Však on jí tak vylepší, korunuje svou neschopnost závratnou cenovkou. (jde pouze o to, jesli i přes - možná spíše navzdory - špičkovému vybavení jsou jeho fotky stále stejné) - </sarkasmus>!!!
Teď ale vážně, spojení slov fotograf amatér nabralo značně pejorativní ráz, přitom v knize Jan Lauschman /Odeon/ je psáno toto:
"... slovo fotoamatér bylo téměř predikátem, vyznamenáním hodným úcty. Amatérská fotografie dosud plnila převážně reprezentativní funkci a byla známkou ušlechtilých kulturních snah svého tvůrce - umělce. Už samo fotografování, náročné na čas i prostředky, bylo projevem společenského postavení, solidnosti, jistoty. Znamenalo, že se zabývám něčím, nač mám, co si mohu dovolit. Čím se nemusím živit, ale jen ušlechtile bavit. Čím se mohu prezentovat před širokou veřejností - doma i v cizině."
Ve světle slov pana Lauschmana pak vše vyznívá tak, že časem se EGO různých "lidí" propsalo do fotografických kruhů tak silně, že nazváním někoho fotoamaterém je již urážkou, tedy přesným OPAKEM toho, co to původně znamenalo!
A to mi připomíná jednoho zdejšího "týpka" (už nevím jeho nick) co se oháněl Fuji GFX 100 a cokoli jiného s menším senzorem je šyt a to vše podával dost značně arogantním způsobem. Nicméně nikdo nikdy neviděl ani jedinou jeho fotku!
Shrnuto... časem, nikoli tak dávným, se společnost obecně posunula o notný kus, ale špatným směrem. Je to smutné až depresivní. Nicméně pokud mě kdokoli nazve amatérem, pak si vybavím slova pana Lauschmana a od plic se zasměju. Páč ikdyž by moje fotografie nestály ani za starou bačkoru, spíše se podívám kdo mě tak nazývá. Ve 100% případů je na první pohled evidentní kdo stojí kde a "wocogo".
26. 9. 2025, 12:19 editováno autorem komentáře
Teď ale vážně, spojení slov fotograf amatér nabralo značně pejorativní ráz, přitom v knize Jan Lauschman /Odeon/
Asi jsem zamrzla v době, protože doteď jsem nevěděla, že fotograf amatér má pejorativní význam. A to mě přitom, když ještě pan Lauschman žil, zajímali tak akorát plyšáci, stavebnice z kostek a natahovací autíčka :D
Shrnuto... časem, nikoli tak dávným, se společnost obecně posunula o notný kus, ale špatným směrem. Je to smutné až depresivní.
Ale s tímhle naprosto souhlasím. Dnes ve všech oblastech života bohužel není důležité, co člověk umí, ale co technika, kterou využívá umí. Proč fotit (bez)zrcadlovkou a pak fotky složitě vyvolávat, když to foťák umí taky a lezou z něho okamžitě díky AI i "lepší" fotky rovnou na Instáč... Proč se učit cizí jazyky, když máme AI a překladače. Proč se vůbec učit, když máme AI a vyhledávače...
"Asi jsem zamrzla v době, protože doteď jsem nevěděla, že fotograf amatér má pejorativní význam."
Dost záleží na tom, kdo a jak to sděluje a samozřejmě v jakém kontextu... Trochu vám závidím vaši sociální bublinu, že jste dosud neokusila pejoraci :) Člověk narazí na různé typy lidí.
