Hlavní navigace

The Binding of Isaac: zrazen matkou i bohem

Jakub Zelenka 4. 11. 2011

Edmund McMillen, autor několika zásadních „indiovek“ z posledních let, se opět pustil do křížení herních žánrů. The Binding of Isaac je netradiční herní hříčka, která v sobě skloubila RPG a klasickou akční střílečku z pohledu třetí osoby. Připravte se na boží zatracení a průchodem samotným peklem.

Když si na vás bůh zasedne, nemáte zrovna na růžích ustláno. Isaacova matka od rána až do večera sedící u televize a koukající na křesťanské pořady náhle uslyší boží hlas. Ten jí žádá, aby svého malého syna ochránila před hříchem a peklem. Matka slepě plní všechny Hospodinovy příkazy, až jí bůh požádá, aby svou víru dokázala zabitím Isaaca. Ten zavřen v pokoji, aby byl ochráněn před hříšnými myšlenkami, uteče padacími dveřmi do sklepení pod domem. Netuší však, že v nekonečném labyrintu chodeb se skrývá zlo pomalu větší, než jeho fanatická matka.

Na The Binding of Isaac pracoval známý designer her Edmund McMillen. Ten má ve svém portfoliu her pecky jako Braid, Gish nebo Super Meat Boy. Většina těchto indiovek s neotřelými herními prvky bylo portováno i na Linux a Mac a pravidelně se objevují v akcích typu Humble India Bundle. Díky využití flashe jako herního enginu není port nijak složitou záležitostí a hry si mohou užít hráči napříč všemi platformami.

Mix herních žánrů

Herní žánr je stejně jako u značné části McMillenových her těžké definovat. Isaac je něco mezi akční střílečkou a RPGéčkem. Herní úrovně jsou automaticky generovány. Skládají se vždy z několika místností, jejichž počet v každém sklepení roste. Mezi jednotlivými prostory se prochází dveřmi. K některým je ale potřeba klíč. Tyto zamčené prostory ukrývají nejvzácnější poklady nebo cesty k utajeným komnatám.

V každé místnosti nebo spíš v tomhle případě aréně se často nachází několik nepřátel. Jejich design je velmi podobný předchozím McMillenovým hrám. Jeho charakteristický rukopis se rozhodně nedá zapřít. Některá monstra, jako by vypadla z jeho předchozích herních projektů. Pravděpodobně se jedná o jakýsi druh parodie své práce, což je skvělý osvěžující prvek.

Vaše postava zabíjením nepřátel nezískává žádné nové zkušenosti, jak je to běžné u tradičních RPGéček. Síla Isaaca roste nalézáním mocných předmětů a artefaktů. Těch je obsaženo ve hře možná až několik stovek a někdy z nich přímo číší šílenost a absurdita. Zkoušeli jste někdy nepřátele kosit použitou maminčinou vložkou nebo ochrany těla dosáhnout za pomocí jejích bombarďáků?

Slzy dítěte jako zbraň

Isaac bojuje primárně svými slzami, které, jak to jen říct – stříká na nepřátele. Kromě klasického útoku má ještě sekundární, což je pokládání bomb. Těch má jen omezené množství a patří k silnějšímu kalibru, který je možný při ničení monster použít. Dále jsou tu bojové artefakty. Ty mohou do víru boje teleportovat několik bomb, zpomalit nepřátele nebo vyvolat nohsledy, kteří vám pomohou.

Většina artefaktů a bonusů se projeví na hrdinově vzhledu. Na konec můžete dorazit s vizáží smažky, terminátora, upíra nebo samotného satana. Hra není ani tak dlouhá jako pekelně těžká. Sklep má sedm pater a s každým dalším stoupá i obtížnost. Konec sklepení vždy hlídá mocný boss, jehož poražení je kolikrát téměř nemožné. Zdraví ve hře se počítá srdíčky v pravém rohu obrazovky, ale život máte jen jeden. Pokud klesne ukazatel vaší vitality na nulu, musíte začít od začátku.

Hra je krátká, ale strávíte s ní dlouhé hodiny

Díky generovaným úrovním ale stereotyp nehrozí. Pořád je co nového objevovat a odemykat. Čeká vás několik zakončení a postav, za které můžete po dohrání a splnění několika podmínek hrát. Jejich zpřístupnění je, ale běh na dlouhou trať a záleží i hodně na vašem štěstí. V menu vás čeká i příjemný statistický přehled. Ten vás ale může lehce přivést do deprese, když i po padesátém úmrtí na vás mrká nula u počtu dokončených her.

Za několika hodin hraní a neustálého opakování pochopíte, že faktor náhody u The Binding of Isaac hraje prim. Někdy se vám povede první úrovně dokončit se silnou postavou, kosící nepřátele pouhým pohledem, jindy ale sotva přežíváte a s nejnižším počtem životů se jednotlivými arénami protloukáte, jak se dá. Prášky a hrací karty, které během vaší cesty naleznete, nemají popisky a vždy je aktivujete pouze na své osobní riziko. Někdy vás mohou uzdravit, jindy nepříjemně oslabit, což se v otevřeném souboji může stát osudným.

Zvuková kulisa má co dohánět

Zvuková stránka není na rozdíl od vtipné a příjemné stylizace nic úžasného. Jedna skladba se neustále opakuje. Je sice pravda, že atmosféru docela dobře podkresluje, ale po několikahodinovém hraní mi začala lézt silně na nervy a musel jsem ji vypnout z obavy, že by se dostavil bolehlav. Čest nazvučení naštěstí zachraňuje úžasný hlas vypravěče příběhu. Dal mi vzpomenout na úvodní intro u Falloutu, jehož úvodní slova „War. War never changes“, se vryla do paměti milionům hráčů. Možná, že některé hlášky z Isaaca i v herní komunitě zlidoví.

Závěr a hodnocení

The Binding of Isaac je krátká, ale silně návyková herní hříčka. Díky pekelné obtížnosti a silnému faktoru náhody se na její konec jen tak nedostanete. Zdali vám to vyhovuje či ne, si už musíte rozhodnout sami. Díky generovaném obsahu se při procházení stejných kol nudit rozhodně nebudete. Po chvíli vám to přijde jako jedna nekonečná herní šňůra se slabou jiskřičkou naděje z vítězství na konci.

P.S.: The Binding of Isaac je součástí akce Humble Bundle.

Hodnocení

Výhody

  • Návykovost
  • Design světa
  • Zábavnost
  • Herní prvky

Nevýhody

  • Obtížnost (pro někoho)
  • Soundtrack
  • Faktor náhody
Našli jste v článku chybu?

14. 3. 2016 19:51

Alex (neregistrovaný)

Dávat faktor náhody jako nevýhohu, mi příjde trochu nespravedlivé vůči hře, je přeci jen super, když nevíte co vás čeká a pokud tu hru ovládáte dohrajete to téměř s čímkoliv.

17. 10. 2014 19:53

RoupiseQ (neregistrovaný)

Jsem fanda písničky Satan Battle theme z Isaaca

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: „Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

„Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky