Doporučení pro ochranu jsou pak notoricky známá, tedy používat silná hesla, měnit ta výchozí, aktualizovat firmware a monitorovat síťovou aktivitu.
Problém je, že tohle doporučení je prakticky k ničemu. Protože ten, kdo by ta doporučení mohl realizovat, v drtivé většině případů vůbec neví, že má napadené zařízení, ani že by měl něco takového dělat – ale hlavně nemá žádnou motivaci to dělat. Protože to, že je jeho zařízení napadené, jemu přímo nijak neškodí a žádný trest mu za to nehrozí.
Ta výchozí hesla řeší zákaz (myslím, že už platí) prodeje zařízení se sdílenými výchozími hesly – heslo musí být unikátní pro dané zařízení. Jenže to neřeší problém děravých firmwarů.
Podle mne je nutné přenést zákonnou zodpovědnost co nejblíž tomu zařízení, ideálně na jeho vlastníka. Což samozřejmě neznamená, že by si vlastník sám záplatoval firmware. Bylo by to tak, jako v ostatních případech – uvádět na trh je možné jen zařízení, která splňují nějaké normy (a pokud si někdo něco doveze sám z Číny, je to na jeho zodpovědnost), dělají se kontroly elektrických rozvodů, plynových zařízení apod. Tj. uživatel by se mohl spolehnout, že když koupí zařízení v EU a nebude na něm provádět neoprávněné zásahy, jde zodpovědnost za prodejcem a ne za ním.
Jakoze uzivatel ma byt odpovedny za to, ze programatori jsou cunata a namisto toho, aby produkovali kvalitni kod bez tech chyb se vykecavaji po internetech, a pak metodou "sup sup" neco slepi, aby splnili KPIcka? ;-) Odpovednost ma jit primarne prave za tim vyrobcem a nikoliv spotrebitelem. V jinych oblastech je naprosto bezne, ze dodavatel za vady ruci... u software si vsichni "navykli" za nic nerucit a tvarit se, ze chyby jsou vlastne normalni. Uz tohle je ta chyba. Samozrejme tvurce software nema zadnou motivaci delat jej bez chyb, kdyz si vedle napise, ze za nic neodpovida.
Vsak sem nemusime vozit kdejaky cinsky brak jen proto, ze to je to levny. A vymahat se to muze treba i na dovozci, pokud se vam jevi vyrobce nedosazitelny - stejne, jako tomu je u fyzickeho zbozi. A jinak tim stripkem, ktere k odpovednosti vyrobce/dovozce postupne vede je treba prave smernice 2024/825 ES.
Máte pocit, že zákazníci by tohle "hnát k odpovědnosti výrobce" zvládli lépe? Já myslím, že nikoliv. Když na výrobce nedosáhne naše legislativa, tak naši občané už vůbec ne. Jediná šance co mají je nekupovat to. Pokud to bude postaveno jako "nekupuj to, protože jsou v tom chyby a rozdpovědnost poneseš ty", tak už by bylo snažší to prostě zakázat dovážet a prodávat.
Z obchodů se v jednom kuse stahuje nějaké zboží, které bylo odhaleno jako nebezpečné. Takže jestli jít nějakou cestou, tak touhle - pokud je v nějakém zařízení chyba, tak stáhnout z prodeje a zákazníkům vrátit peníze. To by motivovalo obchodníky tlačit na dodavatele, případně od nich nebrat zboží.
Ale to reseni je snadne. Chces pripojeni k internetu? Dostanes router od poskytovatele a ten za nej bude odpovidat. Chces svuj vlastni router? Neni problem, ale taky za nej odpovidas. A stejne jako kdyz mas server v DC tak te v pripade zavadneho trafficu tvuj poskytovatel upozorni nebo klidne rovnou odrizne. Funguje to takhle ve spouste zemi a nevidim duvod proc by CR mela vynalezat sve vlastni kolo.
10. 3. 2025, 15:59 editováno autorem komentáře
Funguje to u elektrických přístrojů, u telekomunikačních, u plynových zařízení, u zařízení vysílajících elektromagnetické záření – není důvod, proč by to u síťových zařízení nemohlo fungovat stejně.
