Pěkný článek!
Přestože to je v článku jen odbočka, připomnělo mi to mé pokusy s "Covoxem", Měl jsem jich několik: čistě "odporné", napájené na konektor paralelního portu, jiné s D/A převodníkem. Ten paralelní port obecně trpěl na nesynchronní nastavení bitů a zvuk byl proto tak trochu "kýbloidní".
Jeden Covox (s čipem) jsem měl zabudovaný do plastového obalu 3.5" diskety s dlouhým plochým kabelem, aby se dal vzadu zapojit do portu a vpředu byl "sluchátkový výstup" (ještě ho mám schovanej!).
A dokonce jsem měl i desku, na které byl i zesilovač a filtr, který
výtup na 8 kHz nemilosrdně oříznul, to celé na osmibitové ISA sběrnici, maskované jako (tuším) LPT2. (Ještě ji mám schovanou.) Úžasně to hrálo jak v mém starém XT (PP06), tak novém 286 AT stroji!
A pak jsem si koupil SoundBlaster a u něj už zůstal.
Já to měl podobně, jen jsem odporový Covox měl v krabičce slepené z nějaké dřevotřísky a připojené na malé aktivní repráky. To bylo u IBM 486 PS/2. Pak jsem upgradoval na bazarový Cyrix 6x86 MX a ten měl nějakou SB compatible kartu, tu jsem dal ještě na následující MB a pak už začala éra integrovaných zvukovek, od té doby jsem zvukovku nikdy neřešil.
Taky jsme si zbastlili vlastní COVOX, ale "chytal" zvuky z počítače - prostě v reprobednách bylo slyšet roztáčení disku apod. Řešili jsme to sadou invertorů, to trošku pomohlo - to vše na 286 s 1 MB RAM. A potom nám kamarád ukázal AdLib a my objevili kouzlo chiptuningu :-) (resp.se vrátilo, i když v jiné podobě, než v dobách osmibitů).
Ruch disku je klasická zemní smyčka. Stačilo bývalo použít symetrický vstup zesíku, pokud byl k dispozici, a na cold/- vstup dát druhým vodičem výstupní zem covoxu (fake balanced výstup). Toto řešení funguje stále, dnešní interní zvukovky mívají kvalitu výbornou, ale spoustu lidí s nimi chytí zemní smyčku a viní z toho bordelu zvukovku.
Taky odbočím, já jsem si s těma starýma zvukovkama nahrál víc, ale jen jako uživatel :) O zbastlení převodníku jsem uvažoval, ale nakonec došlo na zvukovky. Vybavuju si:
- Pro Audio Spectrum 16 (nebo to byl nějaký klon?)
- Sound Blaster 16 + Gravis UltraSound ACE
- Sound Blaster AWE32 - potom dokonce s rozšířenou RAM a nějakýma dotahanáma soundfontama pro General MIDI. Hlavně na tu vzpomínám rád, to byl nářez, ve všech hrách najednou nevídaně luxusní MIDI co ani později většina lidí neměla. I vzhled byl patřičně luxusní, délka přes celou skříň, držela i v drážce naproti, co byla jinak vždycky nevyužitá, plná konektorů a součástek
- Sound Blaster AWE64 - zmenšená verze téhož
A to bylo asi vše zajímavého, ale pro sebe integrovanou zvukovku nepoužívám, hlavně na sluchátka mám zkušenosti, že to bývá příšerný a rozdíl nejen pro netopýry