Vlákno názorů k článku Problém jménem grafické prostředí od Kokos - Souhlasim ze hry (ac je nehraju) jsou jednou...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 11. 2005 9:35

    Kokos (neregistrovaný)
    Souhlasim ze hry (ac je nehraju) jsou jednou z veci na ktere se zapomina. Jeste vice ale vadi absolutni ignorace spravy barev a grafiku/fotografu obecne. Pokud chci prijit s kvalitnim tiskem na Linuxu, da mi to 2 dny prace misto dvou hodin na XP. Je krasne ze Linux je stabilni, zadara,... ale k cemu mi to je kdyz je kontraproduktivni? Na XP pouzivam OO.org, Firefox a tisic dalsich open source programku, ted uz jen zbyva pockat az nekdo prijde s graficky zamerenym distrem, vestavenou podporou ICC a par aplikacema ktere umozni bezproblemovy workflow RAW->PRINT.
  • 22. 11. 2005 11:11

    next (neregistrovaný)
    Ja som produktivnejsi v Linuxe. Bez 100% fungujucich virtualnych desktopov a konfigurovatelneho spravanie window manageru (vratane klavesovych skratiek) sa vo Windows citim ako bez ruky.
    Takze je to len a len o zvyku.

    ICC pride, ked to nebude zatazene patentami a inymi "brzdami".
  • 22. 11. 2005 11:16

    l@ci (neregistrovaný)
    Ja jsem prece nepsal o produktivite obecne (o te nepochybuju ze je ve prospech Linux prostredi) ale o produktivite pro cloveka ktery chce pracovat s fotografii/grafikou. Kolik lidi dnes vlastni digi fotak a chce si vytisknout par fotek? Videl jsem par "zoufalcu" na Linuxu a docela je lituji, o to vice by to melo byt ale zajimave pro vyvojare. V dnesni "dobe digitalni fotky".
  • 22. 11. 2005 11:25

    Ondřej Tůma (neregistrovaný)
    Zoufalcu ??, ja teda nevim, ale doma si tiskne bracha i mama s linuxu cokoli . fotky, mapy z netu, nebo texty, a nejaky problemy fakt nema :D Uznavam ze nastavit CUPS sitobe nemusi byt malickost, ale pak klientum nastavit jen server v cupsclient.conf(ci jak se ten soubor menuje) :D parada ;)
  • 22. 11. 2005 11:27

    next (neregistrovaný)

    V originali bolo "Je krasne ze Linux je stabilni, zadara,... ale k cemu mi to je kdyz je kontraproduktivni?".

    A ja tvrdim, ze som v Linuxe produktivnejsi. Spracovanie fotiek na amaterskej urovni zvladnem v GIMPe. Hrat sa na LCD na "spravne" farby aj tak nejde a farebnu tlaciaren tiez nemam. A myslim, ze vacsina ludi co ma digital ju tiez nema a necha si fotky vytlacit v nejakom mini-labe.

    A ked si profesional kupi Photoshop, tak si rovno moze kupit aj ten MS Windows alebo OS X k tomu.

  • 22. 11. 2005 11:41

    l@ci (neregistrovaný)
    Aj, pristup "sak profesional ma penize tak at si koupi windoze" neni ten nejlepsi. Kvalitni LCD/barevnou tiskarnu ma dnes kde kdo, stejne jako digitalni fotak. Ale asi mas pravdu, lepsi je zustat u Windows nez prijit s kontruktivni kritikou a Tebe nechat ke vsi spokojenosti tisknout na CB tiskarne na Linuxu :-) Bomba.
  • 22. 11. 2005 11:52

    Ondřej Tůma (neregistrovaný)
    CB ?? a proc ?? Ja teda nevim, ale doma tisknem na HP barevne (teda samo kdyz chceme, obrazky a tak). A na poradny tiskarne - teda uz nevim co to bylo za silenej stroj - je fakt ze sitovej, ale ze bych mel nejaky problemy tisknout barevny fotografie ??? Teda nevim, ale ja sem zatim v linuxu tisknul na vsem, vcetne win like tiskaren (xerox atd) a bez vetsich problemu ...??
  • 22. 11. 2005 12:06

    next (neregistrovaný)
    Z vas by bol dobry demagog.

    a) som hovoril o kupe Windows v suvislosti s kupou Photoshopu, nie s kupou tlaciarne a LCD. A to preto, ze vacsina profesionalov na grafiku pouziva prave ten Photoshop. Aspon podla toho, co "pocut" na nete.

    b) som hovoril o tom, ze _ja_ nemam tlaciaren, takze tlacenie fotografii neriesim a teda pre mna nie je problem, ani dovodom "kontraproduktivnosti" Linuxu.

    c) povedal som "Windows", nie "windoze", tak mi to laskavo nepodsuvajte.

    A okrem toho, jedny Windows tu uz su. Nevidim dovod, preco by sme s Linuxu mali robit druhe. Komu chybaju "detaily" Windows ako jeden "spravny" window manager, jeden "spravny" toolkit, jeden (ok, dva) spravne file systemy, jedna "spravna" sada klavesovych skratiek, tak nech si pri nich zostane. Linuxaci budu mat menej roboty a dotycny bude mat to, co mu vyhovuje.
  • 22. 11. 2005 16:13

    l@ci (neregistrovaný)
    Aj, ze me demagog? Pokud mate VY CB tiskarnu tak nechapu proc pisete na muj prispevek ktery se zabyva produktivitou z foto hlediska. Verim ze je dalsi jeden milion produktivnich uzivatelu, kteri by mi mohli stejne jako vy mohli napsat ze linux je pro ne produktivni. Ja vam verim.
    Mimochodem, me nechybi detaily. Me chybi sprava barev, pokud nevite co to je tak ve zkratce to znamena, ze kdyz neco nafotim a na monitoru to pak upravim, tak chci aby v co nejvetsi mire stejne vypadal i tisk. Pro nekoho to je dulezite, pro nekoho ne, rozhodne to ale neni detail vzhledem k poctu lidi kteri se praci s grafikou venuji.
    Pokud se podobne aktivite nevenujete, prosim nechte si svou produktivitu i prispevky pro sebe, ja se prece odkazuji na konkretni veci, toz co tu michat CB tiskarnu..? Jak u blbych a este cloveka budou obvinovat, ze je demagog. Boha jeho :)
  • 22. 11. 2005 16:35

    Ondřej Tůma (neregistrovaný)
    Porad nevim v cem mate u linuxu problem. V gimpu muzete s barvama delat silenosti 1ni tridy, vcetne vsech moznych filtru a rozebrani na jednotlive barevne slozky. Dokonce i tisknout muzete s tim ze barvy sou prizpusobeny tiskarne a ne monitoru.... jen to neni automaticke, stejne jako to neni automaticke ve Win.... Jinak nejlepe na tomto je scribus - tedy vyslovene soft na tiskoviny, ktery opet umi generovat pdf jak pro monitor tak pro tiskarnu, ten uz ma ovsem tyto veci dotazene do detailu, vcetene ramecku na orez a barevneho spektra - takze vystupy jsou prakticky pro tiskarnu. Nicmene jak sem se ale setkal, opet zalezi na ovladaci k tiskarne, bo nektery ovladace toto proste umi, nektery ne.
  • 22. 11. 2005 16:36

    bez přezdívky

    Jenom doplním: ICC profily mi běžně dává k dispozici i můj minilab a je vhodné je pro přípravu tisku používat. A druhá věc: foťáků, které ukládádají do RAW, je už hezká řádka, a v tom případě máte standardně něco kolem dvanácti bitů barevné hloubky. Zpracovávat to v osmi bitech je docela na nic.

    Přiznávám, že zrovna ICC a vyšší barevná hloubka jsou dvě vlastnosti, na které u GIMPu čekám jako na smilování, protože Windows mám na disku v podstatě už jen kvůli zpracování fotek. O Cinepaintu vím, ale tam jsem měl pro změnu vždy, když jsem ho zkoušel, extrémní problémy se stabilitou. :-(

    Abych nebyl blbě pochopen, GIMP pro jiné věci používám a jsem rád, že ho mám volně k dispozici. Jenom si nemyslím, že ICC apod. je stále ještě výsada profesionálních grafiků, jak tu výše zaznělo; s rozmachem digitální fotografie tyto funkce čím dál víc využívají (a chtějí je využívat) i běžní uživatelé.

