Space Hulk je klasická stolní hra ze světa Warhammer 40.000, kterou hrají tisíce hráčů po celém světě. Já osobně jsem velkým příznivcem her tohoto typu (BattleTech) a RPG her vůbec (GURPS, Shadowrun, DrD, …). Také proto mě potěšilo zjištění, že si někdo dal tu práci a vytvořil QSpaceHulk (dále jen QSH). Před deseti lety vyšla podobná hra i pro DOS a Amigu a stala se ihned obrovským hitem.
Protože je QSH přesnou konverzí původní stolní verze (druhé edice), popíšeme si nejprve obecná specifika. Jedná se o tahovou strategii pro dva hráče (podobně jako šachy – nejdřív táhnu já, pak ty), kde spolu bojují ‚Marine‘ (mariňáci – prostě obrněná pěchota budoucnosti) a ‚Genestealer‘ (bestie z vesmíru). Celá hra se odehrává na zvláštní mapě (v temných chodbách opuštěných vesmírných lodí), kterou lze skládat do mnoha různých podob a tvarů. Nejde jen o bezduché zabíjení protivníka, ale vždy o splnění konkrétní mise, jako je záchrana zraněného vojáka, nalezení a vyčistění konkrétní místnosti a podobě. Jak vypadá základní krabice stolní verze, můžete vidět na obrázku:
Hraje se na tahy a na kola. V každém kole mají postavy své AP (Action Points – akční body) představující počet akcí, které je postava schopna v jednom kole udělat. Když klesnou na nulu (nebo i dřív, pokud si to hráč přeje), přestane se postava hýbat a obvykle přebírá hru protivník. Různé akce samozřejmě stojí různý počet AP a je potřeba s tím počítat (díky tomu se hra stává spíše strategií než jen bezduchou pobíječkou). Tabulku AP a další pravidla můžete najít na této stránce. Doporučuji přečíst, je to hodně poučné.
Obě strany se dosti liší. Mariňáci jsou těžce vyzbrojeni a mají silná brnění. Díky tomu jsou však mnohem méně pohybliví. Což samozřejmě nahrává Genestealerům, jejichž hlavní výhodou je rychlost. Obě strany musí výhody během hry samozřejmě co nejvíce využít ve svůj prospěch.
Počítačová verze přináší několik vylepšení. Samozřejmě není potřeba pořizovat poměrně nákladnou stolní verzi (skoro za 100$ !!!) a pokud nemáte vhodného protihráče přímo vedle sebe, můžete si zahrát po síti. K dispozici je zatím asynchronní (posílání herních dat pomocí Emailu) mód. Do budoucna je přislíbena i implementace běžného (sychronního) síťového módu a také umělé inteligence pro hru jednoho hráče (ale bojím se, že to prostě už nebude ono – uvidíme).
Ke hře samotné je potřeba stáhnout balíčky z domovských stránek, kde jsou k dispozice verze pro RedHat, Mandrake, SUSE, Gentoo, FreeBSD, MSWindows a samozřejmě zdrojové balíčky. Autor prý zkoušel bez problémů kompilovat i na Solaris.
K dispozici je i Spaceditor pro tvorbu nových map a balíčky témat pro změnu grafického vzhledu hry. Velmi doporučuji nainstalovat skin Ultra Marine, se kterým hra vypadá opravdu špičkově.
K dispozici je navíc i textové rozhraní, které vás sice připraví o grafické fičurinky, ale je použitelné stejně dobře jako to grafické.
Konfigurovat lze jen několik málo drobností, jako je rozlišení, grafický skin, zoom (tedy kolik toho z mapy vidíme najednou), zda hra běží přes celou obrazovku, a nakonec také to, zda je vybírán náhodný obrázek jako podklad pro hru (záleží také na tom, kolik jich obsahuje použitý skin). Hra není nijak náročná a nevyžaduje grafickou kartu s podporou akcelerace (běží pod QT).
Hra je samozřejmě nejzajímavější přo dva hráče přímo v jedné místnosti. Atmosféra se nedá se síťovou variantou vůbec srovnávat. Musím vás ovšem upozornit, že se jedná o silně návykovou věc, která dokáže zabít spoustu času. Vzpoměňte si na to, až si uvědomíte tak jako já, že jsou dvě hodiny v noci.