Tak fajn, pokud je pulka clanku o popruhu, co dal?
Vlastne vetsina clanku je o nicem (autorovy predstavy a fabulace).
26. 9. 2025, 00:29 editováno autorem komentáře
Clanek je v sekci "komentare". Je to definovany publicisticky zanr, zajiste si doplnite mezery ve vzdelani :-)
Bizar je spis hromada komentaru tady. Vcetne toho vaseho. Tomu popruhu se venuje jen jeden odstavecek z asi triceti celkem - a dokresluje zkusenost z nakupu na internetovem bazaru.
Loni jsem v nostalgii oprášil zrcadlovku a pořídil bazarové Canon EF 16–35mm f/2,8. Zklamání bylo obrovské – telefon fotil ostřeji. Po pročtení recenzí, porovnání ostrosti různých generací objektivů (měl jsem koupit F/4 variantu) jsem naznal, že problém není tak úplně v konkrétním kusu, ale v konstrukci DSLR: kvůli zrcátku musí být objektiv dál od čipu, což přináší optické kompromisy. Leica tohle vyřešila už dávno – díky krátké vzdálenosti od senzoru mají jejich skla skvělou ostrost napříč clonami. U klasických DSLR jsou objektivy ostré jen v úzkém rozsahu, zatímco i levné bezzrcadlovkové sklo bývá perfektní minimálně do F/8–11. Nakonec jsem přešel na bazarové Sony A6700, pořídil pár levných objektivů a mám z nich radost jak kreslí… a stejně většinu nejzajímavějších fotek udělám dronem.
Ad „problém není tak úplně v konkrétním kusu, ale v konstrukci DSLR: kvůli zrcátku musí být objektiv dál od čipu, což přináší optické kompromisy“
Např. můj objektiv k Sony A7 má vzadu dutinu zhruba o velikosti, kterou u zrcadlovek zabírá prostor zrcátka, takže vzdálenost zadního členu objektivu od snímače je zhruba stejná.
A i staré zrcadlovky (dokonce i analogové) umí udělat fotky, které s mobilem nikdy nevyfotíš.
Jinak mi přijde, že narážíš spíš na nízkou hloubku ostrosti nikoli na neostrost. Nízká hloubka ostrosti je vlastnost, nikoli vada nebo výhoda. Jestli je žádoucí resp. jak moc velkou hloubku ostrosti chceš, to záleží na konkrétním snímku. Něco budeš fotit s f/22 a něco s f/1.2.
Upřímně řečeno, on to může být skutečně problém u zrcadlovek... Říká se tomu backfocusing. Na druhou stranu, každá rozumná zrcadlovka má možnost nastavit korekci ostření. Takže buďto měl nějakou entry-level amatérskou vycvakanou zrcadlovku a/nebo je ještě větší amatér.
Popravdě řečeno, se sklem s minimální clonou 2.8 (a dle objektivu nejspíš APS-C čip, tudíž ještě krát crop faktor) je u této clony natolik veliká hloubka ostrosti, že to je spíš rukama (i dle toho srovnání s mobilem)-.
Osobně vidím problém s extrémní citlivostí na přesnost ostření až u světelnosti lepší než 2.0. Mám FX skla 1.4 a 1.8 a i mezi nimi je rozdíl v hloubce ostrosti propastný. S f/1.4 je potřeba velmi opatrně volit ostřící bod, jinak je to špatné.
Souhlasím i přes to, že mobil používám dost často. Fotka je hlavně o záběru na zajímavé místo a také o kompozici. Nevýhoda je, že mobil neumí raw.
Lepší Samsungy mají možnost instalovat Expert RAW, je to super aplikace co fotí do RAWu a má například astronomický režim. Problém RAWu u mobilů je ale často ten, že aplikace jako lightroom nejsou tak dobře připravená na data z mobilů a často se nedostanete ani na kvalitu výstupu nativní foto aplikace když fotíte do jpegu.
Dost možná to může být i ostřením, ale pokud si vyberu na DXOMarku Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM a koukám na sharpness a field map, tak je to na 16mm dost tragédie na okrajích při cloně 5.6 a 8 což jsou krajinářské clony. Pak si vyberu libovolný Sony (bohužel tam můj současný 10-20 f/4 nemají) a tam jsou okraje horší jen na základní ohnisko a až pak od F11, jinak to je obvykle krásně ostré prakticky od středu do kraje.
Ve výsledku mi je jedno jestli je to ostřením nebo objektivem, několik rodinných fotografií kde jsem neostrost v okrajích musel složitě zachraňovat softwarem mi focení tak znechutilo, že jsem přestal fotit zrcadlovkou, vytratila se z toho radost.
Dnes mám na Sony na jednom tlačítku namapované zobrazení obrysů a už se mi taková věc snad nestane.
Musel jste "zachraňovat" několik rodinných fotografií? Znechutilo? Hele, tohle fakt není technikou...
Jsem přesvědčený že je, pokud foťák držím v ruce, tak to ostří správně. Pokud to odpaluji vzdáleně a používá se live view, tak to má nějaký problém s ostřením. Nedávno jsem narazil na jakýsi seznam objektivů u kterých Dual Pixel CMOS AF u Canonu funguje. Jestli mě Canon blbě informoval o tom že ostření nebude fungovat, protože nemám nasazený objektiv z daného výčtu, tak je to chyba že mi tu funkci povolil. U Sony mi s některými objektivy občas nějaká funkce nefunguje a uživatelské rozhraní s tím počítá, takže mě nenechá udělat chybu že spoléhám na funkci které s konkrétním objektivem nefunguje.
Mám nějakou oční vadu, jak fotka dopadne často vidím až na monitoru. Závidím lidem co mohou ostřit čistě dle hledáčku okem.
No nevím Pix ,nedzaj se mi vaše příběhy založené na pravdě.nepisete jakou zrcadlovku Canon... Píšu to to i kvůli rozlišení, dnešní flagship mirorles mají usmudlanych 24,45,60 Mpix jenom a některé dokonce ani nemají pixel Shift(znásobí 4x).
"Ostrý i na cloně 8naz 11" ještě aby ne... Ale taky vysoké clony neužívám, neboť difrakce už začíná úřadovat. , na druhou stranu bezzrcadlovkove objektivy fakt jsou ultra ostré od minimálních clon a to i i dětský, nepočítám čínské vyrobky
Smetáky(seťáky) k Sony a6000 řadě byly bídné
Vzduchová mezera delší u zrcadlovek... To už nekomentuji... Pak by teleobjektivy 500mm nebo 70/200 musely být trageedia a prodávat se za 2000 a ne za 50000,80000
Spíš bych to viděl na Vadu kusů , backfocus nebo odestelovany rohovinu objektivu...
Fotit zjevně umíte, takže dlouhy čas bych vyloučil možná mirror slap
2. 11. 2025, 14:02 editováno autorem komentáře
Akorát tam bylo málo referencí na staré mistry jako Ansěl, Daguer , jenom jeden výskyt toho Francouze co se vláčel s 40kg fotogearem(autokorekce:otografem)
2. 11. 2025, 14:08 editováno autorem komentáře
Jestli začal Pentax náhle clonit naplno až "do černa", odešel solenoid ovládání clony. Nový stojí víc, než mě stála bazarová zrcadlovka, ale s manuálně cloněným objektivem se fotit dá - mám tak udělanou fotopušku, kombinace pažby, starého ruského Tair objektivu a Pentaxu. Levné solenoidy mají jiný odpor (I=U/R), zničí elektroniku.
