O digitální televizi jste již jistě slyšeli. Nový způsob přenosu televizního signálu je často doprovázen celým seznamem superlativů a láká nás nejen řádově vyšší kvalitou obrazu, ale také novými možnostmi, které celé technické řešení přináší.
Příležitosti se snaží vedle běžných institucí chopit také banky a další peněžní ústavy. Jako první začala s myšlenkou televizního bankovnictví koketovat Česká spořitelna. Ta společně s Eurotelem testuje možnosti řešení zjednodušené komunikace zákazníků s jejich účty.
Na úterní tiskové konferenci České spořitelny se nám podařilo získat předběžné informace a vyjádření zúčastněných stran. Navštívili jsme proto několik institucí a požádali jejich tiskové mluvčí o podrobnější informace.
Naším cílem je nabídnout jednoduchou správu účtu a kontakt s naším ústavem velmi rozsáhlé cílové skupině. Podle našich předběžných výzkumů má o službu televizního bankovnictví zájem více než 94 % klientů.
, řekla nám Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny.
Vybavení na straně uživatele
Největším lákadlem je vysoká dostupnost, bezpečnost a jednoduchá obsluha celé služby. Z technického hlediska je potřeba pouze běžný televizní přijímač a speciální set-top box s GSM modulem a potřebným softwarovým vybavením. Televizní bankovnictví se tedy stane dostupným pro drtivou většinu obyvatel České republiky. Důležitou podmínkou je samozřejmě možnost příjmu digitální televize, o jejímž principu se můžete více dočíst v dnešním článku na Lupě.
Samotné spojení je realizováno v příchozím směru pomocí digitální televizní sítě a odesílání informací zajišťuje zmíněný GSM modul pomocí GPRS spojení. V první fázi se bude jednat jen o data získávaná z dálkového ovladače, později by měla přes toto spojení procházet i hlasová komunikace (viz dále).
Bezpečnost
Zajímali jsme se především o bezpečnostní a technickou stránku věci. Bezpečnost je zajišťována šifrováním pomocí velmi silného 1024b algoritmu, který je aplikován jak na televizní signál, tak i na GPRS spojení. Z pochopitelných důvodů už nevěříme zastaralému algoritmu, který je použit během GSM spojení. Je jen otázkou času, kdy bude prolomen. Každý set-top box má proto svůj vlastní klíč, který mu umožňuje komunikaci s bankou a bezpečné ověření totožnosti na obou stranách.
, sdělil nám vedoucí technologického vývoje Eurotelu.
Podle dostupných informací by se mělo jednat o algoritmus příbuzný tomu, který je použit při spojení pomocí SSH. Ověření pravosti druhé strany je velmi důležité pro zabránění útoku typu man in the middle, který dokáže nabourat šifrované spojení. Jedinečné klíče ukryté v set-top boxu a centrále banky by měly podobný útok znemožnit. Vždy totiž budeme vědět, s kým máme tu čest.
Silné šifrování a ověřování však není jediným bezpečnostním opatřením. Důležité je zajistit bezpečnost na fyzické úrovni. Je potřeba zabránit zneužití odcizeného zařízení. Samotný přístup k bankovním službám zajišťuje čipová karta chráněná kódem PIN, který jsme již zvyklí běžně používat u bankomatů nebo mobilních telefonů. Bez této karty a znalosti PINu není nikdo schopen ovládat váš účet. Ve spolupráci s bankovními ústavy a platebními asociacemi máme připraveno několik typů karet s různým oprávněním. Je tedy možno jednoduše přidělovat omezená práva přístupu i dalším lidem.
, vyjádřil se k bezpečnostní politice celého řešení pracovník společnosti Eurotel.
Bezpečnost je pojem, který provází celé přípravy. Dodavatel řešení se snaží předejít jakýmkoliv problémům s neoprávněným přístupem nebo zneužitím. Jedná se o přístup k reálným účtům, a proto si nemůžeme dovolit žádnou chybu. Testování bezpečnostní stránky vlastně zabírá podstatnou část testovacích nákladů
, zmínila se Gajdušková. Podle dalších jejich slov sledují bedlivě situaci na trhu bezpečnostních technologií a snaží se nic nepodcenit. Za posledních několik let se totiž vývoj natolik posunul, že bylo potřeba najmout specializovanou firmu z oblasti bezpečnostních řešení. Název se nám bohužel z důvodu utajení nepodařilo zjistit. Tato firma však přímo ručí za bezproblémovost celé aplikace.
