Článek opravdu nulové hodnoty. Takže co, bylo by lepší, kdyby bylo jediné grafické prostředí? Nebo kdyby jich bylo 150, ale každé úplně stejné jako zbylých 149...? Že je obrovskou brzdou samotné X11, to nikdo nepřizná?
Zastanu se autora.
Článek nakusuje problém.
A to (podle mého názoru) velký problém.
--------------------------'
|**Vředy na čele Tučňáka**'
|*************************/
Tučňák má prostě ošklivé vředy a je potřeba se jich zbavit.
Jejich přehlížením nezmizejí.
- nestandardní (každej pes jiná ves)
- nedodržování standardů (např konfiguráky jsou rozházené všude možně)
- standardní nevyhovující/nepřehledná adresářová struktůra
(programy se rozprsknou po celém stromu a pak hledej šmudlo kam se co nakopčilo)
- dependency hell
- zmatená až šílená změna funkcí v knihovnách (zmíněné dep.hell)
- neexistující standard pro grafiku jako je DirectX (OpenGL už dávno hraje 5-6 housle) -> vývojáři her netvoří pro Linux, tvoří pro Windows a když se jim zrovna zachce, udělají gesto a hru portují na Linux --> místo toho aby do Linuxu tekla řeka peněz z prodeje her, peníze do něj netečou. Jen milodary od dobrejch společností jako je IBM a z různejch charitativích akci a pod. Ale ten hlavní balík teče mimo.
- MINIMÁLNÍ ENTERAIMENT -> kdo si koupí Linux k vůli hrám? Wokna chce každej kdo hraje hry. Kdo si pořídí Linux na hraní her? - děcka se učej wokna aby si nainstalovali tu a tamtu nejnovější hru. Na hledání min nebo potrhlé sjíždění skal tučňákem je člověk nenaláká. Děti mají dnes hromadu peněz. 80 000 potenciálních kupců, kteří 1 do roka utratí 500 korun za hru. Kdyby z toho šla i třeba jen 100 na financování Linuxu, tak se slušně zaplatí většina programátorů. A top by si mohl dávat milionové měsíční platy.
- existují Linuoxé routery, Linuxové poštovní stanice, Linuxové servery na sdílení disků, Linuxové terminály. Ale co takhle čistě Linuxová konzole?
Čongové dokážou sekat hardware ve velkém za pár korun.
Udělejte Linuxovou konzoli alá Xbox nebo PS3. (Samozřejmě HW od čongů.)
GNU OS. Tak aby to prodávalo Tesco jako hit vánoc. Výbornou konzoli za pár set.
Připojitelnou k bedně a k monitoru. USB připojení na klávesnici i Joye.
Čongum se bude vyplácet sekat HW, vývojáři her objeví novou platformu a do Linuxu potečou peníze z Enteraimentu. Navíc by to byla i příležitost pro řadu malých společností/studií, jak se vypracovat.
Tohle všechno není.
Když vynechám buildy Linuxu pro Xbox, PSP a podobně,
které provozuje stejně jen pár nadšenců.
Autor začal mluvit o problémech.
Já osobně jsem rád že se o tom mluví.
I když asi nikdo z Vás nebude schopný to jakkoliv řešit.
Podle mého názoru jsou takzvaní LINUX guru z 1/2 namyšlení a z 1/2 mimo.
S heslem: Linux není pro každého daleko nedojdou.
Linux je zatím příliš vzdálený běžnému uživateli.
IT guru také (což už si neuvědomují) někde začínali. A tipnu si že to bylo u instalace Doom1 nebo Wolfensteinem, už si neuvědomují, že aby se linux rozšířil, potřebuje základnu lamerských uživatelů. Z lam se postupně stanou BFU, pak znalejší uživatelé a pak třeba Admini.
Ale zatím to je tak, že všechny Lamky si bere Microsoft.
U těchto Lam pak probíhá vývoj.
Ale Microsoftí vývoj.
Lama neznamená blbec.
Definice Lamky je uživatel snaživý, který ovšem toho moc neví, je zmatený a z toho vychází většina jeho chyb.
Ovšem Lama neznamená, že se z něj nemůže později stát IT GURU.
K linuxu se dostávají správci nějak jinak.
Jako zhrzené milenky Microsoftu, pseudogéniové a amdini co prostě musí s Linuxem dělat.
A to je špatně.
Proto by se mělo víc přibližovat těm Lamám, něco pro ně dělat.
Krmit je a pěstovat. Protože je potřebujeme. Linux je potřebuje.
Hodně lam = peníze které lamy investují a také nová krev a nové nápady.