Ke zbytku - všude chleba o dvou kůrkách, s každou lepší novotou přicházíme o nějaké kouzlo, či dokonce lepší vlastnosti, staršího. Hlavní je, aby u fotografování zůstala umělá inteligence vypínatelná, i výběr bodu/ů zaostření muže být příliš velký zásah do snímku (o vypočítání a namalování toho, co bude na snímku nemluvě - rozmazaná fotka grapefruitu má být rozmazaná fotka grapefruitu a ne zaostřený úplněk jak tvrdí AI nejmenovaného mobilu).
"s každou lepší novotou přicházíme o nějaké kouzlo, či dokonce lepší vlastnosti, staršího"
Tak tuhle logiku bych asi potřeboval namalovat. Z čeho konkrétně vyplývá, že každé zlepšení je nevyhnutelně zhoršením? Protože to je přesně to, co to tvrzení říká.
No, z uvedeneho vyplyva, ze ztraceme casto nejake subjektivni kouzlo. Z hlavy me par veci napada. S prechodem na dotykove mobily jsme prisli o HW klavesnici a jeji haptickou odezvu. U foto bezzrcadlovek (modely bez auto-kryti cipu) se mnohem vic prasi na senzor pri vymene objektivu. U aut s "tablet ovladanim" si bez koukani na onen tablet ridic nenastavi ani vykon klimatizace.S masivnim prichodem streamovane hudby jsme prisli o jistotu, ze si dane album prehraju vzdy bez ohledu na aktualni rozmar vlastniku prav.
Ale to přece 1) neplatí prinicipiálně jako nevyhnutelná zákonitost, a 2) stále existují alternativy, v nejhorším případě v podobě příslušenství.
Fyzickou klávesnici si můžu k mobilu připojit, a je to mnohem lepší, než vestavěná, protože má skutečné klávesy namísto membránových ťuplíků, standardní rozteč, a velké hmatníky. Navíc mám k dispozici mnohem větší displej, kam se vejde daleko víc informací. A to jsem chytrý telefon s klávesnicí měl (Palm Treo 680 a 750, SE X10miniPro), a nikdy bych to zpátky nechtěl. Jde jen o správnou volbu klávesnice, která má jen dvě nevýhody: musíš ji nosit s sebou, a musíš ji mít nabitou. Na druhou stranu ji nosit nemusíš, protože s výjimkou psaní dlouhého textu ji skutečně nepotřebuješ (a kdo píše dlouhé texty na telefonu?).
U zrcadlovek se sice míň práší na senzor, ale na zrcátko se práší úplně stejně, a skloněné zrcátko plus zakrytý senzor se mnohem hůř čistí. Plus u zrcadlovek vznikají další optické vady, tělo je nevyhnutelně větší a těžší, a mechanicky komplikovanější a náchylnější na poruchu a poškození.
Tablety na kolech jsou jedna z mála kategorií, kde to v podstatě platí, protože to je způsob ovládání pro tohle nasazení naprosto nevhodný a nikdy neměl být pro základní ovládací prvky povolen a homologován do provozu. Už proto, že existuje spousta lidí (např já), komu kapacitní snímače zhusta prsty neberou, takže i kdyby VWAG nakonec postavilo auto, které mě nebude pít krev už svojí konstrukcí boudy (ahoj, B-sloupku vedle hlavy), nenastavím v něm prakticky nic, protože auto se tváří, jako kdybych se ovládacích prvků ani nedotknul. Jenže pro výrobce je to ve srovnání s klasikou pohádkově levné.
Nástup digitální distribuce neznamená, že nemůžeš mít muziku a filmy na fyzickém nosiči. VŽDYCKY to jde přeripovat do podoby pro fyzický nosič použitelné; jasně, vyžaduje to techniku (která stojí doslova pár korun) a úsilí, ale jde to vždycky. A je to tak proto, že fyzická distribuce je strašně nákladná, a nemá o ni zájem dost zákošů na to, aby mělo smysl ji držet při životě. Hlavně proto to už skoro nikdo nedělá.
Proto mám exter i klávesnici k mobilu.pointa je že v výstřižku reality se může jevit že hledáte nevýhody kde nejsou. Ale věci se dají dokoupit pokud je chcete... Nebo koupit Nokii 9210i communicator
2. 11. 2025, 14:05 editováno autorem komentáře
Taky tomu nevěřím, ale říkám si, že by mohl používat „velmi fancy“ chemii i pro vyvolání. Mám na mysli spíš předraženou (s jakýmsi příslibem kvality), než opravdu kvalitní. Spoustě techniky i spotřebního zboží někteří prodejci/výrobci rádi přestřelují ceny s odůvodněním, že „je to patentované“ apod., ikdyž reálně jejich produkt nemá výrazné výhody oproti produktům, jejichž cena se pohybuje o jeden dva řády níž.
Já chemii na fotky moc nerozumím, ale viděl jsem i vyvolávání přes nějaké jednoduché kyseliny a potom neutralizaci v NaOH. Takže by to nemusel být problém vyvolat doma z běžných prostředků, které se koupí v drogerii. Před 150 lety žádné fancy vývojky nebyly a ty fotky máme dodnes.
Velvia je proces E-6, ten není problém zvládnout doma, v nejjednodušším případě stačí lavor s teplou vodou. Chemii stále koupíte, JOBO nebo Tetenal jsem koukal, že je stále v nabídce a pro 2.5 l roztoku stojí kolem 100 €. Kdo si myslí, že s lavorem to nezvládne, na bazarech by se třeba našel vyvolávací procesor.
Stále mám takový procesor doma, k tomu velkofornátovou kameru 4x5" se třemi objektivy, zvětšovák, v mrazáku se najdou čb Ilfordy Delta 100 a barevné Velvie 50 velikosti 9x12 cm a tak nějak tuším, že už se k tomu stejně asi nikdy nedostanu...
To srovnání s CPU je nesmyslné. Zachovalé tělo třeba Canonu 50D koupím za tři tisíce. Kolik stojí nový Canon EOS R7? Cca třicet tisíc. Přitom pro většinu použití bude výkon praktický stejný protože většinu kvality stejně dělá sklo a profesionální fotograf fotí tak jako tak lepšími stroji.
Stejně tak je dost nesmyslné řešit váhu těla. Ten absolutní rozdíl je malý a stačí jedno lepší delší sklo a váží dvakrát tolik co to tělo tak jako tak. A to obvykle člověk netahá jen to jedno sklo. Navíc mi tedy přijde, že těžší přístroj je v ruce obecně stabilnější i když je to nejspíš jen subjektivní dojem a profesionálně jsem navíc nikdy nefotil.
V té první věci nemáte pravdu.
Pořídil jsem si právě bazarový EOS 50D ke své 60D, protože má AF Micro-adjustment.
Doufal jsem že to vyřeší mé problémy s ostřením "na plnou díru".
Omyl, stále bylo zaostření do správného místa otázkou náhody.
S novým R10 je rozdíl takový, že mi přijde jako bych současně koupil i nové lepší objektivy.
Kdo fotí lidi, portréty s otevřenou clonou, ten už by nikdy nechtěl zpět.
Tomu samozřejmě ještě víc pomáhá automatické nalezení oka a zaostření na něj.
Naopak souhlasím s tím, že ty nové modely jsou takové titěrné, mám rád když cítím že něco držím.
