde nekdo, kdo se na to podiva z jinyho uhlu a najde v tom diru jak vrata ...
Pokud jste se snazil shodit profesora matematiky tim, ze neco nevi o fyzice pri zkousce z matematiky, tak se nedivim, ze jste zkousku neudelal. Matematik potrebuje mit jasno v matematickych pojmech. Matematici na VS obecne aplikovat matematiku do Vami zvolene oblasti neumi, ne proto, ze by neumeli matematiku, ale proto, ze jim z teto oblasti casto chybi zakladni znalosti. Navic matematika ma spoustu podoboru, verim, ze treba profesor z katerdry matematicke analyzy ma k fyzice bliz nez algebraik. Zakladni operace s vektory ale bude ucit pravdepodobne prave algebraik. Algebraici by naopak mohli lepe rozumet programovani, nez analyznici.
K dukazum zda neco jde, ci nejde, verim tomu, ze prinejmensim z pohledu tech matematiku ten clovek od neuronovych siti vyresil jiny problem, nez ktery jim byl zadan. V tomhle je reseni matematickych problemu stejne jako programovani: zadavatel a resitel si museji rozumet, jinak resitel resi jiny problem (pise program resici jinou ulohu) nez zadavatel chtel. Nejhorsi na tom je, ze to zadavatel casto nepozna.
Na nastaveni FW, zprovozneni SMB, instalaci Oracle, zapojeni FC pole a zonovani switchu nepotrebujete umet ani programovat. Pri psani systemovych skriptu uz se programovani hodi, ale stale staci elementarni uroven programovani, zato je vsak potreba velmi dobra znalost shellu ve kterem ty skripty pisete. Algebraicke mysleni se muze hodit, pokud bojujete s tim, kolik backslashu napsat pred znak v nekolikrat vyhodnocovanem retezci, ale jde to i bez nej metodou pokusu a omylu.
Problem vysokolskych vyucujicich je casto ten, ze maji pocit, ze sezrali vsechnu moudrost sveta. Zcela osobne jsem se s jednim takovym debilem nekdy v roce ... 96?? hadal kvuli tomu, ze nedokazal pochopit jak by asi tak fungovalo scanovani ve 3D ... (navrh sem dve kamery pod znamym uhlem, pripadne laserove metry ...)
Me bylo jasne ještě před čtením článku, že bude záležet co programátor skutečně dělá a podle toho musí umět více či méně matematiku(jedno jakého zaměření).
Ale váš příspěvek mi klade spíše otázku "proč jste šel na VŠ?" Dle textu jste vše uměl už předtím, můžete mi dát adrsu SŠ kde běžně učí trojné integráli a běžně snimi počítají? Přesněji střední školu kde je obor na kterém za 4-5let naučí metalurgii, mechaniku, matematiku, fyziku a to vše na úrovni vysoké školy? Pardon, že třeba fyziku naučí lépe než umí profesor vysoké školy.
Už tolik nehul, reálné svět se neděje v představách když si zapálíš jointa...
> Jinak - mám vaši reakci chápat tak, že když celý západní svět páchá kulturně-intelektuální sebevraždu, nesmíme být pozadu ani my?
Díval bych se na to trochu jinak: kdysi jsme zjistili, že Čína je schopná produkovat textil podstatně levněji než my. A že našemu kdysi slavnému textilnímu průmyslu zvoní hrana. Mohli jsme si tenkrát říct "Ha! Tak to toho textilu musíme asi vyrábět víc a ještě levněji!" Naštěstí neřekli - pochopili jsme, že *v tomhle* s Asií opravdu soutěžit nemůžeme a tuhle niku jsme prostě vyklidili.
Někteří nad tím dodneska brečí ("Jaký jsme za komunistů měli super průmysl!") a někteří chápou, že to prostě byla dějinná danost a nutnost.
Úplně jsme pole nevyklidili. V Liberci vymysleli ten stroj na tkaní textílií z nanovláken, snad si to nechali patentovat.
Další věc je, že by si EU měla víc chránit trh a nedopustit, aby se sem dovážel každej šunt. Třeba specifikovat minimální životnost výrobku. Oni by v Číně pochopili, že udělat něco kvalitně je dražší a že drahá výroba + doprava do Evropy už není takový terno.
Jasně a tak vyklízíme jednu oblast za druhou a nějak nám nedochází, že jsme pomalu u propasti nebo zdi.
Problém u textilního průmyslu je v tom, že jsme jim tam vyvezli technologii a oni díky levné produkci celý tento obor včetně vývoje u nás zlikvidovali.
Přirovnal bych to k situaci, kdy prodáš vrahovi zbraň a on tě sní zabije.