Může to mít jeden pozitivní dopad: Zbrzdí se "digitalizace za každou cenu", včetně šíleností typu "autonomních aut". Stačí pár nehod vyvolaných těmito vozítky a lidé si to vynutí.
A nemocnice si budou muset vytvořit lokální sítě pro rentgeny a podobná zařízení zcela odpojené od internetu s tím, že výsledky pro pacienty (třeba ty RTG snímky) se holt budou přenášet do internet dostupných počítačů buď extra zabezpečeným připojením (šmírovaným nějakým specializovaným SW) nebo na výměnných médiích.
On je na těch nočních zpravidla takový frmol, že by toho doktor moc nedal, a to ani v oblasti virtuální erotiky. A co je ještě horší: opravdu nevíte, kdy se něco semele - příští vteřinu, příští minutu, do hodiny...
Pokud jste fanda přes péčko, tak si zkuste nějaký program, který vámm při TOM bude ve zcela náhodných intervalech vypínat obrazovku a houkat na poplach. A uvidíte, jakej budete Jura!
...včetně šíleností typu "autonomních aut"
Když jsem dělal řidičák, tak jsem dozvěděl, že čas reakční čas střízlivého člověka je ca 1s. Pro počítač není problém zareagovat do jednotek milisekund. Až se tahle šílenost "autonomních aut" zavede a bude totální zákaz pro člověkem řízená auta tak nehodovost bude mnohonásobně menší a úmrtnost u automobilových nehod klesne na nulu.
V naprosté většině případů je problémem prachsprostá fyzika a ne reakční doba řidiče (na fleku se prostě auto zastavit nedá a do pravého úhlu se neotočí ani v 50 km/h).
Kdyby ty počítače byly tak skvělé, tak by se jejich autoři a výrobci zuřivě nebránili odpovědnosti za nehody, zaviněné jejich výrobky (IMHO když pojedu autem, které cosi samočinně řídí, tak bych měl mít za nehodu tím čímsi zaviněnou asi stejnou odpovědnost, jako když jedu vozem MHD, jehož řidič zaviní nehodu).
To s tou fyzikou tak nějak souvisí, nemyslíte?
Jinak počítač bude tyhle náhle vzniklé situace predikovat podstatně méně spolehlivěji než lidský mozek, a jeho rychlejší reakce tudíž bude na prd.
MMCH zatím se nepodařilo vyřešit ani úplně blbej čip, který by rozpoznal drncnutí na nějaké silniční nerovnosti od čelního střetu. V USA mají řádově stovky nehod ročně vzniklých tím, že airbagy odpálí naprosto zbytečně a desorientovaný řidič pak do něčeho (nebo někoho) vlítne (nehledě k tomu, že exploze airbagu může vyvolat i bezvědomí). V EU to bude nejspíš taky, ale tady si ty statistiky netroufne nikdo dělat.
To ale nejsou náhle vzniklé situace. Nedostatečný odstup, náledí nebo zatáčka, do které není vidět, nejsou náhle vzniklé situace a počítač si s nimi poradí dobře, protože nebude líný zpomalit, nebude riskovat, nebude se věnovat něčemu jinému, než řízení.
U těch airbagů jde spíš o cenu a o to, že to právě nemůže být nějaký čip, ale musí to být velice jednoduché zařízení, protože musí zareagovat během okamžiku, kdy se deformuje přední část auta.
Výzkumná zpráva upozorňuje, že mnoho systémů bude třeba od základu nově navrhnout, aby byly skutečně bezpečné; vyžádá si to změny ve výuce inženýrských oborů i změnu myšlení nynějších návrhářů nových systémů.
Aha. A jak dlouho se to uz mlati slama na tema nutnosti zlepsit zabezpeceni kardiostimulatoru? 20 let?
Realita je taková že nakažené zařízení infekci přenese pouhým přiblížením. U Smartphonů je délka přímo úměrná výkonu baterie. A tak podobně... Pokud rekrutované zařízení je připojené k internetu dostává okamžitě full patch do integrače. Následnou spravu operačního systému už pořeší útočník, pokud to je třeba. Knihovny pro útok se vytvářejí již přes rok, proto je smutné jak se teprve teď Veřejnost seznamuje s možnostmi infiltrace.