Myslím, že si nezaslouží tolik dílů seriálu na root.cz, ačkoliv technicky možná dobrý je. Spíše bych ho zmínil jedním článečkem, jako jednu z možností, která běhá na linuxu, stejně jako třeba Enemy Territory.
Ja bych se na to asi vysral. Jak rika Bruce Perens: ,,Free and nonfree software should coexist''. Navic serial je naprosto bozi, lepsi nez jsem cpat sracky od nejakych iliteratu, popisujici po ste, jak si nainstalovat nejnovejsi Ubuntu nebo co je to jadro. :-(
"...Myslím, že si nezaslouží tolik dílů seriálu na root.cz, ačkoliv technicky možná dobrý je. Spíše bych ho zmínil jedním článečkem..."
Doufám, že tento (pokud jsem měl možnost vidět) ojedinělý diskusní příspěvek nebude autorem brán v potaz a tento (bohužel také ojediněle) velice dobrý seriál bude pokračovat.
Nejzajímavější na tom všem je, že POV-Ray byla moje úplně první aplikace, ke které jsem měl zdrojové kódy a velmi svobodnou licenci (na tu dobu). Linux v té době samozřejmě neexistoval :-)
Já bych to neřešil, v repozitářích Debianu POV-Ray samozřejmě je, open source (zdrojáky k dispozici) k tomu jsou taky, takže asi vám vadí ten předposlední odstavec v http://www.povray.org/documentation/view/3.6.1/7/ ???
Prajem autorovi clankov o POV-Ray este vela takych skvelych prispevkov na root.cz. Nemyslim si, ze by taketo clanky mali byt zostrucnene na maly prispevok, prave naopak. Drzim palce!
Serial je vyborny. Nejde ani o POV Ray - clovek se seznami s technikami popisu 3D objektu... Jako bonus je prilozen i zdrojak pro POV Ray. Tenhle raytracer je naprosta klasika a kdo mel zajem o 3D urcite s nim ze zacatku prisel do styku.
To, ze neco je nebo neni OpenSource, prece neznamena ze to neni zajimave! Toto kriterium bych ponechal puristum - kteri (IMHO) z toho vyrostou :).
To jste urcite nemyslel vazne, ze ne?
Tento serial je naprosto vyjimecny jak obsahem, tak i formou a za dlouha leta na Rootu se mi jevi jako nejvice profesionalni ve srovnani s ostatnimi...
Jinak k POV-Rayi:
ackoliv dnes existuje spousta a spousta jiste kvalitnich 3D modeleru a rendereru, POV-Ray - dle meho skromenho a nic nerikajiciho nazoru - bude jeste dlouho patrit k tem velmi dobrym nastrojum prave diky skloubeni matematiky, prehledneho prenositelneho kodu/formatu a velmi dobrym vykreslovacim schopnostem.
Prosel jsem si radou modelovacich programu a i kdyz ma POV-Ray drobne musky, stale mi prijde jednodussi popsat scenu nekolika desitkami radek namisto klikani na ikonky a ve vysledku ziskat takrka totozny vysledek ovsem zpravidla v uzavrenem formatu needitovatelnym nicim jinym nez prislusnym programem pri velikosti az tisicu bytu.
Stejne tak skvele je pomoci techto malo radku (za pomoci napr. while cyklu) ziskat "velkou" scenu, jejiz vytvoreni by v kazdem jinem modeleru trvalo pul dne pomoci cyklu "klik-sem / klik-tam".
Ve spojeni s Mega-POV se jedna o velmi-velmi silny nastroj nejen pro animace.
Pevne doufam, ze autor serialu bude pokracovat prave Mega-POVem.
Predem bych chtel podekovat za pochvalu, vazim si toho. A ano, o Mega-POVu (a nekolika dalsich, i kdyz mensich rozsirenich a utilitach) si neco rekneme v dalsich castech.
Články Pavla Tišnovského patří k tomu nejlepsímu na root.cz a to včetně tohoto seriálu, pokud to vyznělo jako kritika samotných článků, tak je to nedorozumění. To co říkám je, že povray není opensource ve smyslu definice
> Já bych to neřešil, v repozitářích Debianu POV-Ray samozřejmě je, open source
V Debianu main není, viz můj příspěvek. Já respektuju, pokud někdo používá komerční, nebo non-free software, ale je také spousta lidí, kteří nechtějí záviset na non-free programech.
Tam nic špatného nevidím (možná jste poslal špatný odkaz?), ale to co mi vadí je, že ta license není dostatečně svobodná.
To co jsem kladl jako implicitní otázku je, jestli root.cz se má zaměřovat na opensource (ve smyslu definice výše) programy, nebo na cokoliv co běhá na linuxu. Můj osobní názor je, že na obojí, ale důraz by se měl klást na opensource, čili by se to mělo alespoň zmínit, že povray není opensource (ve smyslu definice výše).
Ale jak jsem řekl, ať každý používá co chce a píše o čem se mu líbí.
Já se nechci moc hádat, protože se příznám, že licenční politice až tak nerozumím, ale myslím, že ty požadavky jsou celkem logické - máme k dispozici zdrojáky (já se jimi dost inspiroval, například co se týká procedurálních textur - poučné), ale distribuovat se prostě dále smí jen funkční POV-Ray, to je dost podobné například TeXu.
A těžko můžeme chtít, aby byl POV-Ray pod GPL, když byl (AFAIK) vydaný dříve než GPL vznikla. Přelicencování by byl v tomto případě velký problém (možná i neřešitelný).
Jsem se minule byl línej přihlásit, tak už jsem to napravil.