  • 22. 11. 2005 17:40

    next (neregistrovaný)
    Ja viem co je RAW format a mam predstavu o tom, co je ICC. Ale vedia to aj ti "priemerni" pouzivatelia, o ktorymi vsetci tak radi argumentuju?

    Vyznam ICC nezlahcujem, ale AFAIK nie je problem v lenivosti ci nezaujme programatorov GIMPu, ale v (ne)volnosti pristupu k potrebnym informaciam.
  • 22. 11. 2005 18:31

    bez přezdívky
    To nevím, ale třeba já se v oblasti grafiky rozhodně necítím být profesionálem ;-)
    A lidí, kteří stejně jako já rádi fotí, přešli z klasiky na digitál a chtějí mít výstupy v rozumné kvalitě, myslím si, zas tak málo nebude.
  • 22. 11. 2005 18:40

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Hehehe, ICC profil z minilabu je ti naprosto, ale naprosto k ničemu protože se mění každou změnou fotopapíru a inkoustu :-). A profil monitoru ti je rovněž k ničemu, pokud nemáš profesionálně vybavenou pracovnu / studio. Musíš mít např. speciální umělé osvětlení s barvou denního světla, nasmí ti ho ovlivňovat denní světlo ani jiné zdroje světla ani barva stěn, nábytku a podobně. Tohle z domácích uživatelů nesplňuje nikdo. ICC a správa barev je výsadou profesionálních grafiků, protože aby to fungovalo, tak musíš mít náročné a drahé vybavení. Většina uživatelů si přitom není ochotna koupit ani pitomé eizo. A především, správa barev je velmi náročný obor, je to složitější než správa linuxu :-). Takže horší podpora správy barev v linuxu je čistě teoretický problém pro 99,99 % uživatelů. Nejsem na tuto oblast odborník, ale pár seminářů a školení jsem absolvoval. Tyto informace pochází nejen od profesionálních grafiků, ale třeba i provozovatelů minilabů. Na dotaz, proč tedy poskytují ICC profily, byla odpověď jednoduchá. Zákazník ho chce a cítí se líp když ho má, tak proč mu ho nedat, i když víme, že mu je úplně k ničemu :-))).
  • 22. 11. 2005 18:57

    bez přezdívky
    Hmm, a zkoušel jste to někdy? Myslím u minilabů s FDi Station? Tohle není Fotostar, abychom si zase ujasnili pojmy :-)

    Nad mým vybavením by asi odborník opravdu ohrnul nos, ale alespoň do toho Eiza jsem investoval - poté, co jsem po koupi Nikona D70 zjistil, že původní monitor tak, aby barvy seděly, prostě nezkalibruju. Tady jsem spokojen a rozdíl oproti tomu když se zapomenu a odešlu jim to v sRGB (což se mi už stalo) znát je.

    Podívejte se, já GIMP nezavrhuju, jak jsem psal, na jiné věci ho používám. Ale pro zpracování fotek ze slušnějších fotoaparátů pro slušnější minilaby prostě vhodný není. Projeďte si tohle vlákno od začátku, jde v něm přece právě o amatérské (nebo poloamatérské, abychom to sjednotili s hodnocením fotografických přístrojů) fotky. Tomu, kdo nefotí vůbec nebo má ve zvyku vysrknout fotky ze své krabičky do nějakého minilabu s nízkou cenou a jí odpovídající kvalitou, bude samozřejmě absence těchto funkcí fuk. Ale měl jsem za to, že GIMP chce být alternativou k Photoshopu, což v téhle oblasti _BOHUŽEL_ dosud není. Chtěl bych aby byl.
  • 22. 11. 2005 19:11

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Bavíme se o profesionální správě barev v Gimpu a Photoshopu, kde Gimp skutečně zaostává nebo stále o podpoře ICC profilů a 99,99 % uživatelů, kteří je používat stejně neumí a ani nemají vybavení, aby je vůbec smysluplně používat mohli?
  • 22. 11. 2005 19:15

    bez přezdívky
    Bavíme se o tom, že pro amatérské fotografy, kteří přešli z poloamatérké zrcadlovky analogové na poloamatérskou zrcadlovku digitální, je GIMP nepoužitelný. Uvědomte si, že cena rozumného monitoru od Eiza je srovnatelná s cenou rozumného objektivu. A profi vybavení se pohybuje v úplně jiných cenových relacích.
  • 22. 11. 2005 19:34

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Ano, děkuji. Takže znova. Pro amatérské fotografy je ICC naprosto mimo jejich možnosti. Můžou si s ním jako hrát a mít jako dobrý pocit, ale je to placebo efekt. Pro smysluplné použití správy barev je potřeba mít ono profi vybavení a prostředí, které se pohybuje v úplně jiných cenových relacích.
  • 22. 11. 2005 19:48

    bez přezdívky

    Ano, děkuji, takže znovu: pro amatérské fotografy je ICC bez problémů v jejich možnostech, protože já se narozdíl od vás nebavím o "tisku" nýbrž o "osvitu". Zapoměňte, prosím, na "fototisk", to je markentigový blábol.

    Displaye s rozumným podáním barev jsou již v relativně dostupných cenových relacích. Vybavení pro amatérské fotografy také. A věřte mi, že s tímhle vám bude osm bitů malých a ICC vám při koncovém zpracování bude chybět. Amatérských fotografů jsou mraky - a nemyslím tím lidi, kteří na dovolené párkrát zmáčkou spoušť na své krabičce. Jen v mém okolí jich je několik, rozhodně víc, než uživatelů Linuxu, a přitom je nijak nevyhledávám.

    Prosím, bavte se o tom, co znáte. Já v tomto směru mám narozdíl od vás praktické zkušenosti.

  • 22. 11. 2005 20:24

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Ne, ICC je humbug, na který amatérští fotografové letí, protože se cítí in a profesionálně :-).

    LCD s rozumným podáním barev jsou relativně cenově dostupné (sám jeden takový mám), ale to ani zdaleka nestačí. Zkuste si znova přečíst to, co jsem psal o nutnosti speciálního umělého osvětlění s bílou barvou denního světla. Bez něj a sondy je vám takový monitor pro ICC k ničemu.

    Amatérských fotografů je skutečně mraky, sám jsem jeden z nich i když na rozdíl od vás dávám přednost Canonu.

    Prosím, bavte se o tom, co znáte. Já v tomto směru mám narozdíl od vás praktické zkušenosti.
    Nápodobně, já k tomu narozdíl od vás mám navíc i slušné teoretické znalosti správy barev :-).
  • 22. 11. 2005 20:31

    bez přezdívky

    Zato v tom koncovém zpracování očividně poněkud kulháte. :-)

    Inu, necítím se in, prostě ten rozdíl vidím. Pokud vy ne, je to vaše věc, ale očividně nejsem sám, komu to chybí. A navíc jste se zaměřil na ICC, přičemž druhá, a ještě podstatnější výtka, směřovala na barevnou hloubku.

    Ačkoli respektuji vaši práci na poli popularizace Linuxu, v tomto směru se shodnu s poslední větou prvního odstavce tohoto příspěvku. A klidně mě také označte za moulu.

  • 23. 11. 2005 7:50

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Tvoje osobní výpady budu ignorovat, jsou směšné a neopodstatněné.

    Ano, já tu celou dobu mluvím o ICC, to sis všiml až teprve teď? To ty se snažíš od tohoto téma utíkat pryč a tvrdit, nemáš o ICC pravdu, protože barevná hloubka, která s tím přitom nijak nesouvisí.
  • 23. 11. 2005 8:40

    bez přezdívky
    Ale prdlajs, od začátku tady píšu o ICC i o barevné hloubce.

