Prosím, kolego, zapomeňte na ovládání z telefonu. Pokud stavíte to, co je na fotkách, je nezbytné, abyste byl schopen model bezpečně ovládat. To je s telefonem nemyslitelné. Dvojnásob to platí, pokud nemáte s létáním s modely zatím zkušenosti. Váš model je vzhledem k jeho předvídatelné hmotnosti, výkonu a 4 rotujícím vrtulím skutečně zdraví a životu nebezpečná věc, kterou musí mít pilot pevně pod kontrolou.
Já myslím že to je zbytečná skepse. Ta věc bude mít plastové listy rotoru, což není až tak nebezpečné. Já jsem před nějakou dobou do sebe narazil vrtulníkem, a co bolelo nebyly listy rotoru, ale ten docela těžký kovový stabilizátor ("pádlo"). Tahle věc žádné stabilizátory mít nebude, takže nebezpečnost bude docela malá.
Nicméně pokud by autor prozkoumal i možnost použít k ovládání něco co má dvě páčky stejně jako běžná modelářská vysílačka, bylo by to skvělé.
-Yenya
To není žádná skepse, ale prostý rozum a zkušenost. Kolik to váží? 2kg? Jak rychle to létá? 100km/h? http://vimeo.com/18107533... Kolik točí ten rotor? 7000 ot/s? Plast neplast, ten motor vám s klidem protne kůži na kost a koptéra v neřízeném letu nebo pádu klidně zabije. V leteckém modelářství jsou jen 2 pravidla: 1) bezpečnost, 2) bezpečnost!
Modelářský morotky bývají silnější než větráky a většinou dávají i větší otáčky. Ty motory, co jsou použitý tady, dají s čtyřčlánkem teoreticky 14k RPM (950kv * 14.8V, čtyřčlánek tipuju podle použitých vrtulí). A vrtule obvykle mívají celkem ostrý okraje, takže bych bezpečnost určitě nepodceňoval. Dokážu si představit, co by to mohlo nadělat za paseku, i mě už vrtule od modelů párkrát pokousaly.
Ono stačilo když spalovák jen kopnul zpátky, tak to taky slušně praštilo přes prsty.... a elektrika -> kdy motorek velký jako pěstička ženský umí vytlačit více jak 1kW úplně s přehledem...navíc opatřený vrtulí udělá docela peklo. To že většina regulátorů má ochranu proti spuštění na zemi (po zapnutí nedovolí ihned 100% ale pípne a donutí vás dát knipl do nuly...) je docela dobrá fíčura.
neřízeném letu ? , možná pád při vybitých baterkách,,ohrožení občanů na životě neohleduplnosti letu pilota ? možná KAMIKAZE dron , ještě jsem se se ním díkybohu nesetkal , bezpečnost je duležitá , jako v autě - zapnu pásy , rozsvítím světla, nesrážím chodce ani jiná vozidla, dodržuju předpisy . podobně s dronem .
Mozna je to tim, ze pracuju na jaderce, ale tvuj lehkomyslny nezodpovedny pristup je na presdrzku. Kdyz je autor debil a motor s tahem 1Kg si doma zkousi zatezkany takto idiotsky cinkou, je to jeho vec, zmrzaci jen sam sebe, doufam, ani tady neni jistota, tohle vyleti oknem jako nic, ne ted, ale pozdeji. Ale jakmile s timto ignorantskym pristupem, nedbaje dobrych rad lidi s bohatymi zkusenostmi, zacne ohrozovat verejnost, uz to jeho vec neni. A pokud je to jemu nebo tobe jedno (coz se z nasledujici diskuse zda, ze ano), pak jste psychopati a bylo by vhodne vas vysetrit, zda mate vubec narok na svepravnost. Protoze se zda, ze jste ponekud utrzeni od reality. I ja se pripojuji k vyzve o ukonceni tohoto serialu cisicim hrubym amaterismem z duvodu verejneho ohrozeni.
Váš příspěvek je hodně hustý. Je těžké někoho zbavit svéprávnosti, dokonce i lidem, kteří skutečně někoho zabili nebo zmrzačili ji nechávají. Vy (stejně jako další) jste nepochopil jednu základní věc. Pustil jsem se do stavby kvadrokoptéry, zatím sedí na posteli, když už byla venku, tak byla rozebraná a nikdy nestála sama ve vzduchu. V článku pak zmíním koncept, kterého se chci držet a bez ohledu na to, jak to bude nakonec vypadat, je z toho zbraň hromadného ničení a způsobuje paniku v myslích mnoha lidí. Hodnotíte celek na základě části, což je blbost už z podstaty.
Pokud si myslíte, že jsem pro veřejnost nebezpečný, doporučuji se obrátit na příslušné orgány. Osobně si myslím, že se vám vysmějí, ale kdo ví, třeba nakonec dostanu nějaké pilulky na zklidnění mých agresivních chutí při stavbě dálkově ovládaných modelů.
