Vlákno názorů k článku Měla by EU omezit spotřebu CPU a GPU? od D.A.Tiger - Myslim, ze neni nutne, aby EU zasahovala tam,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 9. 2022 21:51

    D.A.Tiger

    Myslim, ze neni nutne, aby EU zasahovala tam, kde problem vyresi jednoduse principy trhu.

    Se zvysujicimi cenami spotrebovavanych zdroju dochazi ke zvysovani tlaku na co nejefektivnejsi vyuziti techto zdroju. Takze budou uprednostnovany ty komponenty co nabidnou tu samou cinnost za nizssi naklady nez jejich konkurence, ci nove modely.

    Ono to bude velmi podobne jako se spalovacimi motory - u tech to bylo dobre videt nekdy v druhe polovine 80 a cela 90 leta, kdyz se porovnala cena benzinu v USA a Evrope v kontextu, jake motory se pro oba trhy davaly do aut. (Jak je to dnes, uprime nevim).

    Vzhledem k zvysujici se cene energii a tlaku na snizovani emisy si myslim, ze to driv ci pozdeji probubla i do technologickych odvetvi IT, takze pro nejaky zasah ze strany EU nevidim duvod. Podle me byl - ze stejneho duvodu - naprosto zbytecny i zakaz wolframovych zarovek. Stacilo jen si pockat a vyrobci by se na ne nakonec vykvakli sami...

    2. 9. 2022, 21:54 editováno autorem komentáře

  • 3. 9. 2022 17:24

    K>

    Mozna to je otazka casu. LEDky maji hromadu vyhod, a casem by urcite nahradily i ty zhavici zarovky. Jenze jak dlouho by to trvalo? Tim ze to EU zakazala tak hodne urychlila vyvoj, a donutila zbavit se zarovek i ty vice zatvrzele uzivatele. Myslim si ze bez intervence by cely proces trval ne 10 let, ale spis tak 30.

    Pravda je ze tlak na uspornost softwaru vubec nevidim. Koukam treba na hry co hraji moje deti, ruzne online hricky. Procesor jede na 100 % ale doopravdy se vykresluje jen par panacku. Mam pocit ze 15 let stara desktopova hra napsana poradne to grafikou strci do kapsy a pritom jede na slabsim pocitaci.
    V softwaru holt optimalizace neni prioritou.

  • 4. 9. 2022 10:12

    D.A.Tiger

    K tem zarovkam: Ono to jde urychlit a EU na to ma celou radu, dle myho nazoru, lepsich nastroju nez zakazy. Napriklad by mohla na nejakou omezenou dobu podporit (zadotovat) cenu pozadovanych produktu (led-svitidla) a ty mene zadane (zarovky) zase zatizit nejakymi poplatky. To by razantne urychlilo vyvoj a smerovani trhu ke konci zarovek. A v jinych situacich techto nastroju vyuziva. Neni mi fakt moc jasne proc pristoupila az k tak razantnimu opatreni.

    Co se tyce software, na jednu stranu s tebou souhlasim. Ale na druhou stranu, zvlast v pripade ze bych to chtel zobecnit a vztahnout plosne, si myslim, ze je to hodne slozite tema, do nehoz by zasah "z hury" udelal spis vic rozsahlych skod nez uzitku. Zvlast v pripade kdy o tom bude rozhodovat skupina lidi, ve ktere bude minimum odborniku na oblast vyvoje softu (a nemluve o otazce jak moc budou ti odbornici nezavysli). Cim vic o tom premyslim, tim vic dochazim k zaveru, ze moudrejsi by bylo nechat to na preferencich uzivatelu - ti at rozhodnou za co jsou ochotni platit. Mozna by se jim jeste dalo k tomu rozhodovani trosilinku dopomoci, s minimalnimi nezadoucimi nasledky, ale jinak do toho radeji moc nezasahovat.

    4. 9. 2022, 10:14 editováno autorem komentáře

  • 4. 9. 2022 20:42

    K>

    Ohledne zarovek, on to nebyl jen zakaz, ale sla podopora do vyzkumu i do prumyslu. A treba ted jde (mimojine) podpora do vyzkumu ohledne rizeni decentralizovanych el. prenosovych a distribucnich siti (protoze hromada solaru, co z behem chvilky prestanou vyrabet kvuli mrakum, zpusobuje velke problemy).

    Jo, souhlasim ze zasah shury by nejspis byl katastrofalni. Je to takovy typicky problem, kdy vidime reseni (kvalitnejsi programovani) ale jak to rozumne resit nikdo nevi.
    Heh, tak me napada, kdyby kazdy pocitac/browser ukazoval, kolik elektriny spotreboval na provoz webove stranky. Podobne jako dnes jsou energeticke stitky u spotrebicu. Kdyby lidi videli, ze za posledni mesic je zobrazovani facebooku stalo X penez, tak by se treba i ozvali :)

  • 4. 9. 2022 21:52

    Jan Hrach
    Stříbrný podporovatel

    > Ohledne zarovek, on to nebyl jen zakaz, ale sla podopora do vyzkumu i do prumyslu.

