Vlákno názorů k článku Pozor na některé modely disků: SMR (šindelový zápis) je i tam, kde neměl být od 4 3 - Tak nějak, z velké dálky, s WD a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 5. 2020 19:52

    4 3

    Tak nějak, z velké dálky, s WD a ostatními výrobci souhlasím - Toshibu jsem nezkoumal, Seagate Ironwolfy SMR neobdařuje a WD používá SMR jen tam, kde to považuje za vhodné, což je řada RED. Takový disk, když zavřete do DOMÁCÍHO NASu nebo externího boxu, tak v tom problém nevidím. Řady PRO jsou samozřejmě něco jiného... Než mě začnete kamenovat, tak popíšu svoje domácí úložiště: primární NAS je DS118 - jede nonstop, takový ty věci, co chi mít já nebo domácnost po ruce, 4 TB jsou aktuálně i s rezervou dost. Záložní NAS je NAS326 s 2x opět 4TB (potud stále WD40EFRX - klasika s CMR/PMR) - tenhle NAS pouštím jen jako zrcadlo pro DS118 a na druhý disk odkládám vše co nechci mít "po ruce" - instalačky od toho, co už nemám, image disků po záchraně někoho, film co už asi nebudu chtít nikdy vidět... K těmto dvěma NASům jsem pořídil externí 8TB krabičku s USB (WD80EMAZ) na kterou to všecko čas od času (3x za rok?) ještě přeleju - za mě pro domácí použití a nějakou tu zálohu dostačující.
    A protože mě SMR zajímalo, jestli to je taková bída, jak se povětšinou píše, tak jsem na tenhle víkend pořídil WD40EFAX a přes e-SATU připíchl k PC, ke kterýmu jsem z druhé strany připojil i těch 8TB skrz USB 3.0. A dal kopírovat...
    Nebudu napínat, novej disk jsem zaplnil daty bez zaváhání (ano, asi třikrát mi to pokazily W10 a jejich péče o čistotu mých dat :-D nicméně když jsem tuhle funkcionalitu vypnul, tak pak už nonstop až do 100%. Tzn. zápis začínal na cca 150 MB/s a končil cca 70 MB/s - za mě pěkně na klasický disk do NASu na domácí gigabit.
    Nepozoroval jsem (teda aspoň co sledování aktivity disku ve Správci zařízení pod W10 dovolilo) že by disk cokoliv dělal nad běžných pár sekund, stejně tak se jakkoliv v této době "po práci" zvukově / vibračně neprojevoval.
    Pokud SMR zavřete do domácího NASu, kde je disk jeden resp. max dva v RAID1 tak v tom problém nevidím - ikdyž bych teď protřídil 1000 fotek a přesypal je muzikou - doma asi nenarazím na limit "cache", pokud disk něco takového má, resp. disk, co jede pořád a když má chvilku tak si uklidí... za mě OK. Jistě, pokud budu zvíře jako třeba Wift (a to píšu s nejvyšším obdivem k němu :-)) tak ano, dám disku zabrat na hodně dlouho... Za mě ale tyhle "běžné řady" NAS disků k takovému provozu nečuchnou... leda tak omylem... Jasný, pokud ten omyl způsobí nedostatečný popis výrobce tak není co řešit a nevidím důvod "takový stejný disk" nevrátit prodejci, protože to není takový stejný disk, jako byl s jiným písmenkem v popisce ještě nedávno.
    Pokud by byl zájem o nějakou dokumentaci, tak jsem si něco poschovával.. a pokud by po Brně chodil někdo, kdo by ani mojí "zfalšované statistice" nevěřil - asi nemám problém zapůjčit disk k vlastnímu trápení :-)

    4. 5. 2020, 19:54 editováno autorem komentáře

  • 4. 5. 2020 20:08

    qwertz345 (neregistrovaný)

    Vyborne. Zaplnil jste SMR disk sekvencnim zapisem.

    Ted prosim nahodne vymazte 50% dat roztrousenych po celem rozsahu HDD a zkuste zapsat nova data. S dostupnosti HDD se na nekolik hodin az dnu muzete rozloucit.

