Hlavní navigace

SIP přes mobilní data: levnější volání proti vůli operátora

Adam Štrauch

Mobilní přístup na internet se stává čím dál dostupnější, a tak se nabízí myšlenka, zda se tímto způsobem nezačnou jednou přenášet i hovory. Na WiFi už to je nějakou dobu možné, ale jak je na tom u nás relativně čerstvé 3G? Rozhodl jsem se to vyzkoušet a jedno zúčtovací období jsem volal pouze přes VoIP.

Na našem sesterském serveru Lupa.cz už vyšlo mnoho článků a zpráviček o přemrštěných cenách volání. Zatímco západní Evropa se snaží urvat zákazníka až pohádkovými tarify, u nás stále není problém zaplatit třeba 5 Kč za minutu. Situace je už tak absurdní, že se za určitých okolností vyplatí přejít na rakouského operátora, než setrvávat u jednoho z těch našich.

Proč je to v Česku tak drahé?

Nemám dostatečné ekonomické vzdělání, abych mohl říct, zda je cena adekvátní nebo nikoli, ale je tu minimálně jedna složka ceny, která je určována ČTÚ a na které by měla záviset výsledná cena pro spotřebitele. Jde o terminační nebo někdy též propojovací poplatek. O jeho významu se rozepsal třeba Radek Zajic na svém serveru zajic.v.pytli.cz, kde uvádí, že jde o maximální poplatek, který může jeden operátor účtovat druhému za to, že umožní spojení jeho zákazníka se svým. Jde tedy o cenu, která by měla kopírovat náklady spojené s hovorem pro cílového operátora.

Cena terminačního poplatku ČTÚ vypočítává z dat od operátorů. ČTÚ vybere toho, který má náklady spojené s propojením nejnižší a tuto cenu stanoví jako maximální. Teoreticky by pak hovor od jednoho operátora k druhému neměl stát víc než 2,16 Kč. Ve skutečnosti mají operátoři terminační poplatek dohodnutý a podle Radka Zajice až nulový. Určení maximální výše tu pak je hlavně pro menší operátory, jako jsou poskytovatelé VoIP, kteří nejsou v pozici, aby si mohli dohodnout stejně výhodné ceny.

Do terminačních poplatků by se neměly započítávat náklady, které s voláním nesouvisí, což může být třeba marketing a tedy i každá reklama, kterou vidíte v televizi, na internetu, v časopise nebo na billboardu. Nicméně i když se tento regulovaný náklad postupem času snižoval, nabídka operátorů se mění jen kosmeticky.

31. října 2001: 8,00 Kč/min.
1. listopadu 2001: 3,66 Kč/min.
1. března 2005: 3,11 Kč/min.
1. kvězna 2006: 2,99 Kč/min.
1. únor 2009: 2,65 Kč/min.
1. červenec 2009: 2,31 Kč/min.
1. leden 2010: 1,96 Kč/min.
1. červenec 2010: 1,66 Kč/min.
1. leden 2011: 1,37 Kč/min.
1. červenec 2011: 1,08 Kč/min.
1. červenec 2012: 0,72 Kč
1. leden 2013: 0,55 Kč 

Je také nutné říct, že terminační poplatek se mezi operátory účtuje vždy po sekundách. Uživatelé jsou ale většinou tarifikováni po celých minutách. Různé tarifikační periody pak mají na výslednou cenu hovoru velmi zásadní vliv.

Nějaká čísla

Operátoři se samozřejmě snaží maximalizovat zisk a těm největším se to daří opravdu dobře. Kromě ceny samotné k tomu používají lehce přehlédnutelný trik, kdy účtují celou první minutu a pak pokračují buď po sekundách (60+1), po půl minutách (60+30) nebo v horším případě po celých minutách (60+60). Rozhodl jsem se sledovat jedno své zúčtovací období a zjistit, jaký vliv má tento způsob účtování na výslednou cenu.

