Řekl bych, že technicky většina lidí počítač stále má, ale z uvedených důvodů ho nepoužívá. Takže nestárne ani věkově a nestárne ani výkonnostně (nebo aspoň ne tak, že by to lidi vnímali) a není tedy důvod kupovat nový. Já měl donedávna laptop z roku 2014, a kdyby si ho nenechala ex, tak bych upgradoval až na ARM. Chtělo by to přidávat nějaká kurvítka, aby se ekonomika zase rozjela .
Na serverech staré firmy asi nebudou o moc líp - všechno jde do cloud, který je adaptabilnější a spolehlivější, nový server hardware přímo do firem už moc neletí.
A k tomu samozřejmě cena - nadbytek výkonu znamená menší prodej špičkového hardware, na kterém se nejvíc vydělává.
Asi špatná doba pro výrobce HW. Třeba půjdou nahoru zase automobilky .
Predpokladam, ze jste technicky zdatny uzivatel, programator, administrator, nebo jinak receno delate do pocitacu. Ziji v US, naprosta vetsina mych znamych mimo IT pocitac nevlastni (tedy pokud nemaji deti, ty maji sve skolni pocitace). Proste ho nepotrebuji. Fotky maji nekde v cloudu, pokud je nahodou potrebuji vytisknout tak pouziji nejakou tu appku a fotky si vyzvednou treba v mistnim obchode, komunikace se statem se resi pres internet, tisknout pro stat obvykle nepotrebujete nic, … IT lidi obvykle pocitac doma maji, jako pracovni nastroj, jako nastroj ke vzdelavani se, experimentum,… a ano, pocitac 3 roky stary je porad pouzitelny a neni duvod ho z pohledu vykonu menit.
Já teda ve svém okolí neznám asi nikoho, kdo by neměl notebook. Včetně důchodců. Pravda, desktopy napůl umřely a zůstávají už jen doménou hráčů a sem tam nějaké firmy. Ale elektronicky se státem naopak komunikují právě hlavně ti technicky zdatní - všichni ostatní odmítají datovku a podobné věci. Raději si to pěkně oběhnou s papírem, protože tomu rozumí, ten znají.
Hlavní příčinu vidím v tom výkonu. Pro nenáročného uživatele na nějaké to brouzdání ve dvou tabech, sem tam Word, sem tam film, je dostačující nejen 3 roky starý počítač, ale klidně i mnohem starší. A ty se dají pořídit z druhé ruky za pár stokorun, nebo postupně dědí to, co před lety si pořídily jejich děti/vnoučata.
Koneckonců, i v mém herním desktopu pořád sedí 10 let staré (tehdy hi-end, nepamatuju si z hlavy model) core i5 s původní deskou. Když jsem se letos díval na benchmarky, tak má pořád výkon srovnatelný s levnými řadami toho, co se aktuálně prodává. Jen u toho mnohem víc žere. Grafickou kartu jsem od té doby už 2x měnil, disky točím preventivně jednou za pár let taky, ale ten procesor prostě stačí, a 64 GB RAM je taky dost i dneska. Dneska ve hrách stejně skoro všechno počítá GPU.
Co se firem týká bych si dovolil poněkud nesouhlasit s pohledem na cloud... Nejen v současné velmi turbulentní době už začínají firmy chápat, že mít data někde v cloudu, někde kam nebude možné se dlouhodobě dostat, není zase takové terno, jak se zprvu zdálo a bylo růžově prezentováno. Mnoho firem už má zpět svůj vlastní hardware a data doma (a na druhém a třetím místě pro zálohu). A to neříkám proto, že bych měl něco proti cloudům, to vůbec ne. Nicméně současná doba spíše napovídá, že slova jako blackout budeme skloňovat častěji, než bychom si přáli. A s tím souvisí dostupnost cloudových služeb. A zase, abych byl korektní vůči cloudům - nemluvím o spolehlivosti cloudů jako takových, toho bych se nebál. Ale mluvím o konektivitě do internetu. Tady už nyní vnímám velké potíže a bude to, bohužel, spíše horší. Nevidím svět černě, přistupuji k tomu pragmaticky.
Tohle je ale takova evropska specialita, vypnout jaderky a doufat ze solary utahnou vse. Kdyz se podivate do sveta, tak takove Japonsko, US, Indie, Australie - domaci konektivita roste (treba fiber kde jsou beznejsi rychlosti jako symetrickych 10Gbit), firmy jsou vice dynamictejsi takze cekat na dodavku nejakeho HW mesic nebo tri nikdo nebude, takze cloud je dobra volba. Samozrejme ze ma sve vyhody i nevyhody ale to snad kazde reseni.
Moc dobre to vedi zejmena odberatele Lixxx akumulatoru. Staci si vylistovat co se vyrabi v zasazenych provinciich a pricist si k tomu i covidove lockdowny vcetne uzavery Singapuru.
Vystavba jadernych elektraren je take byznys a vlastne cely ekosystem umele zivici sam sebe. Chtel bych pouzit paralelu s automotive ale nemohu. Automotive ma proti jaderkam pomerne standartni a zamenitelne dily. Nicmene umela vyroba pozic a odvetvi k nicemu je dobrym vzorem.
