Instaloval jsem podle tohodle navodu:
http://aspensmonster.com/2012/12/07/steam-for-linux-beta-on-64-bit-debian-testing-wheezy/
Zadny zadrhel nebyl, funguje Steam i hry (zkusil jsem Uplink, Darwinia).
Zoznam hier bude prazdny ak si zalozite novy ucet, inak sa zobrazia vsetky uz zakupene hry. Vacsina z nich samozrejme nepojde nainstalovat a i tie, co sa nainstaluju nejdu spustit. Zatial jediny uspech som mal s Cogs a Braid sa nainstaloval v podobe prazdneho adresara. L4D2 nula bodov :(
A narazil som na jeden nepekny bug. Totalne sa to zjanci, ak zapnem druhy monitor.
A kedze som sa zabudol podakovat za clanok, dakujem aspon dodatocne a doplnim este vysledok svojho pokusu... Linuxove hry podla filtra v mojej kniznici
IF And Yet It Moves
IFX Cogs
IFX Darwinia
IFX Frozen Synapse
I Multiwinia
I Osmos
IFX Steel Storm
I VVVVV
I - Instaluje sa
F - Instalacia skutocne nieco stiahne
X - Hra ide spustit
Mohol by ma niekto doplnit :p
Asi jsem naivní, ale od článku upoutávajícího na návod instalace bych čekal asi něco víc, než instalace deb balíčku a příkazu, který obchází kontrolu účasti v beta testu (tip, který se nachází všude na webu).
Čekal bych třeba zkušenosti s instalací na ostatních distribucích, tipy a triky na 64bit distribucích a podobně. Jo kdyby jste napsali "nainstalujte a zkuste Steam v Ubuntu", tak držím hubu, ale s tímhle jste si fakt moc práce nedali, hlavně že je článek, co naláká masy podle nadpisu, ale dozví se vlastně jen jak nainstalovat deb balíček, což se obávám, vzhledem k zaměření těchto stránek, všichni umí. Kolik je odměna za takový článek? Že bych přidal taky ruku k dílu, klidně i 10 takových denně.
Port na arch
https://gist.github.com/4027247
Funguje bez problemu.
Urcite bude uz touhle doubou i neco v AURu.
Návod pro Gentoo: https://wiki.gentoo.org/wiki/Steam ;-)
No, nevím jak vám, ale mě Steam Picture připadá, jako dost konzoloidní rozhraní ;-) http://store.steampowered.com/bigpicture/ Osobně bych ho nejspíš zařadil mezi potenciální důkazy.
Tak já jsem o tom přesvědčen.
Opravdu by investovali tolik časopeněz jen proto, aby si trh zvedli o jedno procento (v ideálním případě)?
Jediné logické vysvětlení je PC/Konzole postavená na Linuxu -> SteamBox.
Celé Steam/Linux beru jen jako odladění software (s příjemným vedlejším efektem) s hromadou -platících- testerů.
Valve samozřejmě může vstoupit na trh konzolí, jako kdokoliv jiný. Má to ale své problémy.
Konzole jsou na rozdíl od PC dotovaná zařízení, protože zákazníci na nízkou cenu slyší. Nízkou pořizovací cenu pak lidé zaplatí na drahých hrách. Ve Valve by museli udělat dotované SteamBox PC typu TiVo; ale tenhle model zatím nikomu moc nefungoval. Nebo mohou prodávat Steam Box PC za plnou cenu. Tam je pak otázka, jaká je přidaná hodnota proti plnému PC, na kterém lze dělat všechno co na Steam Boxu, a k tomu spoustu dalších věcí.
Za pozornost jistě také stojí fakt, že konzolový trh je dnes obsazený silnými hráči. Valve by muselo nejen dorovnat nabídku, ale také nabídnout nějakou killer feature. Dorovnat na linuxovém boxu nabídku her pro XBox a PlayStation je veliký problém. Pak jsou tu nové věci typu ovládání gesty a tělem, kde Valve asi nemůže nabídnout vůbec nic.
A jsou tu další problémy. Konzole se používají nejčastěji s televizemi a ovládají se přes gamepady. Steam Client i hry by bylo potřeba předělat tak, aby se používaly velké fonty a zjednodušilo se ovládání. Změna zobrazování a ovládání může znamenat značný zásah do her, který Valve nemůže provést ve své režii. Je k tomu potřeba spolupráce autorů her.
Když to shrnu, tak lidem z Valve samozřejmě držím palce, ale moc bych na ně nevsadil.
Je smutne znamym faktom, ze sa dnes vacsina A+ hier robi najprv na konzolu a az potom sa portuju na PC. Je to coraz viditelnejsie - konzola je pre hranie hier maximalne nevhodne zariadenie, ci uz nedostatocnymi moznostami ovladania alebo mizernym vykonom a tieto problemy si vacsina portov nesie so sebou i na pocitac.
Ale co som chcel... Ovladanie teda skutocne nieje problem, vacsina hier s gamepadom rata. Rata s nim aj Steam klient a podla mna mu to ide celkom dobre.
