Když jsem začínal s *ubuntu, tak byly tři použitelné verze - Ubuntu s Gnome2, Kubuntu s KDE3, Xubuntu a pár experimentů, které nebyly k ničemu (Fluxbuntu, Gobuntu).
Dneska jsme ve stejném stavu - tři použitelné verze (Xubuntu, Ubuntu Studio a Ubuntu MATE) a zbytek je odpad, který se nehodí na produktivní práci.
Bohužel je zde určitá změna - toho odpadu bylo před lety méně a nebyl prosazován jako mainstream.
Ale co. Každý sice víme, že vypouštěním cigaretového kouře do vody zlato nevzniká, ale i takové slepé uličky je přínosné ověřit a v komerční stáji za tu dobu dokázali udělat mnohem kolosálnější kiksy (Win VIsta a Win8) a další (Win10) čile připravují.
Nejsem uzavřený novým myšlenkám. Naopak jako praktický člověk (vzděláním i profesí) vítám změny k lepšímu, které zlepší kvalitu jakékoliv stránky života.
Bohužel ale KDE4 a KDE5, Unity a ani GnomesHell nejsou změny k lepšímu, ale módní úlet daný snahou přizpůsobit se dnešnímu zvrácenému konzumnímu stylu. Patlání na dotykové displeje, průtokové konzumování informací bez toho, abychom nad nimi alespoň chvilku přemýšleli a syntetizovali je, uspěchaný životní styl naší civilizace, která je nemocná ekonomicky, politicky, společensky i duchovně (čímž myslím hlubší smysl života, nikoliv náboženské pindy - jsem nekompromisní ateista).
Můžeme to vidět u počítačových her - moje generace např. hrála počítačové hry na pomalých "primitivních" Pentiích s mizernou grafikou, ale hráli jsme hry, které měly komplexní ovládání, spoustu klávesových zkratek, muselo s u nich myslet.
Jaké hry hrají dnešní puberťáci? - Mají mobil 20x výkonnější než byly 486 a Pentia, mají ultra-hyper displej s fantastickým rozlišením a hrají co? ... Prostoduché "hry" které se ovládají jedním nebo dvěma tlačítky... které stačí zmáčknout jen občas ... asi aby to na ně nebylo moc složité.
U KDE, Gnome i Unity vidíme "moderní trend" kdy uživatel už prakticky neví co zařízení opravdu dělá, ale jen mechanicky jako opička mačká čudlíky, které jsou veliké a barevné aby je dokázal rozpoznat i úplný trouba.
U KDE se dostal na první místo vzhled a funkčnost ustoupila do pozadí. U Gnome a Unity už raději ani tu funkčnost neimplementovali. Ještě aby snad uživatele nenapadlo si tam něco chtít sám upravit a nastavit, že?
Od příchodu KDE4 ztrácí uživatelé Linuxu kontrolu nad svým prostředím. To říkám jako člověk, který začal na KDE, po příchodu KDE4 přešel na Gnome a po příchodu GnomesHellu a Unity přemigroval na Xfce. A to jsem vyzkoušel různé desktopy vč. Cinnamonu a dalších.
Vývojáři z nás dělají blbce, ale jen někteří z nás si dokáží přiznat. Když jsem poprvé uviděl Gnome 3 i Unity, tak jsem si uvědomil, že by vývojáři fakt neměli užívat drogy.
Minimalne Gnome Shell a Unity jsou celkem privetive i pro ovladani klavesnici.
Nez hodnotit podle screenshotu zdrogovanost vyvojaru zkus si zjistit, co to skutecne umi. Neni to zdaleka i3 nebo XMonad, ale to, ze tam nektere veci na screenshotech nevidis, neznamena, ze tam nejsou. (Ale klidne budme konkretnejsi - co presne ti chybi?)
Chybí přizpůsobitelnost. Chybí intuitivnost. Chybí svižnost práce, když při ní nezdržují grafické opičárny. Chybí praktická funkčnost, kdy nové verze Gnome mají méně funkcí než předchozí, protože vývojáři místo opravy chyb funkčnost raději zablokují.
