Vlákno názorů k článku Stavíme kvadrokoptéru #2: Arduino a řízení otáček motoru od error414 - Jeste bych doplnil ze regulatory musi byt nastaveny...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 3. 2013 2:28

    error414 (neregistrovaný)

    Jeste bych doplnil ze regulatory musi byt nastaveny na ochranu NiMH(CD) baterii. Ty regulatory totiz nemeri presne a pri velkem vybiti muze jeden regulator vypnout coz je problem :).

    Kdyz jsem se hrabal v techto vecech tak jsem se dost inspiroval zde
    http://www.kkmulticopter.com/ jsou tam na stazeni i zdrojaky, hlavne jak maj udelane casovani, nejak si matne vybavuju ze ta trida servo nejak nemela rada kdyz se nejak moc hrabalo do preruseni.

    Jeste takovy maly dotaz? Lital si nekdy s nejakym modelem?

    BTW: drzim ti palce at to dostanes do vzduchu

  • 22. 3. 2013 9:05

    BrainLess (neregistrovaný)

    Jsem zvedavej jak to dopadne. Ja litam RC modely 4 roky a postavil jsem si RC vysilackou rizeny tricopter z rcexplorer.se. Melo to spoustu much ale litalo to.
    Drzim palce.

  • 22. 3. 2013 17:04

    error414 (neregistrovaný)

    kdyz si jeste snicim nelital, tak to bych nejradsi doporucil aby sis zasel na nejake modelarske letiste a kukl se jak to lita a pripadne nasal nejake informace. Nevim odkud ses ale pohledam mapu modelasrkych letist, nekde sem ji videl. Kdyby si bydlel pobliz Brna tak se muzes jit kuknout k nam :).

    Ono se to chce s copterem nejdriv naucit litat, nez to naladis tak je to neposedna mrcha a od ovladani auticka je to dost rozdilne, je pravdepodone ze to hned rozsekas :(. V cr je nekolik lidi kteri te vezmou na kabel a nauci te zaklady piloataze rc vrtulniku (copter lita vice mene jako vrtulnik).

    Pro zacatek bych to urcite ovladal klasickym vysilacem na 2.4. Ma to nesporne vyhody ze vyrobci uz vyresili (vice mene :D) problemy s rusenim.
    Navic muzes trenovat na PC simulatoru. Treba phoenixRc ma model coptera.

    Urcite bych to ze zacatku rozlital s klasickym vysilacem a nejakou existujici deskou, ta KK stoji par dolaru. Budes vedet co od toho cekat.

    BTW: psal si ze si se dival na ÚCL kvuli informacim o autonomnich letejich rc modelech. Mam takove tuseni ze pro autonomni model je to strasne papirovani a taky to neco stoji :(. Ale na 100% pro to potrebujes povoleni.

  • 25. 3. 2013 20:46

    bez přezdívky

    Držím ti palce. Shodou okolností se zrovna zabývám přesně stejnou problematikou, i když na to jdu trošku jinak a jsem o několik krůčků vpředu. Jestli chceš, můžeme pokecat mailem. Pokud mohu aspoň přispět několika radama, tak čti dál. :-)

    1. Nepodceňuj bezpečnost. Někteří to tu už napsali, někteří souhlasili, jiní je za to odsoudili. Pravda je, že udržet pod kontrolou splašenou sadu 4 křovinořezů není sranda. Ty vrtulky se sice nezdají, ale roztočené na 10k RPM mají energie docela hodně. Prostě na to aspoň mysli a když děláš pokusy s pohonem, dělej to v nepřítomnosti jiných osob. Zničený majetek nevadí, když si ublížíš sám, je to tvoje věc, když ale ublížíš jinému, mrzelo by tě to.

    2. Z vlastní zkušenosti si myslím, že to nemáš šanci vyladit bez nějakého ručního řízení. Konkrétně mám na mysli ruční řízení s odezvou v reálném čase. Zpoždění v řádech stovek ms už znamená, že to neuřídíš. Doporučuju nějakou hobby RC soupravu, základní 4-kanál se dá dneska pořídit za pár šupů, zpracovat jeho signál je triviální jak elektricky (TTL logika), tak softwarově. Důležité je donutit tu věc nejdřív letět ručně, zjistit vyvážení pohonu, mixovací poměry apod. Vrhnout se na automatiku bez výše uvedeného je přímá cesta ke zničení stroje. Zpravidla to trvá 1-2 sekundy od startu. ;-)

  • 25. 3. 2013 21:36

    Pilot (neregistrovaný)

    Hezký komentář.
    Jen si dovolím poslední poznámku v této diskusi. Pokud si někdo experimentuje, byť nebezpečně, nevidím v tom problém. Nevidím problém, když takový materiál vyvěsí někde na blogu. "Jak jsem stavěl autokiller"... Ale vidím zásadní problémy s bezpečností v případě, že se jedná o návodný článek. Něco, co se jmenuje "Stavíme ultrahexačtver­cokolo....", kde se píše "Pokud se vám vše podařilo, tak byste před sebou měli mít motor, který se točí podobně jako motor na následujícím videu:" a na videu jede činkou zatěžkaná mašina s vrtulí ve fázi prvních pokusů s řízením reglu, to je průser. Autoři by si měli být vědomi, že na seriozním webu jsou považování automaticky za autoritu hodnou následování. Ukazují, jak věci dělat, přitahují další nadšence k podobné činnosti a ti kopírují jejich "návod"! Ostatně proto to píší. Díky jim za to, ale je nezbytné brát ohled na předvídatelné nebezpečí a upozornit na něj. "Když to budete dělat jako já a něco se vám posere, nabije vám to tlamu!". Stačí se seknout ve zdrojáku a na malér je zaděláno. Co takhle tu koptéru přivázat? Co tučně upozornit, že vrtule na tomto stroji je vysoce nebezpečná? Co třeba první pokusy s řízením pohonu dělat správně, tj. bez vrtule a tento postup okomentovat? Je to tolik práce? Podle mě je to povinnost seriozního autora vůči jeho čtenářům. Pan Štrauch, bohužel, dobře míněné rady ignoruje a nechá tu běžet flame, jestli ta vrtule fakt urve prst nebo jenom trošku. Mě k těmto poznámkám vede skoro 30 let dlouhá a místy drahá a mírně bolavá zkušenost. Jen jednou jsem se sekl při programování vysílače o řádek (doma na stole) a mašina s 1kW motorem s nesundanou vrtulí mi proletěla skrz bytem (reverz výstupu plynu) :) Víc už tu chybu neudělám. Stačilo málo...

  • 22. 3. 2013 11:33

    Dreit

    Co tak měřit napětí na baterii a při poklesu pod určitou úroveň nechat software kvadrokoptéru pomalu dosednout na zem? Samozřejmě pokud zrovna poletí nad střechou, tak to bude problém :D

  • 22. 3. 2013 16:46

    error414 (neregistrovaný)

    na coptery se vetsinou dava blikac/pipac aby pilot vedel ze dochazi stava, pichne se to normalne do balancnich konektoru. Na HK je tech hlidacu mraky.