Tak ten bude z tý první poloviny.
Jinak absolutně souhlasím z tím co bylo napsáno nademnou. Sám jsem nainstaloval Mandrake, nadseny, jak je to easy, ale to je asi tak vse co s tim udelam. Sice mi vse funguje, hafo programu uz po instalaci, ale vic s tim neudelam. A hledat informace neni vubec lehke. Vsichni pocitaji s tim, ze uz se v Linuxu clovek orientuje a ja pritom nejsem schopen nainstalovat xmms, protoze to po me chce jakesi knihovny a ja jsem dale uplne v pytli.
Nevím, XMMS je k dispozici normálně v distribuci, alespoň v PowerPack verzi (tedy i na českých DVD).
Osbně, když něco do Mandrivy potřebuji něco, co tam standardně není (typicky DC++ klient), tak volím následující postup:
1. Existuje RPM balíček pro Mandrivu? To zjistím např. na rpm.pbone.net (platí i pro jiné distribuce.
2. Dost dobré české stránky jsou www.mandrake.cz a www.mandrivauser.cz - obvykle se tam člověk dočká fundované odpovědi. Tedy, pokud člověk nenadává...
3. Pokud nechci mít problémy s dalšími instalacemi z jiných než oficiálních zdrojů, přidám si další zdroje. Na www.mandrake.cz doporučuji odkaz "Easy URPMI", kde je možné velmi si jednoduše vygenerovat příkaz na rozšíření zdrojů (a ten pak spustit jako root)
Ja budem akiste genius. Ja som sa dokazal vysporiadat aj s Mandrakom 7.0 a prezil som to bez ujmy. Je to skutocne obdivuhodne. Asi som naozaj naozaj genialny. Hned idem dat vypoved z firmy, lebo si nevazia moju uzasnu genialitu a neocenuju ju nalezite!
To je uplne jedno, proc byl/je vyvijen. Mne o popularitu nejde, ale pomohla by mi. Nebyl bych ve firme jediny z 20 vyvojaru, ktery jej pouziva. To pak totiz clovek ma dost zbytecnych problemu. :-(
1) S tím OpenGL bych to tak černě neviděl. Mimochodem, kdo hraje druhé, třetí a čtvrté housle? SW rendering? :-)
2) Linuxová herní konzole - jsem si naprosto jistý, že už to někoho napadlo. Evidentně to ale není moc dobře ekonomicky realizovatelné. Důvod je mylím docela zřejmý: nejdůležitější vlastností herní konzole je síla jejího výrobce přesvědčit výrobce her aby vyráběli. Ti kteří takovou sílu mají nepotřebují Linux (naopak, čím proprietárnější tím lepší).
Co se herni konzole tyce: cena Xboxu od Microsoftu je umele stlacena dolu, naklady se hradi z prodeje her. Neco takoveho si mala firma nemuze financne dovolit. Pokud Sony postavi svoji pristi PlayStation na Linuxu, pak bude i Linuxova herni konzole (bezny uzivatel tam ten Linux stejne neuvidi). "Garazove" firmy nemaji sanci.
Mimochodem, extremne nizka cena Xboxu inspirovala i stavitele Linuxovych clusteru. Hodi se ale jen pro velmi specializovane vypocty. V tom pripade je ovsem pomer cena / vykon velmi vyhodny, a bodejd ne, kdyz to sponzoruje Microsoft z prodeje svych her.
LoL tak tady máš ten seznam kdo hraje v tomhle grafickém koncertu:
První housle: Direct X 9.0c
Druhé housle: Direct X 9.0b
Třetí housle: X Pixel a Vertex Shadery pro DX 9
Piáno: Direct X 8.1
Buben: Direct X 8
...
..
Někde v zádu triangl:OpenGL
Dirigent: Microsoft
Sorry. Xbox, PC to všechno je pod patronací Microsoftu
Já nezatracuju OPEN GL.
Programovat pro Open GL je podle mě snazší než pro DX.
Ale DX to díky Microsoftu slušně válcuje.
OpenGl 2.0? GL Shading Language? Tak to by byly ty treti housle. Nevim co obsahuje Directx 9.0b a 9.0c oproti 9ce, ale myslim ze OpenGL to bude umet taky (samozrejme ze k tomu budou asi potreba mit novejsi ovladace, ze?)
OpenGL 2.0 je bily nosorozec, ze ktereho se po nekolika letech flakani vyklubala poulicni smes. A jake to prekvapeni, kdyz jeho konstrukce je shodna se zpusobem pro verze nizsi, tj. splacat nektere extensiony a prohlasit je za standard. Ono "2.0" se mi spise jevi jako komercni tah, nez neco vyznameneho.