Ale cestovatelé zas jistě kvitují to zmenšení s povděkem.
Vím o tom. Autofocus je taky víceméně to jediné, co se od té doby výrazněji vyvinulo. Samozřejmě se zvýšila ciivost snímačů ale pokud běžně nefotíte ve světelně obtížných podmínkách, je to už dost jedno. Je to podobné jako s auty: rozdíl mezi vozidlem z roku 1990 a 2000 je daleko daleko větší, než mezi vozidly z další dekády a ještě více než z dekády po ní. Je to přirozený vývoj každého produktu: od jistého momentu začne mezní užitek nových vlastností nebyhnutelně klesat až do chvíle, kdy dojde k dalšímu evolučnímu skoku.
A kromě toho tedy když máte představu jak obyčejné devítibodové ostření pracuje a proč a na co ostří, jaký bych měl mít problém? O jaké náhodě to mluvíte vůbec netuším. Já vždycky zaostřil, doostřil co bylo třeba a bylo. Pohyb na půl vteřiny co je prostě o cviku a rychlém oku. O to to byIo zajímavější. I když věřím, že skutečně autoostří o dost lépe což může je třeba pro sport bezpochyby zásadní. Ale ten většina lidí stejně nefotí.
A pořád je rozdíl v ceně sedminásobný oproti R10 a desetinásobný oproti R7. A to je přesně to, na co narážím. Na to srovnání s CPU.
... mimochodem co se té "náhody" týká, pro mě mě je tedy podstatně determinističtější, že si autofocus chytne kontrast a zaostří na něj v pár určených bodech než že zaostří na to, co si on myslí, že je důležité a pak mu složitě vysvětluji, že chci ostřit jinam. To znám zase odjinud. To je ostatně obecně problém jakékoliv AI kdekoliv.
26. 9. 2025, 17:34 editováno autorem komentáře
Evidentně nechápete, jaký je rozdíl mezi ostřením podle obrazu na čipu nebo podle kontrastu nějakého čidla, které může být o setinu milimetru jinde než je pak rovina snímače. Navíc se to může měnit i s teplotou, takže vám korekce backfocusu je ve výsledku stejně na prd.
Clony 1.4 nebo 1.2 by vás možná přesvědčily.
I ten sedminásobný rozdíl v ceně mi za to stojí.
Chápu ale v tom případě každý celou dobu mluvíme o něčem jiném. A vám za to stojí, mně naprosto ne. Ale o to nejde ani jsem to neřešil.
27. 9. 2025, 00:37 editováno autorem komentáře
Plot twist: pokud nefotí žánr, kde se ten rozdíl projeví, může mu to být srdečně jedno, a vyšší cena mu žádný přínos nedá.
V podstate cely profesionalni foto svet se shoduje, ze ostreni na Canon/Nikon/Sony bezzrcadlovkach je v porovnani s jejich DSLR dramaticky rychjesi, presnejsi a pohodlnejsi. Nejde jen o ostreni na oci lidi/zvirat, poznavani leticich ptaku nebo pohybujicich se aut, ale i mnohem efektivnejsi trackovani pohybujicich se objektu ve scena (AF-C). Navic, tohle vsechno je jen jeden z mnoha AF modu, ktere bezzrcadlovky nabizeji... Muzu si klasicky volit, kam ostrit - jak pozici ostriciho bodu, mozstvi, tak i jehjich velikost. Pokud mam touch-AF, tak jen pichnu prstem...Muzu mit hybridni ostredni mezi automatikou a manualnim doostrenim. Tohle je objektivne mnohem vetsi rozsah moznosti v porovnani s N pevne danymi body, ktere navic vedou k mene presnemu a pomalejsimu ostreni.
Všiml jste si, že v tom, co jsem psal jsem explicitně vyloučil "profesionální foto svět" a to dokonce opakovaně? Navíc fakt neřeším nějaké úplně přihlouplé spory zrcadlovka vs. bezzrcadlovka protože 75 % výsledku dělá fotograf, 15 % sklo a tělo tak (možná) ten zbytek. Takže moc nevím, co jste tím elaborátem chtěl říci...
Všiml jste si, že v tom, co jsem psal jsem explicitně vyloučil "profesionální foto svět" a to dokonce opakovaně?
Všimli jsme si, ale snažíme se vám vysvětlit, že ten rozdíl neocení zdaleka jen profesionálové. Osobně nefotím profesionálně, nikdy jsem takové ambice neměl, stále nemám a téměř jistě ani nikdy mít nebudu, a přesto zpětně hodnotím pokrok v autofocusu jako jeden z největších přínosů upgradu (z Canon 7D na R6 Mark II), pravděpodobně na srovnatelné úrovni se zlepšením obrazové kvality v horších světelných podmínkách.
Nevzniká tam ale problém s připraveností k focení toho, co je zrovna zajímavé? Protože přece volba režimu nevyhnutelně nějakou dobu trvá, což může vést k promeškání záběru. Tam kde není předem jasné, co vlastně budu fotit, a pak mám jen krátké okno příležitosti, mi samozná nutnost učinit rozhodnutí a provést nastavení hází klacky pod nohy, a je pro mě pak lepší fotit "ručně".
Nechci vam do toho kecat, ale zrcadlovky Canon neostrily dobre zadna ;-) dobre ostril jen Nikon a to ta lepsi rada takze uz D200 - ale to je crop, pak D700, D800 (nekupovat sh**), D810 a D850 - durazne doporucji kupovat uz jen D850 a D810 ... a problemy zmizi ;-)
Nevím, všechny, které jsem kdy používal ostřily dostatečně dobře na to, abych produkoval dobré fotky. Ono to fakt bude rukama, hele. A ne mými, upřímně...
O rukách to není, ty mám pořád stejné.
V obou případech výběru ostřicí bod a zaostrim, to není žádná věda.
Jen o útěchu zrcadlovek bylo dost fotek pri světelných objektivech neostrých.
Mám zkušenost s obojí technikou až někdy vyzkoušíte sám, třeba poznáte ten rozdíl.
Dovolím si kacířskou oponenturu, že to daleko spíš bylo polohou tvojí laťky :-)
Nápověda: "dostatečně dobře", přičemž to nevyhnutelně znamená dostatečně dobře PRO TEBE.
No je fakt že na EOSech jsem nakonec vždycky ostřil na předem zvolený bod a pak posouval záběr, nebo rovnou ručně.
Měl jsem to podobně a přesně tohohle neustálého švenkování mne nové tělo zbavilo.
( Protože nejpřesnější bývá ten středový křížový bod )
Mohu rovnou zakomponovat a jen zkontroluji, jestli to vybralo správný obličej nebo oko, pokud ne, tak tlačítkem přeskočím na to druhé a udělám záběr.
Nehledě na to, že většina lidí používá defaultní styl, kdy namáčknutím spouště se jednak zaostří a druhak nastaví expozice.
Takže venku najedu středovým senzorem na obličej, namáčknu spoušť abych zaostřil a mám změřenou expozici uvažující v půlce záběru s jasnou oblohou, která tam ale po posunutí na správnou kompozici nebude...
Takže se to řešilo přehozením ostření na jiné tlačítko atp...
Tohle všechno s novými těly odpadá.
Další věc, že mnoho věcí, kvůli kterým jsem třeba u 60D musel používat alternativní Magic Lantern, má ta R10 už přímo v originálním sw Canonu.