    A pokud mi někdo tvrdí něco, co lze jednoduchým srovnáním dvou fotek popřít, mám ho za moulu já. Zvlášť pokud má očividněv zkreslené představy o způsobu "tisku".
  • 23. 11. 2005 13:41

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Ale já se tu celou dobu vyjadřuji ke zbytečnosti ICC pro obyčejné smrtelníky, tak co mi podstrkáváš jiné věci?

    Co lze popřít srovnáním dvou fotek a jakých? Už jen na základě tohoto nejasného tvrzení se obávám, že jsi doteď bohužel nepochopil o čem to vlastně hovořím.
  • 23. 11. 2005 13:59

    bez přezdívky

    A obyčejný smrtelník nevyvolává v minilabu? Takový Fotostar vám procesem C41 vyvolá fotky z digitálu za 2,90Kč za kus na formát 10x15, to není masová služba pro obyčejné smrtelníky? Velmi kvalitní Ultralab 15x21 za 22Kč (to znamená v tomto formátu levněji než ten Fotostar), Foto Škoda (alespoň tenhle obchod byste jakožto fotografující člověk znát mohl) to na stejném stroji udělá dokonce za 18Kč, všichni nemají problémy ani s přijímáním zakázek po Internetu a odesíláním poštou; to si běžný smrtelník také nemůže dovolit? Kde proboha žijete, na Sibiři?

    Pokud si šmudláte fotky na nějaké inkoustovce, nemohu se divit, že máte názory jaké máte. Ale pokud si vážně myslíte, že si člověk nevšimne i na pitomém tisku z barevné laserovky barevného posunu jaký je např. mezi tímhle a tímhle, pak se raději objednejte k očaři.

  • 23. 11. 2005 14:43

    bez přezdívky
    Opravuji název procesu - není to C41, nýbrž RA4. C41 se používá při vyvolávání negativů, RA4 při výrobě zvětšenin.
  • 23. 11. 2005 15:33

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Používáš hrubé demagogické metody diskuze. Podsouváš mi věci, které jsem neřekl a chceš na nich dokazovat jaký jsem hlupák. Snažíš se dělat chytřejšího než jsi a pleteš si vyvolání filmu s vyvoláním fotografie - a jestli mě teď chceš opět chytat za slovíčko, tak si klidně můžeme celý proces RA-4 projít krok za krokem a uvidíme, kolik o tom opravdu víš a na kolik je to pro tebe jen jakási zkratka, kterou si pleteš. Můžeme si taky povědět něco o zkratkách E-6, K-14, R-3(000), P3(X|0) nebo P-4, abychom ohromovali, co všechno známe a nikdo nám nerozuměl, ale podstaty věci se nedobereme, protože to s ní nijak nesouvisí. Má to z tvé strany jediný účel, odvést rozhovor od tématu, kde ti hoří půda pod nohama, to jest, že ICC minilabu ti jsou k ničemu.

    Takže aby bylo jasno, nikde netvrdím, že obyčejný smrtelník nevyvolává v minilabu. Já tvrdím, že takovému smrtelníkovi je ICC příslušného minilabu na dvě věci. ICC profil minilabu je totiž závislý nejen na samotném technickém zařízení, ale i fotopapíru a inkoustu (chceš-li, tak na chemikáliích roztoku lázně pro proces RC-4, které se mohou připravovat jak z kapalných koncentrátů, tak práškových směsí, ale pochop, že při rozhovoru o ICC je to naprosto jedno, a inkoust je vhodná abstrakce, aby každý pochopil o co jde). A aby to nebylo málo, tak ICC profil roztoku lázně se navíc mění s jeho opotřebením.

    Takže k čemu je ICC profil minilabu? K ničemu, protože je přesný asi jako ruský hodinky. A to je v celém procesu správy barev jen dílčí problém.

    A co se týče oněch posunů, tak mi opět demagogicky vkládáš do úst co jsem neřekl. Těch posunů si všimne každý. Problém je opačný, s ICC ty barevné posuny budeš mít zrovna tak, dokud nesplníš náročné, pro amatéra nedostižné, podmínky. Správný ICC profil výstupního zařízeni (minilab+fotopapír+inkoust) je jen jedna z těch podmínek.

    Amatérovi stačí mít kvalitní monitor a ten si zkalibrovat od oka podle kalibrační tabulky. S tím dosáhne dostatečně přesného výsledku a ICC minilabu mu ve zpřesnění nijak nepomůže, protože v amatérských podmínkách bude mít v celém řetězci zpracování tolik odchylek, že v součtu budou klidně větší, než odchylka aktuálního odhadu kalibrace od oka, která má alespoň tu výhodu, že je jakž takž platná pro aktuální světelné podmínky. Teda do doby, než zajde sluníčko za mrak a změní se barva denního osvětlení.

    A poslední douška na závěr. Obyčejní smrtelnící si nechávají dělat fotky s barevnýma korekcema (na straně minilabu, obvykle dokonce automatickými), takže u nich se bavit o správě barev, nebo dokonce ICC, je bezpředmětné.
  • 23. 11. 2005 15:41

    bez přezdívky
    OK, jsem demagog. Vidím duchy. Když jsem si v tomtéž (slušném) minilabu nechával přidělávat fotky z původních dat, byly úplně jiné, jen to nechci přiznat. Výrazný posun do červena při nepoužití ICC si jen sugeruju.

    No nic. Demagogicky si na závěr dovolím poukázat na to, že se této debaty účastnily čtyři osoby a tři z nich vám oponovaly. Ale žijte si v tom dál.
  • 23. 11. 2005 15:55

    Petr Mach (neregistrovaný)
    ICC z minilabu je obecně rozšířená pověra mezi jájsemtakylepšífotografy, takže mě to nijak nepřekvapuje.
    Ano, ty přidělávané fotky byly jiné a je jen věcí náhody jak moc jiné. Stejně tak ten červený posun, ten šel korigovat se stejnou přesností i podle kalibrační tabulky. Aby se ICC a starosti s ním vyplatily (neustálé rekalibrace, monitor zahřátý na provozní teplotu), musel byste splnit již uvedené podmínky, teprve pak budete dosahovat pozorovatelně lepší přesnosti. Pro amatérské pomdmínky úplně mimo mísu.
  • 23. 11. 2005 15:45

    Kokos (neregistrovaný)
    Tak moment, jestli minilab nema na svem webu aktualni ICC je problem LABu a pokud by mi foto vylezly z takoveho labu jinak nez je vidim u sebe na monitoru, tak jim je otriskam o hlavu a poslu je nekam.
    Ja jakozto uzivatel s pripojenym ICC a zkalibrovanym monitorem chci, aby ta foto vypadala stejne tak, jak jsem si ji upravil. Od toho preci ICC je. A mohli by me zkusit ti "odbornici" sahnout na barvy :-) Zkus napsat ze ICC je bezpredmetne treba na fotopruvodce.cz nebo Frantisku Staudovi, to by byl hukot :) Proste nepiste o vecech o kterych nemate poneti, a uz ukoncete tuto bezpredmetnou diskuzi, vzhledem k jejim prispevatelum.
  • 23. 11. 2005 15:49

    bez přezdívky
    Klid, jen se střetla teorie s praxí ;-)
    Ale mně neberte vážně, jsem jen demagog a mám si skočit na toaletu. Obvykle jsou názory pana Macha zajímavé, ale v téhle diskusi fakt perlí.
  • 25. 11. 2005 1:08

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Minilab už z principu nemůže mít vystaven aktuální ICC, když se tento neustále mění.

    Ja jakozto uzivatel s pripojenym ICC a zkalibrovanym monitorem chci, aby ta foto vypadala stejne tak, jak jsem si ji upravil

    Chtít můžeš, ale to je asi tak všechno :-). Člověče, jestli jen trochu víš něco o správě barev a říkají ti něco pojmy jako gamut nebo chromatičnost, tak musíš vědět, že to je nemožné a nikdy nemůžeš zaručit, že obdržíš přesné barvy.

    Zkus napsat ze ICC je bezpredmetne To já nikde nepíšu. Možná by sis měl přečíst můj první příspěvek v tomto thradu. Já tvrdím, že k ničemu je ICC profil minilabu v amatérských podmínkách. Ten František Staud má být zástupce těch amatérů? Jestli ano, rád si s ním o tom klidně pohovořím. Vážně, zkontaktujmě s ním. Ale jestli tomu rozumí, tak má slova potvrdí, uvidíš.

