Hlavní navigace

Steam brzy i pro Linux: dočkáme se konečně moderních her?

14. 5. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Valve Corporation se rozhodlo uvolnit dvě populární herní technologie pro Mac OS X a Linux. První je Steam klient, kde si můžete nakoupit nativní hry a druhou technologií je Source Engine, na kterém běží řada her. Je to asi největší linuxová herní událost od jeho vzniku, tak se na to pojďme podívat blíže.

Co na konci léta dostaneme

Steam klienta a Source Enginu na Linuxu bychom se měli dočkat na konci léta. Pravděpodobně je něco již uděláno, protože chlapci kolem Phoronix.com už našli náznaky linuxové podpory. I tak ale nemůžeme ani tipovat, jakou cestou se vývojáři z Valve dali a kolik toho bude možné použít z Mac OS X portu na Linuxu. Osobně si myslím, že se vydání opozdí a budeme rádi, když si zahrajeme ještě před koncem roku.

 Steam klient

Steam klient je aplikace, ve které si vytvoříte účet a s ním si můžete zakoupit nabízené hry. Podle Wikipedie je na Steamu asi 1100 her. S účtem se pojí mnoho výhod, které s krabicí nedostanete. Především se nemusíte starat o fyzické médium, hra se nainstaluje do vašeho počítače a odtud běží. Pokud ji jednou koupíte, můžete ji hrát na neomezeném množství počítačů, ale pouze na jednom v jednu chvíli. To řeší třeba problém, kdy máte notebook a stolní počítač a chcete mít hru nainstalovanou na obou strojích najednou. 

Ověřování vašeho účtu, resp. jestli jste si hru zakoupili, probíhá online, ale to dnes je už asi problém pro málokoho. Steam ale není výhodou jen pro uživatele, ale i pro výrobce, protože ti mohou velmi jednoduše dostat hry mezi uživatele. Velmi populární jsou na Steamu také akční balíčky, nebo různé akce, kdy je možné za pár dolarů koupit hned několik her.

Steam ve Windows 7

Source Engine

Source Engine byl vyvinut v roce 2004 pro hru Half-Life 2 a Counter-Strike: Source. Od té doby ho využívá mnoho dalších her od Valve. Ve své době spolu soupeřil Source Engine a engine pro Doom 3. Oba byly vytvořeny za jiným účelem. Zatímco Source Engine se soustředil hlavně na exteriéry a fyziku, v Doom 3 šlo hlavně o interiéry a práci se světlem, resp. stíny. Engine pro Doom 3 se dle mého názoru vizuálně povedl mnohem víc, ale po fyzikální stránce na tom byl Source Engine lépe.


Autor: ZS

Wikipedia.org

Source Engine se postupně dál vyvíjel. Včera se oficiálně objevil Steam klient pro Mac OS X a s ním i hry se Source Enginem. Ten byl z počátku postaven na DirectX, tedy s Linuxem a Mac OS X neslučitelná technologie. Valve ale investovalo do podpory OpenGL a tak si můžeme jejich hry vychutnávat již i na Mac OS X a na konci prázdnin snad i v Linuxu. Jak na Mac OS X Steam klient vypadá, se můžete dočíst na MůjMAC.cz.

Možná ještě lepší zprávou je, že nové hry od společnosti Valve budou vycházet najedou jak pro Windows, tak pro Mac OS X a můžeme se domnívat, že Linux partu trhat nebude. Valve je tedy asi první velká společnost vyvíjející hry, která do takovéhoto kroku šla. S naším štěstím má k dispozici i Steam klienta, což může přesvědčit i další velké společnosti k podobnému kroku. Nakonec, Mac OS X a Linux nejsou zas tak rozdílní, pokud jde o vývoj her a pro společnosti to může v některých státech znamenat zvětšení trhu klidně o 10 %. Valve možná i na to, že her pro Linux ani pro Mac OS X zas tolik není a právě ty její budou hráči vybrány.