30. 9. 2025, 16:41 editováno autorem komentáře
To je prostě tim ze bezzrcadlovka z principu zaostří přesně. A i po vyjmutí výhody ostření na čipu =rovině fotografie,navíc fázové ostření na mirrorless je úplně na jiném levelu než na AF obvodech u zrcadlovek, s výjimkou 1D mark, Nikon D4. Pdaf na čipu má stovky poli , d s k r měl 9,11, lepší 44 60
Mohl byste si koupit FujiFilm, to jsou mrňavé foťáky. Fullframe Sony kvůli mrnavemu bajonetu. Kterýmu internet věští smrt a že není Future proof a nejdou na něj udělat světelný objektivy.... Ale Sony ukazuje že to jde
Clovek muze mit fotak za mega a fotit s nim jako jezek, nebo mit fotak za 10tis a fotit s nim jako Saudek... umelcum je u zadele jestli maji fotak za 10 nebo za 50, amater si mysli ze svou neschopnost vylepsi fotakem za 100tis.
Však on jí tak vylepší, korunuje svou neschopnost závratnou cenovkou. (jde pouze o to, jesli i přes - možná spíše navzdory - špičkovému vybavení jsou jeho fotky stále stejné) - </sarkasmus>!!!
Teď ale vážně, spojení slov fotograf amatér nabralo značně pejorativní ráz, přitom v knize Jan Lauschman /Odeon/ je psáno toto:
"... slovo fotoamatér bylo téměř predikátem, vyznamenáním hodným úcty. Amatérská fotografie dosud plnila převážně reprezentativní funkci a byla známkou ušlechtilých kulturních snah svého tvůrce - umělce. Už samo fotografování, náročné na čas i prostředky, bylo projevem společenského postavení, solidnosti, jistoty. Znamenalo, že se zabývám něčím, nač mám, co si mohu dovolit. Čím se nemusím živit, ale jen ušlechtile bavit. Čím se mohu prezentovat před širokou veřejností - doma i v cizině."
Ve světle slov pana Lauschmana pak vše vyznívá tak, že časem se EGO různých "lidí" propsalo do fotografických kruhů tak silně, že nazváním někoho fotoamaterém je již urážkou, tedy přesným OPAKEM toho, co to původně znamenalo!
A to mi připomíná jednoho zdejšího "týpka" (už nevím jeho nick) co se oháněl Fuji GFX 100 a cokoli jiného s menším senzorem je šyt a to vše podával dost značně arogantním způsobem. Nicméně nikdo nikdy neviděl ani jedinou jeho fotku!
Shrnuto... časem, nikoli tak dávným, se společnost obecně posunula o notný kus, ale špatným směrem. Je to smutné až depresivní. Nicméně pokud mě kdokoli nazve amatérem, pak si vybavím slova pana Lauschmana a od plic se zasměju. Páč ikdyž by moje fotografie nestály ani za starou bačkoru, spíše se podívám kdo mě tak nazývá. Ve 100% případů je na první pohled evidentní kdo stojí kde a "wocogo".
26. 9. 2025, 12:19 editováno autorem komentáře
Teď ale vážně, spojení slov fotograf amatér nabralo značně pejorativní ráz, přitom v knize Jan Lauschman /Odeon/
Asi jsem zamrzla v době, protože doteď jsem nevěděla, že fotograf amatér má pejorativní význam. A to mě přitom, když ještě pan Lauschman žil, zajímali tak akorát plyšáci, stavebnice z kostek a natahovací autíčka :D
Shrnuto... časem, nikoli tak dávným, se společnost obecně posunula o notný kus, ale špatným směrem. Je to smutné až depresivní.
Ale s tímhle naprosto souhlasím. Dnes ve všech oblastech života bohužel není důležité, co člověk umí, ale co technika, kterou využívá umí. Proč fotit (bez)zrcadlovkou a pak fotky složitě vyvolávat, když to foťák umí taky a lezou z něho okamžitě díky AI i "lepší" fotky rovnou na Instáč... Proč se učit cizí jazyky, když máme AI a překladače. Proč se vůbec učit, když máme AI a vyhledávače...
"Asi jsem zamrzla v době, protože doteď jsem nevěděla, že fotograf amatér má pejorativní význam."
Dost záleží na tom, kdo a jak to sděluje a samozřejmě v jakém kontextu... Trochu vám závidím vaši sociální bublinu, že jste dosud neokusila pejoraci :) Člověk narazí na různé typy lidí.
Jóóó telefony s 50MPix foťáky s AI, co fotku vymazlí ještě při procesu, co není na fotce hezké stáhne AI ze sítě a vymění. Svět chce být klamán. To je dokonalý produkt s dokonalým marketingem. Jak byste chtěla udělat lepší fotoaparát než takový, co sice nefotí realitu, ale má skvělé a dokonalé fotky? Nač zlepšovat sebe, své dovednosti a své okolí, když se můžeme přesunout do onlinu kde je všechno krásné a dokonalé, je to hned a hlavně bez té zpropadené práce :) Stačí si koupit ten správný fotoaparát :)))
K poslednímu odstavci mohu jen napsat, že to je dost pokrytecké a ublížené vnímání reality, protože Vám někdo sahá na to, co Váš baví a v čem jste pravděpodobně dobrý. Když se podívám, kolik kde bylo (a pořád je) návodů na to, jak v tom kterém programu odstranit nechtěné objekty, vybělit zuby, projasnit oči, odstranit všechny nedokonalosti pleti, prozářit vlasy atd. Nevidím jediný rozdíl oproti tomu, co dělá AI. Vlastně jeden vidím - spoustě lidí stačí ta AI úprava a nepotřebují specialistu, co ten portrét bude upravovat hodinu. Že je kvalita úplně někde jinde? Ano, pro nás možná. Ale spousta lidí taky nepozná při 25°C rozdíl mezi letními a zimními pneu.
Rozdíl je jeden: když si to udělám sám, je to tak, jak chci já, tam, kde chci já. Když to nechám na AI, je to tak, jak si AI usmyslí, že bych to měl chtít.
Ono to může být problematické i u poloprofesionálního použití, třeba když potřebujete dokumentovat průběh rekonstrukce domu, a AI vám na obrázcích vylepšuje nástěnné malby ještě dřív, než přijdou restaurátoři. Nebo když pro dokumentaci dopravního přestupku použijete mapovou aplikaci (tady ten lump dlouhodobě parkuje na místě pro invalidy, dělejte s tím něco
) - a cestou vám AI smaže registrační značku, protože GDPR
.
Ano, lze se tomu vyhnout (např. použít na bonzování jinou appku), ale pokud máte levnější drahý mobil, který AI u fotoaparátu prostě nedovolí vypnout...
Pokrytecké a ublížené vnímání reality?
K tomu dodám jen to, že záleží jak máte nastavené svoje mozkové závity. Někomu to může vyznít jak píšete, jinému zcela opačně. Psal jsem o tom, že svět chce být klamán - fotky težce, složitě a zdlouhavě upravované. Fotky, které mají s realitou pramálo společného.
Že se cítím ublížený? Vůbec ne. Každému co jeho jest. Já preferuji na fotkách jisté spojení s realitou. Co mi vadí je ve smyslu "Moby: Are You Lost In The World Like Me" - pusťe si na YT, ať víte alespoň velmi přibližně, co mám na mysli.