Momentalne neni v komercnim zajmu nestavet jaderne elektrarny jako specificky vyrobek a delat velkou jaderku jako modularni projekt. To je neco do ceho by se vyplatilo investovat.
Muj chlebodarce bude mit treba diky ruznym kravinam, antijadernym rakusakum a unikatnosti reseni jedne nasi jaderne elektrarny vyvar jeste aspon na dekadu dopredu zajisten. Treba i pro to ze je to zavisle na ceskych lidech a ceske dokumentaci byt odbornici mezi sebou hovori anglicky.
Zamerne se vyhybam pojmu male modularni reaktory protoze to je trochu jina kapitola ktera neni predmetem meho prispevku - treba kvuli podstatne vyssi cene za MWh (zatim).
28. 11. 2022, 11:50 editováno autorem komentáře
tak zrovna blackouty se v US deji - a da se to vysledovat z narustu porodnosti 9 mesicu po blackoutu :) Evropa je na tom - zatim* - dobre.
* s ohledem na to, jak se energeticky sektor podminoval v minulem desetileti, je to diky tvrde praci lidi z energetiky (a tady je zvlastni, ze v cesku zrovna tyto lidi vnimame spatne, to moc nechapu, nejaka kolektivni blbost asi)
To je ale z jineho duvodu. Jejich rozvodne site jsou v naprosto mizernem stavu a maji velke mnozstvi nadzemnich vedeni. I privod do mistni rozvodny vam jde treba na rozlozitych konstrukci ze dreva namisto kovovych. To drevo je pak nebezpecny material kvuli impregnaci a nemuzete ho jednoduse zlikvidovat.
Betonove sloupy aby clovek pohledal. Linky jsou poddimenzovane a podinvestovane. Kazdy rozumne uvazujici clovek je vybaven na soubestacnost domu cca na tyden. Ti chudi/nerozumni delaji pak po nejake zivelne udalosti jez zas rozhodi cast site nake vylomeniny. Rada lidi je hloupych az naivnich i totalne zdegenerovanych dostupnosti vseho a ocekavajici ve stylu karen "my service" bez nejakeho spolehnuti se na sebe. Jedine co je jejich vyhoda moznost ve vybranych jurisdikcich ubranit pri ohrozeni vlastniho majetku nejakym "mladikem" nebo rodiny aniz by kvuli tomu clovek stravil 10 let ve vezeni.
Zcela oddelene od toho se nam ukazal Texas kde technologicky nejsou pripraveni na nizke teploty a z ekonomicko-politickych duvodu (nastavenim trhu s energiemi v tomto state USA) jim neslo pomoci z okolnich statu.
Co vidím v mé profesi, tak jistý odklon od cloudu je dost patrný, ale důvodem primárně není turbulentní doba a obavy o dostupnost, nýbrž prostá ekonomika...
Ceny rostou už déle a dynamika růstu se spíš zvyšuje a ve výsledku se AWS či Azure přestává vyplácet. Tohle platilo už déle, nejistá doba vede spíše k tomu, že to začíná stále více firmám vadit - trochu víc se vrací důraz na "staré dobré TCO" proti prioritě optimalizací OPEX/CAPEX.
To samozřejmě neznamená nějaký krach cloudu, leccos v něm smysl dává i nadále. Jen poněkud padá ta představa "cloudu pro vše" a úplného opuštění onprem, směřuje to k hybridním prostředím...
S tím souhlasím, jsou samozřejmě situace, kdy se ten vlastní lokální server vyplatí, ať už z hlediska dostupnosti nebo ceny (typicky čistě interní systém používaný permanentně).
Ale potom jsou nárazové výpočty, které ty firmy dělají pár hodin za měsíc a tam nemá vlastní HW smysl. K tomu rozvoj služeb vyšších úrovní, jako třeba BI, ticket management, jiné firemní procesy, které jsou typicky jako SaaS.
Troufám si říct, že ta druhá kategorie bude stále převažovat.
Som zvedavý kto dokáže napísať 500 stranovú knihu, programovať väčšie aplikácie, kresliť napríklad komixy či vykonávať inú prácu na mobile, konzole či televízii. Áno, už sa podarilo spustiť VS Code aj na smart hodinkách, ale použiteľné to nie je. Už keď mám napísať jednu blbú SMS na mobile, tak už mám nervy... pretože pidi displej, pidi tlačítka, pidi všetko.... systém osekaný a prispôsobený na dotykové ovládanie je extrémne limitujúci vo funkciách.... i blbé kopírovanie textu na mobile je nočná mora. A neviem si predstaviť ani hrať hry na mobile, s výnimkou Šachu či Pokru.
25. 11. 2022, 16:53 editováno autorem komentáře
Ono je to tak, že programátoři tvoří nepatrnou menšinu uživatelů osobních počítačů a podobných zařízení. A to vlastně od jejich rozkvětu od druhé poloviny 70. let.