Používám Vodafone, u kterého jsem si platil balíček se 100 volnými minutami, kde mě jak těch 100 minut, tak každá další měla vyjít na 4,5 Kč. Vodafone účtuje způsobem 60+1, tedy zaúčtuje první minutu a po té hovor účtuje po sekundách. Jaké bylo po 30 dnech mé překvapení, že mé telefonování nevychází na 4,5 Kč, ale na 5,3 Kč, což je o 22 % vyšší cena, než je ta propagovaná. Připomeňme si, že operátoři si mezi sebou účtují po jednotlivých sekundách (1+1) a maximální náklady do sítě jiného operátora mají stanoveny na 1,08 Kč za minutu. Ve vlastní síti by měl být hovor ještě levnější.

Takto vypadá mé měřené zúčtovací období:

Čas hovoru Počet hovorů Podíl
1 až 10 sekund 3 3 %
11 až 20 sekund 5 6 %
21 až 30 sekund 17 19 %
31 až 40 sekund 10 11 %
41 až 50 sekund 12 13 %
51 až 60 sekund 1 1 %
60 a víc sekund 41 46 %

Většina hovorů byla pod jednu minutu, 28 % hovorů se mi podařilo dokončit do půl minuty, 43 % do 50 sekund a do první minuty se vešlo celkem 54 % hovorů. Kdyby operátor používal férové 1+1, zaplatil bych za tyto hovory 116 Kč, s účtováním 60+1 to dělá 216 Kč. Pro skupinu hovorů pod jednu minutu mi vychází průměrná cena 8,6 Kč za minutu, tedy přibližně o 4 Kč víc, než má Vodafone v ceníku.

Operátorovi navzdory

V porovnání s nabídkami zahraničních operátorů jde o nepříjemná čísla. Řadový uživatel v tomto průmyslu na peníze moc nezmůže, protože operátor se nemusí snažit, aby si zákazníka udržel. Navíc v mém případě nabízí Vodafone samoobsluhu s bohatými možnostmi konfigurace služeb a k tomu zákazníka nenutí se upisovat na nějaké časové období. Problémem je cena, která se dá řešit, ale žádná cesta není ideální.

  1. Zákazník může zkusit odejít od operátora a doufat, že ten mu nabídne akceptovatelnou­ cenu
  2. Existují tzv. šedí operátoři, překupníci s mobilními tarify, kteří mají zajímavé ceny
  3. Zkusit použít nějakého VoIP operátora

Zatímco první dvě varianty závisí především na kontaktech a na štěstí, třetí si můžete zkusit i na svém telefonu s Androidem. Za VoIP se v dnešní době skrývá většinou protokol SIP (Session Initiation Protocol), který slouží pro domlouvání klientského zařízení s jiným zařízení nebo ústřednou a pak RTP (Real Time Protocol), kterým putují vlastní hlasová či video data. SIP lze používat pro přímé spojení s jiným zařízením, ale protože potřebujeme nahradit volání u našeho operátora, jde nám především o volání na mobilní a pevná telefonní čísla a k tomu potřebujeme nějakého VoIP operátora.

Takových je u nás hodně a za poslední měsíc a půl, co v telefonu SIP využívám, jsem vyzkoušel Voocall a 802.cz. U obou se stačí registrovat, dostanete přidělené telefonní číslo a můžete telefonovat. Pokud chcete provozovat VoIP na sítích s proměnlivou kvalitou, do kterých 3G a EDGE rozhodně patří, dejte si pozor, zda váš operátor podporuje jeden z komprimovaných kodeků. Velmi dobrých výsledků dosahuje placený G.729. Většinou se do SIP klienta dokupuje za cenu kolem 200 Kč, protože je zatížen licenčními poplatky, ale existují i volně dostupné alternativy, které na druhou stranu nemusí podporovat operátor.

Voocall

  • Zaměření na volání přes mobilní data
  • Podpora kodeku G.729 (placený, komprimovaný)
  • Umí se maskovat jako vaše mobilní číslo
  • Cena na mobilní čísla 1,5 Kč za minutu
  • Cena na pevná čísla 0,6 Kč za minutu
  • Účtování 1+1

802.cz

  • Firma s historií
  • Cena za mobilní čísla: 3,39 Kč ve špičce, 3,25 Kč mimo špičku
  • Cena na pevná čísla: 0,52 Kč ve špičce, 0,30 Kč mimo špičku
  • Volání v rámci sítě 802.cz zdarma
  • Účtování 30+1 na mobilní čísla, 20+1 na pevná čísla
  • Dostanete negeografické (910) nebo geografické (podle místa bydliště) číslo
  • Podpora pouze kodeku G.711 (nekomprimovaný)

Operátorů je samozřejmě mnohem více a pokud máte zkušenosti s nějakým dalším, určitě se o ně podělte v diskusi.