A že bych byl pokrytec... pane, musím vás upozornit, že jste neviděl nic z mé tvorby, neznáte mě ani na úrovni potkávání se na zastávce MHD, tak to beru jako velmi odvážné tvrzení. Lidsky bych vám doporučil, dávejte si větší pozor co a komu píšete, může se vám toto chování v budoucnoti vymstít (není v tom hrozba, ani vyhrožování - je to jen přátelské konstatování. Závěr, který jste o mé osobě vyplodil na základě jednoho/dvou mých komentářů... no, je taková doba. Kdo by se zabýval hlubším poznáním osoby aby pochopil správně to, co říká).
PS: své fotky upravuji minimálně (své analogové fotografie pod zvětšovákem kromě dodge, burn a crop neupravuji vůbec), jednak protože mě to nebaví a jednak protože chci vidět svět takový, jaký je/byl v tu chvíli. Mě naplňuje hledání krásy v realitě. Takové fotografie mají dle mého názoru cenu. Nikoli napůl AI generované kompozity. Ale to si většina lidí neuvědomí nikdy.
14. 10. 2025, 12:23 editováno autorem komentáře
Hehe, a co teprve takový "diletant" :-D
Přitom "profesionál" znamená doslova jen to, že si za to nechává zaplatit.
Vsadím se že pod tím gfx100Nickem je Radek Hulan, ten taky měl syndrom malých rozměrů.. akorát nevím zda RH ďélá i do focení...
Dost naivni predstava, se starym fotakem se proste foti blbe, plno veci se pak musi ohybat a prizpusobovat, nebo neco nefotit vubec ;-) a dost toho i stary fotak zkazi, pak se to vydavalo za umeni, nebot film byl drahy a prefotit uz to casto neslo - zatimco dnes se vse zkontroluje na place ;-) nekdyt az tak, ze to jde z fotaku primo do PC a ten to rovnou nahraje na net a tam to na dlasku schvaluje klient, kteremu se nechtelo z Parize do Recka, kde to foti - nebo se to nafoti jeden den a posle se to, s tim, ze se to muze dalsi dny dofotit.
Dobri fotografe te doby casto fotili technikou, co stala vic nez luxusni vila, ja mam treba doma sklo, co na Px6 co stal jak barak - jasne ja jej ma za 800kc - nebot jej uz nikdo nechtel ;-)
Prave napr. stredoformat a velkoformat delal ten foto look a kdyby fotili na kinofilm, byla by to nuda ... kdyz jsme jedne holce prodaval FF a predtim mela crop, tak jsme ji vysvteloval, ze na velikosti chipu zalezi a ze fotaky z toho jsou uplne jine ;-) - nechapala nez nafotila prtvni fotky, popislal mi je a rikala, ze uz top chape ze ted ma fotky de fakto hotove z fotaku, zartimco prerdtim musel X hod retusovat, aby se dostala tam kde je ted ciste z fotaku .... jen co jsem si poridil FF mely fotky uplne jiny smrnc ;-)
Dobri fotografove se trapili ze zcela nefunkcni 5D kde nefungovalo ostreni a ti nejlepsi meli skla 1.4 nebo i 1.2 a rucne ostrili aby ziskali neco co se blizi stredofrmatu, ti opravdu dobri ten stredofrmat meli - a trapili se s tem,i neohrabanymi hasslblady jeste vice ;-)
Nekteri pochopili ze PahseOne na Miminach byly lepsi ...
A co si myslite ze ma dnesni dobry fotograf ? no to same co mam ja, protoze umim fotit GFX100S a lepsi ;-) kamos ma GFX100ii - protoze rychlejsi chip a lepsi AF ... je s tim tyeda tezsi fotit nez treba s Nikon Z8 - jak rikame mi stredoformatisti, fotak nam to moc neulehcuje, ale vysledek stoji za to a GFX uz se dost blizi komfortu FF
Na sport a nektere veci je Z8 proste super i na video, na ART je lepsi GFX - ale fuji GFX100ii uz se dnes pouziva i na toceni ART filmu a dokonce s tim uz foti sport - ne ze by na to byla dobra, spise se jede po staru s predostrenim a cvakem, vyuzije se i serie - GFX100ii uz stiha i trackovat ;-) ... ale hlavne vysledek kdyz se povede, tak to stoji za to ...
Takova Z8/Z9 nebo Sony A9/A1 vlastyne staci jen namirit, rict trackuj objekt, dokonce se da rit clovek a trackuj nekde v obraze ;-) - a clovek pak udela jen kompozici a AF uz neresi ani body jako ja, ale sam si to najde, nafotis to rychlo serii a 98% z toho bude perfektne ostrych a vybere jen hezky moment ... tak to presne GFX100 neumi - prozatim ;-)
Cili profik co bude fotit si vzdy vybere to nejlepsi za rozumne penize, nebot mu to umozni udelat lepsi vysledky a casto velmi snadno ... ted jsme byl fotit nahe holky u more a kamosi mi pujcili fotak, at je cvaknu na pamatku na jejich fotak - a presne tahle to meli nastaveno ... zatimco u me rekli aha, ty mas jeste bod, jo tady je joistick ;-) ... ale pod vodou vlastne jinak fotit ani nemuzu, nez se si modelku fotak sam najde ;-) na zrcadlo jsme ostril na stred a byl to porod, nebod D810 moc neostrila chipem i kdyz to umela D850 to umela mnohem lepe ... takze se mi neustale sdkjlapelo zrcatko a to ze muzes pod vodou koukat do hledacku je nesmysl, nemuzes, koukas na diplay, takze zaostrit, zmjizi to, vyfoti a nahled at vidim, co jsme vyfotil ;-)
A ted mi pod vodou rekni, kdo nafoti lepsi fotky napr. pod vodou ? mam i Nikonos na film pod vodu, tam AF neni vubec, odmeruje se to ;-), pak zdrcadlovka a nebo moderni bezzrcadlo ;-) - a mame jasno ... ano jsou lidi, co nafoti i spickovou mnodelku uplne spatne a to s cimkoliv - ale tam uz neni ready ani pomoci ;-) ... teda nekdy se to da posunout
Off topic. Přesunout na web o fotacích.
Nebo mám napsat článek o vysavači, že papírový pytlík nic nepřekoná?
26. 9. 2025, 12:29 editováno autorem komentáře
Dufam, ze redakcia ho odmietla publikovat a otazka je preco sa tento clanok publikoval na Roote.
Keby aspon riesil alternativny firmaware
https://photographyproject.uk/tips-technique/the-world-of-canon-camera-hacks-and-custom-firmware/
Alternativní firmware jsem kdysi měl na starém kompaktu. Pak nějak sám od sebe přestal fungovat. Už ani nevím, jaká byla jeho výhoda a na zrcadlovku, kterou jsem v té době měl žádný nebyl. Takže by mě docela zajímalo, kam se to dnes posunulo, takový článek by mohl být zajímavý. Existují vůbec alternativní firmwary, nebo to už nikdo kromě pár studentů neřeší?
Pro zrcadlovky Canon: Magic Lantern
Pro kompakty Canon: CHDK
Popis funkcí i seznam podporovaných zařízení tam mají.
A pro MFT od Panasonicu existuje prográmek pro konfiguraci, který umí zapnout některé funkce a hlavně povolit přepínání jazyků (některé modely byly jen v Japonštině).
Jak jsou na tom ostatní značky?
Dál se tam hrát Tetris, sobokan , piškvorky, mělon tracking... Rok 2007 kompakt za 5000 tehdejších kč. Což je obdoba auto capture kterou Nikon asi loni dál do foťákú 2021/2023 za sto tisíc.