K tomu ma Valve jednu vec, ktora chyba jak Sony, tak Nintendu (XBox je este stale treti z troch, je mi preto divne, ze ste spomenul zrovna tamtu dvojicu.) Image tej "dobrej firmy," co este vzdy robi hry pre hracov a nie pre peniaze. Podarilo sa im vytvorit celkom slusnu komunitu ludi, ktori ich pokladaju za posledny pilier PC hrania a automaticky skupuju kazdu ich hru a ked uz su u toho, i par dalsich na Steame.
Mno a bonus oproti ostatnym konzolam je jasny - hru kupenu na Steame mozem hrat na ktorejkolvek podporovanej platforme, tie nove naviac podporuju i synchronizaciu sejvov. Takze az sa mi zunuje patlat sa s gamepadom, posadim sa za PC a narocnu pasas prejdem mysou ;-)
Ano, značné procento her se dnes vydává nejprve pro konzole. Důvodem je rozšíření pirátství na PC. PC verze tedy logicky vycházejí později. Ale zato mají vyšší rozlišení, lepší textury, více detailů, a při troše štěstí i méně debilní ovládání.
Valve je ohledně produkce her celkem malá firma. Jejich Steam je dnes samozřejmě nejdůležitější systém digitální distribuce her na PC. Značka je to dobrá. Nevidím ale moc možností pro malou firmu, jak se prosadit na trhu konzolí, kde i gigant jako Sony prodělává velké peníze. Zvlášť ne s konzolí typu x86/Linux, bez exkluzivních titulů, bez nějaké konkurenční výhody jakou je pro Nintendo ovladač Wii nebo pro MS jeho Kinect.
Ta komunita hráčů je jistě cenná věc. Ale umíte si představit, jak jim Valve říká "pojďte a kupte si za tolik a tolik náš SteamBox, na kterém budete moc hrát pár procent z těch her, které máte na Steamu na PC"? Tihle lidé už mají hraní vyřešené, a nabídkou toho samého - jen drasticky ořezaného - je asi Valve moc neosloví.
Hru koupenou na Steamu můžete hrát na jakékoliv podporované platformě, pokud to ta hra podporuje. Tzn. že většinou nemůžete :). A možnost synchronizace účtu a uložených pozic není nijak vázaná na Steam. Dá se to udělat i jinde, i lépe. Například v Kinectimals (virtuální zvířátko pro XBox - takové Tamagotchi++) dokonce může děcko to zvíře přesunout z XBoxu na mobil, a odnést si ho s sebou třeba do školy.
http://www.youtube.com/watch?v=99eGfQP2cjA#t=01m34s
Ta konzole bude postavena na existujících PC komponentách. Potřebujete základní desku, rozumný procesor, rozumnou grafickou kartu a relativně malý harddisk. Takováhle konzole, která spustí A+ hry ze Steamu, se dá postavit, ve velkoobchodních cenách, za 5000 Kč. Pokud se komponenty objednají ve velkém množství, nebo se využije nějaký SoC, tak to může jít na trh za 5000 Kč i se ziskem. Je to stejně tak "plnohodnotný" počítač jako netbooky a tablety.
Co se ovládání a konkurence týká, tak zaprvé nikdo neplánuje dělat kopii PS3, zadruhé Steam už konzoloidní ovládá má a některé hry rovněž. Jinak řečeno, ta konzole není míněna jako přímá konkurence konzolí, ale jako konkurence k herním PC. Typickým zákazníkem tedy nebude majitel PS3, ale majitel PC, který "to má jen na hry a na internet". Pro něj není problém i ke "konzoli" mít klávesnici a myš. Díky konzoloidnímu ovládání Steamu a některých novějších her bude i tato konzole konkurovat PS3 a spol, ale to je dlouhodobý plán a v této chvíli spíše jen vedlejší efekt. Jediným, kdo by se mohl v této chvíli začít bát, je Microsoft, respektive jeho divize odpovědná za "Home" verze MS Windows.
Pak ale mluvíte o běžném PC. Valve ho celkem logicky nebude dotovat, protože by se mu to nevrátilo na příjmu z her. Tedy stejná cena jako u běžného PC, stejný HW, jen navíc Steam klient, který si každý může stáhnout sám. "Konkurenční výhodou" oproti běžně kupovaným PC bude snad jen to, že na tom nepůjde SW pro Windows, nebudou na tom hry které jsou jen pro Windows, a řada úkolů bude daleko složitější (řekněme synchronizace mobilu s desktopem, připojení druhého monitoru apod). To zní jako by se MS měl začít fakt obávat :)
Jediným překvapeným v celé legraci bude MS. Docela nepříjemná situace, korporátní zákazníci neupgradují dle představ, navíc na Win8 se nepohrne prakticky nikdo (šetření nákladů, nečekaná nutnost nového přeškolování zaměstnanců na dlaždicové GUI (Kde je menu Start a ikona Internet?) atd.).
A teď se dost možná trhne i část hráčské komunity, byť se MS všem snaží namluvit, že z domácích uživatelů prakticky nic nemá. Nejen případná konzole od Valve, ale i věci typu OUYA či jiného herního zařízení založeného na Androidu či podobném systému mohou odlifrovat značnou část zákazníků někam, kde jim nabídnou lepší služby.
