Zajímalo by mne, zda lze proti těmto technikám třídění uživatelů použít metodu šumu. V praxi by to znamenalo, že v prohlížeči nebo nad prohlížečem bude pracovat modul, posílající náhodné dotazy či otevírající náhodné stránky, které uživatele ve skutečnosti nezajímají. Dotazy a odkazy by byly vybírány ze slovníku, který by si uživatel vytvořil či stáhl. Tento modul by napodoboval chování uživatele, aby se jím vytvořený informační šum nedal snadno odfiltrovat.
Připouštím, že je to nějaká forma Vohnoutství - využívat výhody googlu ale neplatit za ně svými daty. Nepoužívat FLoC, případně youtube, vyhledávání na googlu a spoustu dalších služeb je jistě čistší řešení. Jenže když vytvořím svou nepřítomností díru, bude i ta díra definována jejími okraji, takže proč tu díru raději nevyplnit náhodným obsahem?
Mnou popisované řešení je dát googlu co chce - data a jako bonus ke skutečným datům mu přidat data vymyšlená.
Teoreticky je výhoda, když je moje osoba někde zpracována a zatříděna, takže mi bude nabízeno pouze to, za co budu ochoten utratit peníze. Na druhou stranu se mi tím omezí prostor ostatních možností a také budu snadněji manipulovatelný k rozhodnutím, jejichž výsledky nemusí být v mém zájmu. Mohl bych si myslet, že jsem dostatečně silná osobnost, která hravě odolá tlaku reklamy. Já však věřím síle marketingu a jestli mi připadá, že na mne nějaká dobrá kampaň nepůsobí, je to tím, že nejsem cílová skupina.
"Jenže když vytvořím svou nepřítomností díru, bude i ta díra definována jejími okraji, takže proč tu díru raději nevyplnit náhodným obsahem?"
Šum je ideální řešení. Pokud to neuděláte, tak hozí, že tu nápadnou díru zaplní někdo jiný. Není zas takový problém vytvořit profil někoho, kdo si ho sám nikdy nevytvořil. Potřebné informace lze získat z okolních bodů. Jeden známý si na profil uloží váš kontakt, druhý vás označí na fotce na FB a třetí vás napíše do skupiny jako spolužáka a podobně. Zbytek už je jen automatizované vyhledávání a spojování údajů dohromady.
Pokud nám vadí shromažďování big data, tak vyplnění šumem je moudré opatření. Nemusí to dělat všichni, stačí menšina dost významná na to, aby si toho všimli akcionáři a investoři firem podnikajících v oboru.
Taktéž je načase masově začít odpovídat na spam kvazi-realistickými odpověďmi, pořádně spammery zdržovat generovaným textem a nakrmit jim databázi kvazi-realistickými identitami spojenými s kvazi-platnými čísly kreditních karet. Oddělit reálnou a falešnou identitu je náročné na lidské zdroje a prakticky to nejde automatizovat, takže nakonec se přestane vyplácet prodávat vytěžené databáze na darknetu.
Určitá míra masovosti je přesto potřebná. Možná by stálo za to na obojí vyvinout plugin do prohlížeče...
S oním Vohnoutstvím, totálně nesouhlasím. Spíš se Google (a další) drahně let chová jak pistoleros na datovém Klondike, v USA je společnost takhle pro nás divně postavená (viz data patří ISP), u nás je to minimálně od doby 101čky nelegální, ale protože tu až do příchodu sheriffa GDPR nebyl nikdo s dostatečně rychlými kolty, kdo by dokázal alespoň trochu nastolit pořádek, tak holt situace přerostla přes hlavu všem a Google se začal chovat jako barbarský válečník v chrámu plném panen.
(sorry, na verbální hru pocitu viny "výhody služeb za svoje data u mono/oligopolu" nejsem ochoten přistoupit o nic víc než na "výhoda bezproblémového podnikání výměnou za placení výpalného místnímu "patronovi"", nebo že (viz nedávný spor Google s Apple o povinném zveřejňování co se s osobními daty děje v Apple storu) kvalitní bezpečnostní dveře a napojení alarmu na pult kazí business místním zlodějům).
Pro mne je důležité, jestli mám možnost "vyvázání" (opt-out). Pokud mi vadí reklamy na komerční stanici, nemusím stanici sledovat. Pokud mi vadí reklamy na Rootu, nikdo mne nenutí ho číst. Také chápu, že provoz dobrého vyhledávače stojí velké peníze, které se musí někde vydělat a já ten vyhledávač nemusím používat.
Potíž je, že Google není vyhledávač, ale obchodník s daty. A aby ovládl trh s osobními údaji, strká všude své sondy. Prostřednictvím vyhledávače ví, kdy a co nás zajímá. Prostřednictvím mailového klienta ví kdy, s kým a o čem komunikujeme. Prostřednictvím datového úložiště může zpracovávat naše data. Prostřednictvím televizního přijímače ví kdy a co sledujeme. Prostřednictvím mobilního telefonu ví kde jsme, s kým, kdy a o čem komunikujeme. Prostřednictvím hodinek zná náš zdravotní stav. Prostřednictvím brýlí ví, kdy a na co koukáme. Prostřednictvím různých přístrojů pro domácnost zná naše chování doma...
A když náhodou nic z toho nepoužíváme, stejně se k nám snaží dostat třeba přes reklamu na jiných internetových stránkách nebo přes kontakty s lidmi, kteří jeho sondy používají. Můžeme se uklidňovat tím, že je to pro naše dobro a že jde o soukromou společnost a ne totalitní vládu. Co mu však brání naše data některé totalitní vládě prodat?
Dále když už jsme si na jeho sondy tak pěkně zvykli, může jejich používání zpoplatnit: "obsah bez reklam už za pouhých ... měsíčně" "obsah už za pouhých ... měsíčně". Ok, tak půjdeme k někomu jinému, ale ke komu?
Chápu snahu korporací o monopolizaci trhu, to bylo vždycky a bude to i v budoucnu. Zneklidňuje mě, kolika lidem je to úplně jedno.