Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Microsoft představil Windows 11, stále bez linuxového jádra od ventYl - No, ja si nemyslim, ze by WP7 alebo...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 6. 2021 8:27

    ventYl

    No, ja si nemyslim, ze by WP7 alebo Win8 boli nejake vylozene dobre systemy. To nebol ani WM6.5. Niektory z nich (uz netusim, ci WM6.5 alebo aj WP7) mali obmedzenie na podporu HW nie nepodobne Windows 98 - single core a max. 512MB RAM. To v tej dobe nebol az taky problem, ale rozhodne to ten system nerobilo nadcasovym.

    Ale klucovy dovod, preco vyfailovali a vyfailovat museli bol ten, ze nedali vyvojarom Win32 API. Aplikaciu z WM6.5 na WP7 bolo treba portovat od 0 a potom to iste z WP7 na W8. Pricom technologicke obmedzenie, preco by Win32 API aplikacie mat nemohli, tam nie je.

  • 25. 6. 2021 23:49

    Lael Ophir

    Windows Mobile jsem dlouhá léta používal. Měly subset Win32 API, a aplikace byly velmi podobné těm desktopovým. Problém je v tom, že telefon prostě není desktop, a aplikace je potřeba psát jinak. To se týká bezpečnosti (rozhodně ne "aplikace může cokoliv co smí uživatel"), multitaskingu (rozhodně ne "aplikace může brát zdrojů kolik chce, dokud ty zdroje jsou"), UI (rozhodně ne "je to desktop s menší obrazovkou") atd.

    Při přechodu z Windows Mobile 6.5 na Windows Phone 7 opravdu bylo nutné portovat od nuly. Ale aplikace pro WP7 jely na WP8 i WP10 přece normálně. Pochopitelně jste mohl zmigrovat ze Silverlightu na UWP/XAML, ale nebylo to nutné. Navíc tu migraci ze Silverlightu na UWP/XAML z velké části provedl za vás třeba Silverlight bridge.

  • 26. 6. 2021 9:53

    okalousek (neregistrovaný)

    Myslím že s tím by Gtk nesouhlasilo. Aplikace GNOME jsou pěkné jak mobilní tak na desktopu.

  • 26. 6. 2021 22:20

    ventYl

    WM podporoval WinCE API. To bolo v podstate ortogonalne voci bezne pouzivanemu Win32 API. Skor platilo, ze WIN32 API podporoval aj WinCE API, ale nikto sudny by v tom nic nepisal (standardna kniznica C s tym bola, pokial ma pamat neklame, 100% nekompatibilna).

    A stabilitou to bolo asi niekde na urovni Win 3.1 v realnom mode. V zivote som nevidel jedno zariadenie bez HW chyby tolko krat sa zrestartovat za 8 hodin, ako raz jeden WM telefon.

    Co sa tyka W8, to uz neviem. V tej dobe to v podstate Microsoft dotiahol do stavu, ze ho nikto nechcel. Nechceli ho pouzivatelia, lebo neboli aplikacie, nechceli ho vyvojari, lebo (zasa) nove API a nechceli ho zadavatelia obsahu, lebo mizerny trhovy podiel. Jediny, kto ho chcel, boli korporatni admini, pretoze unifikacia s AD. Takze my sme sa uz ani neunuvali studovat, ako velmi sa treba snazit, aby na tom niekto nieco rozbehol.

  • 26. 6. 2021 23:27

    Lael Ophir

    Ano, WinCE měly (mají) subset Win32 API. Jistě se ti říct i tak, že Win32 API podporuje WinCE API :)

