Vypichl bych jeden pohled na vec, ktery je obcas mozna trochu opomijen. Rozlisoval bych soukromi (informacni bezpecnost) jednotlivcu a vetsich celku, napr. narodu.
Strach mam predevsim z dopadu na bezpecnost narodu. Jednotlivci se evidentne budou moci snadno branit (treba pouzivanim jineho prohlizece). Nicmene, a vime to vsichni, 99 % lidi bude flocem postizeno. A nehlede na to, ze v nem budou jednotlivci vice ci mene chraneni anonymitou, statisticke popsani celych narodu bude, zda se, temer dokonale.
Vyborne to bude napr pro psychology, sociology a jine humanitni vedce. A vyborne to jiste bude pro diktatury, despoty, vlivove kampane. Vemte si napr. vlivovou kampan Ruska na volby US 2016. Pokud bude vetsina naroda perfektne popsana kohortami, budou se vlivove kampane vytvaret mnohem snadneji. V pripade valky demoralizujici propaganda bude taky mnohem jednodussi. Jinych prikladu lze najit nespocet. Kohorty budou ukazovat vyborne i zdravotni a dusevni stav narodu, cehoz budou jiste ochotne vyuzivat farmaceuticke spolecnosti, atd..
Zkratka, kazdy mame a meli bychom mit svou 13. komnatu. V beznem zivote je osobni tajemstvi a omezena uprimnost velmi prospesna. Hovori o tom napr. Radim Uzel a intuitivne to vime snad vsichni. Kohorty ovsem popisou i tyto 13. komnaty (byt anonymne z hlediska jednotlivcu) a ja to vnimam jako potencialne velky problem.
Osobne bych byl za to, aby se pri psani smernic typu GDPR bral do uvahy i tento uhel pohledu. Tedy nejen ochrana soukromi jednotlivce, ale i celych narodu. Dokonce bych tuto kategorii zaradil mezi bezpecnostni faktory v ramci obrany proti propagande a tedy je zarazoval nejen do civilniho prava. V teto souvislosti si jeste dovolim zminit skvely uvod do problematiky od generala Rehky - Informacni valka.
Máš v zásadě pravdu. Obávám se ale, že skutečné řešení bude mnohem těžší než "jen" nastavit zákonem nějaká pravidla. Spočívá ve vzdělání a racionálních návycích většiny lidí ve smyslu následujícich bodů.
1. Co vypustím na internet, to tam zůstane a kdekdo si to najde.
2. Co na internetu najdu může být klam a faleš, včetně autenticky působících videjí. Tak jako vždy rozhoduje spíše léty budovaná a trvale prověřovaná osobní důvěra ke zdroji informace.
3. Reklama online je bilionový byznys a ten se odečítá z kvality, nebo přičítá k ceně zboží. Co má reklamu, zapamatovat si a nekupovat.
4. Na internetu muži jsou muži, ženy jsou muži a děti jsou agenti FBI.
5. Cennou komoditou je moje pozornost. A tu bychom si měli chtít místo lajků a distrakcí šetřit na to, co je nám doopravdy cenné - rodina a skuteční přátelé z masa a kostí, rozumné knížky, práce, jejíž výsledky po nás zůstanou.
Vesměs triviální věci. V duchu posledního bodu přeji všem pěkný den a jdu zase dělat.