Všechna nová prostředí mají neskutečně humpolácky udělané ovládací prvky. Mám rád ovládací prvky i ikony s co nejmenšími rozměry, abych toho mohl mít před očima současně co nejvíce a nemusel pořád mezi něčím přepínat.
A nebojte, zkoušel jsem s tím pracovat. Zkoušel jsem si to přizpůsobit. Zkusil jsem nějakým způsobem nahradit svoje navyklé (tj. efektivní a prověřené) pracovní postupy. Zkusil a nešlo to.
:-D :-D
Sekretářka, které se ztrácí na ploše soubory, protože se štosují na sebe kolik jich tam na plné obrazovce je, dostane od správce sítě radu ať použije adresáře. A ona odpoví "a nepomohl by větší monitor?"
To snad nemyslíte vážně :-D :-D A co takhle děláte když potřebujete použít notebook? ... To si vozíte s sebou externí monitor na vozíčku? :-D :-D
Jinak monitor za 2500,- bych si nekoupil. Pokud to nemá aspoň IPS, tak to na stole nechci vidět. Oči mám jenom jedny.
prizpusobitelnost je resena doplnky: https://extensions.gnome.org...
navic kdyz si tam zalozis ucet, naklikas extensions a na jinem gnome se jen prihlasis tak se vse syncne/nainstaluje...
Ale stejně je to zajímavé jakými směry se evoluce pohybuje. Na mainframech bylo obvyklé přepínání mezi obrazovkami, pak Xerox přišel s revolučním ovládáním pomocí oken, které umožňovalo to, abyste si nemusel pamatovat, co bylo na předchozí obrazovce a mohl vidět více programů na jedné obrazovce, no a dnes se zase oklikou, přes více pracovních ploch vracíme ke stylu mainframů, abychom pomocí více monitorů, zase dosáhli podobného efektu, jakého Xerox dosahoval okny :-)))
Většina Gnome3 derivátů mi nevyhovuje hlavně protože se moc nepočítá s tím, že by to chtěl člověk nějak víc upravovat či přizpůsobovat. A doplňky často nedělají přesně to co člověk chce (nehledě na to, že přidání či přesunutí panelu by nemělo vyžadovat extra doplňky).
Osobně se znám s dalšími uživateli Linuxu, kteří se k němu dostali mnohem později než já a jsou téměř o generaci mladší. Když uviděli Gnome 3 a Unity, zareagovali stejně zděšeně jako já - "hnus fialovej".
A přešli také - Xfce, MATE, Fluxbox, OpenBox, Awesome ... a z Ubuntu např. na Arch.
Třeba nejsme staří/neflexibilní/nepřizpůsobiví, jen na tom potřebujeme efektivně pracovat :-) a holt nám ty nové hovězí nápady vývojářů nepřináší žádný užitek a ještě nás nutí se přizpůsobovat něčemu, co nám nevyhovuje a komplikuje nám to práci.
Mimochodem, v práci máme i správce sítě na Windows Server a když byl na školení na verzi 2012, tak byl na prášky z těch dlaždic :-/
No tak někdo je už starý, když je mladý :-))) Starým se stáváte, když začnete přemýšlet, proč nové věci nejsou takové, na jaké jste zvyklý:-)) Dvouletým dětem, co si hrají s tablety, totiž dlaždice přijdou zcela přirozené. Jinak já nevidím důvod proč se vracet k něčemu duševně starému (Mate), co už jsem používal, a okoukalo se mi. Jinak mít aplikace v menu, rozdělené do tématických skupin moc produktivní není.
