otázkou je, kto dokáže priniesť dosruptivitu (prinášať potenciálne disruptívne technológie)do firmy
"Příchod disruptivní technologie
Disruptivní technologie jsou takové, které „mění pravidla hry“. V okamžiku, kdy přicházejí, se stávají tradiční technologie zastaralé a nevyhnutelně do několika let naprosto zmizí, protože nejsou konkurenceschopné. Příkladem je příchod internetu"
http://pctuning.tyden.cz/multimedia/16-elektronika/20269-uvaha-jak-kolabuji-it-giganti?start=2
Momentálne je totiž svet posadnutý potrebou disrupcie a start-upmi, ktorých podstatou he prinášať disrupciu.
Keď si k tomu pridáme výrok môjho fyzikára." Ak máte nejaký problém, ktorý nejde vyriešiť, dajto ho študentom a oni ho vyriešia, lebo nevedia, že to nie je možné", tak tu máme to.
"Keď si k tomu pridáme výrok môjho fyzikára." Ak máte nejaký problém, ktorý nejde vyriešiť, dajto ho študentom a oni ho vyriešia, lebo nevedia, že to nie je možné", tak tu máme to."
Aha, takže když nedokážu sestrojit teleport, dám to studentům a oni ho vyrobí (vyřeší)? Neřekl bych . . .
problém je v tom, že vaše vzdělaná mysl při řešení některých problémů uvízne v lokáním maximu, studenti nebo děti, které ty znalosti nemají, jsou tomuto lokálnímu maximu ve stavovém prostoru vzdáleni a mohou začít prohledávat jinou jeho část, tím se stane, že najdou jiné lokální maximum, které je lepší než to vaše a najdou novou dosud netušenou možnost. Vývoj není lineární, jak si často někteří prostší lidé myslí.
To bolo myslene tak. ze vedmosti a skusenosti limituju tvorivy pristup k problemu a niekore mysleinky zamietnente, lebo su v rozpore s tym, co ste sa naucili alebo s cim mate skusenost.
Kvantova ani relativisticka fyzika ani teoria dualizmu svttla ako fotonov ako castic aj ako el. mag. vlnenia, by nevznikla, keby autori boli viazani na predchdzaujce poznatky a nerobili by (z pohladu) Newtonovskej fyziky nezmyselne merania..
Já vím, v česku máme takovou obdobu: "nikdy neříkej že něco nejde, protože se určitě najde někdo, kdo to neví a podaří se mu to". Chtěl jsem pouze dosazením nějakých mezních hodnot (např. ten teleport) poukázat na to, že jako motivační prupovídka je to sice parádní a mám ji rád, ovšem takový výrok má celkem tvrdé praktické limity.
Každopádně s tím pokusem bych to nesrovnával. Jedna věc je udělat nějaký "veselý" pokus, ať už s cílem prokázat, vyvrátit a nebo jen tak pro zábavu, ale druhá věc je dokázat cokoliv jenom proto, že mysl není svázaná tím, čím je svázaná mysl někoho jiného. Tam jde o to cokoliv, resp. tam to bylo "problém který nejde vyřešit". Už jenom to je rozpor, vyřešit něco co nejde vyřešit, ale beru to jenom jako slovní obrat . . .
Ne, ty limity tam obvykle nejsou. Ty limity jsou tam pro jednotlivé cesty, nikoliv pro cíle. Vy se kupříkladu pořád točíte kolem teleportu. Ale to nebude ten cíl, to bude jen cesta, kterou se k němu dá dostat. A asi dost neshůdná, v tom se shodneme. To samo o sobě ale neznamená, že k cíli nevede jiná cesta. Že se daného cíle nedá dosáhnout i bez teleportace.
A o tom je to rčení. Že si lidé často vezmou do hlavy limit, který se netýká cíle, ale postupu. Fakt, že propiska nefunguje ve stavu beztíže začnou mylně považovat za fakt, že ve stavu beztíže nejde psát. Jde, klasická tužka tam funguje. Podobně sud piva. Je tak těžký, že ho neunesete. Ale to hospodským nebrání složit jich hned několik z auta do sklepa (kutálejí je). A takových příkladů jsou tisíce. Zkrátka fakt, že tudy cesta nevede, ještě neznamená, že k cíli nevede žádná cesta.