Jo, jdi do toho, mě by to zajímalo už ze studijních důvodů.
Klidně to můžeš pojmout jako aprílový téma, nevyhnutelně se to bude líbit.
Podobne uvahy a vyvoj jsou jeden z hlavnich duvodu, proc uz nefotim (ale treba ani uz moc nehraju hry atd apod). Prestalo to bejt dobrodruzstvi, cely process se nam smrskava na pouhe "cvak"a to je trochu nuda.
Co ti brání hrát starší hry nebo fotit normálním fotoaparátem? (a ne jen AI generátorem líbivých obrázků, které nemají moc společného s realitou)
Tak brani mi v tom treba absence bohate komunity, ktera resila stejne problemy, sdilela stejne nadseni a objevovala nova neprozkoumana uzemi. Nebyla jen skupinou podivinu ktera musela cist jak foceni zecadlovkou nema cenu ;)
tak jestli by nebylo lepší hledat takovou komunitu jinde než na serveru o Linuxu:-))
Sám můžu dosvědčit, že focení je pořád dobrodružství a zábava... a je jedno, jestli fotku udělám telefonem nebo starou Fuji X-E1. Momentálně už asi rok spolupracuju na dálku s fotografkou z Mexika, publikujeme naše společné věci na FB, ale teď právě máme výstavu reálných fyzických fotek v rámech... a vůbec to není o technice, přesně, jak psal někdo nahoře...
Zdravím :)
hádám podle nicku, že jste fanoušek legendárního Trpaslíka...
Není patrné, jestli mluvíte o DSLR nebo analogové technice.
Co máte pod pojmem bohatá komunita? Radši bych měl za parťáka jednoho poloblázna (jako já) než stovky lidí a jejich unifikovaných převzatých názorů s podobnou tvorbou - unifikovaná bez nápadu i bez obsahu.
26. 9. 2025, 18:10 editováno autorem komentáře
Ano, vynalezce zpivajiciho kondomu tot ja ;)
Je jedno jestli clovek mluvi o dslr nebo analogu, starejch hrach, demoscene nebo treba radioamaterine, protoze vsechno melo svoje kouzlo. S analogem sem zacinal nekdy ve 12, kdy me deda pujcil jakejsi fotak jeste na svitkovej film. Ten pocit magie kdy z tanku vylejete ustalovac (nebo mozna destilku s octem uz nevim) a mate pred sebou vyvolanej film je nepopsatelnej.
Stejne nako kdyz jsme se s kamarady ucili kompozici, nebo treba color management a prichazeli na ruzny finty "co fungovaly" ve photoshopu a rozumeli jim (pamatuju si ten pocit kdyz sem cet Margulisovi knihy o barevnejch prostorech), napsali prvni fcni scroling na 386 (kdo si dnes vzpomene treba na Dementovy skvele clanky v parenisti ?), nebo obdivovali grafiku starejch her a lamali si hlavu nad tim jak to ze xwing vs tie fighter umi na cpu bilinearni filtrovani ? Byl to pocit objevovani a tenhle pocit jsme sdileli mezi sebou a bylo nas (i z nutnosti) hodne.
Ja jako chapu, ze pokrok nezastavis a je prece super ze i z mobilu leze perfektne barevne vyvazena fotka, kdy si navic zvolite jestli chcete aby mela nadech staryho Kodak filmu a nebo ne. Jen uz je to pro me trochu nuda a ztratilo to onu nutnost a krasu objevovani neceho noveho.
Dnes krome nostalgickeho nadseni to vlastne nema moc smysl. Mozna je to jen moje infantilini romantizace ve stylu trava byla zelenejsi a nebe modrejsi a zaroven boomer brblani ;), asi sem se i sam hodne posunul do jinejch oblasti, mozna jsem i neuctivy k onem nadsencum, jen to nejak pro me ztratilo kouzlo a me okoli vlastne taky. Stve me ono "...proc fotit na dslr", protoze smrskne takovy hezky konicek jen na onen cil "perfektni fotka". Nicmene je super, ze to clovek muze predat detem spousta tech znalosti je platna prekvapive i dnes jen v nich neni uz ta "nalehavost" - dava to smysl ? ;)
Dík za komentář.
Jen bych k tomu dodal, že hodně motivace zabíjí i internet a hlavně videa. Dřív ses o něčem doslech od kamarádů, zahlédl jsi to v televizi nebo o tom přečetl článek v časopise a abys uspokojil svoji zvědavost, tak sis to musel zkusit sám. Amatérsky, nedokonale, s půlkou vybavení a často se to nepovedlo, ale byl jsi přímo u toho a objevoval jsi ten proces na vlastní oči a dělal to vlastníma rukama. Třeba to vyvolávání filmu. Dneska se podíváš na video, kde to předvádí borec, co to fakt umí, a navíc ti ukazuje nejlepší z deseti svých pokusů, takže to vypadá dost jednoduše a jako že se to povede napoprvé, a vidíš to fakt zblízka, můžeš si to zastavit nebo pouštět opakovaně… a najednou ta motivace jít to dělat sám už je slabší, protože už jsi to vlastně viděl. Na jednu stranu je to super, protože se člověk může podívat i na věci, ke kterým by se normálně nedostal. Ale na druhou stranu mi přijde, že se tak nějak ochuzujeme o ten zážitek, kdy člověk dělá něco poprvé a sám k tomu přispěl.
Mě teda internet nevadí. Mám kamarády z celého světa, píšu si s borcema z Austrálie a dozvídám se spoustu věcí, které nikdo z mých lokálních kamarádů nikdy neslyšel. Mám inspiraci z celého světa a samozřejmě jako vždy plný todo list.
Kdo je schopen vytvořit něco nadčasového, nepotřebuje nutně moderní techniku. Naopak - v okouzlení technikou se umělecká práce snadno vytratí. Profesionální fotograf, který se tím živí, samozřejmě novinky využije a ocení, protože potřebuje co největší produktivitu a jistotu, že odevzdá kvalitní výsledek. Naproti tomu fotograf umělec je od tohoto oproštěn, protože leckdy ocení i chyby a nedokonalosti, se kterými umí dále tvůrčím způsobem pracovat. Takže každému co jeho jest. Není třeba se přít. Spíš pochopit různé záměry a motivace. Když si tohle člověk uvědomí, spousta rozporů mezi tradicí a modernismem zaniká.
To ale nebyl smysl mého příspěvku. Poukazoval sem na fakt, že díky (nejen) focení sem byl, mnohem více než dnes, se nucen naučit spoustu věcí jako kompozici, fyziku světla, reprezentaci barev, chemii atd apod. a kolem byla spousta dalších podobně naladěnejch lidí, kdy jsme se snažili "jen" udělat dobrou fotku. Samozřejmě můžete jít stejnou cestou i dnes, ale podobnejch "bláznů" bude zlomek a bude i imo mnohem těžší si v tom najít ono pionýrské nadšení.
Úplně souhlasím, přesto podotýkám, že i u moderních postupů se člověk musí učit (pokud není jen konzument). Takže nemyslím, že by současná doba vedla jen k degeneraci. Ale moderní postupy prostě vedou k jiným výsledkům a k jinému charakteru práce. Ostatně tvůrčí metoda zpětně ovlivňuje i tvůrce. Na to se často zapomíná - proto zejména v pedagogice by se neměl přeskakovat historický vývoj a student by si měl vyzkoušet všechny klíčové historické postupy... Právě proto, aby si sáhl na svět a mohl s ním vést bezprostřední dialog.