Na programování zatím nikdo nic lepšího než oddělenou klávesnici a oddělený monitor nevymyslel, aspoň prozatím. Jsou samozřejmě ještě další případy použití kde to bez monitoru a klávesnice nejde (obecně tam kde se píší dlouhé texty, včetně těch zdrojových) nebo jen velmi špatně, ale asi budou také časem v menšině.
Hry se na mobilu hrají běžně, ale nejlépe se hrají ty, které jsou vytvořeny na míru dotykovému ovládání, na tom ale není nic překvapivého, dotyková obrazovka je poněkud specifické vstupní zařízení.
Co mi přišlo zajímavé, byly dokovací stanice pro mobily, které dovolily připojit mobil k obrazovce, klávesnici a myši, ale zdá se, že nebyly příliš úspěšné.
Já bych si svůj ASUS UX305F rád nahradil. Ne, že by nestačil, ale mechanicky už je na tom bledě (nechoval jsem se k němu zrovna v rukavičkách, párkrát mi spadl na zem, jednou jsem na něj i šlápl,..), ale nenašel jsem náhradu.
Chci to samé, co mi nabízí ten stávající - tj. 100 % tichý počítač. Žádný větrák, ani na procesoru. Prostě v obchodech nemají. Někde se snad ještě objevovaly staré Delly za nesmyslné ceny - a pomohl bych si opravdu jen v té mechanice, výkonově by na tom byly obdobně. Takže zatím čekám, až ten stávající dooopravdy úplně umře a pak holt koupím něco co zrovna bude na trhu.
To, že bych takový počítač koupil bez nutnosti platit za Windows, jsem úplně vzdal.
Požiadavkám vyhovuje MacBook Air. A bez nutnosti platiť za Windows. :-)
V princípe by mi asi stačil notebook s vnútornosťami RPi 4, ktorý by mal storage riešený cez NVMe (ako má ODROID-M1).
P.S.: Tiež mám (aj) UX305F (s Linuxom), vymieňal som mu už aj baterku, ako primárny notebook už nestíha, ale ak chcem ísť naľahko, tak si ho beriem. Má vynikajúci displej (matný so širokým gamutom).
Bud si koupit ten samy pouzity, nebo tusim Apple vyrabi ntb bez vetraku, protoze se chladi prenosem tepla do tela notebooku. Problem je, ze jinak nez vetrakem nebo velkym kusem kovu se notebook chladit neda, takze bez vetraku mas notebook, co je pomaly a prehriva se. Sam mam ted doma Lenovo 3 11, coz je vlastne ten tvuj Asus jen v baleni jineho vyrobce a krome te tichosti je strasna mizerie. V tomhle se podle me nic smysluplneho ani vyrobit neda, jinak to bude pomale, horke, drahe, atd.
Která konkurence? Nejvíc výkonu pro fan-less noteboky má právě Apple díky jejich ARMovému M2 procesoru. Jak se do toho musí vrazit x86 CPU kvůli Windows, tak výkon na jednotku tepla/spotřeby klesá.
Podle tohohle článku má M1/M2 asi 3x větší výpočetní výkon per Watt. https://www.notebookcheck.net/Apple-M2-SoC-Analysis-Worse-CPU-efficiency-compared-to-the-M1.637834.0.html
Pokud se dobře dívám na specifikace toho Lenova, tak kromě toho, že oba nemají větrák nemají mnoho společného.
Ten můj ASUS má procesor Core M, který už, bohužel, zcela zmizel z trhu. Tady je možná ten důvod, proč se ten můj notebook nepřehřívá - prostě má procesor, který byl na podobné využití zkonstruován. To Lenovo používá většinou Celerony. Dále má méně paměti (4 GB proti 8 GB u Zenbooku) a skoro o 2 palce menší displej.
Možná právě ty rozdíly ve specifikaci způsobují to, že pro moji práci je ten můj starý Zenbook stále dostatečný a nikde necítím omezení. Narážím zatím jen v momentech, kdy jsem chtěl pustit 4K videa, ty to prostě nepřehraje. Full HD bez problémů.
Tvrdit že je trh PC v krizi je hodně mimo, když mají výrobci za poslední tři roky (nepočítaje intel) jedny z nejvyšších marží a zisků od roku 2000.
Já tedy krizi nevidím. Jen přehlcený spotřební trh po krypto horečce a přepálené ceny z dob krypto horečky. Není to nic jiného než kocovina, která by se snadno vyléčila, kdyby výrobci opět vrhli na trh novou generaci HW za normální ceny.
Ale chápu že po tak dlouhé době neomezených cen HW není úplně po chuti začít zase konkurenční boj.
Trh klesa po velkem covid narustu, kdyz pro domaci vyuku musel byt doma jeden PC per decko.
Dlouhodobe bude PC jenom k praci, kde potrebuju klavesnici a mys a velkou obrazovku, zbyle pinozeni uz zvladne telefon lip.
Moje zena zapne laptop jednou za 3 mesice (a pak se instalujou updaty 2 hodiny).
