Dle meho nazoru je toto auto ocividne vadne, nespolehlive a hrube nebezpecne. Nekdy misto na volant a brzdy reaguje na irelevantni radiove vlny, co letaji vzduchem.
Nejhorsi je, ze takovyto nerizeny krachujici vrak muze zasahnout jine ucastniky silnicniho provozu, pozabijet celou osadku vozu v protismeru, pokosit chodce na chodniku atd.
Dle meho nazoru hrube selhaly urady, ktere auta pro provoz na silnicich schvaluji (nejen ty americke, ale i ceske, svycarske atd.). Takovyto sunt vubec nemel byt pro provoz povolen a mel byt vyrobci vracen jako vadny a nevyhovujici k prepracovani. Urad je defektni, nezkontroloval, zda je auto bezpecne.
Prave jsem napsal svycarskemu STVA, pokud je tento typ ve Svycarsku pro provoz povolen, ze je zadam at do tydne vsechny tyto automobily stahnou z provozu a provedou zmeny na urade, aby se uz priste neopakovalo, ze takovyto defektni sunt bude schvalen pro provoz, nebot je to hrube nebezpecne a citim se tim jako ucastnik silnicniho provozu zavazne a neustale ohrozen.
Jsem zvedav co odpovi, dle me predchozi zkusenosti s urady cekam zase nejakou arogantni odpoved bez respektu.
Silnicni provoz je oblast, kde je bezpecnost kriticka, a neni v silach jednotlivce, aby si sam zajistil, ze miliony aut, ktere se v zemi pohybuji, jsou bezpecne. Proto tuto roli ma stat a selhani v ni muze mit zavazne nasledky na zdravi nebo zivotech.
Dle meho nazoru hrube selhaly urady, ktere auta pro provoz na silnicich schvaluji. [...] Takovyto sunt vubec nemel byt pro provoz povolen [...]. Urad je defektni, nezkontroloval, zda je auto bezpecne.
To je hodně unfair argumentace. Jak to podle vás měl příslušný úřad udělat? Potvrdit bezpečnost nelze, lze tak nanejvýš konstatovat, že žádný bezpečnostní problém nebyl nalezen. Souhlasím, že propojit věřejnou a privátní síť napřímo a bez jakéhokoliv zabezpečení je blbost, kterou si výrobce auta měl odpustit, ale nadávat za to úřadu je nesmysl; tomu budeme moci nadávat až poté, co se z tohoto problému nepoučí a příště opět schválí auto, které má oba systémy propojené.
Jsem zvedav co odpovi, dle me predchozi zkusenosti s urady cekam zase nejakou arogantni odpoved bez respektu.
Tak to asi nebudete zklamán, počítám, že se přizpůsobí tónu vašemu požadavku.Ten vám jistě nepřipadá naprosto arogance prostý a vyjádřený s maximální možnou mírou respektu :-).
Silnicni provoz je oblast, kde je bezpecnost kriticka, a neni v silach jednotlivce, aby si sam zajistil, ze miliony aut, ktere se v zemi pohybuji, jsou bezpecne. Proto tuto roli ma stat a selhani v ni muze mit zavazne nasledky na zdravi nebo zivotech.
V silách státu to není také.
Hih,
jasně napiš si na kus papíru s pár kamarády, na tendle port se prostě útočit nebude a máš vystaráno už ti nikdo nikdy server nesloží, protože jste se přeci dohodly na bezpečnostích zásadách.
problém bezpečnosti tu s námi bude do té doby do kdy se bude programovat teda pardo lepit rychlo kód
Nevím proč se tam rozčiluješ, každý moderní auto se dá ovládat přes OBD, pokud má elektronickej posilovač řízení, tak se dá ovládat i volant, pokud má ASR,ESP,ABS tak i logicky brzdy. Protože všechno se ovládá přes can bus a ten je dostupnej přes rozhraní OBD, jde jen o to aby člověk přišel na ty správný "příkazy". Jeep to akorát vylepšil, že neudělal nějakou slušnou api mezi multimedii a can bus. Ale nemyslím si, že ostatní auta co mají v sobě wifi to budou mít udělaný o moc jinak.
