Vlákno názorů k článku Stavíme vlastní e-mailový server: Apache, DANE, Bind a Postfix od Rhinox - Clanek zajimavej, o tom zadna. Jen mi to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 6. 2017 7:17

    Rhinox (neregistrovaný)

    Clanek zajimavej, o tom zadna. Jen mi to neprijde jako bezpecne reseni, mit hromadu ruznejch sluzeb na jednom servru (apache, bind, postfix, mysql...).

    Pro par adres na jedny domene, budiz (jenze to pak nepotrebuju mysql). Jenze kdyz to delam jako reseni pro vice uzivatelu/domen, pak bych ja osobne pouzil lxc/lxd (nebo openvz, docker, atd) a rozhazel to do virtualnich stroju...

  • 13. 6. 2017 7:50

    Palo M. (neregistrovaný)

    Asi by si si mal precitat uvod prveho dielu serialu, kde autor popisuje aky je jeho ciel a ako riesi zabezpecenie...

  • 13. 6. 2017 8:03

    Michal Pastrňák

    Bylo to zmíněno už na začátku, je to malé řešení, pro osobní použití, maximálně pro opravdu malou firmu, což nevylučuje správu více domén, každou s několika uživateli. Důvodů může být spousta, já například provozuju na jednom serveru dvě domény pro sebe, na každé jen jednotky uživatelů, další doménu pro tchána a jeho pidi firmu - celé dvě schránky a pár aliasů a to samý pro tchýni. Nějaké databázi se člověk stejně nevyhne, pokud chce mít ve webmailu kontakty, takže bych se tím zase tak moc netrápil, tolik práce navíc už to není, vytvořit si tam virtuální uživatele a domény, když už je ta možnost. Mít to rozdělený mezi opravdový virtuály je strašnej overkill a kontejnery sice připadají v úvahu, ale o částečné oddělení procesů se nám postará SELinux a udržovat pro takto malé řešení OS a ještě kontejnery, to je na palici.

    Ve větším prostředí to bude úplně jinak, databáze se použije na samostatném stroji (virtuálu), protože už vetšinou existuje a bude stejně pouze na kontakty, kvůli zálohování se nevytváří pro každou drobnost další, uživatelé budou pravděpodobně v AD, nebo LDAPu, takže taky samostatně, firewall se nastavuje velmi jednodušše (někdy vůbec), protože je to celé schované za jiným firewallem, oddělené v DMZ, podle vytížení serveru se odděluje i antispam/antivir, klidně tam těch serverů může běžet víc a rozebírat poštu jednodušše přes round-robin, DNS má větší firma taky vyřešeny samostatně, samotná data se potom můžou válet na nějaké SANce...

    Ale aby se dalo něco takového provozovat, je třeba znát základy, začít v menším, otestovat si to a potom je možné stavět něco většího. Bez znalosti základních procesů z toho vznikne slepenec, postahované kontejnery z různých zdrojů, atd.

    Už jsem psal víckrát, pokud bude zájem, je spousta cest, kam se vydat po instalaci serveru, můžou vzniknout další díly, kde můžeme řešit detailně monitoring, zálohování, takovou blbost, jak správně číst a analyzovat logy, jak si z nich sestavit přehledy... je toho spousta. Náměty vítám, pokud chce někdo něco doplnit, nebo upravit, má možnost se k tomu vyjádřit, klidně k tomu dopsat další související články... nic proti tomu nemám a pokud to nebude vadit redakci Root.cz, směle do toho.

  • 13. 6. 2017 9:38

    TKL (neregistrovaný)

    Pro pár adres na jedné doméně... no, já se správou mailserverů zabývám řadu let. Jeden velmi podobný server, jako je popisován v seriálu, provozujeme ve firmě s 500+ uživateli a desítkami domén. Některé domény se zpracovávají přímo na něm, jiné se transportují dále. Pro všechny domény server slouží jako antivirová a antispamová brána. A není s tím sebemenší problém, naopak: v porovnání s komerčními řešeními (MS Exchange, Lotus Domino) je to nádherně transparentní a spolehlivé řešení s minimálními požadavky na výkon.

    Správce mailserveru hlavně potřebuje vědět, co a jak funguje a proč jsou jednotlivé součásti systému nakonfigurovány tak, jak jsou. Pak zjistí, že takové handmade řešní postavené na linuxu je ideální pro nasazení i ve větších firmách. A pro nasazení v korporacích s obrovským množstvím uživatelů se dá pohodlně přiohnout taky, viz např. Zimbra, která v podstatě není nic jiného, než to, co se popisuje v seriálu (+LDAP)

    Ano, chápu, že pro admina, který do toho zase tak nevidí/nemá na to čas/doplň_jiný_vlas­tní_důvod se může zdát být jednodušší nasadit Google nebo O365. Ovšem jen do prvního většího problému, kdy nezbude nic jiného, než se obrátit na support a čekat, až to vyřeší. A v tom já osobně vidím hlavní výhodu vlastního řešení, kdy přesně vím, kam sáhnout.

    Takže seriál hodnotím velmi kladně, téma je mi blízké a je dobře, že to někdo dal do přehledné formy, protože tak dobře strukturovaných návodů je velmi málo.

    Tip na závěr: v úvodu se psalo, že antispamová kontrola bude řešena pomocí Spamassassinu. NIc proti němu, ale dnes už na to sám nestačí. Je potřeba spojit síly s dalšími nástroji (např. Bogofilter), využívat DCC, Razor, Pyzor, reputační filtry... a pak je to téměř 100% řešení. Testováno na skutečných uživatelích :-)

  • 13. 6. 2017 11:53

    Michal Pastrňák

    Razor a Pyzor v návodu je (v dalším díle), moc dalších řešení nepoužívám a nedoporučuju. Obzvlášť všelijaké blacklisty jsou u mě na blacklistu, spousta služeb je dnes ochotná brát peníze za odblokování, zvýhodňování atd. To je mi opravdu proti srsti a nehodlám to podporovat. Některé další nástroje sice stojí za zvážení, ale kombinace SA, Razor a Pyzor se mi dostatečně osvědčila a spamy to odchytává s velkou úspěšností. Dost často se mi spíš stává, že se lidi někam registrují, zakliknou si (nebo spíš nechají zakliknuté), že chtějí newslettery, akční letáky, reklamní emaily a pak se diví, že toho mají plnou poštu. Většinou není problém odběr odhlásit, podle mě je takové chování správné a nevidím důvod takovou poštu blokovat.

  • 13. 6. 2017 12:55

    TKL (neregistrovaný)

    V domácím prostředí to může být pravda. Ve firemním - a hlavně od určitého množství uživatelů, potažmo množství jejich pošty - to už ale problém je, a i přesto, že si třeba někde adresu zadali dobrovolně, z pohledu firmy to je nevyžádaná pošta (drtivou většinou) a může zbytečně vytěžovat kapacitu linky.

    A právě linka je v tomto případě nejužší hrdlo systému, takže greylisting, kontrola DNS záznamů, odmítání dynamických IP a blacklisty přímo na úrovni SMTP jsou od určitého objemu nezbytné. Teprve pak, kdy je minimálně 50% spamu rovnou zahozeno, může na řadu přijít analýza obsahu. V tomto kroku rozhodně doporučuji vyzkoušet spolu se SA i Bogofilter, který se mnohem ochotněji učí podle předhozeného obsahu než SA. Placeným blacklistům se z principu samozřejmě také vyhýbám.

  • 13. 6. 2017 13:14

    Michal Pastrňák

    S tím tak nějak principiálně nesouhlasím. To je věc osvěty, školení uživatelů, ale zrovna ve velkých prostředích je běžné, že se v rámci různých kampaní odesílají obrovské balíky e-mailů a zároveň se něco z nich i přijímá od ostatních. Pokud se u toho protistrana chová slušně, nemůžu zahazovat e-maily jen proto, že se mi to nějak nezdá. Spousta lidí opravdu různé newslettery odebírá záměrně a nejhorší je, že jako první si většinou začne stěžovat majitel, nebo alespoň vysoko postavený ředitel, že mu nechodí akční leták z jeho oblíbeného supermarketu.

  • 13. 6. 2017 14:06

    TKL (neregistrovaný)

    Tak já tady nechci v žádném případě vést při o tom, co je správně a co ne, je samozřejmé, že je to případ od případu jiné :-)
    Nicméně mluvím z pohledu člověka, který se 10+ let stará o mailserver firmy s celorepublikovou působností a stovkami userů. A proto vím, že je daleko praktičtější zařezávat vše podezřelé a řešit jednotlivé případy false positive, než to dělat naopak. Ono žádný analyzátor obsahu nenaučíte co je spam bez toho, aniž byste ho zároveň neučil, co je ham. A žádné AS řešení nezačne fungovat samo od sebe, bez primárního nakrmení daty.
    No a pokud máte ta primární data dostatečně obsáhlá, pak newslettery příslušným uživatelům normálně chodit budou, protože je v 99% případů posílají korektně nakonfigurované mailservery, jejichž správci si dávají velký pozor na to, aby se nedostali na blacklist, protože by jejich základní podnikatelský nástroj přestal fungovat a zároveň AS systém ví, že se jedná o ham.

    Pokud to ale celé necháte jen na analýze obsahu (vaše volba) a jednoho krásného dne si vás vybere spammer z Mexika, Ruska nebo co já vím odkud, tak vám 1) utaví linku, protože vám bude hrnout stovky až tisíce mailů za minutu 2) uvaří server, protože vy vše v dobré víře přijmete a předhodíte Spamassasinu k analýze (což si RAM a CPU za rámeček nedá). Pokud ale přistoupíte na mou filosofii, tak se tomuhle riziku vyhnete, protože zabere a) greylisting nebo b) DNS a dynamické IP nebo c) blacklisty a váš server ta spojení odmítne už na začátku SMTP komunikace.

  • 13. 6. 2017 14:19

    Michal Pastrňák

    Za řadu let praxe jsem řešil jednotky podobných případů, kdy nějaký spammer způsobil nějakou paseku a vždy se to vyřešilo na základě monitoringu v relativně rozumném čase. Na druhou stranu jsem řešil řádově víc problémů s tím, komu co nedošlo, proč zákazníci řvou, že nikdo nereaguje na jejich e-maily a nedokážu dost dobře odhadnout, kolik důležitých mailů skončilo v nějaké černé díře. Ale je to velmi individuální, pro někoho je důležité dostat e-mail skoro za každou cenu, někomu to nevadí, že mu jich mizí polovina, záleží to na způsobu využití.