Sám MS evangelizoval nový způsob, jakým by měly být počítače současnosti využívány. Tož ať si vychutná vlastní medicínku - internetové aplikace, cloudy, software jako placená služba atd.
LOL. Firemní zákazníci opravdu nezačnou upgradovat hned po uvedení nové verze Windows. Některým to trvá pár měsíců, jiným pár let, některým třeba i 10 let. MS to nemusí moc mrzet, protože korporace většinou používají multilicence a platí ročně, bez ohledu na to co nakonec nainstalují.
To údajné nečekané přeškolování znamená uživatelům vysvětlit, že musí myší zajet do rohu obrazovky, a na dotykovém display používat strany obrazu. Fakt veliký problém, ale za hodinu nebo dvě se jim to jistě podaří vysvětlit :)
Dovolím si vám také připomenout, jak komunita vehementně tvrdila, že ty nepoužitelné Windows 7 jednoznačně odvedou lidi k Linuxu :)
Herních zařízení je na trhu poměrně dost už dnes. Proč si myslíte, že zrovna SteamBox nebo OUYA něco výrazně změní?
> Dovolím si vám také připomenout, jak komunita vehementně tvrdila, že ty nepoužitelné Windows 7 jednoznačně odvedou lidi k Linuxu :)
To si mylite s Vistou, behom nasadzovania ktorej sa znasobil podiel jak Linuxu, tak MacOS. A to do UI priniesla len miernu zmenu.
Inak absencia Windows je presne to, co moze Steambox priniest a vyhlasit za giganticku vyhodu, ak teda samozrejme rozbeha aspon polovicu svojej kniznice, hoc aj s pouzitim wine.
Windows totiz nieje pre hraca zrovna 2x privetivy system a zbavit sa problemov z neho vyplivajucich _a pritom_ zachovat vyhody PC (mody, upravy, pripadne instalacia vlastneho SW / freewareu) by mne osobne za tych par sto eur stalo.
Zvláštní je, že toho údajného nárůstu podílu Linuxu si nikdo nevšimnul. U MacOS je to jiné, ale také to má jiné důvody.
Ano, Windows jsou na hraní her dost komplikovaný systém. Takže to vylepšíme, a nahradíme ty Windows Linuxem :D
Zvláště vtipně zní ta kombinace parametrů, které si tu diskutéři navymýšleli. Běžný PC HW, cena "třeba" USD 160, alespoň půlka her ze Steamu, uživatelsky přívětivější než PC s Windows, zachování výhod PC včetně úprav a instalací nezávislého SW... Za USD 160 pořídíte HW vhodný leda na hraní piškvorek, ne na hraní nových PC her. Linux uživatelsky přívětivější než Windows nedokázali dát dohromady autoři tisíců dister ani za dvacet let. Přívětivý systém VS možnost úprav je vždy kompromis, což je nakonec důvod, proč Windows vypadají jak vypadají (věřte mi, že se MS velmi snaží o obojí).
> Zvláštní je, že toho údajného nárůstu podílu Linuxu si nikdo nevšimnul.
Pouzivat vo svojich tvrdeniach takto presne specifikovanu skupinu ludi nieje vhodne, na to potom stacim ja sam ako kontrapriklad ;)
> Linux uživatelsky přívětivější než Windows ...
... bol vydany niekedy v dobe Gnome 2 a od tej doby to slo s uzivatelskou privetivostou Windowsu hodne dolu z kopca :)
Ale hovorime o privetivosti pre hraca, ta zahrna jedno velke menu a bezzasahovu instalaciu hier.
> Ano, Windows jsou na hraní her dost komplikovaný systém. Takže to vylepšíme, a nahradíme ty Windows Linuxem
Iste. Preco nie? V Linuxe nieje problem zariadit, aby urcita aplikacia (v nasom pripade hra) bezala celkom oddelene od zbytku systemu. Jedine, co potom moze uzivatel odpalit je skompilovat nekompatibilny kernel a ja skutocne nepredpokladam, ze by to niekto skusal s hernou konzolou :)
Cenu vysledneho zariadenia ja neriesim, horneho limitu, ktory by som bol ochotny akceptovat za zariadenie, ake tu predpokladame sa im urcite dosiahnut nepodari. Plus, ze by bolo Valve zrovna tym prvym, kto vyda hernu konzolu s _aktualnym_ HW snad nikto necaka :p
Mohl jste si všimnout, že Windows 8 nabíhají do rozhraní Metro. To vám přijde komplikované? BTW co máte na mysli tím "celkom oddelene od zbytku systemu"?
Cenu výsledného zařízení bych naopak velmi řešil. Pro vás možná nehraje roli, pro mě také ne, ale u zbytku populace je to jiné. Existuje něco čemu se říká cenová elasticita poptávky. Obecně čím nižší je cena, tím více lidé kupují. To je věc, která stála například za (dočasným) rozmachem netbooků. SteamBox dražší než Xbox a PlayStation asi nikoho neosloví.
> BTW co máte na mysli tím "celkom oddelene od zbytku systemu"?
Nezavislost od nainstalovanych kniznic a ich verzie, konfiguracie, prostredia... Vsetko sa to staticky prilinkuje alebo prinesie so sebou a uzivatel nebude mat ziadnu moznost, ako hre zabranit v spusteniu. Podobny for sa pouziva i v Androide, i ked tam sa s pritomnostou niektorych kniznic rata (takze ho "sikovny" clovek s rootom dokaze odpalit celkom lahko)
Nevyhodou takehoto riesenia je velkost vyslednej binarky a/lebo kniznic okolo, ale to pri hrach velkosti stoviek mega az desiatok gigabajtov podla mna nema prilis cenu riesit.
Jak uvedl předřečník, mluvilo se o Hasta la Vista, ne o Sedmičkách. Přímo k Linuxu sice tolik jedinců neodešlo, zato se podstatně zvýšil prodej firmě Apple a všech zařízení s OS Android. A Android je Linux, ať chcete, nebo ne. Z dlouhodobé perspektivy byly Visty začátkem konce, přičemž Osmičky jim budou více než zdárně sekundovat.
Já nevím, viděl jste někdy skutečné uživatele? Pro řadu z nich i umístění ikony velké modré "E" na jiné místo, než jsou zvyklí, představuje téměř nepřekonatelný problém.
Ta zařízení sama o sobě nic moc nezmění, ale on se mění trh a jeho požadavky. Dostáváme se (konečně) do doby, kdy lidi nezajímá, jaký operační systém běží "pod kapotou". Zajímají je pouze poskytované programy a případné služby. Chápu, že by MS měl rád celý trh "ošéfovaný", nicméně tohle je příliš velké sousto i pro něj. Vyhraje ten, kdo jako první přinese domácnostem levné zařízení typu herní konzole, které však současně bude fungovat jako centrum zábavy, odrazový můstek do internetu, zvládne připojení a synchronizaci všech dostupných zařízení (zejména mobilů) atd. To vše levně, spolehlivě a hlavně bez otravně omezujících licencí a hloupě řešeného "nákupu" programů, tj. ala MS - kupujete si licenci omezenou na jeden konkrétní kus hw. Vůbec nejlepší pak bude, když ovládání všech zařízení bude v defaultní podobě prakticky stejné. Že tohle vše zvládá třeba XBOX? Ne, nezvládá, navíc je drahý a silně omezující.
Prodeje Applu se zvýšily díky obrovskému úspěchu iPhonu. Ten byl mimochodem úspěšný přes naprosto uzavřený model vývoje a prodeje. Zařízení s Androidem jsou tak megaúspěšná, že je Windows 8 předběhly ve webovém trafficu už po deseti dnes od uvedení na trh :)
Viděl jsem spoustu skutečných uživatelů. Někteří mají naprosto minimální znalosti, jiní by vás strčili do kapsy ve znalosti office aplikací i rychlosti ovládání počítače.
Pro domácí uživatele (na rozdíl od těch firemních) opravdu OS nehraje moc velkou roli.
Levné zařízení? Tak to zapomeňte na na SteamBox, viz čísla co jsem dneska psal. Xbox je oproti hernímu PC velmi levný. A zvládá prakticky všechno co jste napsal, snad vyjma synchronizace telefonu (ten se synchronizuje se serverem, například outlook.com). Navíc je otázka, jestli má smysl nahrazovat počítač konzolí. Fakt chce někdo doma číst zprávy, psát dopisy nebo vyplňovat formuláře na televizi? Na 100" televizi to možná jde, jinak je to utrpení (zkuste si to). Televize je vhodná na koukání filmů a hraní her, případně na "nouzové" shlédnutí předpovědi počasí na webu.
Na Xboxu si kupujete obsah buď na fyzickém médiu (a můžete ho použít kdekoliv), nebo je obsah vázaný na účet. Na Steamu se naopak prodává řada her, které používají různé formy DRM.
K tomu ovládání zařízení: OK, zásah.
Viděl jste Xbox s Kinectem? Interface má dlaždice, ovládá se přes Kinect gesty rukou, případně ovladačem. Příští verze bude mimo jiné podporovat plně digitální distribuci obsahu (dnes jde část distribuce přes DVD). BTW ovládání Kinectem jsi jděte vyzkoušet. Například virtuální fitcentrum fakt stojí za to.
Viděl jste Windows 8? Interface má dlaždice, ovládá se dotykem, podpora Kinectu je na cestě.
Viděl jste Windows Phone? Interface má dlaždice, ovládá se dotykem, (přes?)příští verze bude mít zřejmě obdobu Kinectu.
Všechna tahle zařízení sdílejí vyjma způsobu ovládání také značnou část API. K tomu přičtěte hromadu vývojářů, spolupráci výrobců HW, nejméně stovky milionů dolarů na marketing...
Myslím, že vám stále uniká, že a) SteamBox může být systém otevřený hardwarově, tzn. mohou být upgradovatelné jednotlivé komponenty, přičemž bude při nákupu stačit, že se vedle všech ikonek na obalu zobrazujících kompatibilitu objeví logo Steamu. Prostě se bude prodávat nějaký základ, který bude možno vylepšovat podobně jako dnes PC. Jen nebude nutné systém složitě administrovat, tj. žádné dodatečné firewally, antiviry, antispywary atd. Operační systém bude před uživatelem víceméně skryt, podobně jako je dnes třeba právě Android. Řekl bych, že si řada linuxáků oddechne, protože konečně přestane dělat administrátora všem uživatelům Windows v okolí.
A za b) kdo mluvil o TV jako čtečce mailů či vstupní brány do internetu? Máme přeci tablety, lcd monitory, myši a klávesnice atd. Bohatě pak bude stačit jakýkoli dumb terminál v rámci domácnosti nebo jen nějaká forma připojení vícero monitorů pro jednotlivé uživatele, přičemž "serverem" pro vše bude právě herní konzola.
Už jen útržkovitě... Mimochodem, já si doma připojuji na TV Raspberry PI a nevidím v tom absolutně žádný problém. Alespoň nemusím sedět metr od obrazovky, ale v klidu na gauči. IPhone úspěch kvůli uzavřenému modelu? To slyším poprvé. Zato jsem slyšel cosi o reklamě, marketingu, vytváření trendů a líbivém designu. Kde jsem ve svém příspěvku tvrdil, že neexistují uživatelé schopnější než já? Ten "trafic" měřil kdo? MS? Dlaždice? Jo, bohužel viděl...
1. Certifikované komponenty jsou fajn. Jenže někdo musí udělat tu certifikaci (HW i driverů), což stojí čas a peníze. Navíc hry pro konzole bývají optimalizované pro konkrétní HW. Pokud máte spoustu HW konfigurací, je to výrazně složitější. Koukněte na Windows. Nová hra má chyby, které se projekvují jen s nějakým HW. Upraví se hra, upraví se driver... Funguje to jen díky obrovským objemům prodeje, které umožňují pokrýt náklady.
Pro zajímavost se koukněte na problémy s drivery v distrech Linuxu. Stáhnete nové distro, nainstalujete, a nejde, protože driver je špatný nebo chybí. Případně jde, ale nejde 3D akcelerace, nebo je výkon mizerný, nebo se to celé rozpadne po připojení druhého monitoru, nebo... Lidé si kupují Windows přesně proto, aby se podobným problmům vyhnuli. A pokud vystačí jen s hraním, je ještě daleko jednodušší prostě vložit hru do konzole stejně jako audio CD.
Zrovna firewall, antivirus a antispyware vidím jako nejmenší problém. Všechno je to už v základní instalaci Windows.
2. Nemluvil jste o konzoli s přístupem na inet právě vy? '...zařízení typu herní konzole, které však současně bude fungovat jako centrum zábavy, odrazový můstek do internetu...'
http://www.root.cz/clanky/navod-nainstalujte-a-zkuste-steam-pro-linux/nazory/438835/
3. Na TV se lidé dívají z velké vzdálenosti, a běžný interface se pak těžko používá. Sedím teď u Windows běžících na 82" obrazovce v rozlišení 1920x1080, ale ani to není ideální.
Já ty dlaždice nejen viděl, ale také je používám. Podle mě dobrý interface. Lze ho používat prsty i gesty, v nouzi i myší, a funguje na široké škále zařízení. Přesně jak jste to popsal: vyhraje ten, kdo nabídne podobné ovládání napříč různými zařízeními.
Proč to vy, hoši z PR MS, vždycky otočíte... Tak jinak - nepsal jsem o konzoli jako o koncovém zařízení, ale jako "přestupní stanici". Takže ano, připojení do internetu bude probíhat přes ni, ale nebude nutné u ní sedět a hledět do televizní obrazovky. I/O zařízení se budou připojovat přes síť, takže brouzdat budete moci se svým tabletem apod. Mimochodem, podobná řešení již existují, ale zatím se nenašel nikdo, kdo by je byl schopen nabídnout velké mase lidí. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, bude určovat podobu trhu minimálně na další desetiletí. A skoro bych se vsadil, že MS to tentokrát nebude.
Aha, a jaká je v takovém scénáři přidaná hodnota té konzole ve srovnání se situací, kdy uživatel použije běžný ASDL modem s WiFi? V takovém případě se totiž může připojit k netu z jakéhokoliv jiného zařízení, které má doma. A není závislý na tom, jestli mu v obýváku běží konzole (která by na PC HW musela hučet, protože větrák a protože disk).
Navíc už dnes můžete na Xboxu přehrávat audio/video z Windows, NetFlixu (online knihovna filmů a seriálů), vyhledávat tituly na NetFlixu pomocí hlasového ovládání atd. V podstatě totéž lze dělat na Windows Phone, Windows a Windows RT.
Přidanou hodnotou bude, že na všech zařízeních spustím tytéž programy, mohu používat tatáž data a k tomu všemu nebudu potřebovat deset operačních systémů, sto padesát licencí a každý program nebudu muset kupovat desetkrát znovu, aby mohl běžet pod jiným operačním systémem. A ne, kombunace XBOX, Win8 a WinRT se svými x různě omezenými a vzájemně nekompatibilními verzemi a MS licenční politikou opravdu nejsou řešením.