No mě funkčnost až tak nezajímá, přizpůsobím se za ty roky všemu, ovšem vzhled je pro mě důležitý. Taky pamatuju doby, kdy Corell veze 2.0 padal třikrát za hodinu a pokud jste práci neměl předtím uloženou, tak jste o ni přišel, a normálně se používal, tehdy stál 24 000.- Kč, a překladač programovacího jazyka tehdy stál 40 000 Kč, a ovládání myší se zdálo efektivnější než psaní stále stejných příkazů stále znovu :-)))
No pokud byly procesory graficky méně výkonné, body šlo nahánět funkčností, ale ta funkčnost byla stejně prázdná, jako dnešní vzhled. Stejně ji nikdo nepoužíval, protože často ji ani neznal. Lidé u editorů využívali tak 20-30% jejich možností. A tehdy starší lidé zase naříkali, že programy mají zbytečně moc funkcí. Odtud se bere trend jednoduchého ovládání a nepřetěžování aplikací funkčností. A proč se dívat na škaredý desktop, když výkon procesorů umožňuje, aby byl hezký? Nakonec i FX Sinclair se rozšířil hodně proto, že měl lepší grafiku než tehdejší konkurence. A móda je velmi důležitý mechanismus, pomocí ní se šíří úspěšná řešení, pomáhá efektivitě, protože omezuje požadavky zákazníků do určitého předem odhadnutelného rámce, což umožňuje snižovat výrobní náklady, buduje loajalitu ke značce, nebo usnadňuje vytváření a udržování komunit uživatelů, ale i tvůrců. Člověk evolučně pochází z proměnlivého prostředí, takže je zcela přirozené, že ho znudí stále stejný vzhled. Ovšem jak člověk stárne, ztrácí jeho mozek schopnost a ochotu přizpůsobovat se novým věcem.
Souhlasím s tím, že kromě funkčnosti je dúležitý i vzhled. To je jak s autem, múžete mít sebevýkonnější (pohodlnější, rychlejší atd.) auto, pokud nemá i dobrý vzhled, tak si ho nekoupím. Když jsem ukazoval linux s XFCE na svém počítači, tak si několik lidí jako prvé všimlo, že stránky ve Firefoxu vypadají húř než v tom samém Firefoxu ve windows a vadilo jim to a mě to vadí také. Je tam použit jiný škaredší default font. To si ovšem všimne jenom ten, kdo zobrazuje stejné stránky v obou OS. Někteří se vyjádřili ve smyslu, že linux (s XFCE) vypadá tak nějak dětsky, nedodělaně.
To se preci neda s auty vubec srovnat! U auta hraje vzhled velice dulezitou roli, kdezto pro system neni vzhled (podle me) vubec podstatny. Me auto ma na ocich spousta lidi, kamaradu, znamych, sousedu... Kdezto muj system je jen a jen moje osobni vec a tam na nejake machrovinky, abych to mohl jednou za rok ukazat kamaradum, nejsem zvedavy. Nemam nastavene ani pozadi pracovni plochy :) Proc taky?
Když to trošku přeženu, tak když není vzhled podstatný, tak hurá do textové konzole, zrušit všechny grafické prostředí a hotovo. Systém bude rýchlejší, výkonnější. Vývoj jde však jinam. Vzhled hraje velkou roli. Pokud pro tebe není vzhled systému dúležitý, jsi jeden z mála. Asi jsi odchovaný na příkazovém řádku. Vzhled chci mít pěkný kvúli sobě a ne kvúli ukazování kamarádúm.
Ti nevim. I kdyz jedu v tiling WM a velkou cast casu koukam do terminalu, tak jsem si nastavil slusne barevne schema v editorech i fishi a vybral si GTKckove tema, ktere ladi...
To neni ani tak o tom, chlubit se ostatnim novou Dacii, jako o tom, ze zivot je prilis kratky na to koukat na hnusne veci.
I ve starém Gnome 2 šlo zvětšit ikonky a panely na kravskou velikost.