    Mě přijde opravdu zábavné, jak lidé, kteří zcela pozorovatelně správě barev příliš nerozumí, mě nabádají abych nepsal o věcech o kterých nemám ponětí :-). Na to mohu říct jen nápodobně :-)).
  • 23. 11. 2005 14:12

    bez přezdívky
    A jen tak mimochodem, pro srovnání - na kolik podle vás vyjde tisk formátu 10X15 na inkoustové nebo termosublimační tiskárně?
  • 22. 11. 2005 19:51

    bez přezdívky
    A mimochodem, pokud se chcete podívat na ceny toho, čemu říkají "fotoaparát" profesionálové, mrkněte se do toho odkazovaného ceníku na poslední dvě položky.
  • 22. 11. 2005 22:28

    Kokos (neregistrovaný)
    Tak takto dobre jsem se hosi opravdu uz dlouho nepobavil. To jako podle tebe profesionalni fotografove sedi nekde v komurce se specialnim svetlem, kazdy den si kalibruji monitor a pro kazdy jednotlivy papir a inkoustek si delaji profilek, vid? A co takle profilek pro fotacek, nebylo by libo? :-)
    Tak to te mohu uklidnit, neni to tak. Musi byt samozrejme splneny nektere zakladni veci pri kalibraci monitoru (at uz HW nebo manual) a pozdejsim pouzivani. Co se profilu k vystupnim zarizenim tyce, tak napr. i k papiru PhotoRug firmy Hahnemuhle, ktery se tady v Norsku pouziva k tisku na dlouhodobejsi vystavy (ja jsem jednim ze spokojenych uzivatelu) se dodava jen jeden ICC profil pro jeden typ papiru, probuh copak ten papir je jiny kus od kusu? Typ od typu nepochybne ano, ale kdyby firma ladovala jinak kus od kusu copak by na to nekdo tiskl? Stejne tak je to s labem, tisknou napr. na kodak a na urcite tiskarne, profil je JEDEN pro danou tiskarnu a papir. Jak casto rekalibruji je jejich problem, TVRDIT ALE ZE TISK Z LABU VYLEZE STEJNE BEZ ICC A S ICC JE TOTALNI ZHOVADILOST, NENECHEJ SE VYSMAT. A bohate staci dobre od oka vykalibrovany monitor a spolehlivy fotolab ktery vi co dela, prosim vas zapomente na to ze profi znamena automaticky drahy.

    Ale zpet k puvodnimu tematu, kdyze bude ta podpora ICC zabudovana do KDE/gimpu? :-)
  • 23. 11. 2005 7:39

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Profesionální fotograf ne, ale profesionální grafik, který ty fotografie zpracovává na počítači a požaduje věrné barvy zcela nepochybně, až na tu komůrku.

    Ano, papír má jiný ICC typ od typu. A co se týče tiskárny, tak tam nemáš pravdu, jeden ICC nestačí, protože barevný profil se liší inkoust od inkoustu a dokonce i během životnosti náplně.

    TVRDIT ALE ZE TISK Z LABU VYLEZE STEJNE BEZ ICC A S ICC JE TOTALNI ZHOVADILOST, NENECHEJ SE VYSMAT

    To já netvrdím, to je totiž pěkná blbost. Já naopak tvrdím, že z LABU vyleze vždy jiný tisk, ICC neICC :-). Aby ICC mělo smysl, musí být splněny dosti náročné podmínky, tudíž pro naprostou většinu lidí je to k ničemu.

    A bohate staci dobre od oka vykalibrovany monitor a spolehlivy fotolab ktery vi co dela

    Souhlas, tohle naprosto stačí. Není to přesné, ale pro amatérskké použití dostačující. S ICC člověk v amatérských podmínkách nedosáhne lepších výsledků, chyba bude stejně velká jako podle kalibrace od oka, protože stačí si rozsvítit doma žárovku, nechat měnit osvětlaní místnosti denním světlem (o kterém doufám víte že se v průběhu dne barevně mění) a barevné posuny jsou tak obrovské, že prostě ICC nemá absolutně žádný smysl.

    Ale zpet k puvodnimu tematu, kdyze bude ta podpora ICC zabudovana do KDE/gimpu? :-)

    KDE nevím, to není platforma, která by mě zajímala. Co se týče Gimpu, tak ten na to měl už jakýsi plugin pro verzi 1.2 http://www.khk.net/color/gimp.html, ale nebylo to příliš propracované. Standardně se podpora do Gimpu dostala ve vývojové větvi 2.3 http://developer.gimp.org/NEWS, takže pro vás laiky to bude k dispozici ve stabilní verzi 2.4.
  • 23. 11. 2005 9:00

    bez přezdívky
    Je zajímavé, jak neustále mluvíte o inkoustu, ačkoli se téměř všude používá klasický proces C41, stejně jako při normálním postupu negativ-pozitiv. Proč?
  • 23. 11. 2005 13:45

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Protože je to tak přístupné obyčejným smrtelníkům, kteří náš rozhovor sledují. Ono je totiž úplně jedno jaké to výstupní zařízení je, na principu a vhodnosti nasazení ICC to nic nemění.
  • 23. 11. 2005 14:21

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Mimochodem, proces C-41 je proces vyvolávání barevných negativních filmů :-)). Koukal jsi na ten svůj odkaz vůbec?
  • 23. 11. 2005 14:41

    bez přezdívky
    Ksakru, pardon, samozřejmě, je to RA4. Holt je to už docela dlouho, co jsem doma experimentoval s děláním barevných zvětšenin (a stejně to moc nevycházelo).

    Takže si zaměňte v tom, co jsem dosud napsal, C41 za RA4. A pak se zkuste vyjádřit znovu k dostupnosti těchto služeb ve srovnání s tiskem.
  • 23. 11. 2005 21:57

    Georgelides (neregistrovaný)
    Petře, opravdový profík (grafik) rozhodně sedí v po celou dobu stejne nesvetlene mistnosti, ale nepotrebuje ani zas*ane Eizo ci Barco, Petre opravdovi profici si vystaci s ctenim ciselnych hodnot barev a na monitor se divaji jen orientacne (ve smyslu korekce barev) takze asi tak.
  • 24. 11. 2005 1:53

    Petr Mach (neregistrovaný)
    To záleží na tom co dělají. Může to tak být, pokud např. pracují s jednodušší grafikou a vzorníkem barev. Ale rozhodně ne při úpravě fotografií :-).
  • 24. 11. 2005 9:25

    David Lacina (neregistrovaný)
    Pane Machu, zase placate nesmysly. Jiz Vam to bylo receno nekolikrat, nepiste o necem o cem mate poneti. Ze se neda pri uprave fotografii pouzivat RGB hodnot barev? Tak to Vam doporucuji tento uryvek. A k Vasim "argumentum" - myslim, ze k protiargumentaci Vas staci pozvat k navsteve me galerie, kde se muzete podivat, jak funguje korekce pomoci ciselnych hodnot a ze ICC nejsou od veci. Pokud totiz budete mit aspon od oka zkalibrovany monitor, tak cervenou na tech foto uvidite stejne cervenou jako ja kdyz jsem foto upravoval. Mozna trosicku mene nebo vice cervenou ale rozhodne ne fialovou jak by to bylo mozne bez ICC.
  • 24. 11. 2005 11:07

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Pane Lacina, uvědomujete si, že odporujete sám sobě v jednom příspěvku? Buď to bez ICC nejde a pak ve vaší galerii uvidím klidně fialovou, protože jej nepoužívám, a nebo to bez něj jde a já ve vaší galerii uvidím více méně červenou.

    Já tu celou dobu tvrdím, že to bez něj de a že v amatérských podmínkách s kalibrací od oka podle kalibrační tabulky dostanete z minilabu stejně dobé výsledky, jako s použitím ICC. V amatérských podmínkách je použití ICC stejně nepřesné jako kalibrace odle oka a je tedy zbytčné. ICC profil minilabu je tak k ničemu.