Jaký je rozdíl proti situaci dnes, kdy mi běží můj tover pod stolem, o kus dál notebook, a kdybych zapojil dedikovaný počítač pro XBMC, tak by navíc běžel i on? Takhle by běžel jeden stroj a vše ostatní by byly jen nějakým způsobem připojené periferie.
Netflix? On už běží v ČR? Odpovím si sám, stejně jako většina ostatních streamovacích služeb závislých na MS či Applu neběží. Opět se dostáváme k tomu, že vítězem bude ten, kdo tohle všechno nabídne za rozumnou cenu prakticky každému bez nějakých hloupoučkých a neodůvodnitelných omezení. Pokud to bude Google se svým ChromeOS, bude vítězem on. Pokud se dříve pochlapí Valve, slavit bude Gabe. V případě MS nebo Applu strach nemám, upřímně pochybuji, že by byli chlapci schopní najít ČR a podobné státy na mapě.
Fakt nebudete potřebovat různé OS a budete moci používat stejné aplikace? SteamBox podle vás má být PC HW s Linuxem a Steam klientem. Telefon by podle vás měl být na Androidu. To jsou různé OS s odlišným API. A jsou to také zařízení s odlišným způsobem ovládání, čemuž je nutné přizpůsobovat i aplikace. Jestli budete potřebovat koupit tu samou aplikaci pro každé zařízení zvlášť, nebo vystačíte s jednou licencí, to je spíš věc autora aplikace.
Je vcelku jedno, jestli si ta média uložíte na desktop nebo konzoli. V obou případech to zařízení bude muset běžet.
Netflix je dostupný i v Evropě, zatím jen v severských zemích. Na MS ani Applu závislý není. Ta "hloupoučká a neodůvodnitelná" omezení jsou daná legislativou. Když chcete prodávat obsah v maličké a na evropské poměry chudé postkomunistické zemi, která má méně obyvatel než město New York, musíte k tomu zaplatit armádu právníků a podepsat stohy smluv. Proto to poskytovatelům obsahu nějakou dobu trvá.
Netvrdím že tohle nutně vyhraje MS. Ale má dobrou šanci, protože má technologie, peníze, právníky, partnery (včetně toho Netflixu) a developery (interní i nezávislé). A to jednotné ovládání ve stylu Metro jednoznačně také pomůže. Ještě by to mohl dát Apple, kdyby uvedl komfortní aplikace pro streamování obsahu pro Windows/Windows Phone a dohodl se s MS na podpoře Xboxu. Valve moc šancí nedávám. Má pár vývojářů, poměrně málo peněz, nulovou zkušenost s prodejem multimédií, a nevidím žádné silné partnery. Google je podle mě ze hry, o prodej multimédií se pokud vím nesnaží.
Android a Linux jedno jsou. Netflix apod. - výmluvy. Jsme členy EU, všichni máme společné evropské občanství. A že nemá firma nic společného s "velkými hráči"? Samozřejmě potřebujete nějaké zařízení, na němž běží nějaký software, který vám zpřístupní multimediální obsah. A co že to potřebuje Netflix - DRM, co?, Silverlight, co? Co třeba iTunes, nic?
Z Wikipedie k Netflixu: "Netflix offers Internet video streaming ("Watch Instantly") of selected titles to computers running Windows or Mac OS X and to compatible devices. [...] In its simplest form, video is streamed to the user using standard PC hardware, and requires Microsoft's Silverlight software to be installed."
Prostě neříkáte pravdu.
Linux a Android samozřejmě nejsou jedno a totéž. Není tam binární kompatibilita, ani kompatibilita na úrovni zdrojáku. Linux má glibc, Android má ořezané Bionic libc. Linux má X11 a framework podle vašeho výběru, Android má framebuffer a Skia. Na Androidu nemáte žádné GTK, žádné Qt (možná jednou bude), žádné kdelibs. Takže si to ujasněme: nemluvíte pravdu. BTW těch pět her na Steamu pro Linux buď používá Wine, nebo jsou x86 only, a nejspíš s mnoha vazbami na všechno to, co v (x86) Androidu není. ARM nula, Android nula.
U Netflixu ani ostatních hráčů to nejsou výmluvy, je to prostý fakt. Proč asi myslíte, že se distribuce digitálního obsahu rozšiřuje země za zemí, a nikoliv rovnou na celou EU? Musíte právně ošetřit každou zemi. Apple investoval prostředky nutné pro prodej v ČR. Má to o to jednodušší, že jde jen o hudbu. V případě videa je nutné řešit i titulkování a lépe dubbing, na který jsou Češi bohužel zvyklí (fuj). DRM je nutnost, protože ho chtějí producenti. Applu se podařilo svou vahou protlačit audio bez DRM, video bez DRM producenti (zatím) prostě neuvolní, a to ani pro iTunes. BTW proucenti uvolňují obsah po regionech, a to i v případě digitální distribuce. Takže když jste v Kanadě, neuvidíte fituly, které studia uvolnila jen pro USA. O Evropě nemluvě.