Praxe
Samotný kontakt s bankou by měl probíhat následovně: zapneme set-top box a vložíme čipovou kartu. Přístroj se nás automaticky zeptá na kód PIN, a pokud je vše v pořádku, aktivuje datové spojení a začne komunikovat s bankou. Ta s použitím klíčů z karty a set-top boxu ověří totožnost uživatele a vygeneruje nový pár klíčů, který poslouží během spojení. Klíče se navíc mohou náhodně během spojení měnit. Po připojení k bance se už na obrazovce objeví nabídka a my se začneme přímo pohybovat v menu našeho bankovnictví. Od zadání PINu po zobrazení menu by nemělo uběhnout více než několik sekund.
Důležité také je, že celé spojení je bezplatné a poplatky se kromě měsíčního paušálu vztahují pouze na jednotlivé bankovní transakce. Zůstatek na účtě tedy například zjistíme zcela zdarma. Částky by se snad měly pohybovat v podobných hladinách, na které jsme zvyklí u internetbankingu. Více podrobností o bankévních službách naleznete v článku na serveru Měšec.cz.
Kam s nepotřebnými hlasateli ČT?
Strohá nabídka služeb ovšem nestačí a už teď se začíná rozjíždět velmi odvážný projekt informačního servisu. Uživatelé budou mít možnost vyslechnout důležité informace z úst současných programových hlasatelů České televize. Ta totiž velmi výrazně utlumila jejich nasazení před vysílané pořady. Okamžitě jsme se chopili příležitosti a kontaktovali Alexandra Hemalu, který souhlasil se spoluprací a stane se součástí našeho informačního servisu. Chceme, aby se uživatel cítil při použití našeho bankovnictví příjemně a měl možnost vyslechnout si zajímavé informace z úst těch nejpovolanějších.
, řekla Klára Gajdušková. Podle dostupných informací by se mělo jednat o předmluvené komentáře s obrazem i zvukem, které budou doprovázet jednotlivé volby v nabídce, případně nabídnou komentář k aktuální situaci na bankovním trhu, novinky ve službách konkrétní instituce nebo umožní vyslechnout aktuální stav měnových kurzů.
V první fázi bude využito jednosměrného vysílání obrazu, ale v budoucnu (tedy někdy během roku 2007) bude snad možno jít ještě dále. Zařízení jsou připravena také na obousměrnou komunikaci s osobním bankéřem. Set-top box obsahuje mikrofon a dokáže přenášet hlas zákazníka k osobnímu bankéři, který bude k vidění na televizní obrazovce. Počítá se ale i s připojením malé kamery, která zajistí oboustrannou videokonferenci. Služba bude nabídnuta firemním zákazníkům, kteří mohou tímto způsobem identifikovat pověřené zaměstnance.
, informoval nás zaměstnanec Eurotelu.
Dá se očekávat velmi kladné přijetí této novinky a její rychlé zavedení na trh. Vždyť kdo by nechtěl v teple domova sledovat bankovní novinky z úst Marie Retkové nebo jiné známé tváře z obrazovky ČT.
Podle našich informací by se tváří televizního bankovnictví ČS měl stát zmíněný Alexandr Hemala, ČSOB jedná s Marií Retkovou, KB má zájem o naléhavý hlas Jiřího Ptáčníka a HVB sáhla po Kláře Doležalové.
Podle mluvčího ČSOB Pavla Hejzlara se předpokládá, že televizní bankovnictví se během dvou let stane nejpoužívanější formou homebankingu na našem trhu. V Dánsku využívá této formy komunikace s bankou dokonce přes 86 % zákazníků.
, doplnil Hejzlar.
Cesta je ještě dlouhá, ale nasazení do ostrého provozu je naplánováno na leden 2006. Během letošního roku, pravděpodobně v říjnu, však bude nabídnuto několika vybraným zákazníkům a redakcím významných magazínů k testování v praxi,
slíbila Klára Gajdušková.
Česká spořitelna nám ve svých materiálech zaslala také snímek obrazovky, který bychom mohli spatřit při provozu jejich televizního bankovnictví. Můžeme si tak vytvořit detailnější představu o celé věci.
Podařilo se nám také zjistit, že set-top box je možno doplnit o braillovu řádku nebo aktivovat hlasový výstup. Ani smyslově postižení uživatelé tak nebudou o novou možnost ovládat svůj účet ochuzeni.