Protoze souhlas s cestou deti na skolu v prirode vytiskne z telefonu, slozenky zaplati vyfocenim QR kodu a letenku koupi v aplikaci daneho brokera. Nakup u alzaka v jeho aplikaci dtto.
Jeden PC na rodinu bude dostatecna saturace a ty covidove nakoupene budou dlouho dojizdet
Nechápu tuhle mantru, že všechno musí neustále růst a když to neroste, tak je to špatně. Prostě se nějaké výrobky nahradí modernějšími a ty staré koncepce postupně slábnou, až skončí. Mobily, notebooky a tablety dnes nahrazují desktopové PC, stejně jako kdysi dieselové a elektrické lokomotivy nahradily ty parní.
Navíc je už výkon tak vysoký, že počítače vydrží fungovat mnohem dýl než dřív. Nemám žádný problém s tím, že doma používám 10 let starý notebook.
Mimochodem stejný problém postihuje třeba i auta. Za dob stodvacítek bylo auto do pěti let prorezlý skrz naskrz, motor nejpozději do 50 000 km potřeboval generálku a polovina věcí v autě přestala fungovat. Za 10 let bylo auto zralé do šrotu. Dneska jezdím denně do práce se 17 let starým Opelem. Auto nejeví žádné známky koroze, motor šlape celou dobu jako hodinky a auto nepotřebuje žádnou větší údržbu.
Oproti tomu, co běžní dezoláti tesknící po dobách komunismu tvrdí, kvalita většiny spotřebičů a výrobků, co si kupujeme, výrazně roste a vydrží mnohem déle než dřív. Lidé tak nemají potřebu tyto přístroje měnit tak často, jako dřív. Ano, dřív se přístroje hlavně kvůli jejich ceně mnohem častěji opravovaly a tím se jejich životnost prodlužovala. Dneska se to za prvé často nevyplatí ekonomicky a za druhé to často není ani technicky možné.
25. 11. 2022, 09:05 editováno autorem komentáře
Ono to vydrželo, protože to muselo vydržet. Nové auto bylo drahé a nešlo jen tak lehce koupit. Měli jsme škodu 100 která vydržela přes 30 let a 115 000 km než šla pojízdná pryč, ale : některé plechy (blatníky, haubna) byly měněné 2x i 3x. Podlaha byla vyvařená už po pár letech provozu (pak vydržela až do konce). Sedačky byly vyvařené a zesílené také po pár letech provozu. Vodní chlazení nebylo úplně těsné, takže se provozovalo v netlakovém režimu (tj. povolené víčko chladiče). Spojka vydržela 100 000km, motor až 115 000 km byl bez generálky. Občas nějaká hadička nebo kabel vyskočila, ale na první pohled bylo vidět co vyskočilo a kam to patří.
Tedy udržet v provozu staré škodovky bylo možné, ale takovéto tamagochi dnes nikdo dobrovolně provozovat nebude (ono to tak úplně dobrovolné nebylo).
Benzín stál relativně cca 2x tolik co dnes, jezdilo to v průměru za skoro 9 litrů, mimo ČR nebylo moc kam jezdit, takže nájezd za rok byl výrazně menší než dnes.
Bylo třeba relativně běžné mít garáž úplně jinde než byt, klidně na opačném konci města. V takovém případě výlet autem znamenal nejprve výlet MHD pro auto. To sice nebyl náš případ, ale jezdilo se prostě jen tam kde to rozumně nešlo MHD.
ale jo, ja si to taky pamatuju. Spis me zarazilo, ze auto vydrzelo 30 let a najelo pritom jen 115 000 km. Samozrejme nektere materialy degeneruji vekem (+ oblibene rezaveni u Skodovek pod dvermi atd.) ale proste s takto malym najezdem to muze vydrzet, protoze zase dalsi veci degeneruji pouzivanim.
Btw deda mel S100 a prakticky vikend co vikend to "stalo na cihlach" a v necem se vrtal; porad tomu neco bylo (navic ono ho to i bavilo a cas mel tehdy jinou cenu). Ale na pocet let to vydrzelo dlouho, to jo (garazovany to nebylo, garaz byla na sidlisti luxus).
Tez jezdim pres 20 let starym socialnim Vauxhallem. Uz ma pres pul mega najeto. Krom nutneho dostouchani prevodovky a nakalibrovani dorazu po vymene spojky a vymenu serva na razeni netreba drahych oprav. Ten motor to auto asi prezije.
V pohode dozije dalsi vymeny rozvodoveho retezu (kterej na rozdil od schadewagen neni z bahna).
Sice si muzu pri svem platu teoreticky koupit neco co z dalky pripomina auto kazde 2-3 platy. Ale proc bych to delal? Abych jezdil do Prahy stat v zacpe jak bezny prazsky pepek pred nasim kanclem?
28. 11. 2022, 17:30 editováno autorem komentáře
Ten cloud nie je spása. Ba naopak pre firmy ktoré majú výrobu. 3 s 3 klientov ktorý presly kompletne na cloud (vždy request s nijakého vyššieho IT ktoré si spočítali usporu) sa vrátilo k svojmu hw. Minimálne na 80%. Proste keď cloudu záruka, padne spojenie alebo hocičo tak výroba nejde. A nie je nič lepšie ako vysvetľovať riaditelovy že ty nemôžeš nič len cakat lebo to cloud/provider. Takže zďaleka nie je všetko oblačno. Dáky office, marketingová firma potazmo účtovníctvo kľudne co coudu ale určite to nie je vše liek.