Myslím, že je na čase zavést nutnou podmínku, že počítač starající se o řízení auta nesmí být fyzicky připojen na jakékoliv vzdáleně komunikující zařízení, tedy multimédia a ostatní věci musí mít svůj počítač. Že někdo hackne rádio a navigaci je nepříjemné, může to mít značný dopad na soukromí, ale nikoho to nezabije.
Do volantu se kupodivu vejde i víc než jeden drát... teoreticky by tohle neměl být problém. Problém je, že automobilky/stát/policie chtějí mít možnost auto z dálky ovládat, takže nejrealističtější řešení je nějaký kompromis - auto by například šlo z dálky jen zastavit, ne ovládat, a omezení by byla vynucená omezeným rozhraním mezi řídící jednotkou a komunikační jednotkou.
no tak 2x switch, jeden na write-protect a druhej na wireless-off ;)
dosahnes snad jiz vsech pozadovanejch moznosti:
ro w-off - pro bezpecnost
rw w-off - pro bezpecnost s moznosti powerboxu
ro w-on - pro relativni bezpecnost
rw w-on - pro ty co nejsou teroristi ani nesirej detske porno
V soucasnych autech je zabudovano cca 70 ridicich jednotek. Opravdu chcete mit na kazde z nich prepinac a lezt do ruznych casti vozidla ten prepinac prepinat?
A co se tyka tech oddelenych pocitacu nebo sbernic, tak o tom se tu diskutovalo minuly tyden. Predstavte si, ze mate palubni pocitac, takovou tu velkou obrazovku na stredovem panelu. Tenhle pocitac vizualizuje radio, zobazuje mapu, musi znat z internetu objizdky, zobrazit seznam mp3 na vlozene flashce, pres bluetooth si povida s vasim mobilem. Ale tenhle pocitac musi vedet, ze couvate, aby vam zobrazil zadni kameru. Musi vam umet zobrazit ujetou vzdalenost a spotrebu. Podobne chytry musi byt i pocitac, co v palubovce u budiku. Ten taky umi navigovat, vizualizovat radio, ale take vi, jaky mate zarazen rychlostni stupen, jak rychle a daleko jedete. Jak tohle chcete oddelit?
Jedna věc je mít možnost získat nějaké informace nebo ovládat kameru a druhá věc je mít možnost zablokovat brzdy.
A tomu, že by bylo potřeba 70 přepínačů snad sám nevěříte, to si nehrajte na blbýho, stačí aby kritické řídící jednotky měly s jednotkou připojenou do internetu pouze read-only rozhraní, (a popř. jeden přepínač, který u nich najednou přepne ro/rw). Ale dalo by se tu řešit i jinak, třeba s něčím jako Capsicum (https://www.cl.cam.ac.uk/research/security/capsicum/)
Vezmu to odzadu. To Capsicum se mi jevi jakoby urcene do vyrazne chytrejsich procesoru, nez je v ridicich jednotkach. Vzdyt ono to predpoklada nejaky operacni system nebo co.
Mate pravdu, ze kritickych jednotkek muze byt tak do 20 (motor, turbo, volant, abs, posilovac rizeni, prevodovka, svetla...). Nicmene i takova trivialni vec, jako kalibrace skritici klapky (u meho auta asi tak 2 minuty na notebooku) se najednou zmeni v rozebirani steracu a sundavani plastu u celniho skla, abych se dostal k ridici jednotce motoru... No a kdyz jsme u teche svetel. Na palubnim pocitaci si muzete nastavit parametry denniho sviceni, podle kterych se pak zrejme prislusna svetla ridi. (Presne do toho nevidim, tak chytre auto nemam.) Jak byste to delal? Prepnul RO/RW prepinac, nastavil parametry a prepnul prepinac zpatky? Aby vam nejaky hacker v noci na dalnici nezhasnul svetla? Analogicky mate moznost z palubniho pocitace vypinat a zapinat ruzne brzdici a stabilizacni asistenty? Taky kvuli tomu polezete k ridici jednotce ABS/ESP/ASR... prepnout prepinac? Mimochodem to ASR ma vliv i na plynovy pedal, polezete i kridici jedotce motoru?