  • 13. 6. 2017 14:44

    TKL (neregistrovaný)

    Jak jsem psal, vždy to záleží na množství běžných dat, které se odvíjí od počtu uživatelů. Nicméně v černé díře nikdy nic nezmizí, na to máme v linuxu logy :-)

    A když to vezmu popořadě, tak:

    1) greylisting - nic nekorektního se neztratí, protože standardní mailserver udělá druhý pokus o doručení. Pokud neudělá, je to spammer.

    2) DNS a dynamické IP - korektní mailserver má pevnou IP a správně nastavený reverzní záznam, jinak by nebyl schopen doručit poštu na polovinu serverů ve světě. Pokud nemá, je to spammer.

    3) blacklisty - tady k nějaké kontroverzi dojít může, nicméně, pokud používáte běžné listy typu Spamhaus a Sorbs, tak ty fungují velmi korektně a pokud jsem něco řešil, tak to byl akorát seznam.cz. Který měl mimochodem onehdá problém i s microsoftími mailservery, kdy nabíral mnohahodinové zpoždění v doručování díky MS reputační politice. Takže i u rozumně používaných blacklistů platí, že pokud něco blokují, je to spam (na 99%).

    Z čehož myslím celkem jasně vyplývá, že těmito kroky může dojít maximálně ke zpoždění doručení (což ničemu nevadí, e-mail není IM a neexistuje žádná záruka, že bude doručen během vteřin), ale nic korektního nemůže zmizet v černé díře. Ve výsledku vám to může jen pomoci - menší vytížení linky, méně zátěže pro server, menší logy a pro uživatele méně bordelu mailboxu SPAM.

    Pokud tímhle úvodním sítem e-mail projde, je velká pravděpodobnost, že je korektní nebo je to něco typu newsletter a je na místě zanalyzovat obsah a rozhodnout co s ním - dle preferencí jednotlivých uživatelů nebo firemní politiky. Buď jim dojde, nebo jim spadne do mailboxu SPAM. Ale nikde se neztratí.

    Takže asi tolik za mně k problematice AS, více už to asi nemá smysl rozebírat. Pokud jsem vás nepřesvědčil, nedá se nic dělat, ale říct jsem to prostě musel :-)

  • 13. 6. 2017 14:50

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    1) greylisting - nic nekorektního se neztratí, protože standardní mailserver udělá druhý pokus o doručení. Pokud neudělá, je to spammer.

    Neudělá, pokud se používají stovky mailserverů naprosto náhodně (Outlook.com, Gmail), tak další pokus udělá možná druhý den. Naprosto zásadní problém. Krom toho, na to, za jak dlouho to ten server zkusí znova, nemám žádný vliv. Uživatele to neskutečně otravuje (před pěti minutami jsem to posílal, to už tam dávno musíte mít...)

    3) pokud používáte běžné listy typu Spamhaus a Sorbs, tak ty fungují velmi korektně

    To snad nemyslíte vážně.

  • 13. 6. 2017 15:27

    TKL (neregistrovaný)

    Ano, v dnešní době už opravdu nelze kontrolovat v tripletu IP odesilajíciho serveru, ale je potřeba změnit typ kontroly na celý subnet, pak to funguje i v případě téhle cloudové prasárny. Ale to snad každý správce mailserveru ví. Nebo by měl vědět.

    A s těmi blacklisty to myslím smrtelně vážně.

  • 13. 6. 2017 15:34

    Sten (neregistrovaný)

    Z názorů Lol Phirae si nic nedělejte, ten pokládá za normální, že blokuje poštu na servery bez MX záznamu.

  • 13. 6. 2017 15:43

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Ano, nadále to pokládám za zcela normální a racionální. Určitě to bude lepší, než když si nějaký magor nastavíte odmítání pošty za základě blacklistů Spamhaus a Sorbs.

  • 13. 6. 2017 16:18

    TKL (neregistrovaný)

    Aha. Už jsem se setkal s lidmi, kteří vědí všechno nejlíp, všichni kolem nich jsou blbci, kteří ničemu nerozumí a jsou proti nim jen proto, že jim závidí jejich genialitu. Šmahem označují lidi s jiným názorem za magory (v lepším případě)... no jestli je to váš případ, je mi vás vlastně celkem líto. Nicméně já se do debaty tohoto typu zatáhnout nenechám, stejně jsem už vše podstatné napsal, takže vám jen popřeji pěkný zbytek dne.

    PS: Doporučuji prostudovat postgrey --lookup-by-subnet.

  • 13. 6. 2017 16:27

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    PS: Doporučuji prostudovat postgrey --lookup-by-subnet.

    Ano, "addresses are normally stripped of their last byte, so that mail servers with multiple addresses are recognized as only one" je nám např. u toho Gmailu opravdu hodně platné.


    "v=spf1 include:_netbloc­ks.google.com include:_netbloc­ks2.google.com include:_netbloc­ks3.google.com ~all"

    _netblocks.go­ogle.com text = "v=spf1 ip4:64.18.0.0/20 ip4:64.233.160.0/19 ip4:66.102.0.0/20 ip4:66.249.80.0/20 ip4:72.14.192.0/18 ip4:74.125.0.0/16 ip4:108.177.8.0/21 ip4:173.194.0.0/16 ip4:207.126.144­.0/20 ip4:209.85.128.0/17 ip4:216.58.192.0/19 ip4:216.239.32.0/19 ~all"

    _netblocks2.go­ogle.com text = "v=spf1 ip6:2001:4860­:4000::/36 ip6:2404:6800­:4000::/36 ip6:2607:f8b0­:4000::/36 ip6:2800:3f0:­4000::/36 ip6:2a00:1450­:4000::/36 ip6:2c0f:fb50­:4000::/36 ~all"

    _netblocks3.go­ogle.com text = "v=spf1 ip4:172.217.0.0/19 ip4:108.177.96.0/19 ~all"

  • 13. 6. 2017 16:43

    TKL (neregistrovaný)

    Ach jo... lookup-by-subnet se použije u těch domén a IP, které nejsou whitelistované. Google.com (a řada dalších) je na whitelistu by default. Ale to vy přece dobře víte.

  • 13. 6. 2017 16:50

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Ach jo... lookup-by-subnet se použije u těch domén a IP, které nejsou whitelistované.

    Ano, jistě. A tam zaručeně budou ty různé mailservery na stejné /24. Ach jo, opravdu. A přitom bych mohl použít rovnou to SPF a na celou hovadinu s nefunkčním otravným greylistingem (kde musím whitelistovat asi tak 90% objemu příchozí pošty, která logicky chodí od megaposkytovatelů typu Gmail/Outlook­.com/Seznam apod.) se rovnou vysrat, že.

  • 13. 6. 2017 17:04

    M. (neregistrovaný)

    Tak snad se dá nastavit, že pokud souhlsí SPF (s ignorací SPF záznamů typu 0/0), tak se grey nepoužije a kdo nemá souhlasný SPF, tak se greylistingem prožene. Toto aspoŇ odstřelí ty domácí PC v botech, co chrlí SPAM.

  • 13. 6. 2017 17:44

    TKL (neregistrovaný)

    Jenže SPF nepoužívají zdaleka všichni, že.
    Problém u greylistingu nastává ve chvíli, kdy je odmítnuta pošta kvůli neexistujícímu tripletu a druhý (a další) pokusy přicházejí z různých serverů. U Google stačí whitelistovat google.com (což je by default). U Outlook.com celé rozsahy, které MS zveřejňuje na webu a pravidelně aktualizuje:
    https://mail.live.com/mail/ipspace.aspx
    Problematický je cloud Amazonu. U toho se ale úspěšně uplatní lookup-by-subnet a maily dorazí taky v rozumné době (do 30 minut).
    Nehledě na to, že postgrey si "spolehlivé" servery pamatuje a vytváří si pro ně dynamický whitelist, takže po čase provozu tento problém odpadá.

    Osobně považuji to, že mail přijde z nějakého serveru a pokud se doručení nepodaří, tak další pokus se udělá ze serveru jiného, za zhovadilost, bez které by byl svět lepší. On by byl lepší i bez greylistingu a úplně nejlepší by byl bez spamu.

  • 13. 6. 2017 17:29

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Google.com (a řada dalších) je na whitelistu by default.
    A pak se divte, že se e-maily koncentrují u velkých poskytovatelů. Je ten váš vlastní mail server na whitelistech by default? Není. Takže hostovat e-mail u Google je lepší řešení, než to vaše – právě kvůli správcům jako vy.

  • 13. 6. 2017 20:57

    Sten (neregistrovaný)

    Google.com (a řada dalších) je na whitelistu by default

    Jak kde. Já třeba nemám na whitelistu nic. Všechny velké servery (a váš může taky) používají DKIM a e-maily s platným DKIM neposílám na greylist.

  • 13. 6. 2017 15:39

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Tak jistě, a jak velký by měl být ten subnet? Ne, jediné, co v tomhle případě "funguje", je se IP adresou vůbec nezabýva. Čímž ten greylisting tak nějak postrádá smysl. (Krom toho to stejně neřeší to otravné a neovlivnitelné zpoždění mailů.)

    A s těmi blacklisty to myslím smrtelně vážně.

    Hmmm. No, tak snad radši bez dalšího komentáře.

  • 15. 6. 2017 11:51

    Martin Šoch (neregistrovaný)

    Z rukávu bych mohl vysypat tři dost drsné historky o Spamhaus a velmi velmi to hraničilo s vydíráním mafií.

    Jeden případ nakonec skončil platbou výpalného.

    Ta banda sviní může v klidu položit fungující firmu... a jejich rozhodnutí není soudně přezkoumatelné, protože oni přece nic neblokují, jen spravují jakýsi veřejný seznam.

    Každého admina, který tohle používá, to příště může zničit a neudělá nic.

  • 15. 6. 2017 13:04

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Chtělo by to vytvořit databázi serverů, které používají tyhle blacklisty – a e-maily jim vůbec nedoručovat. Když se tak brání přijímání e-mailů, tak bychom je přece neměli nějakými e-maily obtěžovat.

  • 15. 6. 2017 13:33

    Michal Pastrňák

    Historie e-mailu v podobě blízké té dnešní, sahá snad někam k roku 1969. Protokol SMTP byl popsán v roce 1982 - ve stejném roce, kdy byl popsán i protokol TCP/IP, tehdy ještě pro potřeba ARPANETu. Internet je tu s námi až od roku 1995. A již od svého počátku je protokol navržený - zcela nečekaně - tak, aby email pokud možno doručil a to za každou cenu. Dá se tedy říct, že veškeré pokusy o blokování e-mailů jdou proti původním principům a jsou zavrženíhodné :)

    Navrhuji uspořádat světový den otevřených serverů - ze všech serverů uděláme open relay. Necháme si SPAM filtry, ale nic nebudeme zahazovat. Pokud přesvědčíme dostatek správců a seženeme i pár velkých partnerských firem, tak ty blacklisty pod náporem nových záznamů zavaříme :)

  • 15. 6. 2017 14:22

    TKL (neregistrovaný)

    Tuxík: No možná, až budete jednou managementu odpovídat na nepříjemnou otázku "Co konkrétně jste udělal pro to, abyste minimalizoval riziko před napadením naší sítě ransomwarem XYZ?" a souběžně budete ze zálohy obnovovat několik TB dat, protože ta ostrá budou zašifrovaná, změníte názor.