Ad Netflix: elegantně jste přehlédl tu část "and to compatible devices". Netflix můžete používat z televizí Sony, Sharp, LG, Panasonic, telefonů s Windows, některými telefony s Androidem, a samozřejmě také s pomocí spousty set top boxů. Jinými slovy Netflix není závislý na Windows nebo MacOS.
Ehm...
Rekompilovat gcc kompatibilny program pre ARM je otazka jedneho prepinaca, pricom je samozrejme mozne kompilovat s pouzitim glibc (aj ked vysledna binarka donuti Boha zabit par maciatok :p)
Narozdiel od MSVC, kde je takyto prepinac prvym krokom na dialnici do pekla, pri gcc moze clovek narazit len na par (lahko riesitelnych) problemov a aj to urcite nie pri kodeni _hry_.
Ziadna z Linuxovych hier v Steame nebezi pod Wine a co som sledoval, vacsina vyuziva SDL (portovanu uz niekedy v dobe androidu 1.6)
Aha, takže když použiju gcc, nějakým zázrakem bude fungovat i platformně závislý kód, a kompilátor za mě udělá optimalizaci algoritmů, kterou jsem na x86 dělal ručně. Zajímavé. Samozřejmě pokud hovoříte o ultra-jednoduchých hrách, které fungují jako "hrací strojek" pro SDL, může být situace jednodušší. Jenže hry pod SDL technicky odpovídají DirectX 7 z roku 2000, a áčkový titul takhle napíšete těžko.
Fakt žádná ze Steam her pro Linux neběží pod Wine? Podle zdejších diskutérů je to jinak.
http://www.root.cz/clanky/steam-prakticke-zkusenosti-a-odpovedi-na-otazky/nazory/438492/
Track Mania na Steame pre Linux dostupna nie je. Diskuter pravdepodobne hovoril o MacOS.
SDL newrapuje nic, co by technicky odpovedalo DirectX (akejkolvek verzie.) Zabezpecuje zvuk, formaty a vstup, proste tie veci, co sa medzi platformami lisia najviac.
Inak hovorime o prechode Linux->Android, nie? Ake Ackove tituly? :P
Hmm, PC za USD 160. Na tom se budou skvěle hrát piškvorky, a možná dojde i na Half-Life 1 :D. FYI nejlevnější herní PC na alza.cz stojí 17690 Kč. I po odečtení DPH a ceny Windows je to o něco víc, než USD 160. Za 4000 Kč (tj. přibliženě USD 160+DPH) koupíte leda krabičku s CPU Intel Atom a grafickou kartou vhodnou na ty piškvorky. Fakt netuším, jak by na tom měl jet řekněme Max Payne 3, který chce minimálně desktopové 3GHz dvoujádro od Intelu a k tomu NVidia GeForce 450.
Docela by mě zajímalo, co tam do toho počítače nacpali, protože mě vychází levný počítač nějak takhle:
GeForce GT 520 s 1 GiB RAM: 900 Kč
Základní deska: 900 Kč
8 GiB RAM: 800 Kč
Dual-Core 3 GHz AMD: 1 100 Kč
32 GB SSD: 900 Kč
celkem: 4 500 Kč = 180 € včetně DPH, navíc většina komponent se prodává v kurzu € = $, takže je dost reálné, že to bude v USA stát 180 $. Když toho Valve objedná spoustu, tak ceny budou ještě o dost nižší.
Což máte bez kasle, bez zdroje, bez ovladače, v AT formátu (tedy s televizí jako malým doplňkem ke konzoli místo opačně), s diskem nejvýš na 10 průměrných áčkových her, s již dnes tragickým výkonem nedostačujícím na novější hry (neříkal tu někdo něco o minimálně půlce Steam library?), za rok na vyhození. Jo, na piškvorky to bude stačit, a HL1 asi také pojede :). Komu tohle vyhovuje, může si koupit třeba pra-původní PlayStation s obrovskou nabídkou her. BTW PlayStation 3 vyjde na 5800 Kč, XBox 360 na 5100 Kč.
Pokud hovoříme o konzoli na PC HW, viděl bych to minimálně takhle:
Mini ITX case: 2000 Kč
Zdroj do 500W: 1200 Kč
Základní deska mini ITX: 1600 Kč
Quad core CPU 3.2-3.6GHz: 4500 Kč
8GB RAM: 800 Kč
128GB SSD: 2000 Kč
1TB 2.5" HDD: 2200 Kč
Grafická karta AMD HD7850: 4500
Gamepad: 400 Kč
Cena jen kousek přes 19000 Kč, výkon nic moc, ale možná se na tom budou dát hrát nové hry na nízké detaily i za rok nebo dva. U konzolí stojí HW v době uvedení podobné peníze, i když se prodává výrazně levněji (díky dotacím z prodeje her). Rozdíl je v tom, že na tu konzoli najdete nové slušně běžící hry i za pár let.
Na nové hry na minimum detailů to stačit bude, šlo mi jenom ukázat, že to jde i tak levně. 10 her tam celkem stačí, když je možné je kdykoliv včetně všech savů stáhnout znovu.
miniITX case za 2 kKč? Cože?