Kdepak kodak... co takovej evropskej Philips a jeho CCD divize, pozdeji pod jinou znackou, ale porad aktivni v stredoformatove sfere az do nedavneho nastupu CMOS ery Sony MF.
A takovej starej Kodak DCS mam taky ve sbirce, hec! Je to obdivuhodny bastl jak do analogove zrcadlovky nacpali digital.. a vlastne cely komp se SCSI radicem :D
Ježek má v zimě spát v haldě listí!
Důrazně apeluji na redakci, aby mu bylo listí bezúplatně poskytnuto.
Jaro je obdobi clanku lamentujicich nad vykonem aktualnich linuxovych distribuci na nejakem obstaroznim hw…
Ja vam do toho nechci moc kecat, ale chip nema zadne barvy ani kontrast, meri svetlo a ma tak jen urovne hodnoty svetla, zde asi 12bit - pak zde mame nejaky jpeg prevodnik ve fotaku, vetsinove uplne na h*** a pak SW.
V SW si zvolim treba krivky LEICA a barevny profil LUT Leica a mam barvy a kontrast jako LEICA
To je cele a tim, jak postupuje SW se nam stava, ze kdyz vezmu fotku treba z 16bit Minolta A1 - razem z toho sameho RAW vytahnu mnohem vice, nebt predchozi SW s 16bit ani nepocitaly, tajk to ani neumely vytahnout + tam byly omezene algoritmy, dnes jsou modernejsi, mame rychle CPU - nebot tenkrate by sice umeli neco lepsiho, ale bud by to chtelo hodne RAM, nebo by clovek moc dlouho cekal
Zajimave bylo CCD VS CMOS, nebot CCD je vlastne globalni zaverka - jen nebyly procesory, ktere by se vesly do fotaky a netzhavily, tak to neumeli tak rychgle vycist, snazil se o to Nikon v D70 ... v D200 uz se na to radeji vykaslali - kazdopadne i s kombinaci mech. zaverky to neslo kupu vyhod - treba ostrejsi fotky, nebot to bylo mene nachylne na strhnuti atd. ... CCD skoncil ve fotacich, nebot vetsi rozmer a hodne mpx bylo vyrobne drahych a jako bonus jsme to neumeli stejne rychle vycist ;-) ... a tak nam CCD zustal jen v bezpecnostnich kamerach
Tim ze se pak investovalo uz jen do CMOS - tak se rozvijel ten, az nam vznikl skladany senzor.
Zajimave na CCD bylo ze sum po vycteni byl spise monochromaticky jako zrno a ne RGB bordel.
Sveho casu, kdyz na Linuxu nebyly moc dobre RAW editory, jako dnes Darktable jsem pouzival ufraw a mel i plugin ufraw-gimp - stacilo nastavit GAMA dle prostoru, Nikon je mel jiny nez treba Canon ... pentax vlastne nikdy nekoho nezajimal ;-) a ja si teda stahl na win nikonacky SW a tempu vytahl jeho prostory i krivky a ty pak nahral do ufrwaw - menily se i s vysi ISO po nejkych schodech - takze jsme mel myslim 4-5 profilu v ufrawu podle ISO ;-) a bude jsme pak profil-preset vyvolaval davkove z prikazove radky, nebo jednotlive v gimpu ... silena tod doba ;-)
CCD ve fotacich ("fullframe - FF CCD", typem pixelu, ne rozmerem policka) neni global shutter, ale potrebuje mechanickou zaverku, protoze obraz se tam fyzicky posouva ven ze snimace zatimco on stale exponuje.
Global reset umi CCD i CMOS, a tim se ridi jen pocatek expozice, resp predpocatek.. trvani i konec je na mechanicke zaverce.
Pokud chcete na CCD global shutter, tak je potreba "interline - IL CCD), coz je vlastne CCD s 2x vice, ale 2x mensimi pixelami, protoze ob druhej maji stineni proti svetlu, aby se behem posuvu neexponovalo. Tohle se pouziva pro VIDEO aplikace, ne pro FOTO.
CCD skoncilo protoze neskalovalo - vsechny pixely se museli tahat skrze 1-2-4 (max 8) vyvodu do kterych se naserializovala cela 2D matice, coz pri vice mpx TRVALO megamoc dlouho (jednotky vterin). Takze zadny burst s tim neudelate, a video uz vubec (resp. CCD video konci kolem 1080p60). Plus nutnost externich ADC a timpadem to nachyta sumu az az. CMOS architektura ma "column parallel ADC" a prevodniky na cipu, jeden pro kazdej sloupec (ale moderni snimace jich muzou mit i vice per sloupec, dva ci sest), coz umoznuje delat fotky rychle, pripadne video.
Zda je sum barevny nebo nebarevny souvisi s volbou CFA - pokud uprednostnite citlivost a udelate zelenou svetlejsi, tak se musi digitalne dorovnavat white balance a extra moc zesilovat cervena/modra, coz vam dela imbalanc na sumu.
No vida Izáku, občas napíšeš i něco smysluplného ... Ten stredoformat v tobě probouzí temné myšlenky a zašť.
Tvrdím, že CCD umí a má globální závěrku z podstaty , příklad budiž kompakt v režimu videa, není to 12mp.chip dává 720p při 30fps a nemá Rollin shutter ale za to má vertikální bllomming u světel.
2. 11. 2025, 14:38 editováno autorem komentáře
Kdyz jsme u toho, nedavno jsme treba v C1 zkousl jeho nove funkce auto vyberu cloveka, konkretne kuze a obliceje a ten upravil, tim ze je to dynamicka maska, tak kdyz ji zkopirujete na dalsi fotku - ala preset - tak vam tam taky najde kuzi a obliceje a nastavi na ne to same a muzou tam byt uplne jini lide, jiny pocet lidi atd ;-) ... uzasna vec ... to bohuzel darkatble nema --- tak jak byl predtim na stejne urovni s tzv. AI vybery atd. mu ujizdi vlak s tim, ze Capture1 to dela lokalne - nechci zadny placeny cloud a AI kredity ala Adobe ;-)
Obecne je problem s AI modely - jsou objemove velke, porad vznikaji nove verze, problemy s licencemi, atd. Celkem chapu, ze se do toho tech par lidi okolo DT nevrha po hlave.
Stále mám Canon EOS 50D s teleobjektivem Canon 70-200 F4 L od roku 2008 a nemám důvod jej měnit. Na skle se nic pokazit nedá (pokud se nepoškrábe) a čip fotí také stále stejně. Jen se zlepšují algoritmy a částečně i můj cit pro úpravy a kompozici. Jediné, co mi občas chybí je video. To 50D neumí.
A někdy to stačí trochu přeskládat… třeba s pevnou padesátkou fotí i starý amarérský EOS 400D pěkně. A naopak zase když člověk vezme starý objektiv s nic moc světelností a dá ho na novou bez/zrcadlovku, která málo šumí i při vysokém ISO, tak najednou vidí, že ty objektivy nejsou zase tak marné a udělají ještě radost. Další věc je střídání FF a APS-C, to pak má člověk dvakrát tolik objektivů resp. ohniskových vzdáleností a zase je to něco jiného. Při započtení MTF třikrát tolik :-)
Kromě fotografa dělá výsledek hlavně sklo. To platilo sto let až do současnosti, kdy ho začala dělat AI ;-)
Já mám také pevnou Canon 50mm F2.8 a je super. Potom ještě seťák a ten beru do nebezpečných situací. Umí 17-200mm, Fko je horší ale fotí taky.
