Je potřeba říct, že GPU ani CPU nejede celou dobu na max. Běžný uživatel tím pádem do té "globální" spotřeby moc nezasáhne. To že si na dvě hoďky deně pustí nějakou náročnější hru je snad jeho právo jak vynaložit se svými zdroji.
Regulovat v oblasti CPU/GPU ano , ale ne u BFU. Mrk těžařské rigy. Na to je však celá EU krátká. Jak může EU nařídit něco výrobcům, kteří nespadají pod její zákony? To se jako vyšší modely nebudou v EU prodávat? Takže v rámci PR to zase přeneseme na koncové uživatele.
Jinak pěkné video jak to moc běžný uživatel neovlivní je třeba zde.
https://videacesky.cz/video/kurzgesagt-muzete-klimatickou-zmenu-zvratit-vy
2. 9. 2022, 05:48 editováno autorem komentáře
Tady nejde o jednoho, ale o ty mraky kolem. V celkovém součtu se tedy to CO2 produkuje 24 hodin denně.
To samé se dá říci i u počítače. Čím více jich je, tím větší nároky na spotřebu. Ale na rozdíl od auta, počítače se v drtivě většině drží v běžném režimu, kdy žerou jen pár wattů a ne ty stovky wattů. Jen nepatrné procento jede na maximu. Samozřejmě nepočítám datacentra a ty těžaře.
Ano, nejedou na max 100% času (pokud je někdo nemá na těžbu kryptoměn). Ale když klučina sedí a hraje AAA hru, tak jestli tak činí v 1080/60p se 150W grafikou, nebo ve 4k/60p+ se 450W grafikou, je obrovský rozdíl. Ani ne tak v požitku ze hry, ale ve spotřebě a tudíž CO2 (atd) ano. A není podstatné, že si může dovolit platit ty kWh, či spíše MWh, co na té hře s tím GPU rozjezdí. Jasně, byl jsem taky mladej a hrál 15 hodin denně nějaký hry, ale tehdy grafické karty žraly desetinu toho, co budou ty nastupující.
Rozdíl je dost velký v grafice což je jistá část požitku.
Imho víte kolik žere takové kino? atrakce na pouti? nebo kolik žere energie bazén, fitko? Co kdybychom to tedy podle Vašeho přístupu zakázaly všechno... To že vy nehrajete hry neznamená že hry nehraje nikdo. A že je hrají jen mladí lidé taktéž úplně není pravda.
Nic ve zlém, ale osobně mě to přijde že byste rád diktoval ostatním jak mají trávit volný čas. Proč bysme zrovna měli omezovat GPU a CPU využité pro volnočasové aktivity když neomezujeme ostatní volnočasové aktivity?
Pravda je taková , že jste hrál na mnohem méně efektivním PC bez úsporných procesů a na archaické litografii. To ,že dnešní trend v době počínající energetické krize jde přesně proti snaze o úsporné řešení je věc druhá . Samozřejmě jde o konkurenční boj a soupeření několika málo korporací společně s pozadím lobbistů ovlivňujících chod EU . Doba kdy EU bude nařizovat zelený PC standard může být relativně blízko .Pro domácnosti a osoby bez povolení úřadů může dojít k omezení aktivního počtu jader na watt a nikdo s tím nic nenadělá stejně , jako zněla neuvěřitelně povinná elektromobilita...
Stačí vyměřit nové daně a všichni jsme na "tříválcových" Atomech od Intelu....
6. 9. 2022, 09:08 editováno autorem komentáře
Udělá to velmi snadno. Zdaní to tak,že na výkonné mašiny budou mít jen provozovatelé cloudovych služeb a koncáci budou mít chromebooky nebo podobné mašiny jako lehké/tenké klienty jejich služeb,a hry se budou streamovat a platit. Data budou pěkně centrálně a po ruce,a bude snadné do nich nařídit přístup.
Už teď na kancelářskou práci bohatě stačí desktop režim na mobilu.
2. 9. 2022, 19:04 editováno autorem komentáře
Samozřejmě v tom, že výkonný mašiny budou mít ti, kdo je skutečně budou potřebovat a skrze poskytování služeb je vytíží. Z hlediska spotřeby energie i materiálů je samozřejmě nejefektivněji využitá ta technika, která jede v blízkosti sweet-spotu, nikoli ta, která leží ladem. A z hlediska nákladů zase ta, která vydělává a tedy dělá práci, za kterou je někdo ochoten zaplatit.
Šokuje mě, že je pro někoho takováto triviální úvaha tak náročná, že na odpověď sám nepřijde.
Spotreba počítačov je v podstate zanedbateľná; ak to chce niekto optimalizovať, potopí veľkú časť ekonomiky skôr, než začne mať ekonomický zmysel riešiť, či má procesor TPD 38 alebo 65W.
Pri laptopoch bola driverom spotreby výdrž na batériu, nie ekonómia prevádzky. Ekonomické hľadisko by bolo dokonca kontraproduktívne, šetrné laptopy boli prémiovejšie.
Tak to ale bylo a bude vždycky, nezávisle na tom, z jakého důvodu vstupy pro dodání výrobku nebo služby podražily. Vždycky to zaplatí zákazník - tedy pokud se nebavíme o dotacích, ale to je zase jiný příběh. Takže lamentovat nad tím nemá smysl a nevidím důvod, jak by tomu měly pomoct nějaké zákazy na výkon grafik nebo nařízení, kolik můžu nebo nemůžu spotřebovat energie.
Aktuálně mi přijde že ti „tencí klienti“ jsou výrazně náročnější než ta služba, ke které přistupují. Srovnej třeba Slack, Discord nebo Matrix s „tlustými“ kecálky typu Pidgin nebo Gajim, prohlížeč schopný provozovat webový GMail nebo Zimbru s Thunderbirdem, prohlížeč schopný provozovat Google Docs s desktopovým Office (ať už MS- (verze co ještě nebyly 365) nebo Libre-), „electronové“ editory typu VS Code se starými IDE atd.
Ve skutečnosti už dneska u většiny běžné práce nejde o nějakou neredukovatelnou velikost dat, ale naprosto výhradně o to, jak moc prasácky (nebo v lepším případě efektivně) je to implementované.
3. 9. 2022, 18:30 editováno autorem komentáře