Naopak, pokiaľ je človek len nejaký technický pracant, ktorý o nasadení cloudu nerozhodoval, tak je to vysvetliť úplná malina. Hodí sa to na toho, kto to schválil a ani sa pri tom nemusí klamať.
Jedine, že by o tom rozhodol sám onen riaditeľ a nebol ochotný uznať svoju zodpovednosť, ale v takej firme robiť je masochizmus.
"Možná by bylo dobře, kdyby pan Neff zasedl k psacímu stroji (pardon, desktopovému PC) a vznikla Tma 3.0"
Pan Neff ať už raději nic nepíše....
https://manipulatori.cz/dezinformace-na-neviditelnem-psu-ondrej-neff-ve-znameni-ublizencu/
Web manipulatori.cz nejde brát vážně. Provozovatel je "bývalý" aktivista a kvalita tomu odpovídá.
Podívejte se a ověřujte, ověřujte, ověřujte !! Namátkou:
Jak web Manipulátoři.cz manipuluje s fakty v případě útoku na tříletého chlapečka v Anglii
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/88904/jak-web-manipulatori-cz-manipuluje-s-fakty-v-pripade-utoku-na-trileteho-chlapecka-v-anglii.html
Demanipulace Jana Cempera, aneb na fa(uc)ktech záleží!
https://www.incorrect.cz/demanipulace-jana-cempera/
S vynimkou gamingu sa ani financne nevyplati investovat do desktopu, ked laptop poskytuje dostatocny vykon a radu dalsich vyhod (bateria, prenositelnost). Ulozny priestor, vykon GPU, vykon CPU sme nasytili. Jedine co ostava o krok pozadu je pamat, tam uz aj standadna ponuka 8GB zacina zaostavat, ale 16GB vydrzi dalsich 8-10 rokov a mozno aj viac. Kedze vacsina ludi nevyvija Javu, tak jedine Chrome, Electron a cloudovy Office im to moze vyzrat, ale tam sa da vzdy vratit k single-taskingu. Dalsie upgrady nie su nevyhnutne.
27. 11. 2022, 07:18 editováno autorem komentáře
Ja si myslím, že to s desktopom nie je tak zlé.
Desktop je stále modulárny systém, kde je možné meniť takmer všetko. Dá sa začať skromnejšie a keď je to potrebné, postupne ho vylepšovať. S dobrým výberom základnej dosky máte do budúcna možnosti upgrade-u prípadne výmeny vadných komponentov a chladenie. Takto môžete spoľahlivo fungovať doslova roky. Čo je podľa mňa skutočne ekologické správanie.
Za cenu kavlitného NB si poskladám dve výkonné PCka - to je cena za miniaturizáciu. V rámci nákupu PC zostavy je aj kvalitný a hlavne dostatočne veľký (24" + ) monitor na prácu. Zároveň bude, na rozdiel od NB s obmedzeným chladiacim výkonom, aj pri malej bedni počítač krásne tichý.
Tým nechcem tvrdiť, že NB nemá svoje výhody. Existujú samozrejme ľudia, ktorí cestujú a potrebujú mobilné zariadenie. Či už je to kôli bezpečnostnou politike firmy, alebo pracujú u zákazníka, BYOD, atď. Ale mne pri bežnej admin/devel práci najviac vyhovovalo, ak som sa mohol do práce pripojiť z domu a nemusieť prenášať NB hore-dole.
Desktop je modulární, jen když chytneš správnou dobu. Teď s přechodem na DDR5 se to láme a potřebuješ novou desku vždycky. A kdybys šel do Intelu, tak novou deskou potřebuješ principiálně pro každý upgrade, pokud upgraduješ po 2 a více letech.
Ani kdybys nemusel tohle řešit, tak ekologicky není desktop žádná výhra. Ten notebook má několikanásobně menší spotřebu, a za ty roky se to nasčítá. Navíc energie už nikdy nebudou tak levné jako před 2 a více lety. Jinak cestování s notebookem je běžné i po místnostech doma - např jednou chceš být s ostatními a jindy se uklidnit někam sám. PS: Desktopové periferie se běžně připojují i k notebooku, má stejné konektory.
Aj desktop sa dá vyladiť tak, aby mal nízku spotrebu. Treba podtaktovať a podvoltovať procesor, používať grafiku procesora a ssd disk, a nemať v desktope zbytočnosti.
Ak odíde doska v notebooku, tak zvyčajne takmer celý skončí v elektronickom odpade. Okrem RAMiem, disku a možno displeya je všetko nepredateľné.
Ak odíde doska v desktope, tak stačí nová alebo bazarova doska a znova funguje.
Desktop nakoniec môže byť ekologickejší.