    Při úpravě fotografií se dají používat rgb hdnoty barev, ale nevystačíte si s tím. Můžeme udělat pokus, dostanete obrázek, linuxový textový terminál a uvidíme, jak ho upravíte. Myslím že si s tou řadou čísel nebudete vědět rady vůbec, natož aby se vám podařilo provést korekce tak, aby vám z minilabu vylezly věrné barvy :-).

    Nevím jestli si vůbec uvědomujete o čem je zde řeč, ale obávám se že nikoli. Není zde řeč o úpravě fotografií jako takových, ale o korekci barev, aby vám z minilabu lezly barevně věrné výsledky. Asi té problematice moc nerozumíte, takže vám to zkusím vysvětlit. Jde o to, že barvy které vidíte na monitoru se vůbec nemusí shodovat s barvami, které vylezou z minilabu, tiskárny a podobných výstupních zařízení. Takže to, že si upravíte obrázek na svém monitoru tak, aby se vám líbil a zdál věrný nijak nezaručuje, že až vyleze z minilabu, tak bude vypadat taky tak. Tedy to, že se podívám do vaší galerie a uvidím červenou nezaručuje, že z minilabu taky vyleze červená barva. Tudíž vaše výzva podívej se na mou galerii je hloupá, nic nedokazuje o vaší schopnosti provést barevnou korekci obrázku tak, aby z minilabu vylezla barevně věrná.

    Jestli tomu stále nerozumíte, tak ještě jednodušeji. Mluvíte o RGB číslech barev, alespoň něco tedy nich víte. Měl byste i vědět, že na rozdíl od vzorníků barev, jedno číslo RGB barvy neodpovídá nějaké konkrétní barvě, liší se zařízení od zařízení. Takže abyste mohl upravit fotografii jen podle čísel barev, musel byste znát z hlavy profil toho výstupního zařízení a vědět, že RGB barva 465a8d má na daném zařízení takový odstín a RGB barva 84ac5f zase makový. Těch čísel je 2^24, tj musel byste takto znát celkem 16 777 216 barev pro jedno konkrétní výstupní zařízení. Což asi neznáte. Jestli ano, jste svým způsobem gńius jako lidé, kteří si pamatují telefonní seznamy, ale chápejte, to že takoví lidé existují nevede k tomu, žebychom ty tel. seznamy mohli zrušit.

    Takže s čísly barev se dá pracovat, ale v jiné situaci. Například když jako grafik vytváříte logo firmy, tak třeba víte, že firemní barva je xxxyyz podle vzorníku barev Pantene a pak můžete pracovat jen s tímto číslem, nemusíte mít svůj monitor přesně sesouladěný s výstupním zařízením. Pochopitelně, to výstupní zařízaní musí být sesouladěné s oním vzorníkem barev Pantene. Rozdíl mezi barevným vzorníkem Pantene oproti RGB barevnému prostoru je ten, že u vzorníku číslo barvy vždy přesně odpovídá jednomu konkrétnímu odstínu, nemění se, je to konstanta a lze na to číslo spoléhat. Za takové situace lze pracovat jen s čísly barev a vědět, že dostanete přesně barevný výsledek jaký chcete. To je ovšem možné jen za předpokladu, že těch barev v obrázku bude pár, ne několik set, tisíc či dokonce milionů. U RGB to možné není, protože každé zařízení má pro ono číslo RGB barvy vlastní odstín a vv případě fotografií, pokud nefotíte černocha v černém tunelu bez belsku taky ne z důvodu vysokého počtu barev. V tomto případě to prostě musíte vidět, lidský mozek není stavěn na to, aby si pod řadou čísel dokázal představovat správné barvy, které se navíc liší zařízení od zařízení.

    Tak, teď jste snad pochopil, v čem spočívá problém o kterém se tu velou dobu bavíme a příště si odpustíte poznámky, že plácám nesmysly a píšu o něčem o čem nemám ani ponětí, zvlášt když je to váš případ, ne můj :-).
  • 24. 11. 2005 11:25

    David Lacina (neregistrovaný)
    Můžeme udělat pokus, dostanete obrázek, linuxový textový terminál a uvidíme, jak ho upravíte.
    Pane Machu, vy jste opravdu s prominutim pako. Jdete se uz s tou Vasi demagogii bodnout. Samozrejme ze obecne cislo RGB barvy neni stejne pro vsechny zarizeni, od toho jsou ICC profily aby daly presne cisla barvam a zarizeni pak vedely jak je presne interpretovat. Tedy kdyz upravim foto na mem monitoru k obrazu svemu a poslu jej LABu s profilem, tak v tom profilu je receno ktere ciselko kterou barvu znamena. Bez profilu ta tiskarna nebude vedet jaka barva ktere cislo ma. Pro amatery je samozrejme ICC stejne dulezite jako pro profesionaly, oba chteji mit tisk/upravy foto co nejvernejsi. To byl muj posledni prispevek na toto tema, lituji ostatni, kteri byli nuceni cist prispevky odbornika na slovo vzateho a zkusenostmi opredeneho pana Macha (jeho prakticke ukazky bych radeji videt nechtel, ony ale i tak s nejvetsi pravdepodobnosti zadne neexistuji), ktery bohuzel v teto diskuzi placal nic vic nez jen nesmysly. A samozrejme se omlouvam za nepekna slova, kdyz se ale clovek potka v diskuzi s naprostym zabednencem, cloveka to obcas trochu vytoci :-) Hezky den vsem!
  • 24. 11. 2005 12:06

    bez přezdívky

    Vítejte do klubu napruzených ;-)
    Ejaja, hopsasa...

    Praktické ukázky najdete zde; zase abychom nebyli nespravedliví, těch pár vystavených se mi až na dvě výjimky líbí, byť je nejnovější z loňského února.

  • 24. 11. 2005 12:17

    David Lacina (neregistrovaný)
    Diky, ta ukazka bohate staci. Ani nebylo treba tech dlouhych argumentaci, Petre :-) Ctenar si udela obrazek sam.
  • 25. 11. 2005 1:26

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Najdete mi odvahu vysvětlit, jak si na základě mých začátečnických fotografií, pořízených na jednom z ranných 2 MPix digiťáku, čtenář udělá úsudek o mých znalostech správy barev? :-)

    Já se tu nevydávám za profesionálního fotografa, kdybyste četl pozorně co píšu, tak byste věděl, že jsem se sám označil za amatérského fotografa. To jaký jsem fotograf, nemá naprosto žádnou souvislost s tím, jak dovedu zacházet s počítačem nebo dokonce jak se vyznám ve velmi specifickém a náročném oboru správy barev.

    I kdybych fotoaparát nikdy nedržel v ruce, tak mi to nebrání se ve správě barev vyznat. A ono to i tak bylo, se správou barev jsem do styku přišel mnohem dřív, než jsem se začal učit fotit. Máte hodně úzké obzory, jestli si myslíte, že to je záležitost jen fotografie. Ono je to spíše naopak. Řada výborných fotografů (preferují často střední nebo velký formát) si s počítači moc netyká a fotografie na něm upravovat neumí a často tím i pohrdají. Fotografie je věc talentu a je ji možno zařadit do umění. Správa barev je řemeslo, je to poměrně složitá technické záležitost, které je vám (podle toho co jste tu zatím předvedl) vzdálená natolik, nakolik mě profesionální fotografie.
  • 25. 11. 2005 10:31

    Kokos (neregistrovaný)
    bo zvastas kecy bez praktickych zkusenosti, teoreticke pindy bez praxe si nechej na katedru, o to ti tu nikdo nestoji. a uz vubec se radeji nepokousej o zavery zda nekdo zvlada ICC nebo ne :-) jo jo, jasne my vime, ty muzes, proc bys nemohl, mas pravdu, ale uz jsi konecne do #<> odborniku :-)
  • 25. 11. 2005 9:31

    Petr Cernoch (neregistrovaný)
    Nerad bych se pletl do ucene diskuze, ale zda se mi ze u vystavenych fotek jsou barvy docela vyvazene a verne (aspon na mem monitoru).
    Jediny "problem" je modry nadech snehu, ale to je obecny jev a neda se podle nej na nic usuzovat.
  • 25. 11. 2005 11:26

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Namodralá barva sněhu nebo ledu není nic neobvyklého, naopak, je to často záměr, který zdúrazňuje studenost a zimu. Například tato fotografie http://wraith.iglu.cz/static/s_foto/top-ledoveKralovstvi.jpg by bez té modré hodně stratila na kouzlu a je do modra umělě přibarvená.