Jóóó telefony s 50MPix foťáky s AI, co fotku vymazlí ještě při procesu, co není na fotce hezké stáhne AI ze sítě a vymění. Svět chce být klamán. To je dokonalý produkt s dokonalým marketingem. Jak byste chtěla udělat lepší fotoaparát než takový, co sice nefotí realitu, ale má skvělé a dokonalé fotky? Nač zlepšovat sebe, své dovednosti a své okolí, když se můžeme přesunout do onlinu kde je všechno krásné a dokonalé, je to hned a hlavně bez té zpropadené práce :) Stačí si koupit ten správný fotoaparát :)))
K poslednímu odstavci mohu jen napsat, že to je dost pokrytecké a ublížené vnímání reality, protože Vám někdo sahá na to, co Váš baví a v čem jste pravděpodobně dobrý. Když se podívám, kolik kde bylo (a pořád je) návodů na to, jak v tom kterém programu odstranit nechtěné objekty, vybělit zuby, projasnit oči, odstranit všechny nedokonalosti pleti, prozářit vlasy atd. Nevidím jediný rozdíl oproti tomu, co dělá AI. Vlastně jeden vidím - spoustě lidí stačí ta AI úprava a nepotřebují specialistu, co ten portrét bude upravovat hodinu. Že je kvalita úplně někde jinde? Ano, pro nás možná. Ale spousta lidí taky nepozná při 25°C rozdíl mezi letními a zimními pneu.
Rozdíl je jeden: když si to udělám sám, je to tak, jak chci já, tam, kde chci já. Když to nechám na AI, je to tak, jak si AI usmyslí, že bych to měl chtít.
Ono to může být problematické i u poloprofesionálního použití, třeba když potřebujete dokumentovat průběh rekonstrukce domu, a AI vám na obrázcích vylepšuje nástěnné malby ještě dřív, než přijdou restaurátoři. Nebo když pro dokumentaci dopravního přestupku použijete mapovou aplikaci (tady ten lump dlouhodobě parkuje na místě pro invalidy, dělejte s tím něco
) - a cestou vám AI smaže registrační značku, protože GDPR
.
Ano, lze se tomu vyhnout (např. použít na bonzování jinou appku), ale pokud máte levnější drahý mobil, který AI u fotoaparátu prostě nedovolí vypnout...
Pokrytecké a ublížené vnímání reality?
K tomu dodám jen to, že záleží jak máte nastavené svoje mozkové závity. Někomu to může vyznít jak píšete, jinému zcela opačně. Psal jsem o tom, že svět chce být klamán - fotky težce, složitě a zdlouhavě upravované. Fotky, které mají s realitou pramálo společného.
Že se cítím ublížený? Vůbec ne. Každému co jeho jest. Já preferuji na fotkách jisté spojení s realitou. Co mi vadí je ve smyslu "Moby: Are You Lost In The World Like Me" - pusťe si na YT, ať víte alespoň velmi přibližně, co mám na mysli.
A že bych byl pokrytec... pane, musím vás upozornit, že jste neviděl nic z mé tvorby, neznáte mě ani na úrovni potkávání se na zastávce MHD, tak to beru jako velmi odvážné tvrzení. Lidsky bych vám doporučil, dávejte si větší pozor co a komu píšete, může se vám toto chování v budoucnoti vymstít (není v tom hrozba, ani vyhrožování - je to jen přátelské konstatování. Závěr, který jste o mé osobě vyplodil na základě jednoho/dvou mých komentářů... no, je taková doba. Kdo by se zabýval hlubším poznáním osoby aby pochopil správně to, co říká).
PS: své fotky upravuji minimálně (své analogové fotografie pod zvětšovákem kromě dodge, burn a crop neupravuji vůbec), jednak protože mě to nebaví a jednak protože chci vidět svět takový, jaký je/byl v tu chvíli. Mě naplňuje hledání krásy v realitě. Takové fotografie mají dle mého názoru cenu. Nikoli napůl AI generované kompozity. Ale to si většina lidí neuvědomí nikdy.
14. 10. 2025, 12:23 editováno autorem komentáře
Dost naivni predstava, se starym fotakem se proste foti blbe, plno veci se pak musi ohybat a prizpusobovat, nebo neco nefotit vubec ;-) a dost toho i stary fotak zkazi, pak se to vydavalo za umeni, nebot film byl drahy a prefotit uz to casto neslo - zatimco dnes se vse zkontroluje na place ;-) nekdyt az tak, ze to jde z fotaku primo do PC a ten to rovnou nahraje na net a tam to na dlasku schvaluje klient, kteremu se nechtelo z Parize do Recka, kde to foti - nebo se to nafoti jeden den a posle se to, s tim, ze se to muze dalsi dny dofotit.