    Stejně tak, jako v reálném životě mám možnost se rozhodnout, s kým komunikovat chci a s kým ne, má i majitel firmy možnost určit, jak a s kým chce komunikovat. Pokud firma není zrovna poskytovatelem e-mailových služeb, kdy je potřeba přijímat maximum příchozích mailů logická, nevidím důvod, proč by měla být povinna přijmout vše, co se kdokoliv v Internetu pokusí doručit na SMTP porty a bránit se napadení jen analýzou obsahu. Já jsem řešil několik WannaCry e-mailů, které byly evidentně cílené, adresa odesílatele korespondovala s adresou příjemce (tzn. ti lidé se opravdu znali a obchodovali spolu) a obsah byl naprosto korektní, v češtině, gramaticky správný a smysluplný. Jen díky tomu, že se vyskytly v jednotkách případů, se podařilo včas zabránit obrovskému průseru a nedozírným finančním ztrátám, o ztrátě pověsti firmy nemluvě.

    Nikdy jsem netvrdil, že používání blacklistů je nějaká selanka a nemá žádné nevýhody. Ostatně i my jsme se kdysi dávno na blacklistu ocitli (oprávněně, zavirované počítače posílaly spam). Nicméně filtrování pošty neslouží jen k nalezení relativně neškodného spamu s nabídkami čehokoliv, ale i před útoky daleko nebezpečnějšími.

    Klidně si ze svého serveru openrelay udělejte, když máte čas a chuť hasit následný požár, který tím založíte, u nás je ale firemní politika nastavena jinak, ať se to někomu líbí nebo ne.

  • 15. 6. 2017 14:49

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    TKL 14:22: Když WannaCry dorazí e-mailem, je to obrovský průšvih, zatímco když si ho někdo stáhne z internetu nebo přinese na flash disku, je to v pohodě? A když bude ten e-mail od obchodního partnera, s kterým dotyčný komunikuje dnes a denně, takže to přes váš antispam projde, bude to taky v pohodě? Já jsem si myslel, že ochrana před škodlivým kódem spočívá v tom, že uživatel nesmí mít možnost škodlivý kód spustit, ne v tom, že budete hlídat některé kanály, kterými by mohl škodlivý kód dorazit.

  • 15. 6. 2017 15:09

    Michal Pastrňák

    TKL: Ale já proti BL nic nemám, pokud jsou v roli poradce. Jenom zásadně nesouhlasím s tím, dát kterémukoliv BL tu moc, jen tak zahodit email. Už jsem řešil odstraňování serverů z blacklistů několikrát, setkal jsem se i s úžasným přístupem "neřekneme ti, proč jsi se sem dostal, do toho ti nic není hnusnej spammere, zaplať $10 a my tě vyhodíme, zaplať $100 na rok a my ti slíbíme, že tě rok nepřidáme". Přesně v tento moment jsem se rozhodl, že takový darmožrouty podporovat nebudu. Máte vůbec tušení, jak jednoduché je někoho na některé blacklisty dostat, třeba jen proto, že se mi zrovna ta konkrétní firmička nelíbí a špatně jsem se vyspal?

    Co se týče ransomwaru, žádnej blacklist před ním nechrání, protože jak říkáte, stačí e-mail z napadeného počítače s textem "Takovou srandu jsi ještě neviděl, klikni ZDE" a pokud ransomware trefí správný kontakt, tak existuje velká šance, že lidi budou klikat jak o život a pokud mají dostatečná práva (což by mít neměli, ale víme, jak to chodí), tak si klidně i přes 15 varovných hlášek povypínají antivir i FW, jen aby tu srandu mohli taky vidět. Vřele doporučuju (samozřejmě s patřičným souhlasem) navštívit poštovní schránky podezřelých jedinců, bývají to vrátní, recepční, sekretářky a obecně netechnické pozice, na kterých bývá občas nuda.

    Jinak ten příspěvek s tím openrelay opravdu nebyl myšlen vážně.

  • 15. 6. 2017 15:37

    TKL (neregistrovaný)

    Já pořád mluvím o koze a vy o voze. Tak tedy znovu: Každý má právo dělat to tak, jak chce, nebo jak mu velí firemní politika. My jsme blacklisty řešili několikrát a nikdy to nebylo tak, jak popisujete. Bylo to "Odstranili jsme problém, delistujte nás prosím". A za 30 minut to bylo ok. Ano, věřím, že pokud se někdo na BL dostane opakovaně a v krátké době, může to být problém, ale to je obecně známá věc a provozovatelé BL na to jasně upozorňují. Z téhle diskuze vyplývá, že je tady skupina lidí, která měla s delistingem problémy a druhá, která tvrdí, že to bylo snadné. Připadá mi to tak 50:50. Osobně tedy nevím, co si z toho mám vzít, a tak se přikloním k variantě, se kterou mám osobní zkušenost.

    Dále: to, že uživatelé kliknou na kde co víme a je to stará známá věc. To není třeba opakovat. Nicméně, poukazoval jsem na to, že pouhou kontrolou obsahu může nebezpečný mail projít velmi snadno, pokud je útok sofistikovaný nebo dokonce cílený. Pak může blacklist pomoci. Zatímco kontrola obsahu v takovém případě selže, naopak u mailu s textem "Tohle je super, klikni zde" bude s velkou pravděpodobností při analýze obsahu spam odhalen a správně označen.

    Nakonec: Všichni dobře víme, že kvantita u spamu obecně hraje obrovskou roli. Prostě čím více toho je, tím větší je úspěšnost. Pro mne osobně z toho plyne, že rizika musím řešit podle pravděpodobnosti jejich výskytu. Malware doručený e-mailem je na jasném vrcholu a proto ho musím řešit jako první, snažit se tato rizika minimalizovat. Naše zkušenost říká, že tvrdé blacklistování má své místo a v první vlně dokáže vytřídit zásadní množství potenciálního bordelu. A opět dle našich zkušeností - s pro nás minimálními negativními dopady.

    Nakonec po několikáté zopakuji: každý si to může dělat, jak chce. Záleží na typu využití, na firemní politice, na osobních preferencích uživatelů... pokud je mail odmítnut, vrátí se odesílateli i se zdůvodněním, proč nebyl přijat a odesílatel má možnost to řešit. Nevidím na tom nic nekorektního. Když vám pošta doručí balík, který jste si neobjednal a nevíte, od koho je, tak si asi taky rozmyslíte, jestli ho převezmete nebo ne.
    A to, jak řešit rizika přicházející jinými kanály, do téhle diskuze nepatří.

  • 15. 6. 2017 21:04

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Mně hlavně z diskuse připadá, že odstranění z blacklistu bylo snadné pro ty, jejichž server spam opravdu rozesílal, a obtížné pro ty, kteří byli na seznamu neoprávněně.

    Každý, kdo používá nějaký blacklist, který umožňuje odstranění ze seznamu za peníze, by si měl uvědomit, že pomáhá vyděračům. Někdo vám zašifruje soubory a za peníze je zase odšifruje, jiný vás dá na blacklist a za peníze vás zase odstraní.

    Pokud je útok sofistikovaný nebo dokonce cílený, blacklist nepomůže vůbec, naopak pomohou jedině správně nastavená bezpečnostní opatření (třeba že uživatelé nemohou spouštět jiné programy, než ty nainstalované správcem).

    Máte pravdu, že kvantita hraje u spamu obrovskou roli. Takže je otázka, zda dává smysl používat blacklist, který zadrží i 0,1 % legitimní pošty když by následné obsahové filtry odhalily třeba 99 % toho spamu, který zastaví blacklist, ale propustily by 99 % z té legitimní pošty zastavené blacklistem. Stejně tu analýzu obsahu musíte mít, takže blacklist (případně greylist) akorát mírně omezí vytížení linky a omezí vytížení analýzy obsahu e-mailů. Stojí to za ty problémy s nedoručováním e-mailů?

  • 13. 6. 2017 15:33

    otty (neregistrovaný)

    Pri greylistingu mám na firewall-e nastavené IP adresy yahoo, gmail, hotmail .... podľa ich SPF záznamu, takže maily od týchto serverov mi dorazia pomimo graylistingu.
    Používam ale OpenBSD + spamd + PF, takže riešenie "out of the box".

  • 13. 6. 2017 17:50

    Michal Pastrňák

    Nějak se opět vytratilo rozdělení vláken, takže zareaguju prostě někam.

    Greylisting je od počátku velmi špatné řešení, ale vzhledem k tomu, že býval velmi účinný, dalo se mu to odpustit. Dnes už zdaleka takové účinnosti nedosahuje, spousta služeb s ním má problém, brzdí e-maily běžně i v řádu mnoha hodin a způsobuje zmatky mezi uživateli, kteří si emailovou komunikaci často pletou s IM. Často se potom stává, že správce je "blbec" a uživatel je "chytrák", kterej klidně prožene firemní poštu nějakým soukromým seznamem, gmailem, případně čímkoliv, co má zrovna po ruce, protože tam "to funguje".

    Co se týče blacklistů, tam je situace ještě horší, protože i na výše zmíněných "spolehlivých" BL se již mnohokrát stala chyba a bylo zablokováno něco, co být nemělo. Ano, v logu to sice vidím, ale opravdu nějaký správce řeší každý odmítnutý e-mail v logu, ve kterém navíc vidí jen odesílatele a příjemce? Představte si modelovou situaci - potencionální zákazník se domnívá, že email je skvělá forma komunikace, něco poptává, rozešle poptávku do deseti firem, na deset mailů a odpověď přijde od pěti. Opravdu si myslíte, že se bude těch dalších pěti doprošovat a řešit, proč na něj kašlou? Pokud prodáváte zápalky po jedné, tak vás to asi netrápí, ale co když jste stavební firma a běžná zakázka začíná na milionu?

    Netvrdím, že to nemá svůj use case, ale pro něco takového bych se rozhodoval až podle situace, podle toho jak a na co e-maily používám, nikoliv preventivně.

    A whitelisting? K tomu se dá říct jen jedno... každá výjimka vždy způsobí problém, je to jen a pouze otázka času. Whitelistovat můžu maximálně to, o co se sám starám, kde mám možnost nějaké kontroly, ale NIKDY externí službu. To je cesta do pekel.

  • 13. 6. 2017 18:12

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    spousta služeb s ním má problém

    Tak typicky tě uživatel vysloveně za greylisting pochválí, když se registruje na nějakém webu, případně si chce resetovat někde heslo. Ten PHPMailer samozřejmě nic znova za 15 minut posílat nebude.

  • 13. 6. 2017 18:27

    TKL (neregistrovaný)

    Server, o kterém mluvím, patří velké mediální firmě a obchod je její hlavní náplní. Problémy jsou naprosto zanedbatelné a přínos obrovský. Je pravda, že greylisting dnes nemá takový význam, jako měl dříve, že se změnila situace jak na straně rozesílatelů spamu, tak korektních poskytovatelů e-mailových služeb (farmy). Pořád má ale velký význam, stačí projít logy. Ano, ten objem spamu, odfiltrovaný greylistingem už dávno není 97%, ale pořád to jsou desítky procent, což je při objemu, o kterém mluvím, stále nezanedbatelný objem, a proto ho stále necháváme v provozu - jako jeden z kroků AS kontroly. S problematickými stránkami whitelistingu souhlasím, jeho úpravu jsem aplikoval pouze pro rozsahy Office365 - a to ne proto, že by byl problém s maily od klientů, ale proto, že firma postupně na Office 365 migruje (manažerské rozhodnutí opustit řešení od IBM) a vzhledem k tomu, že se jedná o desítky poboček po celé ČR s vlastními interními mailservery, bylo potřeba vzhledem k postupnému přes rok trvajícímu přesunu zkrátit dobu u doručování mailů mezi zaměstnanci firmy.
    O blacklistech by se dalo mluvit dlouho. Všichni víme, že se na ně občas dostane někdo neprávem, někdo naopak nedostane vůbec. Ale opět - beru je jako jeden z kroků kontroly a dle názoru mého a mých kolegů je jejich rozumné použití stále přínosem. SPF používáme, bylo by krásné, kdyby to stačilo, ale to bude trvat ještě řadu let, než bude možné se podle něj opravdu rozhodovat. Díky tlaku Google se situace značně zlepšila, ale k ideálu má hodně daleko, takže v tuhle chvíli beru při kontrole korektní SPF jen jako plusový bod, nic víc.

  • 13. 6. 2017 18:33

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    ten objem spamu, odfiltrovaný greylistingem už dávno není 97%, ale pořád to jsou desítky procent, což je při objemu, o kterém mluvím, stále nezanedbatelný objem
    Pokud vás zajímá jenom objem odfiltrovaného spamu, vypněte mail server – tím odfiltrujete 100 % spamu. Soudní správci poštovního serveru se zajímají hlavně o to, kolik jim to odfiltruje legitimní pošty. Protože ta už se k vám nikdy nedostane. naproti tomu když projde spam přes tuhle vaší ruletu, nejspíš ho zastaví analýza obsahu.

  • 13. 6. 2017 18:54

    TKL (neregistrovaný)

    Gratuluji ke kvalitě vaší křišťálové koule. Nikdy se nepřestanu podivovat nad tím, kolik lidí ji vlastní, obzvláště v podobných diskuzích. Ani nad tím, jak někteří jedinci musí reagovat za každou cenu, jen aby ukázali svou nadřazenost. Bez toho, aby o konkrétní situaci cokoliv věděli. Proč taky, když ví vše nejlépe. Omlouvám se všem ostatním čtenářům, že jsem tohle vyprovokoval.

  • 14. 6. 2017 0:25

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Na to, aby se z vaší věty Ano, ten objem spamu, odfiltrovaný greylistingem už dávno není 97%, ale pořád to jsou desítky procent dalo poznat, že vůbec neřešíte množství odmítnutých legitimních e-mailů, není potřeba křišťálová koule. Na to úplně stačí si tu větu přečíst.

  • 14. 6. 2017 9:43

    TKL (neregistrovaný)

    Vy si asi vůbec rád čtete (a citujete) jen věty, místo abyste si přečetl celý text a reagoval na obsah místo na jeho z kontextu vytržené části. A jestli touhle metodou usuzujete na něco, co není nijak zřejmé a nevíte o tom vlastně vůbec nic, je to čistě váš problém.

  • 14. 6. 2017 10:37

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    TKL, 9:43: Já jsem četl celý text a reagoval jsem na jeho obsah. To spíš vy rád obviňujete ostatní, aniž byste pro svá obvinění podal sebemenší důkaz. Nebo jste snad ve vašem komentáři napsal, co konkrétně jsem vytrhl z kontextu?

    Předpokládám, že se vám stále nelíbí moje tvrzení, že neřešíte false positives. Jenže false positives jsou stejně podstatná informace jako to, kolik zastavíte spamu, tj. pokud tuhle informaci nenapíšete, napsal jste jenom polovinu informace – která je ve výsledku k ničemu. Nebo vám připadá, že jsou k něčemu dobrá tvrzení, že vaše řešení zastaví desítky procent spamu a moje řešení zastaví sto procent spamu? Můžete na základě těch tvrzení ta řešení nějak porovnávat, nebo k čemu jsou ta tvrzení dobrá?

  • 14. 6. 2017 11:22

    TKL (neregistrovaný)

    Například vaše tvrzení co máme/nemáme v logu, účelově smíchané s úplně jinou problematikou (vytížení linky). Nebo to vaše údajné mizení mailů v černé díře (nic takového, z čeho by se to dalo vyvozovat, jsem nenapsal a jsou to jen vaše fabulace, které dle vás údajně vyplývají z mých výroků). Nebo že podle vás neřešíme false positives (to bychom jako IT oddělení asi brzy skončili na dlažbě).
    Ani jsem nikde nepsal to, kolik spamu odfiltrujeme, to jste si opět vyfabuloval vy z mé (opět) z kontextu vytržené věty o historickém vývoji úspěšnosti greylistingu v OBECNÉ rovině.
    To vše jste dokázal bez jediné konkrétní informace o tom o jakou firmu jde, jakou má strukturu a infrastrukturu, jak, kudy a proč tečou data, jak s nimi pracujeme a jak vše monitorujeme a spravujeme.

    Jediné, co jsem psal, byla zdůvodnění, proč jednotlivé fáze kontroly (i přes jejich obecně známé problémy) stále používáme. Nikoho jsem z ničeho neobviňoval, jen reagoval na VAŠE obvinění (neřešíte, nevíte, losujete, zahazujete atd).

    A i přesto vše jste neustále přesvědčen, že vy jediný máte pravdu a my všichni tady na druhé straně jsme blbci, kteří fungují na principu náhody a vlastně vůbec nevíme, co děláme.

    Já jsem jen napsal svůj názor do diskuze jako podnět autorovi seriálu na základě svých letitých zkušeností ze správy mnoha mailserverů a nikomu jsem svůj pohled na věc nevnucoval. Kdo naopak vnucoval mi, že to dělám úplně špatně a lepší je používat služby typu Google Mail, případně raději nic nefiltrovat, jste byl vy a LO, mírný rozdíl mezi vámi byl jen ve formě. A vy jste tomu dal korunu tím, že jste svým demagogickým přístupem celou věc obrátil vzhůru nohama, jako bych tady já vyvolával flame. Jen abyste měl poslední slovo (jak trefně předpověděl "j"). Takže znovu opakuji, že v téhle debatě a na téhle úrovni už nehodlám pokračovat a do budoucna je to pro mne poučení, že konkrétně vás budu zcela ignorovat.

    Mějte se fajn.

  • 14. 6. 2017 11:54

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    TKL, 11:22: Smíchání logů a vytížení linky není účelové smíchání, pouze jsem poukázal na zjevný rozpor, kdy můžete buď omezit vytížení linky, nebo můžete mít všechny odmítnuté e-maily v logu, ale ne obojí.

    O mizení důležitých e-mailů v černé díře napsal Tuxík v souvislosti s tím, komu co nedošlo. Evidentně tedy „černou dírou“ bylo myšleno to, že se e-mail nedostane k adresátovi. Na což jste vy reagoval, že nic v černé díře nemizí, že se všechno loguje – což byla lež, jak se později ukázalo, protože to vaše logování nezmění vůbec nic na tom, že e-mail adresátovi nedojde, tedy e-mail zmizí v černé díře přesně tak, jak psal Tuxík.

    Pokud používáte blacklist, zajímalo by mne, jak řešíte false positives – konkrétně jak se o nich (o všech!) vůbec dozvíte. A pokud false positives řešíte, taky by mne zajímalo, jak vůbec můžete napsat, že něco zadrží desítky procent spamu a nenapsat tu druhou minimálně stejně podstatnou informaci, tedy jaký je podíl false positives. To jste při psaní té věty usnul a po probuzení jste pokračoval další větou, aniž byste zaznamenal, že jste tu předchozí nedokončil?

    Ani já jsem nikde nepsal, kolik spamu odfiltrujete, reagoval jsem na vaše tvrzení o úspěšnosti greylistingu v obecné rovině.

    Vycházel jsem pouze z informací, které jste vy napsal. Když píšete informace, které si navzájem odporují, nedivte se, že pak reaguji na věci, které podle vás nejsou pravda.

    A i přesto vše jste neustále přesvědčen, že vy jediný máte pravdu a my všichni tady na druhé straně jsme blbci, kteří fungují na principu náhody a vlastně vůbec nevíme, co děláme.
    Na to jste přišel jak? Napsal jsem někde něco takového? Ne, jenom obviňujete.

    Mohl byste popsat, v čem je rozdíl, že když vy napíšete svůj názor, tak to nikomu nevnucujete, zatímco když já napíšu svůj názor, tak vám vnucuju, že to děláte úplně špatně?

    Že je lepší používat služby typu Google GMail jsem já rozhodně nepsal – napsal jsem akorát, že lidé s vaším přístupem podporují to, že se migruje k těmto velkým službám. Protože je prostě spousta serverů má na whitelistu, čímž se vyřeší spousta „problémů“. Také jsem nikde nepsal, že je lepší nic nefiltrovat – kdybyste místo svých fabulací četl to, co doopravdy píšu, věděl byste, že brojím proti tvrdému blokování e-mailů na základě blacklistů, které nemají se samotným e-mailem vůbec nic společného. Pokud někdo používá seznam IP adres nebo tvar reverzního záznamu jako (přiměřenou) hodnotu do skórování e-mailu, neříkám proti tomu ani ň (i když si o tom myslím své).

    To, že nehodláte pokračovat v téhle debatě na téhle úrovni, je pozitivní zpráva. Doufám, že to znamená, že chcete úroveň pozvednout výš, a napříště si odpustíte zjevné rozpory typu „žádný e-mail se neztratí a vždy dojde adresátovi, protože se vše loguje – teda vlastně se logují jen hlavičky, takže e-mail adresátovi nedojde“. Asi byste se měl smířit s tím, že stejně, jako vy můžete napsat názor do diskuse nebo to, že s někým nesouhlasíte, může svůj názor do diskuse napsat taky kdokoli jiný. A dokonce může napsat i to, že s vámi nesouhlasí.