    Nicméně, znovu opakuji, že na základě zobrazené fotky nelze nijak poznat moje schopnost ji připravit pro minilab nebo jiný výstup. Tahle "učená diskuse" je plná osobního napadání a hledání zástupných témat, když o tom stěžejním, že ICC profil minilabu pro amatéry nemá žádný smysl, které tu obhajuji, se mnou nikdo není schopen rozumně diskutovat.
  • 25. 11. 2005 12:13

    anonymní
    A čím vlastně mají argumentovat? Vy tvrdíte, že ICC není pro stroje na zpracování fotografických výstupů nijak zvlášť směrodatné, vaši oponenti tvrdí že víceméně ano. Všichni se stále pohybujete v rovině tvrzení proti tvrzení. Jak by se to mělo rozsoudit jen tak po Internetu, tohle je přece možné potvrdit nebo vyvrátit jen praktickou zkouškou.
  • 25. 11. 2005 14:03

    Petr Mach (neregistrovaný)
    To není pravda. Já tvrdím, že ICC minilabu je v amatérských podmínkách zbytečný a zároveň objasňuji i proč. V první řadě je nutno uvést, že ICC profily má smysl používat jen tehdy, kdy vyžadujeme co nejpřesnější výsledky, slouží k jemnému doladění výsledku. Jestliže v procesu zpracování fotografie dochází k chybám, které řádově přesahují možnosti přesnosti ICC, tak použití ICC nemá smysl. Aby bylo mysluplné, je nutno vyloučit tyto chyby, což je v amatérských podmínkách nereálné.

    Jeden zdroj chyb je například už v samotnám ICC profilu minilabu. Ten se totiž neustále mění s tím jak se namíchá vývojka i tím jak se postupně vyčerpává i použitým fotopapírem. Na netu lze nalézt informace, že ICC profil fotografického papíru se mění role od role i u stejné značky. Tedy poskytnout věrný ICC profil minilabu je prakticky nemožné, museli bychom minilab připravit, udělat jeho aktuální ICC profil, ten použít při úpravě fotografií a po té v něm nechat udělat fotografie. Mezi tím by se v tom minilabu nesmělo nic dělat.

    Další zdroj chyby je samotné pracovišťe. Je bezpodmínečně nutné mít stálý a pokud možno kvalitní zdroj okolního osvětlení (prodávají se speciální svítidla s barvou denního světla). V amatérském prostředí opět požadavek nesplnitelný. Už z definice amatérského prostředí, protože pořizováním si těchto profesionálních pomůcek z amatérského prostředí děláme profesionální prostředí. Dále musíme mít kvalitně (tj. s co nejmenší chybou) zkalibrovaný monitor, to jest mít k tomu potřebné profesionální vybavení. A v neposlední řadě musíme mít kvalitní monitor, protože to všechno bude zbytečné, když budeme mít monitor s mizernou homogenitou barev nebo monitor, který v průběhu provozu mění barvy (třeba tím jak se zahřívá) a tak dále a tak podobně.

    Když tyto a podobné náročné podmínky nebudou splněny, tak v celém procesu budeme mít tolik různých chyb, že ve výsledném efektu použití ICC není vůbec pozorovatelné. Stejného a klidně i lepšího výsledku (věc náhody) dosáhneme použitím jednoduších technik, které budou mít řádově stejnou míru chyby.

    Mám-li to říct jednodušeji, tak zdaleka největší vliv na barevnost má barva světla okolního prostředí. Dokud se to s ním uspokojivě nevyřeší, tak hraní si s ICC je nesmyslné, asi jako obvazovat odřené koleno člověku, který má zástavu srdce.

    A když své pracovní prostředí upravím tak, aby hraní si s ICC bylo smysluplné, tak je mnohem lepší k fotce přiložit můj ICC profil aby si podle něj minilab transformoval barvy sám, protože to, že k dispozici věrný profil minilabu není možné získat se nijak obejít nedá.

    Tyto argumenty jsem v průběhu diskuze již uvedl. Kdo chtěl, mohl jim čelit. To ale nikdo nechtěl, místo toho se hledaly zástupné problémy, viz proces C41 pro vyvolávání filmů, jako by to s tím nějak souviselo, nebo se rovnou přecházelo do osobní roviny a k urážkám.
  • 25. 11. 2005 14:34

    anonymní
    Aha, já předpokládal, že pokud jste nereagoval na tento příspěvek, nemáte k němu co dodat. V tom případě by se totiž celý problém smrsknul skutečně jen na ICC minilabu. A tam je váš spor řešitelný opravdu jenom praktickými testy konkrétního výstupního zařízení, jinak je to stále jen tvrzení proti tvrzení. Barevná odchylka mezi dvěma snímky, kterou uváděl jeden z vašich oponentů, je totiž vážně docela značná, osobně jsem přesvědčen, že pokud by dané zařízení poskytovalo v čase takový barevný rozptyl, že by proti němu byl demonstrovaný rozdíl barev zanedbatelný, bylo by s ním něco ve značném nepořádku. Nějaká tolerance tam určitě je, ale tohle je opravdu hodně.
  • 25. 11. 2005 14:57

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Uváděná barevná ochylka je značná, ale použití ICC minilabu ji nijak nevyřeší, bez eliminace ostatních odchylek. Krom toho, vy z toho obrázku poznáte, čím je daná odchylka způsobena? Jestli ano, jak?

    Barevný rozptyl minilabu je jen jedna z chyb, je nutno brát v úvahu celý řetězec zpracování fotografie. Krom toho, zrovna tahle chyba se dá jednoduše obejít tak, že se ICC profil minilabu používat nebude, není to potřeba, je to zbytečně zanášená chyba do systému. A co se týče velikosti té odchylky minilabu ze stejného zdroje (tedy při vyloučení značného možství chyb vyloučením části zpracovaní), tak i ta je značná a dobře pozorovatelná. A to si každý opravdu může prakticky vyzkoušet sám, nejlépe na nějakém testovacím obrázku, kde budou větší homogenní barevné plochy.
  • 25. 11. 2005 17:10

    bez přezdívky

    Koukám, že se tu jede dál...

    Nebudu se nijak vměšovat, jenom protože tu bylo naznačeno, že jsem si ty obrázky vycucal z prstu, uvedu postup, jak jsem k těm dvěma výstupům došel.

    • Odsud si stáhněte ICC profil pro minilab Frontier 350.

    • Otevřete si obrázek dsc_0012_srgb.jpg, je stejný jako původní dsc_0012.jpg, ale má navíc přiřazen ICC profil pro případ, že by někdo nepracoval s sRGB. Chce to samozřejmě otevírat s použitím tohoto ICC, při použítí řekněme AdobeRGB bude barevný posun odlišný.

    • Přiřaďte mu (bez konverze!) stažený ICC profil; ve Photoshopu je to menu Edit->Assign Profile.

    • Převeďte to celé (tentokrát včetně konverze) zpět do původního sRGB; ve Photoshopu pomocí Edit->Convert to profile.

    Tím jsme si aplikovali přesný opak toho, co dostaneme při převodu z sRGB na výstup pro Frontier. A tudíž také to, co by mělo vylézt z Frontiera, pokud se mu pošle obrázek v sRGB. Pro šťouraly předem poznamenávám, že o limitech sRGB vím, ale pokud se tu tvrdí, že color management je v těchto podmínkách zbytečný, je použití sRGB celkem logické.