    Já při těchto věcech opakovaně narážím na to, že se něco zakáže, ale nevyřeší se, aby situace na trhu pro BFU byla srozumitelná (co do náhrad atd.). Tak třeba ty žárovky, teď už je situace trochu lepší, ale v 2009: BFU si koupí kompaktní zářivku nebo LEDku u pokladny v supermarketu (kde předtím kupoval žárovky) a dostane něco co bliká na 50/100 Hz, bzučí, má blbě vyřešené chlazení zdroje takže to odejde, má to zapojení že když se přepálí jedna LEDka v řetízku tak to zhasne celé, má CRI že z toho člověk vidí černobíle, nevejde se mu to do svítidla a ještě mu jako „náhradu 100W“ prodají něco co má lumenů spíš jak 75W a silnější v běžných supermarketech nejsou. Takže aby člověk dostal kvalitní světlo, musí problematiku vystudovat, a naklikat si to na kupzarovky.cz, t-led.cz a podobných specializovaných obchodech. Technici jako já se spálí jednou a pak si to vyřeší, BFU bude oprávněně nadávat.

    Uchošťoury: člověk musí nastudovat že existují papírové a bambusové, papírové se rozmáčejí, pak v Albertu zjistí že mají 6 modelů papírových (což je na nich napsáno hluboko ve složení malinkým písmem), pak jde do DM, tam znova udělá research 6 modelů co mají v nabídce a koupí si ten bambusovej a konečně je spokojenej. Opět UX na zastřelení.

    Elektromobily: Nabíjecí konektor má datové piny, takže normální člověk by přes ně protuneloval EMV transakce (to co dělá platební terminál v obchodě) a fungovalo by to tak, že by připojil, nabíječka by nabídla cenu za kWh, auto by to schválilo (v případě ceny vyšší než nastavená mez by si vyžádalo odkliknutí majitelem), podepsalo karetní transakci a nabíjí se. Jenže místo toho máme úplně absurdní online eshopový checkout, kdo to nezná, tak tady od 2:50 je ten Proces natočený: https://www.youtube.com/watch?v=4oTYoEQug4Y&t=170s (nabíječky na sídlištích radši ani nezmiňuju)

    Atd.

  • 5. 9. 2022 8:13

    K>

    Srozumitelny trh: ale prece ani v ostatnich oblastech neni 'srozumitelny'. Je hromada odpadnich tycovych mixeru, a clovek si musi najit sam nejaky kvalitni. Je hromada nekvalitnich caju, ale taky se da najit kvalitni. Tam vsude jste se zorientoval uz driv. Tim ze vam vypadly plastove uchostoury jen nastala zmena, musite se zorientovat znovu, ale to prinasi kazda zmena, treba vypadek jednoho vyrobce vaseho oblibeneho spotrebice.

    Tady je jedine reseni cist testy vyrobku (dTest apod.). U malych veci to je v pohode, me osobne spis chybi informace o zivotnosti vetsich vyrobku. Treba pracky. Nekteri tvrdi ze pracky jiste znacky vydrzi 2x dele, ale jsou 2x drazsi. Bych do toho sel, ale co ja vim jestli to je pravda? Zatezove testy simulujici 20 let prani jsem jeste nevidel.

    Pral bych si nejakou databazi zivotnosti vyrobku, ale lidi by museli poctive hlasit kdy neco prestalo fungovat, coz je nerealne, lidi nejsou schopni ani psat recenze jak se jim vyrobek libi mesic po zakoupeni.

    Mimochodem i v tom roce 2009 slo koupit kvalitni ledku, ale byly hodne drahe a vetsina by si je stejne nekoupila.

  • 5. 9. 2022 10:58

    Bez Podezdívky

    Tim ze vam vypadly plastove uchostoury jen nastala zmena, musite se zorientovat znovu, ale to prinasi kazda zmena, treba vypadek jednoho vyrobce vaseho oblibeneho spotrebice.
    To jistě, ale tady je to horší v tom, že to je změna vynucená shora, často nekompetentními analfabety neschopnými dohlédnout celý rozsah takového zákazu.

    Pral bych si nejakou databazi zivotnosti vyrobku, ale lidi by museli poctive hlasit kdy neco prestalo fungovat, coz je nerealne, lidi nejsou schopni ani psat recenze jak se jim vyrobek libi mesic po zakoupeni.
    To by bylo skvělé a taky by se mi to líbilo. Naráží to však jednak na tu neschopnost lidí psát recenze, jak uvádíš, a taky na to, že po dostatečně dlouhé době k ověření životnosti (řádově roky) už ten výrobek bude dávno nahrazen nějakým "novějším a lepším" (rozuměj s jiným designem a typicky větší úsporou na použitých materiálech). Takové databáze by se dalo využít jen ve výjimečných případech výrobků, které na trhnu nejsou rok-dva, a u zařízení z druhé ruky.