Pokud vzbudíte jejich zájem a formulujete zadání bez toho, abyste určil cestu, tak kupodivu ano.
"Máme několik budov v komplexu. Na několika místech budeme mít zařízení X. Do jednoho takového zařízení X vložíme malý předmět. Ten zmizí a o chvíli později se objeví v jiném, předem určeném zařízení X. Navrhněte zařízení X takové, aby dokázalo přemisťovat předměty do hmotnosti 3 Kg a rozměrů menších než válec výšky 20 cm a průměru 5 cm. V provozu bude deset zařízení. Přesun se bude odehrávat na stovky metrů a neměl by trvat déle než minutu. Přenosová kapacita bude 60 přenosů za hodinu."
Tohle zařízení X máme už od devatenáctého století. Umí přenášet i živé organismy. Používá se dodnes.
to bylo složitější - když se k Newtonovské fyzice přidaly Maxwellovy rovnice (ty završily klasickou fyziku), tak se testovaly všechny důsledky, které by to mělo mít v reálném světě. Ty pokusy nevycházely (asi nejslavnější je měření rychlosti světla v různém směru, protože se předpokládala existence celovesmírného éteru), takže se VYŠLO z původní fyziky (Galileova relativita), Einstein vyšel z předpokladů. že rychlost světla je konstantní nezávisle na rychlosti pozorovatele (ano tady byl ten myšlenkový skok, ale podmíněný předchozími pokusy) a vyšla mu SFR.
Tak to se shodneme - az se ukaze, ze stavajici teorie neplati, tak se najde nekdo, kdo zacne pracovat na vylepseni (dnes asi kvantova teorie gravitace, uvidime) nebo na zahozeni te stavajici (svetovy eter). Ale asi tam musi byt splneny ten pozadavek, ze stavajici teorie davaji spatne vysledky nebo nepredpovidaji spravne experimenty. Kdyby se napriklad kdysi ukazalo, ze rychlost svetla se pricita/odcita k rychlosti pozorovatele, tak by se asi SFR nikdo ani nezacal zabyvat.
Koperníkova práce byla zveřejněna až po jeho smrti, zřejmě měl strach z církevních autorit. Galileo ale byl stejně v té době první.
Každopádně jak jeho, tak Galileova teorie měla problém, že neodpovídala reálnému pozorování, prostě planety ve skutečnosti byly jinde, než podle nové teorie měly být. Do té doby používaný systém pomocných kružnic vykazoval také chyby, ale planety byly alespoň dost přesně tam, kde podle staré teorie měly být.
Starý princip tedy vykazoval chyby a bylo jasné, že je nějaký problém. Galileo ale odmítal připustit, že vytvořil elegantní teorii, která ale neodpovídá reálnému světu.
Ono to s tym telportom nie je take iste, aj v reprize Hypeparku civilizace bolo o tom nieco minuly tyzden
Akurat je problem, ze pravdepodobnost uspesneho teleportovaia je v otvorenom intervale (0,1) a funkcny teleprotu ju musi mat rovnu 1.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Tunelový_jav
Netvrdím že je teleportace nemožná. To nemohu vědět. Nemohu ani vědět jak moc je to složité. Můžu ale vědět, že z pohledu dnešních možností, možná spíše znalostí, je to extrémní problém k vyřešení. A teď zpět k věci: vyřeší to teda ti studenti tak jak je to v tom výroku tvého fyzikára?
fyzikar=ucitel fyziky na VS.
navrhnu nieco co by skuseneho nenapdlo, lebo mu to pripada,ze to nemoze byt pravda
priklad je
Z bodu A směrem k bodu B (domů), vyjde muž se psem na 20 km dlouhou cestu rychlostí 4 km za hodinu. Společně s ním vyběhne pes a běží až k domovu. Tam se otočí a běží zpět naproti pánovi, který za tu dobu popošel o kus dále. U pána se opět otočí a běží k domovu a zpět a tak pořád dokola. Pes běhá rychlostí 30 km za hodinu. Kolik kilometrů naběhá pes?
https://blog.root.cz/petrkrcmar/slovni-uloha-se-psem/
Matfyzaci to riesia suctom radu a deti bez znalosti delenim a nasobenim...