Podobne z prsta vycucane 'cases' malokomu prospeju.
V realnom svete sa predsa len uvazuje inak.
Malokto ma homogenny system, vacsinou ide o rozne "zlepence", a navyse pri rozhodovani o nakupoch zohravaju velku ulohu znacne nerozumove, a teda pocitove faktory. Manager sa pri kupe aute nerozhoduje len na zaklade technickych specifikacii a ceny, ale aj ci je dane auto dostatocne "in" a "cool".
V pripade IT je je znamy pripad mainframov, ktore sice mali a maju slusnu produktivitu , ale neboli cool ... teraz sa predavaju napr. zo stovkami instalacii Linuxu , webovymi servermi atd ... a zrazu su cool, aj ked je to pomalsie sa meniaca architektura a zaklady OS su 30 rokov stare ...
Teda spokojnost firmy (rozumej managementu), zavysi znacne aj na "cool" faktoroch ...
Takze treba najst realny "cool" pripad a ten prezentovat, pretoze o nas technikov nejde ...
"Teda spokojnost firmy (rozumej managementu), zavysi
znacne aj na "cool" faktoroch ... Takze treba najst realny "cool" pripad a ten prezentovat, pretoze o nas technikov nejde ..."
A tady to prave vezi. Manazeri rozhodujou co se koupi, ale rozumi tomu jak koza petrzeli, jen chteji proste "cool" veci. Misto aby se podivali na skutecny naklady, funkcnost atd. Prave proto se pisou takovyhle clanky, aby se tem tupym manazerum, ktery vybiraji podle ikonek, ukazalo, co je skutecne lepsi na kterou cinnost.
Uz ma vazne omrzelo citat taketo clanky - typu www.zive.cz / sk - je to stale o tom istom: co je lepsie? Linux ci Windows, AMD ci Intel.... cim bombastickejsi nazov clanku ty vacsie blbosti v jeho obsahu...
Nemam nic proti autorovi, resp. prekladatelovi, myslim ze ho prelozil vinikajuco (mal som tu "cest" citat original)...
Niekedy mi clanky v pocitacovych casopisoch (a na weboch) pripadaju vazne ako keby sa vydavatelia snazili iba za kazdu cenu naplnit pozadovany pocet stranok....
Budete se divit, ale je mnoho lidi, kteri srovnavaci clanky primo vyhledavaji. Je to dano i tim, ze je nectou jen pro plezir, ale napr proto, ze musi pro manazerstvo sestavovat navrhy. Tak ve slusnych podnicich funguje poradenstvo pro vedouci (vetsinou zahranicni firmy, nebo vlastnik), aby se prave predeslo tomu ceskemu modelu, kdy rozhoduje genialni ekonom ale debil na techniku.
Dalsim cilem techto clanku je vyvolavat polemiku, kde si lidi, kteri maji k tematu co rici, mohou ujasnit jak to vlastne je.
Dalsim duvodem je ten, ze zialbohu, co se lidem nenacpe primo pod nos, to nevedi. Funguje takto velka cast populace a kdyz by jsme je nechali masirovat jen z druhe strany clanky z lihne Microsoftu, tak by si mysleli, ze nic jineho neexistuje. A to by byl skoda. Mezi ctenari roota jich moc nebude, ale beru to spis tak, ze mohou tekovy clanek vytisknout a nekomu mene stastnemu jej dat precist:)
Dalsi duvod je ten, ze se prilis casto objevuje prilis mnoho zmanipulovanych clanku, ktere nejaky system vynaseji do nebe. (Napr ve svete ted frci aferka, kdy kdosi meril Win vs Mac vs Linux. njejprve to vyhral ten, pak zjistili ze ten a ted je v tom totalni zmatek.) Pokud je to zmanipulovane prilis, nekdo drive ci pozdeji provede kontrolni mereni a rozcupuje to nacucky. Bohuzel jedinou moznosti, jak to sdelit lidem, je napsat o tom dalsi clanek.
A neposlednim duvodem je ten, ze vcelku dost lidi si proste rado procte clanky, ve kterych jsou nove myslenky a aniz by je hloupe vytrhovali z kontextu, tak si na vec utvori vlastni nazor a svym zpusobem se obohati. Napriklad nez jsem cetl tento clanek, tak jsem se nikdy nad systemem pro 5000 lidi nezamyslel v realnych dimenzich. Pokud by lide tyto clanky nechteli, tak jsem presvedcen, ze by se to projevilo ponekud vice nesouhlasy, nez jsem dosud ve forech pod clanky videl.