Nepochybuji, ze reseni existuje. Ale nebude to tak jednoduche, jako to je ted. A to uz ted mi ty auta moc jednoducha neprijdou. Mame v rodine jeste jednoho favorita bez vstrikovani, hezky s karburatorem. To je panecku strojovna.
>Vezmu to odzadu. To Capsicum se mi jevi jakoby urcene do vyrazne chytrejsich procesoru, nez je v ridicich jednotkach. Vzdyt ono to predpoklada nejaky operacni system nebo co.
Tak počítám, že palubní počítač, kde to má největší smysl, nějaký OS má, takže tam by se daly částečně izolovat procesy které se připojují k internetu, aby měly přístup jen k tomu co opravdu potřebují. Neexistuje jediný důvod, proč by navigace měla mít možnost odstavit brzdy, stejně tak by systém na dálkové zastavení vozidla neměl mít přímý přístup ke všem funkcím, o bezpečné zastavení za krajnicí se může palubní počítač postarat sám. Už takovýmhle oddělením funkcí/práv výrazně zvýšíte bezpečnost a velmi znesnadníte provedení útoku který by ohrozil posádku.
Ten počítač taky při couvání se zapnutejma předníma stěračema zapne stěrač zadní, přestaví zpětný zrcátka do polohy pro couvání, zasune opěrky hlav u zadních sedadel pokud sedadla nejsou obsazený a rozsvítí couvací světlo. A něco dalšího by se možná našlo.
Jednotlivý čidla a akční členy sou prostě sdílený různejma systémama. Takže to všechno musí bejt propojený nějakým CAN busem. No a kabel z CAN busu pak vede i do multimediálního systému, protože i ten musí mluvit se zbytkem auta.
Nepřijde mi, že to celý jednoduše oddělit bude tak snadný.
Čistě technicky, není problém dát navíc do toho modulu s displejem v palubovce jednoho brouka, v ceně auta se to ztratí. Byl by to jednočip s CANem a UARTem a SW bez možnosti update mimo fabriku. Jeho práce by byla
1) Bofferovat v RAMce data z CANu
2) Zpřístupnit je po UARTu jednotce displeje
3) Filtrovat na základě tabulky, která zráva projde z UARTu do CANu.
Z pojledu HW s to ztratí, SW je napdssaný a otestovaný do týdne. Nevidím v tom problém.
A co se write protect týká, tak na OBD II je tuším 16 pinů, z toho 11 volných pro použití výrobcem auta. Když by se přifdal jeden drát na svěrnici s významem "Není vyšší napětí než na baterce - neflashujeme" a do OBD adaptéru v servisu nábojová pumpa, tak servisák ani nic nepozná.
Jo? A jak se jednotka centrálního zamykání dozví, že auto stojí? Po CANu od řídící jednotky. Že je vypnutý motor taky zjistí po CANu z řídící jednotky. Že je zatažená ručka, to zjistí taky po CANu.
CAN nerozlišuje zdroj ani cíl zpráv, jenom jejich kód a prioritu. Pokud má útočník fyzicky přístup ke CANu, tak je tohle řešení to poslední, co by ho zastavilo. Stačí znát komunikační protokol a dá se předpokládat, že když se útočník cíleně dostal takhle daleko... ;)
Na co dva protokoly prostě více zběrnic,
ale i s tím protokolem jste na to tak nějak kápl, to co dnes používáme není na podobné výdobydky doby připravené defakto lze řící, že stávající protokol canbus je z hlediska bezpečnosti nevyhovující kdokoli se na zběrnici připojí může ji používat a cokoli po ní poslat a daný aktor bez keců poslechne.