Pane Štrauchu, to video kde testujete regulátor na kterém je nasazená vrtule a máte to zatíženo činkou nám momentálně slouží jako příklad hrubého amatérizmu (němci na to mají krásnej a trefnej výraz "fachtrottel"). Že by alespoň vrtule měla být sundaná je Vám asi zbytečné říkat protože to odbudete doporučením "obrátit na příslušné orgány".
Tedy predem musim rict, ze autoruv pristup mi tez v leccems skutecne prijde lehkovazny.
Na druhou stranu zakazovat kvuli tomu clanek mi prijde jako vysledek cinnosti `fistronu milicionare'. Verejne ohrozeni to dle meho nazoru nepredstavuje -- je to literarni dilo. Verejne ohrozeni muze predstavovat samotna autorova cinnost, pokud by ji delal tak, ze by mohla ohrozit treti osoby (coz z videa nelze posoudit).
Asi ted budete argumentovat tim ze i dnes existuji nektera zakazana literarni dila -- to je ale podle mne pozustatek stredoveku kdy bylo zvykem palit nepohodlne knihy -- s poukazem na verejny zajem, mravni cistotu mladeze, nebo co bylo zrovna v mode.
Rozdelovani veci na dobre a spatne z moci uredni mi nahani hruzu (samosebou jaderna elektrarna je neco jineho --- musi existovat nejake uredne prosazovane bezpecnostni normy --- ale i zde bych nezakazoval hypoteticky clanek `postavte si elektrarnu', ale az neci samotny pokus o manipulaci s jadernymi materialy pri domaci stavbe).
Bohuzel posledni dobou se snahy zakazat (nejen `ty internety') zacinaji opet rozmahat. A s hmotnou nouzi se jich lide dokonce sami dozaduji --- nakonec ale dopadnou na ne samotne zpusobem jakym si to na zacatku vubec nedokazali predstavit. Proste `kdo se ve jmenu bezpeci vzda sve svobody si nezaslouzi -- a nebude nakonec mit -- ani jedno z toho'.
Radeji budu zit ve svete ve kterem je urcita mala, nenulova pravdepodobnost, ze dojdu zraneni od z parapetu spadnuvsiho kvetinace nebo z okna vyletnuvsich zbytku prototypu kvadrokoptery nez ve svete kde me kazdy pulrok bude kadrovat thinkpol jestli nahodou v hlave nemam badthink (a bojim se ze s vasim pristupem a technologickym pokrokem ve scanovani mozku by to do 20ti az 30ti let bylo mozne).
Krome toho -- kdyz zakazate clanek tak tim nijak neovlivnite podobne domaci kutily. To byste musel zakazat prodej soucastek ze kterych lze quadrocopteru postavit, nebo zakazat letecke modelarstvi jako takove. Zakazem clanku spise zvysite pravdepodobnost, ze nekdo jiny zopakuje autorovy chyby a nebude mit jeho stesti --- takze tim spis zvysujete prumerne verejne ohrozeni.
Naopak kdyz clanek vychazi, tak se k nemu vzdy nekdo vyjadri a uvede veci na pravou miru, takze i kdyby se temi radami sam autor neridil (jestli chce zvitezit v dalsim rocniku Darwinovy ceny, tak bychom mu v tom v nasem vlastnim zajmu nemeli branit), spousta dalsich lidi, kteri se na neco podobneho chystaji si je precte (a z jejich pohledu je to temer stejne jako by to bylo napsano primo v ckanku).
Jeste pro autora:
Pri zkouseni tocivych stroju se vyplati stat v ose rotoru (jak zde nekdo rikal, treba drzet cely stroj nad sebou). Ocenite to v pripade, ze se treba motor nebo vrtule za chodu rozpadne (muze tam byt vada materialu o ktere nevite, kdovi jak peclive to ti Cinani testuji, atd.). Spocitejte si zrychleni na konci listu vrtule (sqr(2*pi*f)*r, r..polomer v metrech, f..otacky za sekundu), treba k tomu pak ziskate vetsi respekt.
Take bych doporucoval nosit ochranne bryle nebo stit (cert vem useklej prst -- vrtulovy list zarazeny v oku dokaze pokazit odpoledne mnohem vic) a tezkou salu (nejlepe upletenou z kevlaru) kterou bych si obtocil kolem krku, abych chranil tepeny.
V neposledni rade bych to nedelal sam -- na blizku (v jine mistnosti samozrejme) by mel byt nekdo kdo vas pripadne bude zachranovat, zastavovat krvaceni a privolavat pomoc. Nejlepe kdyz bude cekat v garazi v nastartovanem aute a sledovat pres skype jestli uz prisla jeho chvile ;)