27. 11. 2022, 18:28 editováno autorem komentáře
CPU s IntGPU ci + dGPU ano... (doby NB s CPU v patici a dGPU ve sloty jsou uz asi mimo_
ale RAM ci Disk obsahuje jen deska NB u ktereho pri koupi n[ei]kdo nepremyslel, nejen pro pripad vymeny desky, ale hlavne pro pripad vymeny RAM a jeste hlavneji Disku... ;-) navic tyhle ujete nb-all-on-board nejspis jeste budou v zaruce...
> "ale 16GB vydrzi dalsich 8-10 rokov a mozno aj viac"
ako súhlasím skoro so všetkým čo si napísal až na toto... s týmto rozhodne nesúhlasím, pretože mne nestačí 16GB už teraz, a to momentálne môj osobný laptop používam skutočne len na "primitívne tasky". Ako písanie knihy, čítanie kníh, prehliadanie Internetu, komunikácia. Ale vlastne ďalej si jasne napísal že Chrome a Electron to vyžere, a to je práve to... ja som narazil na OOM, kedy Chrome s 20 tabmi + Discord dokopy brali 34GB (16GB RAM + 20GB SWAP, kvôli hibernácii), zvyšné 2GB bral systém a iný software. Nebolo to príjemné, keď mi na minútu sekol celý systém, a následne mi crashli taby v Chrome, kde som mal "rozrobené niečo".
Áno existujú alternatívne prehliadače, a mal som v pláne odísť ku Vivaldi (jediný kandidát, kde sú všetky featury čo potrebujem (s výnimkou jednej))... mám tu nainštalovaný aj Firefox, ale... tam chýba mnoho featur, ako A2HS (PWA), HMKH (toto nutne potrebujem, a s týmto som mal v FF problémy), readlist (prekvapivo jeden z mála čo to používa), nástroje pre vývojárov (konzola) je výrazne lepšia v Chrome based prehliadačoch než vo FF, ale taktiež sa mi nechce patlať s "Firefox je pomalý SNAP v Ubuntu". Taktiež som skúšal Edge, ale ten mi úplne nesadol, jak to tlačí Bing a ich spravodajské bazmeky, ktoré sú v angličtine o amerických celebritách čo ma absolútne nezaujíma.
Inak k tomu že pamäte sú jediná vec pozadu, plne súhlasím, osobne si myslím že by dnes mali laptopy v cenách okolo 1000€ [~24k KČ] mať 32GB RAM by default. Na Alze ale bežne vidím že majú 16GB a niektoré modely dokonca len 8GB, čo je dnes skutočne málo (na tú cenu, kde človek očakáva že nekupuje kancelársky stroj).
CPU a GPU dnes súhlasím, majú výkonu aj nazvyš, a úložiska je tak akurát dostatok pre bežných ľudí (500GB - 1TB je akurát kapacita), v podstate toto všetko stačí pre väčšinu ľudí, mimo hráčov (tí pri dnešných neoptimalizovaných AAA titulov potrebujú aj viac, pretože jedna hra samotná zabere aj 200GB+ na disku, a vyťaží CPU a GPU....), ale inak pre nehráčov skutočne dnes CPU, GPU a disk/úložisko nie je problém, ale skôr operačná pamäť.
Osobne keby že si chcem kúpiť optimálny stroj, tak by som očakával niečo takéto:
8C CPU, niečo ako AMD Ryzen 7 5700U, na Alze najlacnejší laptop s daným CPU za 550€ [~16k KČ]
32GB RAM, na Alze najlacnejší laptop s danou kapacitou za 1189€ [~29k KČ]
1TB NVMe SSD, na Alze najlacnejší laptop s danou kapacitou za 757€ [~18k KČ]
IGP / low-end GPU, na Alze najlacnejší laptop s daným GPU za 150€ [~4k KČ].
keď tak pozerám na tie ceny, tak skutočne RAM je práve to "najvzácnejšie". Samozrejme tie ceny nie sú moc porovnateľné, a nedáva moc logiku to takto počítať, keďže kupujeme kombináciu všetkých parametrov, resp. laptop ako celok. Ale dáva to aspoň predstavu v tom že keď potrebuješ 32GB RAM, tak si musíš našetriť minimálne 1189€ [~29k KČ], čo mi príde priveľa s porovnaním iných parametrov. Keď hľadám ale optimálny laptop na Alze ako celok, so všetkými tými parametrami, som v cene 1379€ [~34k KČ].
Čo vlastne už nie až taký extrém, ako to bolo pred polrokom, kedy to bolo skoro 1800€ [~44k KČ]... vlastne keď tak pozerám teraz na Alzu, asi by som kúpil https://www.alza.sk/hp-envy-17-cr0001nc-silver-d7448248.htm keby som mal dnes kupovať laptop. Myslím že momentálne najlepšia ponuka optimálneho laptopu pre mňa. Ale i tak vidieť že RAM je čo mi predražuje laptop, a to aj napriek tomu že ako samostatný komponent je lacnejší než CPU či GPU, a ako nie je problém samozrejme kúpiť model so 16GB RAM a dokúpiť 16GB modul, ak je voľný slot, problém je čo som pozeral veľa laptopov, že nemajú voľný slot, a obe sú bežne zaplnené.