CAN je v pohodě, ale je to jeko se vším, při používání se musí myslet. Dokonce je i možnost rozšířit ho o "veto" v případě, že kterákoliv jednotka detekuje bezpečnostní problém.
Jedna sběrnice v autě je jako ethernetový router s jednou lajnou, rozstřelenou na LAN a WAN pomocí nemenežovanýho switche :Q Safety nic moc. Stačí, když spadne některá jednotka do stavu Dominant a nefunguje nic.
Pokud by bylo několik sběrnic a firewall mezi nima (fyzická krabička), tak s tím není problém. Update firmware jenom přes diag konektor (HW blokace) a hotovo.
Ano can je v pohode a dela přesně to na co byl navržen,
je asi nespravedlivé házet to jen na can, je to obdobné jak flash, pokud existuje program / komponenta která je děravá a přes kterou se lze prokousat až k api / zběrnici prostě systém sestřelíte / auto nabourá
no v tomto případě to bylo rádio
asi by se to v první řadě chtělo zabívat první linií obrany a pak i upravit další vrstvy,
ale je fakt že pokud potřebuji 1000 za sekundu číst info z nějakého čidla tak tam moc ochran nenarvem
Jako pročetl jsem si tohle vlákno a stále nemohu pochopit, proč je takový neřešitelný problém, hodit ty "kritické systémy" na jeden čip a to ostatní s netem, jako GPS, rádio, ... , na druhý a nechat na display jen read-only z prvního (na "kritické sys.") nebo klidně nechat krit. systémy ovládat řidiče i přes druhý display, aby se to vůbec nepotkalo, stejně je displajů v aute milión a jestli je to na displeji dole nebo na druhém je jedno, pokud ho někdo nedá do kastlíku ..., prostě na privátní (prostě bez wifi) a veřejný okruh, a pak teprve řešit, kde se dá obejít api atd ... jako to, že někde dám čitlo a čtu, třeba ty brzdy, ještě neznamená že se dá přes něj něco ovládat. Pokud tam teda necpu krom čidla jiný hovadiny. Je otázka, jestli je to priorita.
Možná je to nachystané na antiviry a protipirátské daně. U PC už to nikoho moc ne...e, tak možná teď ...
Jenže ono se to potkat musí. Těžko by si jinak mohla převodovka brát data z GPS, třeba.
A pokud by údaj o rychlosti byl jen na kritickým systému, těžko by mi nekritický rádio automaticky regulovalo hlasitost. A ono to „pitomý“ rádio si může brát údaje z víc věcí, třeba z celkem kritický jednotky stahování střechy u kabrioletu, aby mohlo příslušně nastavit DSP. (leda by od něj ved další drát k nějakýmu dalšímu mikrospínači...)
Je senzor zatížení sedačky kritickej, když rozhoduje jen o tom, jestli při couvání zatáhnout opěrku? Asi ne. A když se spolupodílí na rozhodnutí, jestli a s jakou intenzitou vystřelit airbag? Jak to chcete oddělit? Budeme mít senzory dva? :)
Experti většinou nepoužívají Windows a vědí, že antivirové programy dokáží odhalit jen cca 45 % malwaru.
Citation needed, na obě tvrzení. Ne že by to nebylo možné, ale znám i jiné důvody, které mohou vést ke stejnému výsledku, tedy "Proto je pro ně důležitější aktualizace všech aplikací, než samotný antivirový program".
OpenType Font Driver Vulnerability – CVE-2015–2426, CVSS 9.3
Ne, nepřekvapí. Takovéhle chyby se dají očekávat. Tím spíš je nepochopitelné, že to ignorují výrobci prohlížečů a wordprocessorů a v podstatě už ani nedávají možnost embeddované fonty nepoužívat.
http://marc.info/?l=openbsd-misc&m=143767296016252&w=2
"Why does FreeBSD PAM not have a counter in it to prevent this by itself?
