Recenzia knihy Hry v Linuxu

Ján Hečko

O operačnom systéme Linux už bolo napísaných niekoľko desiatok odborných kníh, zatiaľ však nikto nespracoval tému hry. Tento priestor využilo vydavateľstvo Computer Press a v decembri minulého roku uviedlo na trh titul "Hry v linuxu" od pána Petra Gašparoviča, ktorý publikoval seriál Gamesárium na linuxovom portáli LinuxZone.

Kniha pozostáva z krátkeho úvodu, piatich kapitol, dvoch príloh a dvoch CD, na ktorých nájdete všetky hry opisované v knihe. V úvode sa dozviete základné informácie o (distribúciách, hardware, riešení problémov, či hľadaní informácií buď na webe alebo v linuxových konferenciách).

Hry v Linuxu

V knihe nájdete tieto kapitoly:

1. Inštalácia a kompilácia – všeobecne
  2. Knižnice
  3. Linuxové hry
  4. Emulátory
  5. Kde získať ďalšie hry?

Prvá kapitola opisuje prípravu na kompiláciu, rôzne postupy inštalácie hier, či už zo zdrojových kódov alebo binárnych balíčkov. Autor tiež upozornil aj na možnosti neštandardných spôsobov inštalácie hier, s ktorými sa môžete bežne stretnúť.

V druhej kapitole nájdete informácie o knižniciach, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie hier. Pri každej knižnici nájdete základné informácie a postup pri kompilovaní zo zdrojových kódov.

Tretia a zároveň najväčšia kapitola obsahuje opisy jednotlivých hier rozdelené do desiatich sekcií (akčné, logické, plošinové, stolové, strategické, simulátory, hry pre deti, vzdelávacie, komerčné a kartové hry). Nájdete tu obvykle popis menu a ovládacích kláves, či postup pri kompilácii zo zdrojových kódov. V závere každej hry sú uvedené súhrnné informácie.

Aj vy radi spomínate na hry, ktoré ste s obľubou hrávali na starších typoch počítačov či hracích konzolách? Potom nesmiete obísť štvrtú kapitolu – „Emulátory“. V kapitole nájdete základné informácie o emulátoroch starších počítačov (Atari800, Glukalka [Z80], Hatari [Atari ST], UAE [Amiga], VICE [Commodore]), operačných systémov (DosBox, VMWare, Wine) a hracích konzol (ePSXe, Zsnes).

Piata kapitola je venovaná tipom, kde možno získať ďalšie hry, či už komerčné, alebo tie, ktoré sú šírené pod licenciou GNU GPL.

V závere knihy ešte nájdete dve prílohy: A. Slovník pojmov a B. Zoznam hier na dodávaných CD.

Ku knihe sú priložené dve CD. Prvé obsahuje zdrojové kódy a binárne balíky emulátorov, hier a knižníc. Pri jednotlivých hrách sú obvykle k dispozícii aj binárne balíčky (pre distribúcie RedHat, Fedora, Mandrake, Debian), ktoré majú začínajúcim užívateľom uľahčiť inštaláciu. Druhé CD obsahuje druhú skupinu hier a doplňujúce nástroje ako napr. Javu 1.4.2, konvertor binárnych balíkov s názvom ALIEN či knihu Linux – Dokumentačný projekt, 3. aktualizované vydanie vo formáte PDF.

Zhodnotenie: Kniha je napísaná zaujímavým štýlom. Nachádzajú sa v nej informácie potrebné nielen k inštalácii a spusteniu linuxových hier, ale aj nutné informácie pre ich ovládanie. Podľa môjho názoru sú z herných kategórií vybrané zaujímavé tituly, aj keď nie každému sa musí práve tento výber páčiť. Jediné, čo by som knihe vytkol, je lepená väzba, ale to sa dá prehliadnuť vzhľadom na jej informačnú hodnotu. Pokiaľ máte dosť odborných informácií a konečne sa chcete aj baviť, trebárs hraním hier – určite nad kúpou knihy neváhajte.

Našli jste v článku chybu?
28. 2. 2005 12:33
BillyThe.Pilgrim@seznam.cz (neregistrovaný)
Vida, moje domenka o "okurkove sezone" z diskuse o SDL se potvrdila. Dobra, uznavam, ze vzdycky a (skoro) vsude se stridaji obdobi hladu a hojnosti. Ale co uz se mi moc nepozdava (a v cem je mozna taky trochu zakopany pes) je IMHO docela velka tematicka nevyvazenost. Kdyz se divam na clanky za poslednich par mesicu, pripada mi, ze dost (drtive) prevlada oblast programovani a vyvoje, vyplnena sem tam nejakou zpravickou, kterou se autor rozhodl zpracovat do formy clanku. Neni treba v t…
28. 2. 2005 9:30
Ahoj, porad mi tady neco nesedi. Od te doby, co se zmenil design (s cimz ja, a potazmo tedy obsah, nic spolecneho nemam, taky jsem si na nej zvykala tezce), rejete vsichni do clanku a nenechate na nich nitku suchou, s vyjimkou pripadu, kdy jsou naprosto dokonale (jako treba od naseho pokladu Pavla Tisnovskeho :)). Ale co se zmenilo? Vzdyt ty clanky jsou porad stejne! Za tu dobu, co Roota delam, proste stale cykli obdobi bohata a obdobi chuda, nekdy autori pisou vic, v tom pripade vydavam vic …