Zdravím kolegu na VUT Brno!
Tady přidám trochu historie, jak vlastně můj popis OPL3 vznikl.
Okolo roku 1991-92 se mi s bratrem podařilo sehnat zvukovku SoundBlaster Pro II, která byla na tu dobu vybavená "moderním" FM syntezátorem OPL3 (YMF262). Jak jsem ovšem záhy zjistil, prakticky veškerý software podporoval jen mono OPL2. Jen několik málo her tehdy podporovalo OPL3 s více kanály a pseudo-stereo výstupem.
Když jsem se na podzim 1993 dostal na FEI VUT Brno, tak jsem se také poprvé v životě mohl připojit k internetu. Je nutné podotknout, že WWW tehdy ještě neexistoval a internet znamenal zejména e-mail, FTP, Gopher, telnet a několik dalších služeb. Celá fakulta byla připojená 64 kbps linkou, takže jako studenti jsme zpočátku měli datový limit cca 200 kB za týden (skutečně za týden, ne za sekundu).
Postupem času se připojení zlepšovalo a roku 1994 už se mi někdy podařilo přes FTP v kuse stáhnout i obrovské 1 MB dlouhé soubory z archivu x2ftp na teeri.oulu.fi. Našel jsem tam dokonce i popis Adlibu od Tero Töttö. Popis OPL3 nikde nebyl. Nezbývalo než využít naprosto klíčový popis Adlibu (OPL2) a reverzním inženýrstvím zjistit, jak se OPL3 liší a co umí navíc. To mi zabralo léto 1994. Byl jsem student a měl jsem dlouhé prázdniny, tak kromě hraní Dune II a Doomu, jsem se taky snažil zjistit, jak ovládat svoji zvukovou kartu. Postupně jsem si vybudoval poměrně dobrý popis 'viditelných' částí OPL3, ale nikdy jsem např. neexperimentoval s percussion mode. Napsal jsem pod DOSem v Borland C různé experimentální programy pro OPL3 na pochopení funkcí čipu.
Protože všude zuřila Doom-mánie, tak jsem taky neodolal a zkoumal jsem vnitřnosti WADů a chtěl jsem napsat přehrávač na hudbu z Doomu. Poměrně rychle se mi 'od oka' povedlo dekódovat hudební formát MUS (zjednodušená odvozenina MIDI) a začal jsem psát vlastní MUS Player. Trvalo to jen pár týdnů a měl jsem popis OPL3, popis MUS souborů i přehrávač, který veškeré tyto nové znalosti využíval. MUS Player byl pozdějí rozdělený na knihovnu MUS Lib, která se stala součástí řady klonů Doomu, protože id Software neuvolnili zvukové knihovny společně s Doom enginem a bez geniální hudby to prostě není ono.
Po nástupu do 2. ročníku jsem na základě dokumentace k Adlibu sepsal rozšířenou verzi, které se stala OPL3_DOC. Nechal jsem si udělat korektury angličtiny od našeho amerického lektora na VUT a v listopadu 1994 jsem první verzi popisu OPL3 nahrál na x2ftp.oulu.fi. Odezva byla poměrně slušná. Přišlo mi několik e-mailů od lidí, které to zaujalo. Dostal jsem i několik zajímavých připomínek.
Protože originální dokumentace, ze které bych doplnil chybějící informace nebyla nikde volně k dispozici (ještě nebývalo zvykem ji dávat volně ke stažení v PDF), tak jsem dokonce posílal fax(!) do centrály firmy Yamaha do Japonska s prosbou o zaslání technické dokumentace YMF262 (OPL3). Poslali mi e-mailem odpověď s otázkou, co vyrábím a jaký objem čipů bych odebíral, ale asi vůbec nepochopili, že by někdo kromě výrobce HW mohl mít o dokumentaci zájem nebo na ni měl i jen nárok. Takže jsem od nich nedostal nic. Pár měsíců po zveřejnění OPL3_DOC se mi z USA ozval Akintunde Omitowoju, programátor herních konzolí, který shodou okolností měl kopii originální firemní dokumentace a po několika e-mailech se mi nabídl, že mi pošle kopii. Skutečně mi domů po několika týdnech dorazila tlustá obálka s oxeroxovanou dokumentací. Přečetl jsem ji jedním dechem a našel jsem tam i několik tiskových chyb. :) Nakonec jsem prakticky žádné důležité informace nemusel do OPL3_DOC doplňovat.
Později jsem připravil i HTML verzi OPL3_doc, která je doteď přístupná na webu VUT a kam odkazuje i odkaz v článku. Obrázky s průběhy signálů jsem zachytil jako screenshoty z jednoduché DOSové aplikace spuštěné pod Windows 3.11, která spustila tón na syntezátor, přes SoundBlaster samplovala zvukový výstup a kreslila 'osciloskop' na obrazovku. Mačkal jsem PrintScreen dokud se mi nepodařilo zachytit průběhy pěkně zarovnané k levému okraji pod sebe.
To je asi vše,
Vladimír Arnošt
Odkazy:
http://ftp.lanet.lv/ftp/mirror/x2ftp/msdos/programming/mxinfo/ - opl3_doc.arj
http://www.fit.vutbr.cz/~arnost/opl/opl3.html
https://metroid.fandom.com/wiki/Akintunde_Omitowoju
V historických záznamech Strojově Orientovaných Jazyků tě nemůžu najít, ale je možné, že jsem tehdy ještě nevedl projekty.
Na druhou stranu tím kurzem prošla i řada dnešních docentů a profesorů na fakultě, takže jsem je asi neodradil od dalšího studia.
Byl jsem na vás všechny hodný. Sotva mi oschl inkoust na diplomu, tak jsem ještě neměl to srdce dělat drsňáka. :)