  • 13. 6. 2017 18:42

    j (neregistrovaný)

    Ad greylist a M$ ... M$ nema problem s greylistem, M$ ma problem s tim, ze si neumej nastavit DNS. Resil sem to loni zhruba touhle dobou. Znicehoz nic prestaly chodit bez jakykokoli zasahu do konfigurace maily od vsech frikulinu, ktery hostujou prave u M$ ...

    Mno a pricina nebyl greylist, ten to maximane lehce multiplikoval. Pricinou bylo to, ze 1/2 toho jejich cmoudu nemela reverz, a ta druha mela picoviny v helo. Takze mail dorazil treba na 50tej pokus, kdyz ho nahodou dorucoval zrovna stroj, kterej to mel nastaveny oboje dobre.

    Ne ze by to teda byl problem jen M$ ... oni nektery soudruzi ani netusej, co to DNS je, natoz k cemu to je. Hlavne ze si provozujou vlastni mailserver ... prave tohle (kontrola reverzi a helo) dokaze odstrelit vic bordelu nez greylist. Vychazim totiz z toho, ze pokud nekdo vazne maily dorucovat chce, tak nastaveni obojiho je otazka 10s. Zato drtiva vetsina koncovych stanic pouzivanych spamery trebas reverz nema vubec a kdyz maj, tak se typicky prozmenu neda prelozit zpatky na tu IP.

    2jirsak: Standardni spammer druhej pokus neresi, protoze se mu NEVYPLATI to resit. Kdyz zacnu posilat milairdu mailu, tak k tomu potrebuju hromadu MTAcek ... a dost pravdepodobne mi pekne jedno podruhym odpadne, jak to nekdo nekde blokne. Vazne nebudu resit, jestli je uspesnost doruceni 10% nebo 10,1% ...

    A to ze ty, tupec obecnej, netusi, ze KAZDEJ stroj na internetu MA MIT reverzni zaznam (zcela bez ohledu na to jestli na nem vubec neco bezi) ... a pokud ten blb kterej neco chce odesilat nema 10s na to aby neco nekde nastavil (cimz se mimo jiny overi, ze k tomu ma pristup, coz mit musi, pokud provozuje "legalni" mta), tak si zkratka sere do vlastniho hnizda a ja nemam zajem snim komunikovat.

  • 13. 6. 2017 18:45

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    KAZDEJ stroj na internetu MA MIT reverzni zaznam
    Já, na rozdíl od vás, tuším i to, co znamená „má mít“. A že je to něco jiného, než „musí mít“.

  • 13. 6. 2017 18:50

    j (neregistrovaný)

    Ne jisak, ty narozdil od vetsiny ostatnich tusis leda kulovy a vis naprosty hovno.

    RFC ... protoze to taky NEVIS je ... DOPORUCENI. Cely, od zacatku dokonce, od A do Z, od 1, do 10 000 ... A ja se tim doporucenim RIDIM, a ocekavam, ze budou i OSTATNI. Teda krome blbu jako TY, coz me nejak vubec nepali.

  • 14. 6. 2017 0:21

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    A ja se tim doporucenim RIDIM, a ocekavam, ze budou i OSTATNI.
    Ne, vy se tím doporučením neřídíte. Řídí se tím ti, kteří vědí, že když je u něčeho napsáno SHOULD, tak na to nemohou spoléhat a nesmí to vyžadovat.

  • 13. 6. 2017 23:11

    bmann (neregistrovaný)

    Mám ohledně greylistingu stejný pocit. Nevhodné řešení založené na předpokladu, který se dá odstranit. Nikdy jsem to nepoužíval, tak nevím z vlastní zkušenosti. Ale už prý úspěšnost klesá.

    Ty blacklisty bych úplně nezatracoval. Víceméně se to dnes běžně používá. Není to samo-spásné, ale velký množství bordelu to odhází hned na začátku, Těch listů je spousta, ale pro ten hrubej filtr jsem používal akorát spamhaus, nic jinýho.
    Např. Virus Bulletin dělá testy AS řešení a od jisté doby do toho zařadili i Spamhaus, viz:
    https://www.virusbulletin.com/testing/results/latest/vbspam-email-security
    Co si pamatuji tak má pokaždé 0 FP u ZENu.

    Na vlastním serveru kde mám zaplé jen logování, tak se spíš stane, že vidím chybu u odesílajícího a legitimní ho serveru v HELO, výjimečně i u PTR. Ale ještě jsem neviděl u sebe chybu u Spamhausu. Ale bohužel už jsem nějakou dobu mimo tuto oblast, tak neznám úplně aktuální čísla.

    Jinak pěkný seriál. Celkem se dá pochopit kam to směřuje ve finální instalaci.
    Osobně by mě zajímal díl s rozšířením tohoto řešení o kontakty, kalendář, úkoly a podporu ActiveSync pokud jste toto někdy řešil a máte s tím zkušenost.

  • 14. 6. 2017 7:40

    Michal Pastrňák

    Co se týče toho groupwaru, ve volných chvílích si hraju se SOGo, na který jsem náhodou narazil, když jsem hledal nějaký zajímavý alternativní webmail. Uvést to do funkčního stavu byla celkem práce, předkompilované balíky jsou jen pro platící zákazníky, ale zkompilovat ze zdrojáků se to dá zdarma.
    Zatím jsem se nedostal právě k tomu ActiveSyncu, který bych taky rád otestoval.
    S Thunderbirdem si to rozumí a synchronizuje, ale je k tomu potřeba doplněk, který se musí stáhnout, rozbalit, upravit a zabalit. To je dost divný, ale pro nasazení na více PC šikovný, nemusí se konfigurovat každý zvlášť.

  • 13. 6. 2017 17:26

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    nic nekorektního se neztratí, protože standardní mailserver udělá druhý pokus o doručení. Pokud neudělá, je to spammer.
    Standardní spammer udělá druhý pokus o doručení. Pokud to neudělá, je to nejspíš farma serverů, kdy se o doručení jednoho e-mailu mohou pokoušet různé servery z různých koutů světa (a s IP adresami z různých sítí).

    Nicméně v černé díře nikdy nic nezmizí, na to máme v linuxu logy :-) […] menší vytížení linky
    Docela by mne zajímalo, jak zařídíte, abyste ten e-mail měl v logu, a zároveň byla méně vytížená linka.

    korektní mailserver má pevnou IP a správně nastavený reverzní záznam
    Ve kterém standardu se tohle píše? Podle mne je naopak špatně nakonfigurovaný server, který odmítá přijímat e-maily jenom proto, že s emu nelíbí IP adresa odesílatele.

    pokud používáte běžné listy typu Spamhaus a Sorbs, tak ty fungují velmi korektně
    Pokud za „velmi korektně“ považujete to, že je to víceméně náhodný seznam IP adres… Minimálně SORBS je tím pověstný, že to, jestli se daná IP adresa dostane nebo nedostane na seznam, vůbec nesouvisí s tím, jak se chová z hlediska spamu. Podle mne jsou dnešní blacklisty především dobrý byznys při výběru výpalného za odstranění z blacklistu.

    Takže i u rozumně používaných blacklistů platí, že pokud něco blokují, je to spam (na 99%).
    Blacklisty neblokují spam, blokují IP adresy… K tomu číslo 99 % jste došel jak?

    menší vytížení linky, méně zátěže pro server
    Když se ten e-mail nedoručí na první pokus, ale až na několikátý, znamená to podle mne větší vytížení linky i větší zátěž serverů.

    menší logy
    Vždyť tam máte zalogované ty odmítnuté e-maily, ne? Nebo že by přeci jen mizely v černé díře?

    Pokud tímhle úvodním sítem e-mail projde, je velká pravděpodobnost, že je korektní
    To je dost smutné, že jsme od vytáčených modemů dospěli k optickým vláknům, ale pravděpodobnost doručení e-mailu se od té doby spíš snížila.

    Ale nikde se neztratí.
    Což se ale nedá říci o těch e-mailech, které odmítnete rovnou na základě losování. V tom logu, jak jste psal, asi nejsou.

  • 13. 6. 2017 18:03

    TKL (neregistrovaný)

    Já nevím, jestli má vůbec smysl reagovat, protože na většinu otázek byste si měl umět sám odpovědět nebo se pokoušíte mne k něčemu vyprovokovat? Krátce: to, co jsem ke své smůle zjednodušeně označil jako "spammer" je celá skupina zdrojů, které spam mohou rozesílat, např. botnety, u kterých je druhý pokus o doručení velmi nepravděpodobný. A na to ostatní slovíčkaření nemá smysl reagovat.

    K logům: nevím, jestli se mě pokoušíte nachytat na švestkách, ale přece sám víte, že když je mail odmítnut už při prvním kontaktu na SMTP, tak je v logu pár řádků kolem helo a pak info o odmítnutí. Pokud je e-mail přijat, je tam vše, všechny testy (AV/AS), informace o doručení/předání dále atd. Pokud řeším nedoručený e-mail, stačí mi info o tom, kdy byl učiněn pokus o doručení a proč byl odmítnut. A s vytížením linky je to naprosto stejné, nebo mi chcete tvrdit, že není rozdíl mezi úvodní textovou komunikací a přijetím celého mailu včetně případných příloh?

    Dále se k tomu nehodlám vyjadřovat, protože naprosto zbytečná debata s vámi a kolegou LP rozhodně není tím, čím bych chtěl trávit úterní odpoledne.

  • 13. 6. 2017 18:27

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    celá skupina zdrojů, které spam mohou rozesílat
    Problém je právě v tom slovíčku mohou.

    botnety, u kterých je druhý pokus o doručení velmi nepravděpodobný
    Proč? Naopak u botnetů je to velmi jednoduché, jednodušší než u velkých e-mailových řešení. Botnetu nevadí, když se nějaké e-maily ztratí, takže je nepotřebuje mít uložené redundantně. prostě má e-mail na jednom zařízení, zkusí ho odeslat, když se to nepovede a dostane měkkou chybu, za půl hodiny to zkusí znova. Pro vlastníka botnetu je to tak jednoduché a levné, proč by to nevyužil?

