Možná nejméně problémové v rámci České pošty, ale jinak je to hrůza a děs. Moje jízlivá poznámka nemá nic do činění s terminálem, ale spíš s celkově nevhodně navrženými procesy, které jsou pomalé, ale ani tak nevedou ke zvýšení kvality.
Pokud bych měl nějakou výhradu k terminálu, tak je to bariéra zaškolení. Nezřídka se mi stává, že na sebe volají přes přepážku, jestli si kolegyně nepamatuje nějaký kód, a v polovině případů se kolegyně zvedne a jde pomoct přímo (zdržují se v tu chvíli dva pracovníci a dva zákazníci). Jakákoliv trochu složitější operace na Poště vyžaduje přeskok z terminálu do jiného prostředí a následně vystavení účtenky z terminálu. Jejich úžasný tisk šetří po halíři kousek papíru, ale po desetikorunách plýtvá časem pracovníka a zákazníka.
Jako celek je to odstrašující příklad, jak to fungovat nemá. Zajímavé je, že kdejaký notář má Czech Point operace mnohem racionálnější, kdejaká soukromá přeprava dokáže zásilku odbavit rychleji.
Na druhou stranu se obsluha systému s klávesovými zkratkami a kódy mnohem lépe instruuje na dálku. GUI se spoustou menu rozhodně neznamená vyšší produktivitu.
Pamatuji se na nářky účetních, když z "rychlého" klávesnicového systému pro zadávání dat (tabulátory, entery a F1-12) přešly na klikací prostředí jako Money S3..
Jde o to, kdo s tím pracuje. Zaškolený, trvalý personál se naučí zkratky a kódy, a je produktivní. Pošta má velkou fluktuaci a z velké části pracovníky, kteří neměli na to se uchytit na lepším místě.
Ty "klikací" systémy mají sice nižší produktivitu vstupu dat, ale profitují z možností získání dat a přehledu v nich. Neznám účetní, která by se dnes chtěla vrátit do těch dob. Rychlost vstupu jí nevynahradí zbylé možnosti, přehledy, sestavy, parametrizaci.
"Pošta má velkou fluktuaci " - to máte odkud? Ty 2 pošty co znám mají za přepážkami stále stejné lidi. O donašečích novin a balíků se tady asi nebavíme.
S GUI je někdy problém, že klávesové zkratky nejsou dostupné, nebo jsou schované v nápovědě. BFU pak ani neví, že by něco jako klávesová zkratka mohla vůbec existovat. Kdežto u terminálových systémů se práce s klávesnicí přímo vyžaduje, a tak tvůrce programu víc myslí na to aby uživatele ty zkratky 'naučil'.
O nářcích po přechodu z textového prostředí na (nový) např. účetní systém s GUI jsem slyšel mockrát, zejména co se týkalo efektivity a rychlosti práce.
A zkusil jste někdy nabídnout přechod zpět? Já párkrát zažil, kdy se měla účetní vrátit zpět - např. kvůli opravám v minulých letech. Obvykle byla nešťastná a překvapená, jak mohla v té době pracovat bez spousty sestav a filtrování, které dnes využívá.
Ony oba ty způsoby mají své klady i zápory, důležitý je ale výsledek.
sestavy a filtrování ale není problém GUI vs terminál. To je spíš postupný vývoj vlastností softwaru.
To vím taky. Spíš poukazuju na to, jak je kňourání uživatelů někdy odtržené od skutečnosti. GUI může být dobré i špatné jak v terminálu, tak i v grafickém režimu. Zvolené rozhraní to neimplikuje.
U účetních programů, protože se jim věnuji, tak vidím zejména posun v tom, že na vstup dat dnes není problém využívat jen málo proškolený personál. Místo školení opičích trojhmatů, věnujete se spíš pochopení činnosti samotné. V tom, podle mě, právě Česká pošta naráží: není s to si udržet kvalitní personál a zároveň mají zbytečně vysokou bariéru v použitelnosti.
U pošty je problém úplně jinde. A to špatné vedení.
Jo. Já tam vidím neslučitelnou snahu dělat "kvalifikované" služby společně s hromadnými. Ty hromadné služby (obyčejné doručení zásilky) si vysloveně říkají o hledání úspor z rozsahu. Podobně fungují soukromí přepravci.
K tomu ale ČPošta zajišťuje i jiné služby. Některé jsou potřebné (i když upadají) - převody složenkou, cenná psaní, doporučená psaní a balíky, doručení do vlastních rukou, ... - a ty naopak potřebují určitou míru znalostí, protože tam není velký prostor na chyby. Jiné služby jsou navíc - doplňkový prodej, poštovní banka
Oni se plácají na místě, protože se jim nedaří najít způsob, jak obojí zkombinovat, zároveň mít pobočku blízko (zákazníci vyžadují), nejlépe, aby se dalo maximum vyřešit i s doručovatelem...