500 W zdroj od Fortronu stojí 800 Kč. 3,2 GHz quad-core stojí 1 700 Kč, když se podíváte jinak než jen k Intelu ;-)
SSD i HDD? Proč oboje?
Když to budete skládat takhle, tak se samozřejmě dostanete poměrně rychle na vysoké částky. Jinak si všimněte, že cena Windows tam pořád nebude zanedbatelná.
Ty hry tam budou i za několik let, když to bude oficiální herní platforma pro Steam.
Ano, ukázal jste, že to jde i tak levně. Vyskládáte si ty díly na stůl, pospojujete je, a můžete na tom slavně hrát piškvorky. Já jsem zase ukázal, že grafická karta vhodná na dnešní PC hry vyjde skoro tak draho, jako celá vaše sestava.
Chcete zdroj vhodný do mini ITX case, ne do desktopu. A chcete nízkou hlučnost, kvalitní kondenzátory, a větráčky které se nezadřou za měsíc. Case stojí 2000 Kč, protože zařízení nesmí vypadat jako krabice od bot.
http://www.alza.cz/bitfenix-prodigy-oranzova-d368709.htm
SSD je tam kvůli rychlému bootu a pre-fetchování nejdůležitějších souborů. Konzole mají spoustu věcí ve flash memory, takže se proti PC s HDD zapínají velmi rychle. HDD je tam pochopitelně na ty koupené hry, filmy, seriály a hudbu.
Ty staré hry jistě najdete ve Steamu i za několik let. Problém je v tom, že za několik let na tom slabém HW nebudete moct hrát *nové* hry. Například Xbox 360 je z roku 2005, a dneska na něm můžete pařit nejnovější Halo 4. Jaké *nové* hry budete pařit za 7 let na té sestavě kterou jste navrhoval? I na té mé to bude veliký problém už za 2-3 roky. Xbox 360 i PS3 měly v době uvedení špičkové HW parametry, aby to technologicky nějakou dobu vydrželo.
Cena Windows vzhledem k ceně sestavy není úplně zanedbatelná. Ale když si těch sestav objednáte víc, dostanete klidně Windows v ceně.
> Xbox 360 i PS3 měly v době uvedení špičkové HW parametry, aby to technologicky nějakou dobu vydrželo.
XBox mal v dobe svojho uvedenia parametre zufale a nemyslim, ze by sa to za tu dobu zlepsilo :) PS3 na tom bola o kusok lepsie vdaka CPU, to ale (ciastocne i kvoli nizkemu vykonu konkurencie a snahe o multiplatformovost tvorcov hier) dodnes nedokazal vyuzit hadam nikto. Ostatne, najnovsie hry si zahram i na Nintendu Wii a ten vykonovo prekonaval i moj stary telefon (800MHz CPU, 256MHz GPU, 64MB RAM). Konzola ma HW pevne dany, takze je mozne engine optimalizovat tak, aby ho utiahla. Napokon, prave na tom dnes kape vela portov na PC. Poziadavky z roku 2012, ale grafika jak z prelomu tisicroci :(
A pokial ide o cenu, PS3 i XBox stali v dobe svojho uvedenia okolo $500€. Nemyslim teda, ze by to bolo problem so sucastnym HW tromfnut. Vlastne je pomaly cas na novu generaciu konzol, do toho by sa Valve mohlo s dnesnym HW a dnesnou cenou zan zapojit celkom realne :)
Inak, aby sme sa tu nehadali na veky, aky je Vas nazor na dovody veduce Valve k podpore Linuxu? O tom, ze tu nelezi zrovna bohatstvo sa s Vami hadat urcite nemusim a mna osobne ziaden iny, rozumne znejuci dovod, nez beta test na vyrobu vlastneho HW nenapada.
Mě naopak přišlo, že Xbox měl v době uvedení HW na úrovni velmi slušného herního PC, a grafiku silnější než co jste tehdy dostal od ATI na PC. V době uvedení byla cena USD 400. PS3 měla jako největší vychytávku Cell chip, jehož autoři si od vývojářů her vyjma nadávek jistě vysloužili i nějaké ty voodoo praktiky.
Jo, Valve se jistě může zapojit do souboje nových konzolí. Trh konzolí je obsazený silnými hráči, přístroje se dotují, a Sony na celé věci prodělává.
Záměr Valve mi poněkud uniká. Pokud by to s uvedením konzole mysleli vážně, museli by postavit zatraceně dobrý HW (zřejmě na x86), ten zamknout podobně jako TiVo, dotovat jeho prodeje, a uzavřít smlouvy s producenty spousty her. Výše investice by byla obrovská a návratnost značně pochybná.
windows 8 nebudou možná tak úplně katastrofou pro uživatele, ale pro steam samotný představují velmi velký, ne li apokalyptický problém .... ta zatracená nákupní taška microsoftu teď bude na každé obrazovce a lidé budou nakupovat nejspíš tam, zrovna tak marketingová - i když ne skutečná - integrace platformy xbox má potenciál steamu ubrat další podíl na trhu. Chápu že se obrací steam k linuxu protože tam teď má daleko větší sanci než na windows8 ... bohužel nebo bohudík ?