To, že Chrome a na něm postavené aplikace jsou žravé, neznamená, že 16 GB je málo. Chrome je postavený tak, že na počítači nic dalšího nepoužíváš (dotažené v ChromeOS). Úplně každý jiný prohlížeč, i ty postavené na Chrome(ium), jsou méně žravé. Podobně Microsoft pracuje na forku Electronu postaveném na Edge. A i tak RAMka není problém - i několik let starý notebook za 15 tisíc má 2 sloty, do kterých můžeš dát dohromady 32 GB RAM (a do nových 64 GB). Tohle je výhoda PC oproti Mac. Přece nejseš ovečka, abys koukal jen na předkonfigurované parametry. Ano, ultratenké notebooky mají paměť připájenou, ale to je kvůli LPDDR, který sloty z principu neumí. Vždycky bude dost notebooků, i těch docela tenkých a lehkých, s DDR.
EDIT: I u toho Electronu jde mít malou spotřebu RAM změnou jednoho parametru. Stačí, aby aplikace používala single proces mód. Tj je tam jen jeden proces místo mnoha, tedy i několikrát menší spotřeba RAM. Dokonce první verze velmi náročné aplikace Teams tak fungovaly a na první pohled sis nevšiml, že by nezvládal videochat apod.
27. 11. 2022, 16:05 editováno autorem komentáře
> i několik let starý notebook za 15 tisíc má 2 sloty, do kterých můžeš dát dohromady 32 GB RAM
práve problém je že nie,... napríklad https://www.alza.sk/dell-inspiron-15-5515-silver-d7121623.htm má obsadené obe sloty,... a podobne je to s väčšinou laptopov čo som na Alze hľadal,... len málo z nich má voľný slot.
@Mlocik97
mne nestačí 16GB už teraz, a to momentálne môj osobný laptop používam skutočne len na "primitívne tasky". Ako písanie knihy, čítanie kníh, prehliadanie Internetu, komunikácia
[...] a som narazil na OOM, kedy Chrome s 20 tabmi + Discord dokopy brali 34GB
a me treba stale staci s prehledem 16GB :-)
Desktop Xfce, prohlizec Vivaldi (s par stovek taby, nepouzivane uspane (neuspanych 5-50)), par terminalu (s 5-20taby *1), Remmina VNC, Clementine, Signal/Telegram/Skype (tedy vse nad Electronem), email Geary (v Flatpaku), k tomu obcas Writer/Calc, prohlizec PDF, GIMP, Inkscape
*1) v jednom lokalnim Byobu s ~50subokny/subcastmi s ~25x MidnightCommander, v ostatnich SSH spojeni na vzdalene)
zkusil sem ted pustit z vyjmenovanych to co nebezelo a obsazena RAM je stale jen 9GB, takze muzu k tomu pustit jeste virtual s 2GB RAM a porad bufu mit par GB volno ;-)
Ty uspávací doplňky jsou i pro Chrome, konkeckonců to sám Chrome dělá, minimálně na ChromeOS. Mimoto taky Windows a Mac RAMku komprimují, pokud je jí málo (bohužel v Linuxu je možno jen buď vždy, nebo nikdy, a ještě to nejde nastavit uživatelsky jednoduše). Taky je problém, že Chrome šel full retard a samostatný proces (se samostatnou RAMkou) je i na stránky (reklamy) v iframes. Což mi připomíná, že lidi s blokátorem reklam taky dost RAMky ušetří.
Vivaldi ma uspavani nativni:
- pri spusteni uspi vsechny nepripnute taby
- prava mys nad aktualnim tabem ma "Uspat listy na pozadi"
- + mam prirazenou na toto ^^ hotkey
a samozrejme mam aktivni (nativni) "blokovani reklam a sledovacu"
+ uBlockOrigin + PrivacyBadger
=> to pokud bych nemel tak by tech 16GB jiste nestacilo :)
Zrovna nedávno jsem z desktopu vyndaval 8 GB modul a snížil tak RAM zpět na 16 GB protože jsem tolik paměti ani k práci prostě nevyužil. (A ne, fakt nejsem sekterářka co používá možná tak kancelářský balík.) V noteboocích také více nemám a to je používám jak k běžným činnostem tak k vývoji.
Manželka má v OS X na Airu s 8 GB RAM permanentně otevřeno desítky oken a stovky tabů v Chrome. Ten je ale (asi?) nějak hybernuje a správa paměti je tam dostatečně efektivní na to, aby ten její notebook normálně fungoval. (Což mě opakovaně nepřestává překvapovat ale je to tak.)
Takže by mě fakt zajímalo, co to vlastně v tom browseru pouštíte. Nemáte povolené hugepages?