    Pokud jde o stabilitu, tak WM měly stejný problém jako Android: výrobce si mohl dělat cokoliv chtěl. Mám tu po šuplících pár kousků od HP a HTC, ty fungovaly velmi dobře. Například HTC Touch byl skvělý. Pěkně jsem si ale naběhnul s ETEN Glofiish X500+. Obsahoval spoustu cripplewaru, který zasekal storage i naprostou většinu RAM, dementní nadstavbu UI která prostě nefungovala, přijetí hovoru od stisku tlačítka po spojení trvalo vteřinu, celé to bylo neskutečně pomalé, mělo to obrovské resource leaks a restart byl nutný minimálně každý druhý den, A2DP bylo prakticky nefunkční atd. Patche od výrobce - vyžadující reinstalaci celého zařízení - jednu věc opravily a dvě rozbily. Nakonec jsem použil nějakou doma upatlanou ROM, a tu jsem dál patlal, až to jakž takž fungovalo. Pak zdechnul HW, a já jsem objevil báječný a bugů prostý HTC Touch. Každopádně ten ETEN mě finálně přesvědčil, že výrobce OS musí mít značnou míru kontroly nad HW a implementací, jinak to výrobci HW zprasí. Tenhle problém jistě znáte z Androidu, a víte, že Google do toho výrobcům HW dneska také velmi kecá. Pokud si do toho kecat nenechají, tak mohou mít leda AOSP. A mimochodem Windows Phone tohle vyřešily velmi dobře, kvalita všech těch implementací byla konzistentně skvělá.

  • 26. 6. 2021 23:50

    ja.

    > A mimochodem Windows Phone tohle vyřešily velmi dobře, kvalita všech těch implementací byla konzistentně skvělá.

    Windows Phone tiež bežalo na jedinej platforme. Síce to bol Snapdragon, ale v podstate všetky telefóny mali pod kapotou to isté železo, líšili sa len krabičkou a bižutériou. Tým pádom aj Samsung a HTC stratili záujem, zostala len Nokia, ktorá sa rozhodla Android ignorovať.

  • 27. 6. 2021 1:13

    Lael Ophir

    To že všechen HW byl na Snapdragonu ještě neznamená, že se lišil "jen krabičkou a bižuterií". Telefony byly single-, dual- a quad-core, na různých verzích Snapdragonu, s různými komponentami. Nakonec o strojích postavených na Intelu v daném období asi také nebudete tvrdit, že se liší jen krabičkou a bižuterií.

    Pokud jde o výrobce, tak těch bylo o něco víc: Acer, Alcatel, Allview, Archos, Banglalink, BLU, Bush, Celkon, Cherry Mobile, Colors Mobile, Condor, Coship, Danew, Dell, Dexp, Edcon, eSense, Fly, Fujitsu, Highscreen, Hisense, HTC, Huawei, iBall, Innos, Karbonn, KAZAM, K-touch, Lanix, Lava, LG, Micromax, NGM, Nokia, Pinnacle, Polaroid, Prestigio, QMobile, Q-Smart, Samsung, Softbank, Tempo, Xolo, Yezz , ZTE a pár dalších.

  • 27. 6. 2021 1:18

    ja.

    Bola to jedna-jediná referenčná platforma. WP nikdy nepodporoval rozličné board support packages, iba jednu-jedinú od Qualcomu. Váš argument je, že keď Intel má i3 a i7, tak to sú odlišné procesory a ignoruje, že do systému toho ide trocha viac (a inak, i3 a i7 z tej istej generácie sú tie isté procesory, napriek tomu že majú rozličné featury - to už je výsledok binningu). Takže keď použijete SoC z tej istej generácie a v jednom bude i3 a v druhom i7, stále to bude ten istý SoC.

    Pokiaľ hovoríme o OEM, tak o relevantných. Polovica z vymenovaných nikdy žiadny telefón s WP nepredávala, akurát podpísali s Microsoft dohodu, že môžu.

  • 27. 6. 2021 2:03

    Lael Ophir

    Ano, MS měl seznam podporovaných SoC, a ty byly důkladně vyzkoušené. Výrobce pochopitelně přidává další HW a drivery, s tím že kernelové drivery musí projít testy a být podepsané. Za mě optimální. Jako zákazníka mě fakt neosloví, že můžu mít telefon na stovce různých SoC, ale padá to jako zralé ovoce.

    Pokud hovoříme o OEM, tak jejich seznam pochází ze seznamu zařízení. MS nejspíš zvláště ty menší dostal na patentech, které porušovaly jejich aktivity na Androidu. "Členové programu Windows Phone OEM mají patenty licencované, tady podepište..." ;)
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_Phone_7_devices
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_Phone_8_devices
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_Phone_8.1_devices
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Windows_10_Mobile_devices