Výběr softwarového klienta

Pro kvalitu hovoru je důležitý nejen operátor a kodek, ale také klient. Pro Android jich existuje nespočet, ale ne všechny jsou dostatečně kvalitní. Záleží hlavně na tom, jak si procesor telefonu poradí s implementací dekódování a kódování hovorů. Celkem jsem vyzkoušel tři klienty a to CSipSimple, pak nativního klienta v Androidu a nakonec Media5-fone. Každý z nich nabídl úplně jiný zážitek z hovorů.

Klient CSipSimple má na Goole Play výtečné uživatelské recenze, ale na mém Nexus S nefungoval zrovna dobře. Hovory se náhodně zadrhávaly i na kvalitním připojení, někdy bylo potřeba zavolat znovu, na 3G se pak spojení s operátorem chovalo ještě více nepředvídatelně. Na velký problém jsem narazil, když bylo na telefonu zapnuté bluetooth. V takovém případě se hovor nechtěl vůbec spojit. Na druhou stranu je s tímto klientem spokojeno mnoho lidí a je možné, že zrovna na vašem telefonu bude fungovat jak má. Určitě vás potěší integrace se systémem (telefonní seznam, protokol hovorů, …) a možnost hovory nahrávat. Tento klient je šířen zdarma.

Nativní klient v Androidu neumožňuje téměř nic nastavit. Kromě zadání základních údajů, které dostanete od operátora, je možné ovlivnit jen jak se má Android chovat při odchozích a příchozích volání. Můžete nastavit kdy se má SIP použít pro odchozí hovory a případě zda má pro konkrétní účet hovory přijímat. Příjem hovorů, resp. vyčkávání na ně, telefon hodně zaměstná a spotřeba elektrické energie stoupá několikanásobně. To neplatí jen v tomto případě, ale i pro ostatní klienty. Bohužel ani u tohoto klienta nebyla kvalita hovoru nějak závratná, hovor různě přeskakoval, vypadával, ale na rozdíl od cSipSimple byly problémy konstantní.

Po dalším hledání jsem narazil na Media5-fone. Aplikace je velmi rychlá, dokonce rychlejší než nativní telefonní aplikace a kvalita hovoru je z mé strany na stejné úrovni jako volání přes mobilní síť. Media5-fone je zdarma, ale obsahuje placené funkce jako třeba podpora pro kodek G.729, konferenční hovory, šifrované hovory, podpora více účtů a podobně. Stejně jako CSipSimple se integruje s telefonním seznamem a protokolem volání. Nejlepších výsledků jsem dosáhl v kombinaci s operátorem Voocall.

Jedním z dalších klientů s kladnými ohlasy je například Mizu­Droid. Pokud znáte další a máte s nimi zkušenosti, opět se podělte v diskusi.

Praktické zkušenosti z provozu

S posledním klientem Media5-fone a Voocall jsem nakonec prošel celé zúčtovací období. Během této doby jsem uskutečnil 89 hovorů a provolal v nich něco přes 116 minut. Průměrná cena za minutu mně vychází na 1,44 Kč. Kvalita hovorů se nemění a hodně záleží na tom, v jaké oblasti se nacházím. Většinu hovorů mám pracovních a v takovém případě se zdržuji na jednom ze třech míst, kde je 3G i kvalitní WiFi. Ve výjimečných případech jsem se setkal s následujícími problémy:

  • Druhá strana mě hůř slyší
  • Druhé straně se vrací, co sama říká (echo)
  • Hovor se nespojí
  • Klient se odmítne registrovat u ústředny operátora

Na první problém jsem narazil u méně kvalitního 3G a EDGE. Když má váš telefon 3G a máte plný signál, ještě to automaticky neznamená, že se dovoláte. Druhý problém pozoruji jen u některých čísel a snažím se ho úpravami v nastavení klienta odstranit. Na třetí problém jsem narazil, když mi spadl předchozí, zatím nespojený, hovor a klient pak hlásil, že se právě volá a odmítl spojit hovor nový. Po chvilce problém zmizel. Poslední problém souvisí s nedostupností ústředny operátora, se kterou jsem se setkal pouze jednou za testované období.