Tak MacOS je úplně jinej level OS a ta synergie s vlastním hardware je neskutečná (např. hardwarová akcelerace komprese RAM). Ale i tak, nezapomeňte, že s SSD, natož NVMe, si swapování většina lidí ani nevšimne (akorát sekundu místo hned trvá přepnutí na jinou aplikaci). A pokud to není nějaký levný SSD v notebooku za 15 tisíc, tak se nemusíte bát opotřebení. Např. v původních Air s prvním SSD a 4 GB RAM, které swapovaly po většinu svého života, žádnému SSD neumřelo na opotřebování (i když opotřebení bylo ke konci šedesát něco procent). Ono i v PC, kde kvalita hardware je v průměru o dost níž, většina SSD neumřela na opotřebení, ale např. na selhání podpůrných čipů, jako řadič, a u nemálo z nich se rozbil firmware.
Ale byl to velký úspěch a všichni ho začali napodobovat. To, že pak macOS a i stejně tak Windows (později) jsou od určité verze nepoužitelné na HDD je věc jiná. Mimoto i v tom úplně prvním Air šlo disk vyměnit za pár minut, např. za SSD 512 GB:
How to Upgrade the SSD in a MacBook Air (2008)
https://www.youtube.com/watch?v=3DoePt1B1Xg
Tak rec byla o prvnim Airu (pozdeji jste specifikoval na prvniho s SSD), takze kdyz se budem bavit o uplne prvnim, tak v roce 2008 jste opravdu 512GB SSD nekoupil. Dokonce ani v roce 2011 jste nebyl ochotny dat 7tis za 32GB SSD. Vim co rikam, sam jsem na ebay kupoval redukce z mechaniky na sachtu na disk a zakaznikum pote montoval hlavni disk jako ssd a puvodni sel do sachty u Macbooku Pro, to byly ale většinou lide co na to meli - filmari, herci, zpevaci apod... + pekne calnuli jeste za praci. Vykon byl velmi markantni, vpodstate se ten Macbook pro zrychlil asi 100 nasobne.
Ne, podvlákno začíná od martinpoljak z 28. 11. 2022 9:57, a tam řešíme jen Airy s SSD od výroby. Ono taky proč řešit jiné, když se bavíme o tom, že nevadí, že notebook swapuje a opotřebovává SSD?
Stejně tak proč řešit, že po 10 letech byl první Air s HDD už pomalý, jako všechny notebooky PC a Mac s HDD při použití s moderními verzemi OS a software? Tak jasně, že SSD 512 GB nebylo v době vydání prvního Air, protože ani nebylo potřeba. Všechno bylo v té době standardně rychlé jako na všech notebookách PC a Mac (protože tehdy programátoři ještě optimalizovali pro běh na HDD). Nicméně jsem poukázal na to, že nebylo třeba ho pak vyhazovat, protože disk byl vyměnitelný, a šlo tam dát až třeba ten 512GB SSD.
Jen pro info, nevím, zda jste ten stejný "Bez přezdívky": V původním příspěvku jsem řešil opotřebení SSD disku swapováním (u HDD to nikdo neřeší). Proto jsem jako příklad uvedl první Air, který byl od výroby s SSD (opět neřeším, že šlo dát dodatečně SSD i do toho nejstaršího Air z 2008 - viz video výše).
Ja bych si tak rad koupil pocitac, ale bohuzel na trhu nic neni. Chci 65W max TDP, tomu odpovidajici spotrebu a chlazeni pomoci AC Freezeru bez ventilatoru. Intel uz 5 generaci nevyrabi takovy CPU a u AMD to jsou zase line jebky, cpu zacina na 105W a zere dvojnasobek, to se musi chladit 14tkou vetrakem na vezaku.
Kupoval jsem si ted ntb, bohuzel opet na trhu zadny nebyl. Procesory maji variabilni TDP, tedy dozvedet se na co to nastavil vyrobce je nemozne (prodejci to neuvadeji) a orientovat se dle recenzi vykonu procesoru nelze, protoze co vyrobce a model ntb, to jinak tenke chlazeni a bez turba ty podtaktovane chuderky nemaji vykon. USB 4 nema zadny ntb na trhu (dle Alzy tedy). Tak jsem musel do Applu, tam je proste garance ze ty parametry budou dodrzeny a jestli testovany kus vrcel takhle, tak muj bude stejne. Ale uz i Apple zacina, u mensich ulozist sidi pocet cipu a tim vykon.
Takze hlavne si za to vyrobci mohou sami.
Považuji se za takový exemplární příklad. Svůj poslední pracovní notes, Latitude E6420, jsem si pořídil někdy okolo roku 2012. Dělám na něm v průměru tak 12 hodin denně a je fakt, že mi výkon prostě neschází a nikdy nescházel. Zkoušel jsem si několikrát pořídit nový z důvodu morálního zastarání, ale z hlediska ergomomie nebo efektivity a rozšiřitelnosti byl skutečně vždy horší než ten můj dědek. Zejména neplnohodnotná fn-izovaná klávesnice mě doháněla k šílenství a notes jsem nejdéle do týdne odnesl zpět a vrátil se s radostí k té desetileté hajtře. Poslední modely Latitude jsou už v experimentech s rozložením klávesnice tak daleko, že už je ani zkoušet nebudu. Takže dokud bude dědek bootovat, nechám si ho ...