    A na to ostatní slovíčkaření nemá smysl reagovat.
    Slovíčkaření? Když tvrdíte, že se nic neztratí, protože se všechno loguje, a pak z vás vypadne, že se to vlastně ztratí, není to slovíčkaření – je to prostě lež. Když tvrdíte, že blokujete spam, a přitom blokujete e-maily víceméně náhodně, není to slovíčkaření, ale dost podstatný rozdíl.

    přece sám víte, že když je mail odmítnut už při prvním kontaktu na SMTP, tak je v logu pár řádků kolem helo a pak info o odmítnutí
    Já to vím. Takže vím, že není pravda, že se nic neztratí, protože je všechno zalogované. Ztratí, protože v logu máte jenom jméno z EHLO, IP adresu a datum a čas. Ten e-mail tam není, a nedostane se k vám, protože ho pokaždé odmítnete, tudíž se ztratí.

    Pokud řeším nedoručený e-mail, stačí mi info o tom, kdy byl učiněn pokus o doručení a proč byl odmítnut.
    Když už dostanete jiným kanálem informaci o tom, že nebyl nějaký e-mail doručen, není jednodušší tím jiným kanálem poslat i ten obsah e-mailu? Ta scéna z filmu Marečku, podejte mi pero!, ve které přednosta stanice telefonuje do fabriky, kde neslyší vyzvánění, tak se vykloní z okna a volá „Máš tam telefon!“ byla myšlena jako vtip, ne jako návod pro doručování e-mailů.

    Dále se k tomu nehodlám vyjadřovat, protože naprosto zbytečná debata s vámi a kolegou LP rozhodně není tím, čím bych chtěl trávit úterní odpoledne.
    Vás furt někdo bombarduje něčím zbytečným – zbytečnými e-maily, zbytečným uváděním vašich zavádějících tvrzení na pravou míru…

  • 13. 6. 2017 19:20

    TKL (neregistrovaný)

    Já jsem se vždycky tomu, jak do vás "j" šije jen usmíval, ale pomalu přestávám.

    Lež? Co přesně? V logu je vše co potřebuji: kdy, od koho, komu a případně proč nepřijato. Žádný - ani odmítnutý - mail se neztratí. V nejhorším případě (false positive) je odesílatel informován, že ho nebylo možné doručit po dobu několik hodin a nakonec se vrátí jako nedoručitelný.

    Náhodné filtrování? Viděl jste někdy třeba IronPort? Nebo aspoň Mailcleaner? Zimbru? Principy AS jsou všude velmi podobné a nevím, jak jinak byste to chtěl dělat, protože prostá analýza obsahu je neefektivní a náročná na zdroje. To, že konkrétně vy si myslíte, že je to tak špatně a raději přijímáte vše ze strachu z false positive je čistě vaše rozhodnutí a já vám ho nehodlám vyvracet, i když si o něm můžu myslet cokoliv. Nemíním ale akceptovat, když mě někdo, koho jsem v životě neviděl a který si své závěry cucá z prstu a na základě DEBATY O ANTISPAMU je přesvědčen o tom, že přesně ví co, proč a jak bychom měli dělat, aby v naší firmě fungovala e-mailová komunikace jak má, označuje za lháře (i když v tom cítím náznak provokace). Nejlepší bude, když mě vaše Kancelář pro uvádění románových příběhů na prvou míru bude pro příště ignorovat.

  • 13. 6. 2017 19:34

    Michal Pastrňák

    Na základě graylistingu se neztratí, do pěti dnů (ve výchozím nastavení) odesílatel dostane zprávu, že nebylo doručeno, může i dříve dostat zprávu, že "zatím" nebylo doručeno. V případě AS už je to horší, tam podle kreativity admina a aktuální situace může a nemusí nějaké oznámení dostat (v amavisu nastavení $sa_dsn_cutof­f_level) . Toto nastavení je dost ošemetné, já třeba zprávy o odmítnutí neposílám vůbec, raději mám nastavenou relativně vysokou hodnotu, při které zprávu přijmu, ale označím jako SPAM. Ono vykecávat se spammerem taky není to pravé. Ale opět, jsou to věci, které je v produkci dobré kontrolovat a přizpůsobovat, je třeba poučovat uživatele... univerzální nastavení asi neexistuje.

  • 13. 6. 2017 19:48

    TKL (neregistrovaný)

    Osvěta mezi uživateli je věc, kterou jsem po 20 letech praxe a mnoha marných pokusech dávno vzdal.
    Je to sice hezká myšlenka, ale funguje jen do určitého množství zaměstnanců a záleží na typu lidí, což se odvíjí od typu pozic, které zastávají. Navíc při určité míře fluktuace (v obchodních firmách obrovská) se ajťák kolikrát ani nestihne s některými lidmi potkat, natož je vzdělávat...

    Druhá věc, kterou jsem za ta léta zjistil je, že e-mail je v drtivém počtu případů jen doplněk k telefonické komunikaci, obzvláště v případě, kdy opravdu o něco jde (čti o peníze) a takto to vnímají obě strany. To jen my ajťáci si myslíme, že se dá vše řešit čistě jen pomocí e-mailu :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=y_pwBQuINSA

  • 13. 6. 2017 20:36

    Michal Pastrňák

    Tohle je zase strašně individuální. Já jsem tak nějak doufal, že se podobné konverzaci nějakým zázrakem vyhnu, ale moc jsem tomu nevěřil. Z mých zkušeností je to v posledních letech tak, že hlavně větší firmy začínají řešit nějakou kulturu firemní komunikace, pravidla, atd., ale jsou obrovské rozdíly mezi firmama, kde jsou zkušení obchoďáci, kteří mají za sebou úspěchy i průšvihy a mezi "mladým perspektivním kolektivem", kde všechno probíhá dost živelně. Další zásadní rozdíl je mezi B2B a B2C, kolikrát je koncák naštvanej, když mu někdo zavolá 10 minut po odeslání emailu jen proto, že mu chce oznámit, že už to poslal a chce ověřit, že to dorazilo.
    Je to i jeden z důvodů, proč od začátku tvrdím, že popisuji malé řešení. Ve velkém se to prostě popsat nedá, pokaždé to bude jinak. Základy budou stejný, ale je potřeba u toho myslet, mít přehled, věnovat se každému systému...

  • 14. 6. 2017 6:25

    Michal Pastrňák

    Ještě bych do této částečně hodnotné diskuze doplnil jednu podstatnou věc, která nemusí být úplně jasná - blacklisty mají dva způsoby použití
    1. buď při prvotní komunikaci, kdy se podle blacklistu odmítají zprávy okamžitě, ještě před přenosem těla zprávy
    2. jako součást scoringu - například SA některé používá ve výchozím nastavení a body jsou rozděleny tak, že pokud je něco na jednom, většinou i dvou nebo dokonce třech blacklistech a jinak je zpráva v pořádku, nedostane se přes hranici pro spam a je doručena.
    Zatímco první způsob bez problémů vede k tomu, že může být kvůli chybě zablokováno téměř cokoliv, bez druhého způsobu se testování obejde jen velmi těžko a vypnutí těchto kontrol vyžaduje dost velké zásahy, aby byly výsledky alespoň v rozumné míře relevantní.

  • 13. 6. 2017 19:34

    j (neregistrovaný)

    2TKL: Ser na to, jirsak ti tu bude vypisovat 150 postu jen proto, aby ten jeho byl posledni a ve finale skoncis tam, kde si zacal.

    Jirsak (a nejen on) totiz nechape ani tu nejprimitivnejsi vec ... pokud uz neco nekomu posilam mailem (samo o sobe blba volba) a vazne potrebuju aby to i dostal, tak zvednu telefon a overim si to.

    Protoze to, ze mi nekdo neco rejectne je jeste paradni situace, taky to klidne muze jako prijmout a potichu zahodit. Pripadne jeste lip, muze to udelat neco cestou k nemu. Takze ja vidim ze mail byl dorucenej (kamsi, klidne i s potvrzenkou o doruceni) a on vidi, ze nikdy zadnej nedorazil.

  • 14. 6. 2017 0:43

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Lež? Co přesně? V logu je vše co potřebuji: kdy, od koho, komu a případně proč nepřijato. Žádný - ani odmítnutý - mail se neztratí. V nejhorším případě (false positive) je odesílatel informován, že ho nebylo možné doručit po dobu několik hodin a nakonec se vrátí jako nedoručitelný.
    Vy jste zmínkou o logu reagoval na tvrzení, že se některé e-maily ztratí. To, že vy máte v logu nějaké hlavičky, které vám stačí, neznamená, že se ten e-mail neztratil. To, že je odesílatel informován, není vůbec jisté – možná bude na druhém konci zase vámi spravovaný server, který se rozhodne, že tahle IP adresa se mu nelíbí, a e-mail odmítne. Ale i kdyby byl odesílatel informován – odesílatel velice často nezná nic jiného, než tu jednu e-mailovou adresu. Takže informace o tom, že e-mail nebyl doručen, je mu úplně k ničemu – ten e-mail maximálně tak může vyhodit do koše. Efektivně se tedy ten e-mail ztratí. Znáte ten příběh myslím z Břeclavské pošty, kde se někde našla hromada balíků, které se nějakému doručovateli nechtělo doručovat? Podle vaší definice ty balíky nebyly ztracené, protože pořád někde fyzicky existovaly. Podle adresátů ale ztracené byly, protože se k adresátům nedostaly.

    Náhodné filtrování?
    Ano, náhodné filtrování. Protože IP adresa, doménové jméno nebo existence reverzního záznamu nemají nic společného s tím, jestli něco je nebo není spam. Možná tam existují nějaké statistické odchylky, že třeba když si vezmete všechny e-maily a rozdělíte je do dvou skupin, zda přišly z klienta s nebo bez reverzního záznamu, zjistíte, že v té skupině bez reverzních záznamů je statisticky větší podíl spamu. Jenže stejně si ty e-maily můžete rozdělit do sedmi skupin podle dní, ve kterých přišly – a zjistíte, že v páteční skupině je větší podíl spamu, než v ostatních skupinách – tak začnete blokovat e-maily v pátek?

    ze strachu z false positive
    Zatímco vy se false positive vůbec nebojíte, dokonce až tak, se tváříte, že nic takového neexistuje.

    Nemíním ale akceptovat, když mě někdo, koho jsem v životě neviděl a který si své závěry cucá z prstu a na základě DEBATY O ANTISPAMU je přesvědčen o tom, že přesně ví co, proč a jak bychom měli dělat, aby v naší firmě fungovala e-mailová komunikace jak má, označuje za lháře (i když v tom cítím náznak provokace).
    Své závěry si necucám z prstu, existence false positive je fakt, a nic na tom nezmění, že před tím zavíráte oči. Co a jak byste měli dělat jsem vám nikdy nepsal, pouze jsem korigoval vaše chybná tvrzení. Neoznačil jsem vás za lháře, napsal jsem, že je lež vaše tvrzení, že se nic neztratí, protože je všechno v logu. Sám jste pak přiznal, že v logu máte jen hlavičky (což je dle mne v pořádku) – ale lidé si neposílají e-maily kvůli hlavičkám.

