VHS nemá 576 řádků, to "analogové PAL vysílání" mělo 576 řádků. Reálně jste ekvivalent toho dostal leda tak na S-VHS. Na VHS spíš těch 240 řádků, udávalo se asi tak 250 řádků pro SP a 230 řádků pro LP. Limitace byla daná vzorkováním/šířkou pásma/whatever, detaily už přesně z hlavy nedám, ale dají se dohledat. A ano, jasně, při přehrávání se to převádí na 576 řádků do třeba SCARTu/kompozitního výstupu.
Ne. VHS nahrává analogový signál jak je a nic nepřevzorkovává. VHS mělo omezenou šířku pásma, která se projevovala nižším horizontálním rozlišením. Převzorkování ve vertikálním směru analogovým způsobem (tak rychlé signálové procesory v 80. létech nebyly), zejména když je signál prokládaný, je dost drahá záležitost, která se nedá vecpat do spotřebitelské krabičky.
(pro šťouraly, downsampling umí zpožďovací linka v SECAM, a to z principu věci pouze přesně na polovinu, ne libovolně)
Rozlišení analogového systému se měří v čarách. Snímá se čárový rastr a kolik nejvíc bílých a černých čar se dá nasnímat, aby ještě ve výsledku byly vidět, takové rozlišení to má. U filmu se to dá měřit v libovolném směru, u TV pouze v horizontálním směru, protože ve vertikálním směru to kazí Nyquist a aliasing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Television_lines
"It should not be confused with the number of horizontal scanning lines of such systems"
Overscan je ale něco úplně jiného. Protože je CRT obrazovka křivá a obraz obdélníkový, tak je problém jak to tam zobrazit. Buď bude obraz celý, ale obklopený křivými černými proužky (underscan), nebo bude pokrývat celou obrazovku včetně rezervy na ujíždění hodnot, ale zas ho bude kus na okrajích chybět (overscan). Underscan se používal na PC monitorech, aby obsah nemizel, overscan na TV, aby ty černé pruhy nerušily. A kdo si hrál s kroutítky pod deklem televizoru, mohl si ten overscan předělat na underscan, aby se mohl kochat i synchronizačními řádky, které do obrazu nepatří.
Na LCD, které je perfektně obdélníkové, je overscan k ničemu. I když ho někteří výrobci nevímproč implementují a musí se vypnout v hlubinách menu, asi aby mohl být obraz rozmazanější a ořezanější.
S VHS to nemá nic společného. Tam ty řádky nahrané jsou a je jen na televizoru, jestli je ukáže nebo ne.
Ne každá obrazovka byla "křivá". Sférické zakřivení stínítka (to je to, na co se díváme) ale umožňovalo snížit délku obrazovky, čili hloubku televizoru. Stínítko obrazovky Sony Trinitron mělo podobu části pláště válce (bylo zakřiveno jen v horizontální rovině), moderní obrazovky měly stínítko zcela ploché.
Uvádět rozlišeni obrazovky v bodech je trochu ošidné, nezapomínejme, že jde o plně analogové zařízení. Záleží i na tom, jak se daří zaostřit elektronový paprsek - v rozích to bývá horší, viz astigmstismus; ale i na tom, jak jemně namleli sloučeniny fosforu na to stínítko ;-).
Ani na modernější hranatější obrazovce se nedal obraz nastavit tak, aby přesně pokrýval stínítko. To se už začaly projevovat nepřesnosti ve výrobě cívek, dýchání s jasem a jiné ujíždění parametrů. Kladné či záporné okraje stále byly nutné, byť se rozdíl mezi underscanem a overscanem mohl podstatně zmenšit, na rozdíl od pravěkých obrazovek.
Ovšem na ten overscan byla nějaká norma, že ze standardního testovacího obrazce nemají být vidět určité části při kraji, a v továrnách to stále nastavovali podle toho, byť to nebylo nutné.