Nechat to jen na obchodnících a distributorech nestačí, protože pak bychom tu měli spoustu šedého dovozu z AliExpressu a podobných. Navíc tohle je celosvětový problém (v článku je zmíněn Írán), takže nestačí vyřešit si to v EU. Civilizované státy se mohou dohodnout, že vlastník sítě je zodpovědný za provoz, který z té sítě odchází. A pak mohou tlačit na ostatní státy, ať si to nějak vyřeší, jinak bude provoz z jejich sítí omezen. Ale tlačit na Írán, ať řeší, jaká zařízení se u něj mohou prodávat, na to fakt žádné páky nemáme.
No a treba u aut je vyrobce povinnen v pripade vad ohrozujicich mj. zdravi, bezpecnost ci zivotni prostredi vyhlasit svolavaci akci a zdarma a na svuj naklad zajistit opravu. Take to funguje. I u tech plynovych a elektrickych zarizeni je spotrebitel i notifikovan, pokud toto zarizeni muze zpusobit treba pozar... a rozhodne pak naklady na mitigaci problemu nejdou k tizi spotrebitele.Takze ano, zahrnout sem i software zas tak tezke nebude - framework na to uz mame...
Zjevne jste to mylne pochopil. Vada jde v ramci toho recallu za vyrobcem ci distributorem, nikoliv za koncovym uzivatelem (vlastnikem), jak tu touzite zavadet vy. Tvrdite, ze na distributorech to nechat nestaci - ale je to naopak, je to solidni bic na to, aby sem nevozili jakykoliv levny kram, ke kteremu nebudou schopni adekvatni servis zajistit a garantovat nejakou uroven bezpecnosti. Ono kdyz budou muset vracet penize v momente, kdy to "nepujde napravit" si kazdy 2x rozmysli, co sem z te Ciny ci odjinud doveze. Staci kybernetickou bezpecnost postavit na roven te fyzicke a opustit system, ze tvurce software za nic rucit nemusi... proc by mela byt softwarova dira od vyrobce mensi problem nez treba riziko pozaru od nespravne navrzeneho sporaku? ;-)
Ja bezne z AliExpressu nekupuju nic. Nejsem tak bohaty, abych kupoval levne veci :-) A uz vubec nestojim o to, aby mi par usetrenych kacek nedejboze treba podpalilo barak....
Ale vas pristup, ze koncovy uzivatel ma byt ten zodpovedny je naprosta ptakovina. Vady se v IT odstranuji snadneji, nez treba blbe zkonstruovany horak plynoveho sporaku ci spatne navrzena brzdova hadicka u auta. A kdyz ten blbe zkonstruovany horak ci blbe navrzenou hadicku musi na svuj naklad resit vyrobce/distributor, fakt neni duvod, aby analogicky neresil deravy software treba v kamere ci routeru. A narozdil od tech horaku ci hadicek je automatizace tech aktualizaci celkem trivialni.
Ano, ono to cast odpovednosti proste presune na tvurce software. Pro ne samozrejme bylo pohodlne "za nic nerucit" - ale to je pristup, ktery je neudrzitelny. Chapu, ze vam se to coby vyvojari moc nelibi... ale z pohledu beznych lidi/spotrebitelu jine cesty neni.
Aneb stejne jako vy se urcite nevyznate v autech, energetice ci stavarine nemuzete od lidi cekat, ze budou vsichni specialisti pres IT.
Můj přístup těžko bude naprostá krávovina, když se používá v jiných případech – elektrická zařízení, plynové spotřebiče, telekomunikační zařízení, i ta auta.
Problém je ve skutečnosti opět v tom, že nereagujete na obsah komentáře, ale jen na klíčová slova. A k tomu ještě přidáváte osobní útoky. Děkuji za připomenutí, že nemá smysl se s vámi o ničem bavit.
A ty svolavacky na auta, elektricka ci plynova zarizeni jsou podle vas co? :-) Jakoze zakaznik plati recall produktu? :-) No mozna ani neumite dobre anglicky a nechapete vyznam slovniho spojeni recall of the product from end users...