  • 10. 5. 2020 17:12

    4 3

    Tak jsem zpět... a nebudu vás tady nikoho šetřit : -D
    - v příspěvku výše se dočtu, že SMR disk vždy zapisuje napřed do PMR "cache" a pak až do SMR oblastí... tzn i ten sekvenční zápis vlastně není možný
    - > dovolím si tvrdit, že to aspoň u "mého" disku tak určitě není
    - od vás tu mám tip na náhodné smazání poloviny dat - jak to mám asi tak udělat? Zkoušel to někdy někdo z vás? I těch 410GB velkých dat, i těch 20GB malých souborů na disku nějak povybírat byla fuška... a vy si tu jen tak pronesete "náhodně vymažte 50% dat..." :-D ;-)
    -> omezená dostupnost ani v řádu minut se nekonala
    => vy i kolega zcela jistě nemáte osobní zkušenosti s těmito disky. Nebo se pletu?
    Naopak tu někdo psal, že měl Archive disky v raidu a problémy neměl...
    Opravdu neberte můj text jako nějaký rejpání, provokaci... taky jsem skeptik ke všemu novému, aniž by to bylo podpořeno recenzí ne zcela optimisticky vyznívající... tím spíš, když ji provádí někdo s reputací Wifta... (znovu, upřímně ho obdivuju, od teoretických vědomostí až po reálné provádění všeho možného). Nicméně je zjevně rozdíl, když disk pracuje s reálnými soubory všech velikostí a když mu dá někdo za úkol rozházet pár (set)tisíc fragmentů v řádu kB po celé ploše ploten...
    Já si takový disk koupil a recenzi si pro sebe udělal - z toho vycházím při tvrzení, že jako externí disk resp. do domácího NASU (tj. 1 šachta resp. RAID1) to jsou disky vhodné. Nemůžu a nehodlám se vyjadřovat k "profi" zátěži resp. čemukoliv s RAID0 a jinou formou strpingu - tady už se nejspíš můžeme přiblížit v chování disku recenzi na jiném webu... To ať ověří s aktuálním diskem zase někdo jiný. WD40EFAX je pro mě disk s naprosto tichým chodem, pěknou spotřebou a přenosovou rychlostí dostačující pro 1 gigabit lan.
    Pod mým příspěvkem se zase dočtu, že jsem zvlád 150MB/s na gigabitu... nezvlád, disk byl v obou případech pokusů zapojen do pc přes e-SATA. Ale to by někdo musel číst, na co reaguje... :-P ;-)
    P.S. znovu - disk na doma, nebo do krabičky s USB. Na 2,5 gb nebo rychlejší lan opravdu ne, s tím plně souhlasím... A opět nejsem v rozporu s tvrzením výrobců těchto výrobců, že jsou disky pro zamýšlené využití OK. Ano, jejich (ne)značení bylo až do nedávna tristní... bohužel.
    P.S.2 když tak porovnáte SSD a disk s SMR... SMR si drží v kontinuálním zápisu svoji rychlost (jasně, omezenou polohou hlavy / plotny) což se nedá o všech SSD a jejich SLC cache určitě říct... a pokud i tomu SMR disku necháte dost volnýho místa, nebudete na něj moc tlačit a bude mít čas si uklidit... Mám tu 3 WD40EFRX - fakt nemám aktuálně důvod je nevyměnit za EFAX variantu, když by na věc přišlo... pro moje použití viz výše...

    V galerii níže najdete moji tvorbu, verze druhá. Snad nejen mě pomohla vidět SMR zápis na disky v reálném světle... Snad se bude líbit :-)

    https://www.zonerama.com/438363/Album/6209533

  • 11. 5. 2020 9:47

    SB

    „...a pokud i tomu SMR disku necháte dost volnýho místa, nebudete na něj moc tlačit a bude mít čas si uklidit...“
    A nemám mu na noc taky číst pohádky?

  • 11. 5. 2020 13:34

    4 3

    Proč by ne? Vyčítat vám to určitě nebude... ;-)
    Výše uvedeným jsem jen chtěl zdůraznit, že je to disk s určeným využitím, ne nějaký "univerzál". Dejte do NASu běžný disk a taky ho to moc nenadchne, nakrmte SSD na 95% a taky bych moc nevěřil, že se dožije konce záruky když z něj nebudete jen číst...
    Krmte SMR celými soubory a ne stripy z RAIDu, nechte mu nějaký volný % místa ať si má kde hrát a na to hraní mu dejte nějakej čas... a máte z něj fajn disk s velice pěkným zápisem i čtením.
    U mě je disk v NASu v provozu ráno, pak až v pozdním odpoledni do noci. Zbytek dne a noci si může dělat co chce. A jak jsem si vyzkoušel, ani při tom jeho uklízení se se mnou nepřestal bavit...

  • 4. 5. 2020 22:57

    RDa

    Udelat 150MB na gigabitu.. jste kouzelnik :-)

    Ale ten domaci NAS na to ma vliv z pohledu ze cokoliv co jde na disk nebo z disku, je limitovano na 100-110MB/s, kdezto ty vysokokapacitni disky davaj dnes klidne pres 200MB/s. A kdyz je tam disku vice, tak se to pripadne rozdeli mezi sebou a nenastane zahlceni.

    Ale pak nainstalujete 10Gb sit.. a nestacite se divit. Pripadne podobnou sadu disku zacnete pouzivat lokalne, bez onoho uzkeho hrdla.