Dobri fotografe te doby casto fotili technikou, co stala vic nez luxusni vila, ja mam treba doma sklo, co na Px6 co stal jak barak - jasne ja jej ma za 800kc - nebot jej uz nikdo nechtel ;-)
Prave napr. stredoformat a velkoformat delal ten foto look a kdyby fotili na kinofilm, byla by to nuda ... kdyz jsme jedne holce prodaval FF a predtim mela crop, tak jsme ji vysvteloval, ze na velikosti chipu zalezi a ze fotaky z toho jsou uplne jine ;-) - nechapala nez nafotila prtvni fotky, popislal mi je a rikala, ze uz top chape ze ted ma fotky de fakto hotove z fotaku, zartimco prerdtim musel X hod retusovat, aby se dostala tam kde je ted ciste z fotaku .... jen co jsem si poridil FF mely fotky uplne jiny smrnc ;-)
Dobri fotografove se trapili ze zcela nefunkcni 5D kde nefungovalo ostreni a ti nejlepsi meli skla 1.4 nebo i 1.2 a rucne ostrili aby ziskali neco co se blizi stredofrmatu, ti opravdu dobri ten stredofrmat meli - a trapili se s tem,i neohrabanymi hasslblady jeste vice ;-)
Nekteri pochopili ze PahseOne na Miminach byly lepsi ...
A co si myslite ze ma dnesni dobry fotograf ? no to same co mam ja, protoze umim fotit GFX100S a lepsi ;-) kamos ma GFX100ii - protoze rychlejsi chip a lepsi AF ... je s tim tyeda tezsi fotit nez treba s Nikon Z8 - jak rikame mi stredoformatisti, fotak nam to moc neulehcuje, ale vysledek stoji za to a GFX uz se dost blizi komfortu FF
Na sport a nektere veci je Z8 proste super i na video, na ART je lepsi GFX - ale fuji GFX100ii uz se dnes pouziva i na toceni ART filmu a dokonce s tim uz foti sport - ne ze by na to byla dobra, spise se jede po staru s predostrenim a cvakem, vyuzije se i serie - GFX100ii uz stiha i trackovat ;-) ... ale hlavne vysledek kdyz se povede, tak to stoji za to ...
Takova Z8/Z9 nebo Sony A9/A1 vlastyne staci jen namirit, rict trackuj objekt, dokonce se da rit clovek a trackuj nekde v obraze ;-) - a clovek pak udela jen kompozici a AF uz neresi ani body jako ja, ale sam si to najde, nafotis to rychlo serii a 98% z toho bude perfektne ostrych a vybere jen hezky moment ... tak to presne GFX100 neumi - prozatim ;-)
Cili profik co bude fotit si vzdy vybere to nejlepsi za rozumne penize, nebot mu to umozni udelat lepsi vysledky a casto velmi snadno ... ted jsme byl fotit nahe holky u more a kamosi mi pujcili fotak, at je cvaknu na pamatku na jejich fotak - a presne tahle to meli nastaveno ... zatimco u me rekli aha, ty mas jeste bod, jo tady je joistick ;-) ... ale pod vodou vlastne jinak fotit ani nemuzu, nez se si modelku fotak sam najde ;-) na zrcadlo jsme ostril na stred a byl to porod, nebod D810 moc neostrila chipem i kdyz to umela D850 to umela mnohem lepe ... takze se mi neustale sdkjlapelo zrcatko a to ze muzes pod vodou koukat do hledacku je nesmysl, nemuzes, koukas na diplay, takze zaostrit, zmjizi to, vyfoti a nahled at vidim, co jsme vyfotil ;-)
A ted mi pod vodou rekni, kdo nafoti lepsi fotky napr. pod vodou ? mam i Nikonos na film pod vodu, tam AF neni vubec, odmeruje se to ;-), pak zdrcadlovka a nebo moderni bezzrcadlo ;-) - a mame jasno ... ano jsou lidi, co nafoti i spickovou mnodelku uplne spatne a to s cimkoliv - ale tam uz neni ready ani pomoci ;-) ... teda nekdy se to da posunout