    Nejlepší bude, když mě vaše Kancelář pro uvádění románových příběhů na prvou míru bude pro příště ignorovat.
    Proč bych vás měl ignorovat? To jako můžete plácat bludy, a nikdo si nesmí dovolit vás opravit? To se mýlíte – vy si klidně můžete psát bludy, a já je zase můžu opravovat.

  • 13. 6. 2017 20:34

    Sten (neregistrovaný)

    Proč? Naopak u botnetů je to velmi jednoduché, jednodušší než u velkých e-mailových řešení. Botnetu nevadí, když se nějaké e-maily ztratí, takže je nepotřebuje mít uložené redundantně. prostě má e-mail na jednom zařízení, zkusí ho odeslat, když se to nepovede a dostane měkkou chybu, za půl hodiny to zkusí znova. Pro vlastníka botnetu je to tak jednoduché a levné, proč by to nevyužil?

    Je to tak jednoduché a levné, ale botnety to nedělají, asi protože se k příjemcům chtějí chovat hezky, že?

    Když tvrdíte, že se nic neztratí, protože se všechno loguje, a pak z vás vypadne, že se to vlastně ztratí, není to slovíčkaření – je to prostě lež.

    Buď je doručen nebo se vrátí jako nedoručený. Kde že se ztratí?

    Když tvrdíte, že blokujete spam, a přitom blokujete e-maily víceméně náhodně, není to slovíčkaření, ale dost podstatný rozdíl.

    Tak to by mě zajímalo, jakou náhodou má tohle náhodné blokování účinnost přes 95 % a false positive pod 0,1 %?

    Já to vím. Takže vím, že není pravda, že se nic neztratí, protože je všechno zalogované. Ztratí, protože v logu máte jenom jméno z EHLO, IP adresu a datum a čas. Ten e-mail tam není, a nedostane se k vám, protože ho pokaždé odmítnete, tudíž se ztratí.

    A ještě adresa odesílatele a příjemce. Navíc se nic neztratí, nedoručený e-mail se vrátí odesílateli.

    Mimochodem, jaký nástroj pro filtrování spamu používá Filip Jirsák?

  • 14. 6. 2017 0:55

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Je to tak jednoduché a levné, ale botnety to nedělají, asi protože se k příjemcům chtějí chovat hezky, že?
    Botnety to nedělají, takže ty desítky procent spamu, které diskutujícímu TKL projdou přes graylisting, to nerozesílají botnety, ale Google, který má TKL na whitelistu.

    Buď je doručen nebo se vrátí jako nedoručený. Kde že se ztratí?
    Vrátit se nemusí. A i kdyby se vrátil, je ztracený, protože měl dojít adresátovi, a tam není. Když se vydáte na cestu do Brna a po pěti hodinách skončíte v Praze, tak jste se ztratil, a vůbec nezáleží na tom, že jste původně z Prahy vyjel.

    Tak to by mě zajímalo, jakou náhodou má tohle náhodné blokování účinnost přes 95 % a false positive pod 0,1 %?
    Náhodnou náhodou. Mimochodem, jak jste zjistil těch 0,1 %? Jak zjistíte, že to byl regulérní e-mail, když odmítnete spojení dřív, než vůbec na nějaký e-mail dojde?

    A ještě adresa odesílatele a příjemce.
    Vy když blokujete odesílatele na základě IP adresy, necháte si poslat ještě MAIL FROM a RCPT TO? TKL to asi nedělá, když šetří linku.

    Mimochodem, jaký nástroj pro filtrování spamu používá Filip Jirsák?
    Analýzu obsahu, kterou provádí Inbox (GMail). A nezdá se, že by se z toho GMail nějak hroutil. Blokování podle IP adres GMail nepoužívá, maximálně na chvíli pozastaví z nějaké IP adresy příjem e-mailů, pokud z ní chodí větší množství spamu.

  • 14. 6. 2017 2:17

    Sten (neregistrovaný)

    Botnety to nedělají, takže ty desítky procent spamu, které diskutujícímu TKL projdou přes graylisting, to nerozesílají botnety, ale Google, který má TKL na whitelistu.

    Naprostá většina emailů, které projdou přes greylisting, jsou odeslané z VPS, kde je plnohodnotný MTA. Levné VPS jsou důvod, proč je greylisting méně účinný. Botnety to opravdu nedělají.

    Vrátit se nemusí. A i kdyby se vrátil, je ztracený, protože měl dojít adresátovi, a tam není. Když se vydáte na cestu do Brna a po pěti hodinách skončíte v Praze, tak jste se ztratil, a vůbec nezáleží na tom, že jste původně z Prahy vyjel.

    Pokud jsem se vrátil, protože jsem nemohl dojet, protože byly např. zavřeny všechny výjezdy z Prahy na východ, tak jsem se opravdu neztratil.

    Náhodnou náhodou. Mimochodem, jak jste zjistil těch 0,1 %? Jak zjistíte, že to byl regulérní e-mail, když odmítnete spojení dřív, než vůbec na nějaký e-mail dojde?

    Pokusným měřením. Tu dočasnou chybu můžete vrátit klidně až poté, co vám druhá strana předá celý email.

    Vy když blokujete odesílatele na základě IP adresy, necháte si poslat ještě MAIL FROM a RCPT TO? TKL to asi nedělá, když šetří linku.

    No jo, pan Jirsák zase netuší, o čem se hádá. Takže pane Jirsáku, greylisting funguje tak, že se porovnává triplet (odesílatel, příjemce, IP adresa), případně dublet (odesílatel, příjemce). Zkuste za domácí úkol přijít na to, proč ne jen IP adresa.

    Analýzu obsahu, kterou provádí Inbox (GMail). A nezdá se, že by se z toho GMail nějak hroutil. Blokování podle IP adres GMail nepoužívá, maximálně na chvíli pozastaví z nějaké IP adresy příjem e-mailů, pokud z ní chodí větší množství spamu.

    Blokování podle IP adres Google používá, a to jak greylisting (posílá 421), tak blacklisting (550). A jestli jste si nevšiml, i Google má poměrně dost false positives.

  • 14. 6. 2017 7:16

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    No jo, pan Jirsák zase netuší, o čem se hádá. Takže pane Jirsáku, greylisting funguje tak, že se porovnává triplet (odesílatel, příjemce, IP adresa), případně dublet (odesílatel, příjemce). Zkuste za domácí úkol přijít na to, proč ne jen IP adresa.
    Já to tuším. A vy? Řeč byla v tomto případě o blokaci na základě IP adresy – k tomu se používají blacklisty. Rozdíl mezi blacklistem a greylistem je v tom, že na základě blacklistu se e-mail rovnou odmítne s tvrdou chybou, zatímco na základě greylistu se odmítne s měkkou chybou a počítá se s tím, že legitimní odesílatel zkusí e-mail odeslat znovu a nám se podaří zjistit, že se jedná o to „znovu“ a e-mail propustíme. Greylist nemá e-maily blokovat, má je svým způsobem ověřit. Zkuste si za domácí úkol nastudovat rozdíl mezi greylistingem a blacklistingem.

    Blokování podle IP adres Google používá
    OK, já jsem 550 od Googlu nikdy nikde nezaznamenal. Ale nepoužívá pochybné veřejné blacklisty, na které se zařízení dostane jenom proto, že se někomu nelíbí jeho jméno.

    A jestli jste si nevšiml, i Google má poměrně dost false positives.
    Všiml jsem si, že jich má velice málo, řádově méně, než těch vašich 0,1 %. Ale hlavně i ty false positives skončí ve schránce uživatele, takže uživatel má možnost si spam probrat, pokud chce.

  • 14. 6. 2017 9:55

    TKL (neregistrovaný)

    Podívejme, Office365 používá reputační filtry podle IP adres... Cisco IronPort používá reputační filtry podle IP adres... a když si zkusíte poslat mail na seznam.cz bez reverzního záznamu... můj bože, oni ho odmítnou! A co teprve Google, ten si navíc k tomu všemu dokonce dovoluje označovat maily ze serverů bez korektního SPF a DKIM označit jako nedůveryhodné, ta drzost!
    Nevím, jestli byste jim neměl rychle napsat, aby si to opravili, protože vybírají přijaté e-maily na základě losování a navíc vůbec neřeší false positives a zřejmě to vůbec netuší!
    Přeji vám hezký slunečný den.

  • 14. 6. 2017 10:49

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    TKL, 9:55 – Nějak jste se dostal mimo kontext. Je velmi podstatný rozdíl mezi použitím nějakého kritéria jako váhy v kombinovaném filtru, a jeho použití jako blacklistu. Například spočívá v tom, že i když budu mít „špatnou“ IP adresu, ale vše ostatní v e-mailu bude v pořádku, e-mail projde. A nebo i kdyby to byl nějaký hromadný e-mail, který se vám nebude zdát a odmítnete ho, pořád má odesílatel šanci s tím něco dělat – napíše adresátovi speciální e-mail, že se ten původní e-mail vrátil, a mohou to společně řešit. Ale když natvrdo zablokujete jakoukoli komunikaci s danou IP adresou, je sice hezké, že odesílateli e-mail vrátíte, ale když mu zároveň seberete možnost to jakkoli řešit, je to k ničemu.

    Označení e-mailu Google jako nedůvěryhodný (ale pořád je v příchozí poště), je tuplem něco jiného, než blacklist – a to vaše tvrzení nelze nazvat jinak než demagogií.

    SPF a DKIM není žádné losování, jsou to údaje, které mají k důvěryhodnosti odesílatele přímý vztah a tedy vypovídají o e-mailu podstatné věci. Podoba reverzního záznamu adresy klienta naopak o e-mailu nevypovídá vůbec nic.

    Ostatně nechápu, proč si vůbec někteří poskytovatelé internetu komplikují práci a nedávají reverzní záznam automaticky všem IP adresám.

  • 14. 6. 2017 10:04

    Sten (neregistrovaný)

    OK, já jsem 550 od Googlu nikdy nikde nezaznamenal. Ale nepoužívá pochybné veřejné blacklisty, na které se zařízení dostane jenom proto, že se někomu nelíbí jeho jméno.

    Ne, používá pochybné tajné blacklisty, kam se zařízení dostane z bůhví jakého důvodu, který vám nikdo neřekne, a ze kterého se dostat je i na několik týdnů, pokud se vám to vůbec povede. Naproti tomu odblokování z veřejného blacklistu znamená odstranění uvedeného důvodu, vyplnění jednoho formuláře a deset minut, než se to rozdistribuuje.

    Ale hlavně i ty false positives skončí ve schránce uživatele, takže uživatel má možnost si spam probrat, pokud chce.