Výsledek je tristní. Doručovatel mnohdy nedoručuje, a pokud ano, tak stejně jen obyčejná psaní. Z brašny neprodá ani známku, ani nepřijme pohlednici k doručení. Balíky rozváží často jiná pošta (parcelový systém), takže dohledat problémové doručení je pro zákazníka utrpením. Nejsou s to ani zvedat telefony - což je asi přirozená reakce zaměstnanců na situaci, kterou mají nastavenou.
Tolik vidím na obhajobu zaměstnanců pošty, i proč se jim vlastně nedivím.
Na druhou stranu, je zřejmé, že soukromé firmy si dovedou zjednat pořádek v doručování i v komunikaci se zákazníkem. Ano, mnohem dravěji přistupují k zaměstnancům, zdaleka každý není "ve stavu" kmenového zaměstnance. Doručovatelé soukromých firem dostanou podmínky pro práci, ale měří se výkonnost. Přiznejme si, že něco takového si zaměstnanci pošty neumějí ani představit a proto reluktují.
Pochopitelně, jediný, kdo to může změnit, je vedení. Souhlas.
Miroslav Šihlavý: Celkem se s tím dá souhlasit, ale podle mě to pořád je řešitelné - jen by někdo musel opravdu chtít a musel by se nad tím trochu zamyslet. Já třeba typicky při interakci se zaměstnanci ČP neměl problém, většinou jsou příjemní nebo aspoň neutrální a snaží se, na přepážkách jsem většinou neměl zásadní problémy.
Ovšem jakmile dojde třeba na doručování zásilek, tak to je často boj. Dřív to celkem šlo, ke konci minulého roku se to nějak zvrtlo a jeden čas kašlali na doručování balíků (prostě adresát nezastižen, hotovo). Pak to ještě vylepšili a pokud mi v poslední době přišly nějaké malé zásilky z Číny, pak v případě těch opravdu malých skončily ve schránce, jinak se tam opět objevila výzva k vyzvednutí. Přitom celou dobu jsem k zastižení, protože pracuju z domova, jen se doručovatelka neobtěžuje na mě zazvonit, takže pak musím jak trubka jít na poštu a vystát frontu a místo řádově dvou minut mě to stojí hodinu času.
Je možné, že jsou lidi přetížení a nestíhají a je na ně vyvíjený příliš velký tlak od vedení, to samozřejmě jako člověk chápu, ale jako zákazníka mě takové nesystémové "řešení" zvedá ze židle. Další věc jsou pak ty přidružené nesmysly jako prodej losů, plyšáků, pojištění a kdo ví čeho, co s poštou nijak nesouvisí. Pro mě za mě, ať to tam klidně nabízí, ale ať nenutí zaměstnance plnit nějakou pochybnou pětiletku v prodeji nesmyslného zboží a služeb.
Pokud bych byl škarohlíd, tak bych řekl, že ČP se stále zuby nehty drží, ačkoliv se ji někdo ze všech sil snaží přivést ke krachu. A kdybych byl konspirační teoretik, řekl bych, že se někdo snaží co nejvíc snížit její cenu, než někdo dostane spásný nápad prodat ji soukromému subjektu.
Vážně? Já si všimnul, že to běží v klasickém textovém EGA módu 80x25, podobně jako některé starší pokladní systémy (ještě nedávno třeba v Albertu), ale nevěděl jsem, na čem je to založené. Upřímně mi to moc jako Linuxová konzole nepřijde, myslel jsem, že je to třeba běží na nějaké odnoži OS/2. Linuxová konzole přeci jenom díky tomu, že je to emulátor VT má některá omezení, podle kterých se dá docela dobře rozpoznat (např. nemožnost vytisknout znak do pravého dolního rohu).
Zdravim.
Neni to ciste terminalovy pristup, ale klient/server Xwindow.
Kdysi jsem to nasazoval na CP (ale treba se to zmenilo za ta leta)
Tehdy slo o klasicky X11. Je totiz napsany jako klient/server, jen to lide tak nevnimaji, protoze server i klient bezi obvykle na tomtez zeleze.
Tady tomu tak neni. Je tam klasicky server v zazemi s X window serverem a pc na prepazce je jen klient. u jedno prepazek je jakysi hybrid, ale principielne je to vlastne totez. To co tedy vnimate jako terminal je pres jen full screen emulator terminalu a v nem vlastni postacka aplikace.
Je to celkem pozoruhodne nasazeni/vyuziti linuxu. Nicmene je fakt ze zbytek se proste stale stejna Ceska Posta :)
8. 4. 2021, 12:59 editováno autorem komentáře