  • 25. 11. 2005 18:12

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Já jen upozorním na to, že se poskytuje univerzální ICC profil pro tři různé stroje :-). Jsou tak zanedbány jak osobité vlastnosti těch strojů, tak chemie nebo třeba použitý fotopapír. Tohle je přesně to co jsem uváděl v prvním článku, nesmyslné placebo, které s realitou nemá nic společného. Jestli se nepletu, tak se jedná dokonce o tovární ICC profil. Možno ověřit porvnáním s ICC profilem z jiného minilabu se stejným zařízením.
  • 25. 11. 2005 18:40

    bez přezdívky
    Profily jsou dva, nicméně Frontier 350 a 570 mají skutečně stejné ICC, jde o podobné stroje se stejným laserem i chemikáliemi. Zbytek je otázka pravidelné kalibrace.
  • 25. 11. 2005 19:08

    bez přezdívky
    ...akorát tu informaci o podobnosti strojů už nějak nemůžu dohledat. Ale na každý pád je tam ICC pro Frontier 330 a 350. Jak je to s 570 byste si musel zjistit u obsluhy, nerad bych kecal. Profily pravidelně obnovují, stroje minimálně jednou denně překalibrovávají.
  • 25. 11. 2005 19:33

    Kokos (neregistrovaný)
    JEN JEDNOU DENNE? to zni skoro jako lab pribuzneho petra macha! ty petre, a jak se ten tvuj znamy vlasne jmenuje? mozna uz jsi zminoval jmeno toho labu kde ten tvuj znamy pracuje? pokud si stojis za svou teorii tak jiste take veris ze dela stejne dobre foto jako ostatni a tudiz neni problem prozradit jeho jmeno. nebo?
  • 25. 11. 2005 19:44

    bez přezdívky
    Pardon, jak tak koukám, původní znění bylo "každý den" bez bližší specifikace, je to v tom odkazu. Za to zkreslení můžu já a hlásím se k němu.

    Až tam někdy půjdu, můžu se jich na četnost kalibrací zeptat. ;-)
  • 25. 11. 2005 20:21

    Petr Mach (neregistrovaný)
    http://www.ultralab.cz/p_edit_frontier_2.php

    Doufám že sis všimnul, že zde potvrzují moje slova. Že dělají kalibrace každý den je dobrá zpráva, protože pak mohou poskytovat opravdu dobré výsledky. Ale ne tak, že použiješ jejich ICC profil, ale tak, že k fotkám přiložíš svůj vlastní. A samozřejmě splníš ony náročné podmínky, aby ten tvůj profil byl co nejpřesnější, tedy osvětlení, monitor a tak dále, to už určitě víš, nechci se opakovat.
  • 25. 11. 2005 20:23

    bez přezdívky
    Čímž jsme (když pominu termín "vlastní profil") se vrátili na začátek: pokud mám přiložit vlastní profil v GIMPu, musí podporovat správu ICC. ;-)
  • 25. 11. 2005 20:32

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Ano, ovšem musíš ho mít, což v amatérských podmínkách nemáš.
    Když ho máš, můžeš použít vývojovou verzi Gimpu (i když pochybuji, že v profi podmínkách budeš používat Gimp) nebo jiný software, který umí k obrázku profil připojit. Není důvod, aby se tak dělo pomocí grafického editoru. Viděl jsem na to nějaké příkazy pro Linux, ale protože to nepoužívám, tak nevím z hlavy, kde se nachází, možná jsou součástí little cms.
  • 25. 11. 2005 20:42

    Kokos (neregistrovaný)
    no to je uzasne petre. mozna sis toho nevsiml ve svem nekonecnem a bohuzel marnem boji - ja se v uplne prvnim postu odkazoval na to, ze chybi zabudovana sprava ICC tak abych netravil mnohem vice casu nad "nejakymi prikazy pro Linux" ale abych mohl produktivne pracovat. priste misto teoretickych vylevu a badanim nad vecmi, kterym nerozumis, bude mozna lepsi venovat ten cas implementaci neceho uzitecneho, co myslis? diky.
  • 27. 11. 2005 9:40

    Petr Mach (neregistrovaný)
    priste misto teoretickych vylevu a badanim nad vecmi, kterym nerozumis Zatím jsi mě nepřesvědčil, že tomu rozumíš ty.

    Jak známo, tak příkazy a příkazová řádka je na dávkové úlohy mnohem efektivnější. To jest připojit ICC např. k 100 obrázkům najednou bude určitě efektivnější pomocí příkazů než to někde naklikávat :-). Fakt by ses neměl vyjadřovat o věcech, kterým nerozumíš :-).

    Mimochdem, možná sis toho nevšimnul, ale jediné k čemu jsem se já v prvním příspěvku vyjádřil je nesmyslnost používání ICC profilů minilabu v amatérských podmínkách z důvodů, které jsem několikrát uvedl, aniž bys byl schopen na ně zareagovat.

    Takže co kdyby ses radši ty věnoval něčemu smysluplnějšímu, než psaní zbytečných příspěcků? Díky :-).
  • 25. 11. 2005 20:47

    bez přezdívky
    V tom s "vlastním profilem" jsme si asi nerozuměli - já se k tomu nechtěl vyjadřovat, neboť je to nesmysl. Buď je výstupní zařízení schopno převádět data mezi ICC profily uživatele a svými, a pak je jedno, jaký uživatel před odesláním připojí, pokud si svůj obrázek zkovertuje do ICC nabízeného minilabem, výsledek bude stejný. Nebo toho převodu není schopno, a pak je mu ICC profil uživatele platný jak bota hadovi.
  • 25. 11. 2005 20:59

    bez přezdívky
    Kruci, tohle už se nedá číst, nanejvýš s vypnutými styly a pak to je zase nepřehledné. Nechme toho a pojďme se věnovat něčemu užitečnějšímu, stejně se nepřesvědčíme. :-)
  • 25. 11. 2005 20:16

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Jsi nějak zmatený, ne? :-) Já jsem o žádném známém v labu nehovořil.
  • 25. 11. 2005 0:56

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Pane Lacino, pako jste vy. Když mě obviňujete z demagogie, měl byste být schopen na ni poukázat. Takovýmhle besobsažným plácnutím do vzduchu ze sebe děláte akorát vola. Tak, teď když jsme se pozuráželi se můžem vrátit doufám k věci, ne?

    od toho jsou ICC profily aby daly presne cisla barvam
    Obávám se, že vůbec netušíte jak správa barev funguje a co to ten ICC profil vlastně je. ICC nedává barvám přesná čísla, ale obsahuje informace o barevném prostoru zařízení (zjednodušeně) nutné pro transformaci barev do prostoru barev nezávislého na zařízení. Podrobnosti jsou k dispozici zde: http://www.color.org/ICC1V42old.pdf

    Tedy kdyz upravim foto na mem monitoru k obrazu svemu a poslu jej LABu s profilem, tak v tom profilu je receno ktere ciselko kterou barvu znamena. Ehm, viz vyse :-)).

    Moc by mě zajímalo, jaký ICC profil chcete s tím svým obrázkem posílat? Monitoru na který se díváte jen tak orientačně protože opravdoví grafici si vystačí jen s číselnými hodnotami barev (tento názor prosím obhajujete, jestli jste si nevšiml). To asi těžko, že, takový orentační ICC profil je naprosto k ničemu. Takže k obrázku přiložíte ICC profil vašich představ o barvách? :-)) Velmi originální :-).

    Když ale odhlédneme od vašeho naprostého nesmyslu, že profesionální grafik si pro barevné korekce pro výstupní zařízení vystačí s číselnými hodnotami barev, a když odhlédneme od toho, že já se tu bavím o smysluplnosti ICC u amatérů, tak jste vcelku blízko pravdě. Skutečně je lepší přiložit ICC profil vašeho zařízení minilabu (samozřejmě za splnění řady určitých opatření, aby to fungovalo), než se spoléhat na ICC profil minilabu, ale tímto jen potvrzujete moji tezi kterou tu obhajuji, že ICC profil minilabu je pro amatéry k ničemu. Děkuji.

    K té řádce vašich invektiv na konci, kterými ukazujete, že mi nestačíta ani znalostmi ani intelektem, takže si to musíte se mnou vyřizovat alespoň takhle, řeknu jen to, že zabedněnec jste vy sám, protože jste do této chvíle nepochopil o čem zde mluvím. A jestli jsem zde naplácal spoustu víc než nesmyslů, zkuste na ně poukázat, já si je rád obhájím. Ale k tomu nemáte odvahu, radši jen pronesete takové obecné nicneříkající prohlášení s tím, že už sem psát nebudete. Vše co jsem zde napsal jsou pravdivé a nezavádějící informace, a máte-li pocit, že se v něčem mýlím, sem s tím, můžeme si to vysvětlit. Slušně, jste-li toho schopen.
  • 25. 11. 2005 1:29

    bez přezdívky
    Je úžasné, jak obviňujete všechny okolo z demagogie, ale sám tady napadáte pana Lacinu za něco, co napsal někdo úplně jiný (mám na mysli to o opravdových graficích a číslených hodnotách barev). Zatím jste dosáhl pouze toho, že nad vámi několik lidí znechuceně mávlo rukou a nechalo vás být, protože s vámi se opravdu diskutovat nedá. Požadujete po ostatních slušnost a přitom sám máte chování řeznického psa, tykáte všem na potkání, používáte naprosto zavádějící zjednodušení (viz ten inkoust), ale sebenepatrnější ne úplně přesné vyjádření ostatních okamžitě využijete jako protiargument (viz teď vaše komunikace s panem Lacinou), no prostě úžasné. Klidně si dál požadujte argumenty, ale obávám se, že se jich už nedočkáte, neboť lidi na takový úkaz jako jste vy prostě nemají nervy. Vy to budete samozřejmě pokládat za argumentační vítězství, no, užijte si ho.

    Nepochybuji, že sem opět nacpete sáhodlouhou odpověď, v níž mi omlátíte o hubu něco, co na mých textech ještě objevíte. Předem proto upozorňuju, že i já si sledování této diskuse ruším a nehodlám už dál reagovat. Vy jste totiž ztracený případ.

    Ostatní prosím, aby už tuto flame, kterou jsem nechtěně vyvolal (a že jsem se na začátku FAKT snažil použít nekonfliktní výrazy), dále neprodlužovali. Nic nového se tu stejně neobjeví, nanejvýš dosáhnou dalšího grafomanského výlevu pana Macha.
  • 25. 11. 2005 2:00

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Tohle je další zbytečný příspěvek, který už ani nepředstírá zájem o podstatu věci.

    napadáte pana Lacinu za něco, co napsal někdo úplně jiný
    Vím že to nenapsal, ale když jsem napsal že to je blbost, tak to začal obhajovat. Je tedy lacinné tvrdit, že on to nenapsal. Ano, použil jsem zjednodušení v nepodstatné věci (netýklala se podstaty problému) aby nás mohli sledovat neznalci oboru a omlátil jste mi to taky několikrát o hlavu a snažil se mě označit kvůli tomu za hlupáka. Tudíž jsem přešel do technicky přesného režimu a zase mi to vytýkáte. Znáte to o tom psovi, že kdo ho chce bít, tak si hůl vždycky najde?

    Nic jiného rozumného, na co by se dalo reagovat, jste bohužel nenapsal. Je mi to líto, protože díky vám a vám podobným se debata o čistě technické záležitosti rozplynula v osobních urážkách. Zajímavé, že zrovna vy píšete o řeznickém psovi, když jste tu s tím začal vy. Do osobní roviny jste to poprvé přenesl svým příspěvkem z 22.11. 19:48. Není to styl diskuze který mi vyhovuje, snažil jsem se to vrátit na slušnou úroveň svým příspěvkem 23.11. 7:50, ale marně. Holt kde nejsou znalosti a argumenty, tam lidem co neumí říct, máš pravdu, nic jiného nezbývá. A co se týče tykání, tak to je mezi uživateli linuxu a na tomto serveru docela běžné.
  • 22. 11. 2005 19:05

    bez přezdívky
    Moment, teď jsem si to přečetl pořádně: máte poněkud zkreslené představy o funkcích digitálních minilabů. V tom, čemu říkám digitální minilab já, se s inkoustem určitě nepotkáte, tam je to zpracováváno klasickým fotografickým procesem. A jen tak mimochodem, nevím jak je to v tom Fotostaru (kde mívali stroje tuším od Agfy), ale mnou odkazované minilaby od Fuji zpracovávají jak klasickou fotografii, tak digitální vstupy. A i ta klasika z toho leze v lepší kvalitě než z klasických minilabů.
  • 22. 11. 2005 19:07

    Kokos (neregistrovaný)
    Tak toto je bohuzel takovy blabol, ze se mi z nej chce na toaletu.
    Prosim Vas, absolvujte vsechny ty seminare znovu, potrebujete to. Jedine co by me od Vas zajimalo je jmeno toho fotolabu - tam bych si totiz sve foto nikdy nedal. Pokud nekdo dela praci ktere nerozumi, at ji raci nedela a jeste o ni blbe nekeca.
  • 23. 11. 2005 15:47

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Na toaletu si klidně odskoč, a pak zkus najít nějaké věcné argumenty, proti tomu co jsem napsal. Obávám se však, že žádné nemáš, ona tě už asi dostatečně usadila tahle odpověď: http://www.root.cz/clanky/problem-jmenem-graficke-prostredi/nazory/71189/vlakno/#o71425
  • 30. 12. 2005 17:40

    dot (neregistrovaný)
    To mate tezko. Lide jako Petr Mach budou mit vzdy svou pravdu, neberme jim ji. Oni maji ty kurzy, vi a znaji. I kdyby jim z tiskarny lezla zelena sracka, tak misto aby si od oka seridili monitor, radeji budou upravovat tam a zpet foto a tvrdit ze ICC jsou na prd, ze to je jen pro frajirky. No jo. My ostatni si sestelujem barvy, pridame pripadne ICC profil tiskarny (protoze ime, ze narozdil od monitoru se meni minimalne pro dany typ papiru a inkoustu v zaislosti na case) a budem tisknout tak jak potrebujeme. Kazdemu co jeho jest :-)
  • 23. 11. 2005 14:32

    anonymní
    Ono s tim náročnym vybavenim to nebude tak horký jak se na první pohled zdá. Oni profesionálové mají vždycky velkou snahu přivádět cenově všechno až do krajností. A to jen aby udělali dojem a taky je v tom marketing sebe sama. Nakonec se přide na to, že třeba amaterský řešení je mnohem profesionálnější. Osvětlení jak speciální? Jedna ta malá zářivková trubice myslim stojí 600Kč - dá se pořídit v každym lepšim zverimexu a bude to i včetně UV složek A a B. Upravit si místnost aby pohlcovala světlo neni problém stejně jako líp zastínit okna v domácích podmínkách. Jo a BTW. barevnou kalibrační soundu jsem dostal zdarma k jednomu monitoru. Zas nevim jak moc ,,profesionální" ta sonda musí být?
    Připadá mi to celý jako zbytečná profesionální onanie ned sebou samým jakej já jsem profík a vy všichni jste nuly protože nemáte to a to.
  • 22. 11. 2005 17:38

    next (neregistrovaný)

    Uz som raz hovoril: V originali bolo "Je krasne ze Linux je stabilni, zadara,... ale k cemu mi to je kdyz je kontraproduktivni?". Na to som ja reagoval. Az neskor ste vy zacali tvrdit, ze ste hovorili o produktivnosti ohladom fotiek.

    Demagogom som vas nazval za to, ze ste mi podsuvali "windoze" miesto Windows a ine polopravdy (hovoril som o kupe Windows k Photoshopu, nie vo vseobecnosti; ani som nehovoril o tom, aku tlaciaren mam, ale o tom, aku nemam; ani som nehovoril, ze si fotky tlacim doma, ale ze ked uz by som to robil, tak v minilabe). A na tej kritike vela konstruktivneho nebolo. Pripadne odcitujte vetu zo svojho prispevku, ktoru povazujete za konstruktivnu kritiku.

  • 23. 11. 2005 15:44

    Nekdo (neregistrovaný)
    Přesně tak, žádné dalši win, to už rovnou můžeme zpět do trabantů, otevřít konzumy, soudruzi, uděláme revoluci...