Obecně se dá říct, že hovory povětšinou fungují na 3G, občas na EDGE a nejspolehlivější jsou na WiFi. Kvalita je ovlivněna klientem, operátorem a samozřejmě spojením mezi nimi. Zpočátku jsem SIP používal s nedůvěrou a očekával jsem problémy s každým novým hovorem, ale postupem času jsem si zvykl na místa, kde volání funguje bez problémů.

Důležitým aspektem je spotřeba mobilních dat. Operátoři nenabízejí tarify, které by byly SIPu příliš nakloněny. Pokud chcete hovory i přijímat, připravte se na to, že klient bude v pravidelných intervalech posílat registraci do sítě a keep-alive pakety pro udržení otevřeného firewallu, případně NATu. Kolik to bude dat, záleží na nastavení vašeho klienta, ale měsíčně počítejte řádově desítky MB.

U samotného hovoru záleží na použitém kodeku. Přehlednou tabulku k některých kodekům najdete na webu 802.cz. Kromě samotné informace o hlasu je potřeba ještě připočítat režii ke každému paketu. VoIP generuje každou sekundu desítky malých paketů, na kterých jsou samozřejmě nalepeny hlavičky jednotlivých protokolů, což nepříjemně zvyšuje požadavky šířku pásma. Více o komunikaci a spotřebě dat najdete na fóru Voocall.

Po zadání telefonního čísla se vás aplikace vždy zeptá, zda chcete volat přes VoIP či přes běžného GSM operátora.

A jak to dopadlo s cenou

Do tohoto experimentu jsem se pustil primárně kvůli snížení ceny za telefonní služby. Vodafone umožňuje bez problémů měnit parametry tarifu, takže jsem zrušil balíček s voláním a nechal jen připojení k mobilním datům. Základní paušál mi spadl na 474 Kč. Během pokusu jsem byl párkrát donucen volat přes mobilní síť, což mě přišlo asi na dalších 50 Kč, ale celkový výsledek je i tak velmi dobrý:

Celkem minut 116,68
Celkem VF 623,17 Kč
Minuta VF 5,34 Kč
Celkem Voocall 168,79 Kč
Minuta Voocall 1,44 Kč
Rozdíl 454,385 Kč
Faktura za duben 745 Kč

VoIP jako alternativa k tarifu

Volání přes VoIP není bezproblémové, někdy je i nepohodlné, někdy dokáže věci zkomplikovat, ale když jsem si zvykl, dostal jsem přesně to co jsem čekal – levné volání. Když nepočítám náklady na pořízení aplikace a pokusy s 802.cz, ušetřil jsem tento měsíc 450 Kč a dokonce jsem provolal o půl hodiny víc než v předchozích měsících.

Našli jste v článku chybu?

14. 5. 2012 7:17

Honza (neregistrovaný)

Autor popisuje nějaké problémy se zvukem, bluetooth atd. u SIP klientů pro Android. Těší mě, že nejsem sám, kdo tohle řešil. Až vám budou ty programy padat, tak buďte prosím tolerantní k jejich programátorům a výrobcům mobilů a o to víc nadávejte Googlu za to, jak zprasil zvukové API. Vím co píšu, portoval jsem na Android Acrobits Softphone (doporučuju vyzkoušet, pokud vám nevadí, že není zdarma, je na Google Play). Pokud člověk píše nějakou hru, má jen občas zapípat nebo hrát hudbu na pozadí, t…

14. 5. 2012 10:07

Sten (neregistrovaný)

Skype raději ne-e. Ani ne tak kvůli ceně, jako spíše kvůli žravosti.

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

DigiZone.cz: TV Philips a Android verze 6.0

TV Philips a Android verze 6.0

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Měšec.cz: mBank cenzuruje, zrušila mFórum

mBank cenzuruje, zrušila mFórum

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí