Nechápu tuhle mantru, že všechno musí neustále růst a když to neroste, tak je to špatně. Prostě se nějaké výrobky nahradí modernějšími a ty staré koncepce postupně slábnou, až skončí. Mobily, notebooky a tablety dnes nahrazují desktopové PC, stejně jako kdysi dieselové a elektrické lokomotivy nahradily ty parní.
Navíc je už výkon tak vysoký, že počítače vydrží fungovat mnohem dýl než dřív. Nemám žádný problém s tím, že doma používám 10 let starý notebook.
Mimochodem stejný problém postihuje třeba i auta. Za dob stodvacítek bylo auto do pěti let prorezlý skrz naskrz, motor nejpozději do 50 000 km potřeboval generálku a polovina věcí v autě přestala fungovat. Za 10 let bylo auto zralé do šrotu. Dneska jezdím denně do práce se 17 let starým Opelem. Auto nejeví žádné známky koroze, motor šlape celou dobu jako hodinky a auto nepotřebuje žádnou větší údržbu.
Oproti tomu, co běžní dezoláti tesknící po dobách komunismu tvrdí, kvalita většiny spotřebičů a výrobků, co si kupujeme, výrazně roste a vydrží mnohem déle než dřív. Lidé tak nemají potřebu tyto přístroje měnit tak často, jako dřív. Ano, dřív se přístroje hlavně kvůli jejich ceně mnohem častěji opravovaly a tím se jejich životnost prodlužovala. Dneska se to za prvé často nevyplatí ekonomicky a za druhé to často není ani technicky možné.
25. 11. 2022, 09:05 editováno autorem komentáře
Ono to vydrželo, protože to muselo vydržet. Nové auto bylo drahé a nešlo jen tak lehce koupit. Měli jsme škodu 100 která vydržela přes 30 let a 115 000 km než šla pojízdná pryč, ale : některé plechy (blatníky, haubna) byly měněné 2x i 3x. Podlaha byla vyvařená už po pár letech provozu (pak vydržela až do konce). Sedačky byly vyvařené a zesílené také po pár letech provozu. Vodní chlazení nebylo úplně těsné, takže se provozovalo v netlakovém režimu (tj. povolené víčko chladiče). Spojka vydržela 100 000km, motor až 115 000 km byl bez generálky. Občas nějaká hadička nebo kabel vyskočila, ale na první pohled bylo vidět co vyskočilo a kam to patří.
Tedy udržet v provozu staré škodovky bylo možné, ale takovéto tamagochi dnes nikdo dobrovolně provozovat nebude (ono to tak úplně dobrovolné nebylo).
Benzín stál relativně cca 2x tolik co dnes, jezdilo to v průměru za skoro 9 litrů, mimo ČR nebylo moc kam jezdit, takže nájezd za rok byl výrazně menší než dnes.
Bylo třeba relativně běžné mít garáž úplně jinde než byt, klidně na opačném konci města. V takovém případě výlet autem znamenal nejprve výlet MHD pro auto. To sice nebyl náš případ, ale jezdilo se prostě jen tam kde to rozumně nešlo MHD.
ale jo, ja si to taky pamatuju. Spis me zarazilo, ze auto vydrzelo 30 let a najelo pritom jen 115 000 km. Samozrejme nektere materialy degeneruji vekem (+ oblibene rezaveni u Skodovek pod dvermi atd.) ale proste s takto malym najezdem to muze vydrzet, protoze zase dalsi veci degeneruji pouzivanim.
Btw deda mel S100 a prakticky vikend co vikend to "stalo na cihlach" a v necem se vrtal; porad tomu neco bylo (navic ono ho to i bavilo a cas mel tehdy jinou cenu). Ale na pocet let to vydrzelo dlouho, to jo (garazovany to nebylo, garaz byla na sidlisti luxus).
Tez jezdim pres 20 let starym socialnim Vauxhallem. Uz ma pres pul mega najeto. Krom nutneho dostouchani prevodovky a nakalibrovani dorazu po vymene spojky a vymenu serva na razeni netreba drahych oprav. Ten motor to auto asi prezije.
V pohode dozije dalsi vymeny rozvodoveho retezu (kterej na rozdil od schadewagen neni z bahna).
Sice si muzu pri svem platu teoreticky koupit neco co z dalky pripomina auto kazde 2-3 platy. Ale proc bych to delal? Abych jezdil do Prahy stat v zacpe jak bezny prazsky pepek pred nasim kanclem?
28. 11. 2022, 17:30 editováno autorem komentáře