O prázdninách jsem byl na brigádě v jedné nadnárodní korporaci (kvůli správci nebudu jmenovat), a nasazení počítačů vypadalo takto:
WinNT byly nasazeny na každém průmyslovém stroji, několikrát jsem zaznamenal restart systému (toto správce neovlivní),
Unix(myslím SCO) nacházel se na každé lince (ani toto),
Win98 řídily pec (či toto),
WinNT byly umístěny na počítačích od DELLu jako pracovní stanice. Celá práce vypadadala takto: normální dělníci se přihlásili pod stejným jménem, spustily program jenž oskenovanou posloupnost převedl na posloupnost stisknutých kláves ukončených tabulátorem, poté spustily cosi jako telnet, který se připojil na vzdálený systém (HP UNIX), a to opět pod stejným jménem, poté se dostali přes menu do potřebné obrazovky a začali pracovat. Práce spočívala v oskenování čísla do počítače. Na obrazovace se nacházela jen lišta s tlačítkem start, nic víc. Žádný "Můj počítač" apod. Nešlo standartními způsoby spustit žádný program, který neměl odkaz v menu start, ovšem tam se nacházel poznámkový blok, pokud jste dali otevřít soubor a zobrazit všechny soubory a přetáhly jste nějakou složku do exploreru, tak se složka zobrazila. A to nejlepší nazávěr. Ve složce system, winnt apod., jste mohly vytvářet a mazat soubory a adresáře, pěkně mizerné zabezpečení. Nebylo to tím, že byly ve skupině administrator, ale skupina anywhere měla všechna práva.
Obávám se, že této firmě by nepomohl žádný Unix.
No do tech win by se dal dat MARATHON (docilime toho, ze muze jeden servr spadnou a druhy prevezme jeho transakce, ovsem bez ladbalacingu... stoji to 1M Kc), dale vzdalene sprava serveru (a taky stanic) ... dalsi investice.
Re: Cool reseni: Teda clovek ktery takhle rozhoduje je vazne dusevne nemocny a vubec ho neomlouva ze tomu nerzumi, tim je to horsi, ze blbe keca do veci kterym nerozumi.
Kazdy vi ze X-terminal je super, dobre se o neho stara:-), velmi malo se kazi ... jenze problem je v naproste neodbornosti lidi co neco prodavaji. Kdyz prijdete nekde do IT podniku tak vam navrhnou w2k (nekde mozna novell.. ale spis vam poradi prejit na w2k, pokud uz novell mate). Takova ceska IBM, to je banda amateru ti ani nevedeli co je to OS/2, o linuxu slyseli z tak akorat z novin, ale pokud chcete neco lepsiho (linux, aix, as/400, s390, Z...) tak holt musite k IBM do Widne v CZ vam tak akorat nabidnou w2k(ty umi) ;-)
Skuste prijit do prodejny pocitacu a reknete ze chcete X-terminal ... HINT: skuste to s kamerou a mozna neco vyhrajete v poradu Natocto a jim podobnym
- cisla vypadaji dost "zprstuvycucane"
- i kdyby byla realna, tak jsou americka a pro nas naprosto nerealna (ani priblizne, mame uplne jine podminky)
- i kdyby byla pro nas realna, tak o takto velkem nakupu budou (z proste nelogiky veci) rozhodovat lide, kteri o tom vubec nic nevi
- i kdyby o tom ti lide neco vedeli, nedej buh s nekym se poradili, tak se mnohem vice budou rozhodovat podle toho, jestli jim firma z vyberoveho rizeni postavila k jejich vile lepsi auto, nebo jestli jim k jejich autu postavi lepsi vilu ...
zbytecny clanek
verim tomu ze srovnavaci clanky hodne lidi vyhledava. jsou velmi vitanym voditkem. Ale jiz winston churchill rekl "Verim jen tem statistikam, ktere si zfalsuji sam". Obavam se, ze se srovnavacimi clanky je to dost obdobne. Licencni politika softwarovych firem je dosti komplexni a ruznoroda zalezitost, ktera nabizi dost prostoru pro vytvoreni clanku ve prospech vyhodnosti temer kterekoliv spolecnosti nebo technologie. Staci vybrat ten "spravny" licencni program pro kazde reseni, ktery posveti a hlavne cisly podlozi mou touhu napsat clanek o vyhodnosti jednoho a nevyhodnosti druheho.
"Windowsove reseni neni redundantni vubec" - nechci se hadat, ale pokud uz na tech serverech mam windows advanced server, nic mi nebrani v tom misto osmi jednotlivych serveru tyto spojit do clusteru a pouzivat je jako jeden server - windows budou automaticky delit zatez a pri vypadku kterehokoliv serveru se nedeje vubec nic...
veta "Win - každých 24 měsíců kompletní změna software a každých 36 měsíců upgrade hardwaru vs. 0 změn u Unixu" svedci o naproste nezaujatosti autora :)))))))))))))))))))))) - pokud neporostou pozadavky, nemusim nic upgradovat ani u windows - nebo snad mate informace o tom ze pocitac po dvou letech vykona mene instrukci za sekundu, harddisk prenese mene dat za sekundu, vejde se na nej min dat a ze softwaru se zacnou vytracet tlacitka nabidky a funkce? ja tedy ne...