> Já se nechci moc hádat, protože se příznám, že licenční politice až tak
> nerozumím, ale myslím, že ty požadavky jsou celkem logické - máme k dispozici
> zdrojáky (já se jimi dost inspiroval, například co se týká procedurálních textur
> - poučné), ale distribuovat se prostě dále smí jen funkční POV-Ray, to je dost
> podobné například TeXu.
Právě proto jsem psal ten příspěvek, protože ačkoliv to tak vypadá, že POV-Ray je opensource, stejně jako TeX, tak bohužel to tak není, protože TeX, ačkoliv není GPL, tak je opensource a je v Debianu main. POV-Ray ale není opensource -- takže je v Debianu non-free. Pokud Vás zajímají podrobnosti, lze je nalézt např. na:
"due to specific restrictions, it is not open source according to the OSI definition of the term."
> A těžko můžeme chtít, aby byl POV-Ray pod GPL, když byl (AFAIK) vydaný dříve než
> GPL vznikla. Přelicencování by byl v tomto případě velký problém (možná i
> neřešitelný).
Souhlas. Mimochodem, na té wikipedi píšou: "A complete rewrite of POV-Ray ("POV-Ray 4.0") is currently under discussion, which would use a more liberal license, most likely GPL v3".
To však nic nemění na tom, že POV-Ray, tak jak je, není open source, což je pro mnoho lidí, včetně mně, v podstatě "show stopper", protože kdykoliv použiju povray v mém programu, tak můj program nemůže jít do Debian main a tím pádem je v podstatě mimo hru.
Naopak, je i dost lidí, kterým to nevadí. A tak je to správně, žijeme ve svobodné zemi, každý ať má svůj názor.
Me tahle diskuse prijde celkem zbytecna, muj nazor na tu licenci je, ze zase az tak strasne restriktivni neni (rozhodne splnuje ducha opensource a free sw), a kdyz uvazime, ze vznikla predtim, nez bylo ustanoven de-facto standard free licenci (GPL), je to pochopitelne.
Nicmene, pokud potrebujete z programu neco renderovat, proc nepouzijete treba Blender? Ten lze pokud vim take skriptovat.
To je naprosta pravda, do Debian main to jit se soucasnou licenci nemuze. Uvidime, jestli nakonec ctverka bude vydana pod jinou licenci, protoze to mj. znamena nahradit spoustu puvodniho kodu. Ale ostatne proc ne, POV-Ray byl stejne uz minimalne jednou takrka kompletne prepsan (C to C++).
Tim pouzitim POV-Raye myslis jeho prime zahrnuti do aplikace nebo "pouze" export dat do .pov a nasledne spusteni POV-Raye (v pripade Woken zavolani DLLka)? Prvni by neslo (ani z pohledu puvodni licence), druhy zpusob pouziva napriklad KPov.
S tym TeX-om by som si nebol tak isty, pre jeho zaradenie do Debianu main sa, pokial viem, viedli nejake diskusie. S pouzitymi licenciami to nie je take jednoduche a jednoznacne, pokial distribuujete aj zdrojovy kod, ale si chcete nechat ako autor aku-taku kontrolu nad jeho zmenami, co doklada aj tato diskusia:
Zajímavá diskuze. Obecně platí, že čím obskurnější license, tím horší. Chápu, že TeX existoval před linuxem a Debianem. Nicméně většina věcí z TeXu splňuje Debian Free Software Guidelines (DFSG), takže je v main. Konkrétní licence věcí v texlive je v /usr/share/doc/texlive/copyright a má to asi 800 řádek.
Nedivím se, pokud to panu Olšákovi nechtěli vzít do Debianu -- pokud chce člověk něco dostat do Debianu, tak musí mít podporu lidí, kteří pro Debian dělají. Vytvořením si vlastní license je pak těžší lidi přesvědčit, že skutečně splňuje DFSG.
> Tim pouzitim POV-Raye myslis jeho prime zahrnuti do aplikace nebo "pouze"
> export dat do .pov a nasledne spusteni POV-Raye (v pripade Woken zavolani
> DLLka)? Prvni by neslo (ani z pohledu puvodni licence), druhy zpusob pouziva
> napriklad KPov.
Myslel jsem přímé zahrnutí. Ano, kpovmodeler je v main, a taky má tohle v popisu:
"
kpovmodeler uses the povray package, currently available only in Debian's
non-free, unsupported repository.
"
Ale i ten druhý způsob přes .pov je pro mne osobně mimo hru, protože například nesmím záviset na balíku z non-free, jinak by můj program musel být v contrib sekci. kpovmodeler povray jenom doporučuje. Takže si ho uživatel stejně musí nainstalovat ručně. Atd. atd.
Myslím, že jsme to už probrali ze všech stran, takže jdu zas dělat něco produktivního. :)
A proc to teda Knuthovi do Debianu vzali? Proti TeXu celkem nic nemam (ma sve velmi silne i slabe stranky), ale takto to vypada, ze vsichni jsou si rovni, ale nekdo si je rovnejsi.
Kupodivu TeX a POV-Ray toho maji spolecneho vice, nez je mozna na prvni pohled patrne (vcetne makrosystemu). Ale ok, to vysvetleni me jenom utvrdilo v nazoru na nektere "radikaly". Oni vlastne az tak radikalni nejsou, to me potesilo (a trosku se musim usmivat pri cteni bodu 5 a 6 z http://www.debian.org/social_contract#guidelines).
Pro zacatek bych chtel rict, ze Povray byl jeden z prvnich volne dostupnych programu se zdrojovym kodem, se kterym jsem se setkal a bylo to jeste pred tim, nez vznikl Linux na pocitaci Commodore Amiga. Ostatne o tom pise i Pavel Tisnovsky. Diskutujici Ondra je tedy
podle meho nazoru ponekud mimo.