Why does it have super-fast passwd checks?"
drive-by-wire na silnice uz smi (pouziva se na to FlexRay "misto" CAN-BUSu).
On ten clanek je hodne matouci. Neznam konkretni podrobnosti ruznych incidentu, ale treba zcela "zrusit" brzdy je urban legend, maximalne muzete vhodnym prikazem na CANu "pustit" jeden okruh - jedno kolo. Nebo jde blbnout s posilovacem. Samozrejme z toho je problem, ale pri duchaplne reakci to ridic zachrani (elektronika NEsmi mimo drive-by-wire zasahovat do rizeni tak, aby to "pretlacilo" umysly ridice).
Je to podobne jako legenda ze auto s vadnym plynovym pedalem a automatem nelze zastavit. Samozrejme ze lze, ale za volantem nesmi absentovat mozek.
Ohledne toho DAB Fiat/Chrysler mam pocit, ze radio je vzdy pripojeno na LS-CAN (B-CAN), ktery nevidi na motorovy CAN (je tam gateway). Takze predstava, ze z radia poslu nejaky magicky CAN ramec a odpojim treba brzdy je hodne naivni. Teoreticky samozrejme kdyz vedou draty spravnym smerem lze ledascos, ale ...
Echm ... "nesmi" ... a neni to nahodou dany tim SW? A kdyz ten SW obejdu/pretlacim primym pristupem k jednotce brzd/volantu/..., tak proste ridice pretlacim. Jedine by musel bejt dost duchaplnej, a vyrvat kabely aby to vsechno vypnul.
Mimochodem, predstav si nasledujici. Vsechny auta maji dneska elektronickej plyn => jeho ovladani je ciste na ridici jednotce. Vem si, ze dam pokyn k maximalnimu vykonu ... jasne, brzdama to pretlacis, ale nez zareagujes, napalis to do toho kdo je pred tebou. Coz navic muzu nakrasne detekovat trebas parkovacim cidlem, ze je prekazka dostatecne blizko, abys reagovat nestih.
Variantne si pomoci GPS nadetekuju ze jedes prave kilo+ po moste, a cuknu ti posilovacem rizeni. Nez se proberes tak letis z mostu.
Mimochodem, ta predstava ze neco nelze je asi tak stejne naivni, jako predstava, ze auto nejde ukrast.
Nerozumim tomu, proc ridici system neni uplne (fyzicky) oddeleny od zabavniho systemu v aute. Nebo snad radio musi byt na stejny sbernici jako ridici jednotky?
Do ridiciho systemu by snad mohl stacit pristup jen pres fyzicky konektor v aute, ne?
Pokud je potreba vycitat nejaka informacni data o motoru/spotrebe apod., tak na to by mohl stacit system jednosmerneho datoveho prenosu. Kdysi davno jsem cetl zminku o jednosmerne datove diode.
Mate s tim nekdo zkusenost? Vzniklo neco takoveho v realu ci jak se toto da resit?
Nebylo by možné víc rozlišit, od koho dané „Postřehy z bezpečnosti“ pocházejí? Třeba že by hned v perexu bylo napsáno, zda je to od CSIRT.CZ nebo od SecurityPortalu. Ono se to tedy pozná už po pár odstavcích textu a pak si stačí pro ujištění jen vyrolovat zpátky na začátek článku ke jménu autora, ale už i těch pár odstavců čtenáře zbytečně naštve, když je čte nepřipraven na to, co ho čeká.
Děkuji autorovi za opet skvělý článek. Trochu mám pocit že se z něj stava cinik, ale to se vzhledem k tématu a strašlivým věcem o kterých pise asi da pochopit. :-)
K tematu. Doufám že se probudí státní regulace a vymyslí nějaka pravidla pro schvalování vozidla do provozu ktera jednoznacne stanovi fyzické oddeleni systému ktere souvisi s provozem auta a systému co jsou jakýkoliv způsobem vzdalene ovladatelne.