Chuť platit vs. mít pohodlí

V diskusi pod mou zprávičkou se objevila reakce od uživatele „Philip Fry aka ‚vain‘“. Ten napsal „krabicová verze je krabicová verze“. Ve své podstatě má pravdu u titulů jako je již zmíněný Half Life 2 nebo třeba Fallout 3, kde ještě před vydáním nového dílu hry již existuje velká komunita, která přijme „dary“ související s hrou v prakticky jakékoli formě. Takoví lidé rozbíjejí prasátka a jsou schopni koupit special mega super limited edition, kde k samotné hře dostanou přívěšek na klíče, plechovou krabici a imitaci ručního granátu, a to „pouze“ za dvojnásobnou cenu. Většina her je ovšem silně spotřební. Zaplatit, stáhnout, začít hrát, dohrát, odinstalovat a už k tomu ani nečichnout. Komunitu hra sice nevybuduje, ale možná se zaplatí. V takovém případě je digitální distribuce mnohem pohodlnější jak pro společnost, která hru vyrobila, tak pro uživatele, který hru koupil.

V případě Steamu, jde vlastně o podobný princip jako je Android Market, iPhone Market nebo i správce balíčků v téměř každé linuxové distribuci. Všechny tyto technologie mají za cíl jediné, přinutit uživatele, aby stažení, případě i zaplacení hry či programu, bylo jednodušší než jejich hledání na P2P sítích. V případě marketů na mobilních telefonech to funguje velmi dobře a firmám a vývojářům to přináší nezbytné prostředky na další vývoj. Steam dělá to samé, ale obsahem jsou jen hry.

Uživatelé nejsou od narození piráti a zloději, jak se nám snaží namluvit některé pochybné podnikatelské a politické živly. Oni nemají ukrutnou potřebu software krást, ale také mají určité limity a nároky. Pokud P2P sítě nabídnou hru zdarma a ještě k tomu bude na stole dřív než krabice, která se s trochou štěstí dostane k vám domů v rámci dnů, asi si takový uživatel zvolí P2P.

Nepřehlédnutelným argumentem je i cena, která u krabicové hry roste s každým párem ruk, kterými projde. Pokud si výrobce řekne za hru nebo program 100 USD, asi si uživatel rozmyslí, jestli koupí nebo stáhne někde z P2P. V naší společnosti se totiž stalo dobrým zvykem platit na internetu za služby a ne za produkty. Uživatel, který si jde stáhnout nějakou aplikaci, je ochoten zaplatit určitý obnos ne za to, že bude moci aplikaci používat, ale za to, že ji někdo nebo něco dopraví do jeho počítače v co nejkratší době. Proto je také tak populární RapidShare a jemu podobní. Uživateli je vcelku jedno, jestli to je legální či nelegální cesta. S časem, a když má dostatečně vysokou životní úroveň, si na technologie jako je Steam nebo Android/iPhone Market zvykne natolik, že programy a hry, které hledá, bude hledat již jenom tam. Záleží to ovšem jen na ceně a pohodlnosti uživatele.

A proto je to největší událost linuxového herního světa

Na Windows něco jako balíčkovací systém neexistuje, na Linuxu ale zase neexistuje žádná technologie na šíření komerčního softwaru, která by měla za zády silnou společnost. Na Linuxu sice není tolik her jako na Windows, ale hry tu jsou. S činností Valve tady budou hry další a pokud to dobře půjde a další společnosti tohoto kroku využijí, bude to her ještě mnohem víc. Kam se pak bude směrovat vývoj, těžko říci.

Těšíte se na linuxový Steam?

 Třeba se ještě dočkáme linuxové herní konzole. Linux je na podobná zařízení výborným systémem, přece jen, ještě před pár lety jsme si nebyli schopni představit ani masově používaný linuxový telefon a ještě dřív to nebyl ani masově používaný linuxový desktopový systém. Valve udělalo obrovský krok tam, kam se ostatní velcí hráči báli. Linuxový uživatel tím může jen získat a pokud získá i Valve, dočkáme se pravděpodobně dalších velkých společností a hlavně dalších titulů.

root_podpora

Hry, které by mohly být dostupné s oficiálním vydáním nativně pro Linux ve Steamu:

  • Unreal Tournament 2004
  • World of Goo
  • Enemy Territory: Quake Wars
  • Doom 3
  • Postal III
  • Half-Life 2
  • Counter-Strike: Source
  • Team Fortress 2
  • Portal
  • Portal 2 (měl by vyjít před vánoci)
  • Left 4 Dead
  • Left 4 Dead 2

Některé si již teď můžete zakoupit jinými distribučními kanály.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Adam Štrauch je redaktorem serveru Root.cz a svobodný software nasazuje jak na desktopech tak i na routerech a serverech. Ve svém volném čase se stará o komunitní síť, ve které je již přes 100 členů.