OpenGL Shading Language 1.0 se mimochodem objevil jiz v OpenGL 1.5, ktera byla "rychlou" odpovedi na absenci shading jazyku vyssi urovne, nez-li je assebler pro GPU. A svete div se, stale chybi obdoba pro FX soubory, ktere jsou soucasti jak Cg, tak HLSL. Treba se dockame ve verzi 2.1.
Teprve nyni, ma OpenGL schopnost renderingu do textury, ktery je soucasti OpenGL jako takoveho (glCopyTexSubImage nelze pocitat, to je pomerne omezene, zvlaste velikosti aktualniho okna) a neni jen dodelavkou WGL nebo XGL. DirectX toho bylo schopne minimalne od verze 8, nerknu-li drive. A svete div se, neni to standardni extensiona.
OpenGL dodnes nema rozumnou referecni prirucku a zpusob dokumentovani GL Extensions je vice nez tragicky, cituji GL_ARB_depth_texture "Section 3.8.1, Texture Image Specification, p. 116, change last sentence of first paragraph to:". Cela dokumentace je pak v podobe krasneho pdf, ktere se sice prijemne cte na dobrou noc, ale rychle se s nim pracovat neda.
Povazte, je-li zde OpenGL tak dlouho, proc je to porad takovy mastodont?
uz vidim na instalackach doom3 instalaci directX 9.0c, pricemz tento nejmodernejsi engine (ve kterem je konec koncu i quake4) bezi na OpenGL, directX tam nehraji ani ten triangl, takze trochu brzdete...
DirectX ani zdaleka nie je len standard pre grafiku. Zahrnuje 2D, 3D grafiku, podporu prehravania medii, rozhranie pre vstupne zariadenia, zvuk a podporu pre sietovanie...
Dobrou analogiou na Linuxe je SDL alebo ClanLib (obe vyuzivajuce OpenGL, co je standard pouzivany aj v profesionalnych aplikaciach na non-Windows platformach, na ktory sa Direct3D len velmi tazko "vytiahne"). Oba su multiplatformne, preco ich potom vyrobcovia hier nepouzivaju? Lebo su lenivi naucit sa nieco nove, nehladiac na to, ze architektura DirectX je jeden "velky bordel" zviazany iba s Win a portovany na inu platformu nikdy nebude.
Obavam se ze ten velky bordel portovan bude ... ve WINE uz nejaka podpora Directx je, sice ne DX9, ale mozna se casem dockame i toho :o)
Na SDL nebo Clanlib u se nemusi vyvojarum libit licence (GPL by byla pro tvurce her asi nevyhovujici :o), nicmene staci aby to delali v OpenGL a tu trochu platformne zavisleho kodu (jako treba vytvorit okno a spustit na nem opengl kontext) by holt napsali N-krat (N=pocet cilovych platforem)
SDL je vydávána pod LGPL, ClanLib pod BSD-like licencí. Se SDL mohou vývojáři linkovat uzavřený kód do aleluja, ClanLib si dokonce mohou upravit a uzavřít.
nemyslim si ze dohadovanie a ukazovaniena na problem samotny problem vyriesi.
mali by sme zobrat veci do ruk inym stylom.
napriklad ako ubunutu (osobne neusujem, radsej mam ine systemy), ich myslienka sa mi paci : linux pre vsetkych. pracuje na tom aby bol linux zrozumitelny a pouzitelny pre kazdeho. taktiez si ako wm zvolilo gnome, co povazujem za dobru volbu. ved pre BFU, ktory sa uz trocha v linuxe zabyval, nebude problem neskor vymenit gnome za cosi ine, ak mu nebude vyhovovat. taktiez ta jednoduchost a dvojakost. vsetko je takmer nativne a klikacie, ale na druhej strane, kedze vychadza z debiana ma vela utilit aj per neklikacov :D
takze pokial sa my tu bavime co by bolo vhodne pre masove rozsirenie linuxu, tak tito ludia to uz davno robia, teraz mali rok :D
Ehm. Milodary a IBM? Tam je to cisty byznis. nabidnou produkt/licenci okolo 100kkc a at si ho kdo chce provozuje kde chce a v momente, kdyz uz nestaci svepomoci a hardwarem, tak mu jeste nabidnou ty svoje *-series kusy zeleza. Kdyz by ten produk exitoval jen na ty *-series, tak by to nikdo nepouzival. Je to ciste jenom o zisku.