    Pokud ten e-mail odmítne s 421 nebo 550, tak opravdu neskončí.

  • 14. 6. 2017 11:14

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Sten, 10:04: Zařízení se na blacklist Googlu dostane na základě toho, že na Google posílá spam. Což je pochopitelné kritérium. Na rozdíl od zařazení na blacklist proto, že se někomu nelíbí reverzní záznam klienta (jeden z blacklistů SORBS, který je zařazený i v souhrnném seznamu). Odstranění z veřejného blacklistu je někdy nemožné, například proto, že si reverzní záznamy budu pojmenovávat jak já chci, a ne jak se rozhodne nějaký správce blacklistu. Nebo proto, že počítač s danou IP adresou byl před 4 roky kompromitován, po té byl nainstalován úplně od základu nový systém, ale správce blacklistu požaduje informaci, jak byl vyřešen původní problém s kompromitací, a nechápe, že instalací jiného čistého systému došlo jednak ke zničení všech stop, jednak je tam teď úplně jiný software, takže ta původní díra tam určitě není. Vy možná máte zkušenost s odstraňováním z blacklistů, pokud se tam zařízení dostalo oprávněně – je možné, že pak je odstranění z listu opravdu rychlé. Já jsem zatím řešil jen případy, kdy bylo zařízení na blacklistu neoprávněně, a to by bylo otravné samo o sobě, i kdyby to šlo snadno.

    Psal jsem o analýze obsahu, tam false positives skončí ve schránce uživatele ve složce spam. Pokud Google e-mail odmítne s 421, později ho přijme, takže nakonec stejně skončí ve schránce uživatele.

  • 14. 6. 2017 13:01

    Sten (neregistrovaný)

    Odstranění z veřejného blacklistu je někdy nemožné, například proto, že si reverzní záznamy budu pojmenovávat jak já chci, a ne jak se rozhodne nějaký správce blacklistu.

    Google odmítá přijímat emaily po IPv6 z adres bez reverzních záznamů. Hodně štěstí, až se s nimi o tom budete bavit.

    Nebo proto, že počítač s danou IP adresou byl před 4 roky kompromitován, po té byl nainstalován úplně od základu nový systém, ale správce blacklistu požaduje informaci, jak byl vyřešen původní problém s kompromitací, a nechápe, že instalací jiného čistého systému došlo jednak ke zničení všech stop, jednak je tam teď úplně jiný software, takže ta původní díra tam určitě není.

    Tohle se mi tedy ještě nestalo, a to jsem vyřazoval z blacklistu adresy, ze kterých někdo posílal spam před měsícem, protože jsem na VPS dostal stejnou adresou, jako měl někdo předtím. U veřejných blacklistů žádný problém. U Google vám řeknou, že to možná bude fungovat později. A nebo možná ne.

    Psal jsem o analýze obsahu, tam false positives skončí ve schránce uživatele ve složce spam. Pokud Google e-mail odmítne s 421, později ho přijme, takže nakonec stejně skončí ve schránce uživatele.

    Aha, takže když blacklistuje Google, tak je to v pořádku a pan Jirsák to při odpovědi na otázku, jak filtruje spam, ignoruje, ale když to dělá někdo jiný, tak ztrácí emaily a náhodně blokuje IP adresy. Tak to jo.

    Nebo také nepřijme, pokud ho bude odmítat delší dobu.

  • 14. 6. 2017 13:15

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Google odmítá přijímat emaily po IPv6 z adres bez reverzních záznamů.
    To je zajímavé, že jednou je odmítání e-mailů z adres bez reverzních záznamů naprosto zásadní věc, kterou musí dělat každý, a podruhé je to chyba.

    Aha, takže když blacklistuje Google, tak je to v pořádku a pan Jirsák to při odpovědi na otázku, jak filtruje spam, ignoruje, ale když to dělá někdo jiný, tak ztrácí emaily a náhodně blokuje IP adresy.
    Analýza obsahu není blacklist. Dočasné odmítnutí kódem 421 není blacklist. Blacklist znamená, že máte nějaký seznam, obvykle IP adres, a pokud je někdo na tomhle seznamu, prostě vám nepošle žádný e-mail. Což je diametrálně odlišné od situace, kdy se nějaký e-mail zdrží ve frontě kvůli greylistu, nebo kdy je po analýze obsahu doručen do složky se spamem.

  • 14. 6. 2017 13:22

    Sten (neregistrovaný)

    To je zajímavé, že jednou je odmítání e-mailů z adres bez reverzních záznamů naprosto zásadní věc, kterou musí dělat každý, a podruhé je to chyba.

    Že je to chyba, tvrdíte vy, ne já ;-) Já říkám, že Google používá ty samé techniky, které u ostatních kritizujete.

    Analýza obsahu není blacklist. Dočasné odmítnutí kódem 421 není blacklist. Blacklist znamená, že máte nějaký seznam, obvykle IP adres, a pokud je někdo na tomhle seznamu, prostě vám nepošle žádný e-mail. Což je diametrálně odlišné od situace, kdy se nějaký e-mail zdrží ve frontě kvůli greylistu, nebo kdy je po analýze obsahu doručen do složky se spamem.

    Jenže Google tohle dělá taky. Tedy nejspíš, protože vám neřekne, proč jste dostal 550, akorát vás odkáže na obecný seznam toho, proč můžete být blacklistován.

  • 14. 6. 2017 16:52

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Sten, 13:22: Já vám to věřím, že Google někdy používá i blacklist, i když jsem se s tím zatím nesetkal. Ale odhaduju, že to dělá jen ve výjimečných případech, pokud ta adresa notoricky jen rozesílá spam tempem co jí linka dovolí. Ne že bych s tím souhlasil, ale aspoň to má minimální dopad na nevinné a dává to nějaký smysl. Navíc v tom obecném seznamu jsou především důvody, které označují skutečný spam – nevím, zda v tom seznamu momentálně je něco třeba o IP adresách.

    Jinak Google ten požadavek na reverzní záznam má jen u IPv6, ne u IPv4. U IPv6 ten požadavek jakýsi smysl má, protože IPv6 má PE a odesílatel si prakticky může pro každé odeslání zvolit novou IPv6 adresu. Reverzní záznam tedy zajišťuje jakousi identifikaci té odesílající adresy.

  • 14. 6. 2017 17:08

    Sten (neregistrovaný)

    Navíc v tom obecném seznamu jsou především důvody, které označují skutečný spam – nevím, zda v tom seznamu momentálně je něco třeba o IP adresách.

    Je tam to, že musíte mít reverzní záznam pro IPv6, jinak bye 550.

    Jinak Google ten požadavek na reverzní záznam má jen u IPv6, ne u IPv4. U IPv6 ten požadavek jakýsi smysl má, protože IPv6 má PE a odesílatel si prakticky může pro každé odeslání zvolit novou IPv6 adresu. Reverzní záznam tedy zajišťuje jakousi identifikaci té odesílající adresy.

    Na IPv6 se blokování dělá po /64, takže PE vám nepomůže. Dělá to tak i Google. Digital Ocean kvůli tomu blokuje odesílání e-mailů přes IPv6, protože přidělují /124 a spameři pak zablokovali odesílání i ostatním a ti si stěžovali, že jim to přestalo fungovat.

    Reverzní záznam zajišťuje úplně stejnou „jakousi identifikaci odesílající adresy“ i u IPv4.

  • 14. 6. 2017 21:36

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Sten, 17:08: Hezky jste popsal stav, ale zapomněl jste z toho udělat ten závěr. Právě proto, že se blokuje po /64, je rozumné mít možnost říct: „Z celé naší /64 sítě jsou tohle pevné adresy serverů, z některých z nich budou chodit e-maily. Zbytek jsou prostě nějaké náhodné stanice, úplnou kontrolu nad nimi nemáme, takže pokud by z nich náhodou někdo chtěl doručovat e-mail, je to špatně. Takový e-mail raději odmítněte přijmout, ale hlavně nám kvůli tomu nezablokujte celý rozsah /64.“ No, a protože žádný takovýhle příznak neexistuje, používá k tomu Google právě reverzní záznamy.

    U IPv4 je to něco jiného, protože to vzniklo s představou, že každé zařízení bude mít svou pevnou IPv4 adresu. IPv6 vznikalo už s představou, že některá zařízení budou mít pevnou IPv6 adresu, ale jiná jsou jen v roli klienta a IPv6 se jim může dynamicky měnit.

    Jinak osobně se mi nelíbí ani to vyžadování reverzního záznamu u IPv6, ale v tom případě jde jen o princip. Protože tím dnes reálně nikomu nezabrání doručit e-mail (každý dnes musí umět doručit e-mail i po IPv4). Naproti tomu blokace na základě neexistujícího nebo ošklivého IPv4 reverzu doručování od některých odesílatelů efektivně brání.

  • 14. 6. 2017 22:35

    Sten (neregistrovaný)

    No, a protože žádný takovýhle příznak neexistuje, používá k tomu Google právě reverzní záznamy.

    Ty kontroly reverzů se u IPv4 používají ze stejného důvodu.

    Jinak osobně se mi nelíbí ani to vyžadování reverzního záznamu u IPv6, ale v tom případě jde jen o princip. Protože tím dnes reálně nikomu nezabrání doručit e-mail (každý dnes musí umět doručit e-mail i po IPv4). Naproti tomu blokace na základě neexistujícího nebo ošklivého IPv4 reverzu doručování od některých odesílatelů efektivně brání.

    Jenže ono to brání doručování. Co myslíte, že se stane, když MTA dostane 550? Už to nezkusí znovu.

  • 14. 6. 2017 22:43

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Ty kontroly reverzů se u IPv4 používají ze stejného důvodu.
    On někdo na IPv4/ blokuje /64?

    Jenže ono to brání doručování. Co myslíte, že se stane, když MTA dostane 550? Už to nezkusí znovu.
    Pořád to může znovu zkusit alespoň odesílatel nebo správce.

  • 15. 6. 2017 18:06

    Sten (neregistrovaný)

    On někdo na IPv4/ blokuje /64?

    On někdo na IPv6 provozuje servery a domácí stanice ve stejné síti?

    Pořád to může znovu zkusit alespoň odesílatel nebo správce.

    A co si myslíte, že to udělá? Úplně to samé jako u jakéhokoliv jiného blacklistu. Znovu to ten email zahodí.

  • 15. 6. 2017 20:51

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Proč by někdo nemohl provozovat servery a pracovní stanice ve stejné síti?

    Zajímalo by mne, jak se ten blacklist dozví, že IPv4 adresa odesílatele patří zařízení, které má také IPv6 adresu, ke které neexistuje reverzní záznam. Protože správce samozřejmě bude zjišťovat příčinu nedoručení a pro příslušný server vynutí IPv4.