Ale on to neni jenom problem nvidie, ze neumoznuje otevrit sve ovladace. Prijde mi, ze i kernelovi vyvojari proste meni veci, tak jak si mysli oni, ze je to nejlepsi. A nejde jen o ovladace NVIDIA. Kdysi jsem chtel nainstalovat na jeden starsi pocitac se starou ATInou nejakou linuxovou distribuci a stary binarni driver potreboval starsi kernel, open source driver uz davno takovy ovladac nepodporoval a novejsi binarni taky ne. Co ted ? Nainstaloval jsem starsi verzi distribuce a tam to bezelo. Takze jsem si sice zahral nejake hry, ale vsechen ostatni soft byl z praveku. A to vubec nemluvim o tom, ze drivery bezi na obstaroznim xserveru, kde je 3d akcelerace udelana uz od pocatku obezlickou. Dodal bych k tomu konfiguraci akcelerace 3d videa a jeho podporu v ruznych variantach drivery / karty. A v neposledni rade konfiguraci TV tuneru.
Zjednodusene: NVIDIA potrebuje podporovat na linuxu pouze sve vypocetni drivery - a to jeste nevim jestli vubec. A linux zase nechce podporovat jejich binarni blob.
Hraci proste pari na Windows a Linux nema takovy desktopovy podil, aby se s vzajemnou podporou nekdo zabyval. Banda programujich geeku na nejake desktop prostredi hazi bobek a nemeni se to hodne dlouho. Pritom by stacila jednoducha vec - vykaslat se na nejaky xserver a cele prostredi presunout na wayland + egl. Vzdyt si staci posilat buffery.
Jo to, že binární ovladač potřebuje starší verzi kernelu, je logické. Výrobce nebude kompilovat když vyjde každá RC verze. To u nvidia legacy pro GF2MX400 jsem taky vždycky musel čekat než se v nvidii uráčí vydat update. Nicméně ona ta instalace funguje tak, že se lokálně nakompiluje wrapper, takže sis to mohl patchnout ;-). Teda záleží jak moc velkej rozdíl mezi jádry to bylo. Instalace virtualboxu obvykle umírá na změněných funkcích pro virtuální paměť.
Ale teda nevím cos měl za ATInu, protože od ATI mach, přes ATI rage drivery v kernelu jsou. Ještě před rokem a půl jsem na ATI x1550 (nebo kolik to bylo) hrál normálně v Mesa3D minecraft.
Nvm co, to bylo za ATInu, mozna byl jenom open source ovladac moc pomaly na hry.
A rekl bych, ze to neni problem jenom nejadernych ovladacu. Vsechny ovladace (hlavne jsem se s tim setkal u wifi) potrebuji udrzbu. A vyrobce na to samozrejme kasle, ten vydava nove chipy. Kdyz jsou v jadru, tak jsou open source a kdyz ne, tak se vymluvi na to, ze nemuzou zverejnit kody, protoze bud a) bezpecnost nebo za b) know how a za c) vyzaduje to praci na necem, z ceho nemam zisk.
Chapu, ze jaderni vyvojari nemuzou brat ohled uplne na vsechny. Nejjednodussi pirklad je s network stackem. Ten jak nekdo prepise na novy s tim, ze ovladace budou predavat, co vsechno umi hardwarove, ale zaroven zrusi ten stary stack, tak stare ovladace proste skonci. Bud je z jadra vyhodi nebo je bude muset nekdo prepsat. Pritom v minule verzi fungovaly bezproblemove. Jasne nemeni se to hned a zpetna kompatibilita nejakou dobu zustane, jenze jak rikam na starem zeleze mas proste smulu.
A nejlepsi dukaz toho, jak je cela ta architektura s ovladaci, 3D akceleraci a xserverem silena jsou mobily. U googlu proste usoudili, ze tudy cesta proste nevede a si to udelaji svym zpusobem. A myslim si, ze tak by to mohlo fungovat i na desktopu (alespon se o to snazi wayland). Rozhrani obycejne egl, nad tim opengl nebo vulkan a ficime. Vzdyt to je to, co vsem kompozitorum musi stacit, jednoduchy buffer a moznost do nej kreslit.