Potom mám ještě sovětský Helios, manuál, který jsem měl od základní školy, tehdy na kinofilm. Když se zaostří, tak fotí fakt nádherně. Jen je potřeba s s tím více pohrát. Fko kolem 1.4.
Vždycky mě rozčílí když otevřu root a je tu článek od pánů Ježka nebo Víta ohledně fotografie. Podle mě na tomto webu totální offtopic.
Tak se nerozcilujte. Autor clanku neni skryty, je prezentovany uz na uvodni strance - staci na takovy clanek neklikat a vase duse bude zit v miru a pokoji :-) Tento server se venuje nejen informacim ze sveta Linuxu, jak se muzete docist. Tudiz ani nein pravdou, ze by clanek byl offtopic.
Není třeba abyste tu dělal ďáblova advokáta. Tlačítko se jmenuje "Přidat názor", tak ho tímto vyjadřuji, to je celé. Články samozřejmě nečtu.
Já mám Davidovi články rád, je to pěkný pohled z jiného úhlu. Každý máme jiné koníčky a fotografování do Linuxu také patří.
Mně tu tyhle články taky nevadí ale váš agument taky není úplně dobrý. Z tohohle pohledu by "do Linuxu patřilo" skoro cokoliv, co mě napadne.
Bohužel souhlasím. Je to opravdu snůška myšlenek a dojmů bez ladu a skladu. Informační hodnota malá, čitelnost špatná (alespoň za mě). Příště by to chtělo alespoň osnovu, aby autor vědět, odkud kam jde a co chce sdělit. Články autora znám a nikdy jsem proti nim nevystupoval, ale tohle mi přijda zmatenější než obvykle :-(
Ohledně konce DSLR, má to i své výhody. Loni jsem naznal, že Nikon D200 už opravdu dosluhuje, třeba přední kolečko už je tak vyběhané, že potřebuje několikrát protočit, aby clona skočila o 1/3 EV. Protože se fotografii už více než 15 let nevěnuji, nechci do techniky dávat více, než je nutné. Samozřejmě jsem koukal po řadě Z, ale k tomu nutnost nových objektivů (mám ještě staré kusy bez AF-S, jen s náhonem AF z těla) a to tedy opravdu ne.
Tak jsem propátral bazar a našel zánovní D610 v ceně 10 tis. Rozlišení dostačující, nasadím tam objektivy, co už jsem měl (Nikkor AF-D 50/1.4, Tokina AT-X 28-70/2.6-2.8 a Nikkor AF-D 80-200/2.8) a pro účely dokumentovat závody, co pořádáme, si spolu vystačíme doufám dalších 15 let :-). Cílem je na nikoho nezapomenout, ať mají účastníci fotky, nejde o žádné umění nebo art foto.
Tak kdo chcete za málo peněz dostatek muziky, je teď myslím ideální doba na nákupy.
Taky mi na dále canonu odešel otočný, kolečko kolem středového tlacitka, v protisměru nefunguje a ccw funguje on tři a někdy kolečko zběsile dělá jako kdybych ho otáčel
Tohle debilni kolečko musel vymyslet nějaký demnt.
Normální značky mají ctyrsmerny volič kolem toho středového tlačítkato se neporoucha
2. 11. 2025, 14:43 editováno autorem komentáře
Jak obráceně spojit příjemné s užitečným:
Fotím s bezzrcadlovkou Sony A7R2 koupenou z bazaru za půlku. Na adaptované objektivy M42, Canon FD, Minolta SR/MD a tuším i nějakej Nikon - převážně na Zenitar 50/1.7 (ukradený německý Voigtlander Ultron), Pentacon 135/2.8, Vivitar 200/3 a nějakej drek 300/5.6. Takže kombinace moderního hardwaru a starých skel - výsledkem jsou fotky podobné těm z foťáků před příchodem digitálu, ale zachází se s tím pohodlněji
Redukce jsou tupej kovovej obrobek za pár kil. Takže clonění i ostření čistě manuální. Na zrcadlovce bych se na tom vzteknul, protože většina jich neměla uprostřed ostřicí hranol (jako staré zrcadlovky) ani přibližovací lupu (jako starý středoformáty s hledáčkem zvrchu). Takhle mi to ukazuje, co je zaostřený, mám tam dva stupně přiblížení pro zaostření, vím, jestli je to správně exponovaný. S dostatečně světelnými objektivy se dá ostřit i docela rychle, když si na to člověk zvykne (fotím i ptáky v letu).
Popruh mám nějakej nejlevnější z Fotoškody, co není z plastu (z toho se osypávám) :-)
Výsledkem jsou pěkný portrétní fotky a všechny ty objektivy stály v rozsahu 750-2000 Kč (výjimkou je ten Vivitar, který jsem musel znovu koupit z Ameriky, když mi ho ukradli na festivalu - k ceně přibyla doprava a clo).
Pravda je, že většina starých objektivů je tupá jako poleno. Na full-frame nemá víc jak těch typických 26 MPx v zásadě smysl, jediný opravdu ostrý je ten Zenitar 50/1.7, který je ostřejší než můj 42 MPx čip - umí i udělat jednopixelové detaily a moiré i s víceméně otevřenou clonou.
Až mě přestane bavit Sony, tak ho prodám včetně redukcí a koupím redukce na jiné bezzrcadlo. A objektivy? No, ty už přece mám. Výhoda starých skel bez elektriky. Na zrcadlovku nejde spousta systémů adaptovat kvůli příliš velké registrové vzdálenosti (nebo jak se to překládá). A fotit na starou zrcadlovku? No, když pomineme nešťastný ostření, expozici a nemožnost použít foťák jako streamovací kameru s HDMI (takhle ostatně děláme Virutální Bastlírny na Vivitar 28/2.8), tak co vás zaručeně vytočí a brzy vás donutí s tím hodit o zem, je rychlost zápisu na kartu. U těch lepších vyfotíte pár fotek a pak si můžete jít na kafe, protože to je schopný třeba další minutu nebo déle cpát fotky na kartu, protože to má pomalou sběrnici, pomalej procesor, malej buffer...
A to nebudeme mluvit o tom, že mi z foťáku lezou RAWy s 14b na kanál. Z toho Pentaxu jen 12b a navíc tam nacpete jen 4 GB kartu, takže údajně 237 fotek na jednu kartu.
A jedna taková drobnost - bezzcadlovky nemusí mít hledáček v ose s objektivem. Takže nemusíte mít nahnutý obličej, nos připláclý k displeji a displej věčně umatlaný od sádla z nosu. Taky se pak líp fotí s brýlemi.
A až vás přestane bavit retro, tak je tu pořád možnost koupit si současný objektiv a máte to kompletně automatický.
Jediné 2 mechanické věci v mém foťáku jsou stabilizace (jde vypnout) a mechanická závěrka (nemusí se používat). Až mi zdechne závěrka, přejdu buď na elektronickou (trochu to omezuje rozsah závěrky) nebo koupím nové tělo. Jinak se tam nemá co rozbít.
A ještě dodám, že články jako tento jsou na Rootu potřeba. Jinak bychom si dostatečně nevážili třeba těch od pana Tišnovského.