To je sice fakt, instrukce se nestratí. Naprosto souhlasím.
Je tu však háček a to jsou partneři. Dříve nebo později si pořídí nějaký nový balík SW a pošlou soubor. A nejednou to nejde přečíst, protože ten Váš starý SW to neumí. A pak se musíš přizpůsobit. A tím narostou požadavky a td. Je to takovy začarovany kruh.
Jasne ze musite upgradovat windoze. Co servicepack to v podstate novy system. A kdyz to upgradovat nebudete tak vam to nekdo hackne nebo vam to v urcitem konkretnim pripade bude padat. Rekl bych, ze ale u unixu ty upgrade casti systemu musite delat taky i kdyz asi nebudou tak drasticke.
Predstava, ze jednou nainstaluju, nakonfiguruju a uz se o to nemusim starat vede k tomu, ze e tak bajecne siri veci jako CodeRed.
no to sice jo, ale service packy nevyzaduji zadnou investici kdyz nepocitam naklady na stazeni souboru z netu. clanek pocita s kompletnim zakoupenim celeho softwaru jednou za 2 roky a noveho hardwaru kazde 3 roky. servicepacky nejsou pro takovy predpoklad opodstatneni ani omylem.
Pracuji v oblasti IS ve firme majici v CR asi 700 PC a kolem sveta asi tak 80.000.
Predesilam ze nejsem fanda na Billa, ale pokud jsou fakta deformovana, musim se jej v nekolika bodech zastat:
Smerne cislo pro podporu Win neni 1:30, ale nekde kolem 1:100 - 1:150 (funguje to v praxi).
Nikdo nikoho nenuti sledovat vsechny verze, ktere MS vyplodi. Kdo sel 3.1 s Office 3, pak na NT 4 a Office 97, muze ted jeste porad vahat, zda-li investovat do XP.
Mam na svem domacim pocitaci Linux, v praci vidim AIX. Pro bezneho uzivatele, ktery potrebuje poslat mail a napsat dopis, je MS privetivejsi.
Novy zamestnanec bude MS velmi pravdepodobne znat a nemusim jej komplikovane skolit.
Je podstatne snazsi rozjet novy balik MS nez na unixu, byt to neni zdaleka tak optimalni a stabilni.
Pokud mam na starosti IS, ma prvni priorita, a to jeste pred naklady je opravitelnost systemu a nahraditelnost pracovniku. V MS oblasti sezenu cloveka, ktery mi muze pomoct za zlomek ceny a hned. V unixu je drahy, nezna ten konkretni system, pripadne neni k mani.
Uctenka muze nakonec vypadat jakkoliv, naklady na IS v prumernem podniku jsou nekde kolem 0.5-2% obratu, z cehoz IT infrastruktura reprezentuje malou cast.
Rozhodovani (a take jsem se jej zucastnil) se odehrava v rovine lidi, rizeni zmeny a komunikace s partnery.
samozrejme. a jeste co se tyce tech lidi na udrzbu. tech 1:neco je ovsem vcetne podpory koncovych uzivatelu, kdezto ta varianta pocitana pro unix pocita pouze s udrzbou datacentra. odpovidat na dotazy uzivatelu "netiskne mi tiskarna" vyzaduje stejny pocet lidi helpdesku na jakekoliv platforme. podobne, udrzba datacentra na windows nebude potrebovat 1:x spravcu, protoze udrzba datacentra bude stejna at mam 100 uzivatelu nebo 10000 uzivatelu (za predpokladu ze pocitam se stejnou slozitosti datacentra samozrejme...)
Tiskarny a aplikace ma na starosti ten kdo ty aplikace dodava. Ve clanku je to vedene jako aplikacni podpora. Nejlepe resit outsourcingem, pokud by to firma chtela nutne delat sama, ale jinak to nese na bedrech dodavatel aplikaci ... kteremu za to pri porizeni taky slusne plati. Pokud to neni v tomto dile, bude to nekde v dalsi casti.
2Jiri Unicovsky: Vis opravdu, ze spravce mel pracovni uvazek i na stroje o kterych mluvis? Nebo v ramci uspor nakladu mel na starosti pouze servery a stanice byly v "lufte". z vlastni zkusenosti vim, ze i takove situace muze management napadnout.
2Michal: souhlasim.
Osobne mam lepsi zkusenost s UNIX like systemy a to, ze u M$ dost zalezi na HW, super zkusenost s Compaqackymi PROLIANTY.