Hlavní navigace

Superbrothers: Sword &Sworcery EP: krásná nuda

15. 6. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Perexový obrázek ze hry Superbrothers: Sword &Sworcery EP
Krásná audiovizuální stránka nemusí být vždy jasnou zárukou úspěchu. Často se debatuje o tom, zda lze považovat hru za umělecké dílo. Jak se ale takové umělecké dílo hraje, když už pomalu přestává být zábavnou hrou? Superbrothers: Sword &Sworcery EP vás zavede do kouzelného světa, to je ale asi tak vše…

Podobně, jako dříve recenzovaná Botanicula, vsází i Superbrothers: Sword & Sworcery EP na nádherné audiovizuální zpracování a samotnou hratelnost posunuje spíše do pozadí. Herní mechanizmy jsou velmi jednoduché a uzpůsobené především pro dotyková zařízení. Není tak překvapením, že hra byla původně vyvíjena pro iPady a iPhony a až poté portována na další platformy.

Ve stopách legendy Another World

Autoři vsází na archaické vizuální zpracování. Hra vyšla v roce 2011, ale vizuálně je velmi podobná legendě Another World z roku 1991. Dvacetiletý rozestup těchto dvou her není na první pohled vůbec vidět. Superbrothers: Sword & Sworcery EP disponuje ale moderními herními prvky, které u Another Worldu chybí. Můžete například podávat zprávy o svém postupu prostřednictvím účtu na Twitteru.

Obrázky ze hry Superbrothers: Sword &Sworcery EP

Příběh nepostrádá originalitu ani humor. Cesty vás zavedou na opravdu atraktivní místa a dokonce i do hrdinových snů. Konec každé epizody je vždy ve znamení nějaké monumentální scény. Jednou budete prchat s pokladem z hrobky před hrozivým démonem, jindy zas zahánět bouřku. Vše je doplněno nejen úchvatnou a tématickou hudbou, ale i množstvím vizuálních efektů a animací.

Krásná hra, co se špatně hraje

Doslova každý pixel na obrazovce má svůj smysl a přispívá k nádhernému vizuálnímu zpracování. Animace vypadají též velmi uvěřitelně. I když jsou jednoduché, vždy jste si naprosto jisti, jakou činnost daná postava zrovna vykonává a animace jí dodává na uvěřitelnosti. Charaktery díky nim nevypadají jako pouhý shluk pixelů, ale jako živé bytosti ve světě, do kterého dokonale zapadají.

Obrázky ze hry Superbrothers: Sword &Sworcery EP

S hratelností je to už ale horší. Často se vám stane, že se ve hře zaseknete a nevíte, jak pokračovat dál. Nápověda je vždy velmi nejasná a neubráníte se klikání na vše možné, dokud nenaleznete správnou odpověď. To je po čase velmi frustrující a hra tak beznadějně sklouzává do stereotypu. Vždy musíte před úžasným zakončením kapitoly projít plněním velkého množství miniaturních úkolů, u který kolikrát jde jen o to kliknout v pravý čas na správné místo. To se často tváří naprosto bezvýznamně a nebýt bezhlavého klikání kolem, je velmi pravděpodobné, že by vám jednoduše uniklo.

Soubojový systém se snaží oživit nudnou hratelnost

Celkem důležitou součástí hry jsou i souboje. Nejedná se o nic složité, spíše oživují opravdu nudnou hratelnost. Jakmile se přiblížíte k nepříteli, budete vyzváni ke stisknutí pravého tlačítka myši, čímž vstoupíte do bojového režimu. Pak jste po vzoru japonských JRPG her teleportováni do jakési arény, v které souboj probíhá a není z ní úniku, dokud jeden z vás nepadne.

Obrázky ze hry Superbrothers: Sword &Sworcery EP

V akčních pasážích máte k dispozici meč a štít. Štít neslouží pouze jako obrana, ale jeho držením, nebo spíš setrváním v obraném režimu, se postupně uzdravujete. V některých okamžicích ikonkou štítu aktivujete i úhybný manévr. Zato meč slouží výhradně jen pro útok, ale v jistých situacích se s ním i ubráníte. Některé nestvůry na vás mohou vrhat energetické paprsky. Ty mečem odrážíte jako míček pálkou při baseballu.

Dalším důležitým herním prvkem je Song of Sworcery. Jedná se o jistou modlitbu, díky níž dokáže hrdina aktivovat různé předměty, vyvolat duchy nebo dokonce pohnout horou. Píseň je často pevně spjata s dalším postupem hrou. Jelikož se dá vyvolat kdykoliv a kdekoliv, přispívá často ke zmatku a dezorientaci. Určitě by velmi pomohlo, kdyby se jednalo o schopnost aktivovatelnou jen za výjimečné situace. Pak by vám bylo jasné, že se na daném kousku mapy musí něco důležitého udělat.

Obrázky ze hry Superbrothers: Sword &Sworcery EP

Závěr a konečné hodnocení

Superbrothers: Sword & Sworcery EP je nádherné audiovizuální dílo. Problém je, že se na něj lépe kouká než se hraje. Veškeré herní mechanizmy stojí na klikání a aktivování speciálních schopností v pravý čas. Kvůli špatné nápovědě a nejasnému zadání úkolů budete pravděpodobně často vystaveni otázce: „Co mám teď sakra udělat?“ Kdyby byl Superbrothers: Sword & Sworcery EP trochu víc hrou, neváhal bych konečné hodnocení značně navýšit. Takhle se jedná jen o velmi hezké, ale nudné dobrodružství.

P. S. : Hra byla součástí nejnovějšího balíku her Humble Bundle.

CS24_early

Výhody

  • Grafika

  • Hudba a zvuky

  • Herní svět

Nevýhody

  • Nudné herní mechanizmy

  • Málo herních možností

  • Časté herní zákysy

Byl pro vás článek přínosný?