Problém v Unity a dalších současných omylech je, že rozměry lišta, panelů a ikon nejdou z té kravské velikosti zmenšit na normální desktopové prostředí. :-D
Chudáci správci sítě za pár let - základním nástrojem bude hadr na leštění umatlaných displejů :-(
vizionářství Unity
Unity se "udelalo" tak ze se vzal Compiz do ktereho pripsalo "launcher" po vzoru OSX(ale nahodilo ho svisle misto vodorovne), jako "start" se udelalo Dash (do ktereho vecpalo reklamy) :) prvnich nekolik let to melo nulovou konfigurovatelnost, az v poslednich verzi je napadlo pridat alespon moznosti spocitatelne na jedne ruce :)
nahledy bezicich oken a ploch neni vlastnost Unity ale toho Compizu, a Unity ani neni DesktopProstredi, ale plugin do Compizu
obecne Unity bylo udelano proto aby se Ubuntu dokazalo odlisit od ostatnich, prekopali se tam veci vzhuru nohama (+ zprava doleva), v podstate takovej vendor lock-in...
ale jinak musim nechat ze se jim podarilo dostat opravdu ve velkem linux mezi bfu lidi, akorat ze malokdo z pokrocilejch Unity rozdejcha ;)
No jestli tu pokročilost měříte masochismem, tak to pak ano.Všeliké nastavování a vlastní úpravy OS vás baví jen do určitého stupně pokročilosti, ostatně mistři mají na nastavování učedníky :-) Já došel časem k tomu, že v levé liště mám cca 12 programů, které používám a jinak se operačním systémem nezabývám, terminál používám z IDE, kde je organicky začleněn do grafiky IDE a vypadá lépe. Dash používám zcela výjimečně :-)
Ano existuje tak 1% lidí u kterých má smysl, aby si UI upravovali k obrazu svému, ostatní těmi úpravami jen rozhodí jeho základní ergonomii. Většinou jsou to totiž kopírovači a upravují to zpět ke svým minulým zvyklostem a snaží se novou ergonomii naroubovat na tu starou a to přirozeně nelze. Výsledkem je pak nějaký kočkopes. Původní čistota návrhu těžce dosažená díky množství kompromisů, se tím poruší, výsledek je pak neestetický a nelogický. Každý program je totiž soubor kompromisů a nemá smysl ty kompromisy znovu prosívat a jinak akcentovat. Vždy je to totiž něco za něco.
Dříve omalovánky nebyly, protože by je neutáhl hardware, ne proto, že by byly lidem proti srsti. Víte jaká to byla radost začít pracovat na klonu terminálu VT152, který už uměl zobrazovat i malá písmena a měl pseudografickou znakovou sadu, oproti předchozímu stavu, kdy terminál zobrazoval jen velká písmena a grafika se řešila znaky /*=-+ :-) A i přesto byla v programech přítomna. Dokonce tam kde by jste ji nečekal, ve skriptech řádkových příkazů, které umně vypisovaly informace o průběhu skriptu :-) Nebo pak rámečky, stíny pod rámečky v DOSu v textovém režimu. Dokonce v dobách kdy vznikal Linux, bylo grafiky více i ve zdrojových textech programů. Tam se to rámečky z * jen hemžilo. A co teprve WYSIWYG mód, to byl teprve zázrak :-) No a dnes jsou to "omalovánky" :-)
A vlastní úpravy? Proč ne, ale myslím si, že většina lidí na ně nemá, úpravami UI použitelnost jen zhorší. Dnes máte dokonce nový obor UX, je to záležitost profesionálů ne amatérů. Lidé často upravují, aby se dostali zpátky k tomu co znají, a to je přímo kvintesence zkostnatělosti.
Ovšem vrátí-li se móda na textový režim, bude to něco jiného. Módnost bude zaručovat, že to bude výsledkem nějaké hlubší potřeby objevené trhem, tedy ověřené společenstvím.
Uvidíme co nám přinese budoucnost.
Ten myšlenkový přeskok od terminálů k dnešním omalovánkám byl tedy dost rychlej, to neberu :-)
Ale abych byl konkrétní - moje celoživotní zkušenost ukazuje a stále potvrzuje, že jakákoli technologie se postupně vyvíjí od prvních prakticky nepoužitelných verzí přes verze použitelné až do stavu, kterému můžeme říkat lokální optimum. I potom se určití lidé samozřejmě stále snaží o to příjít v dané oblasti s něčím novým, ale buď to naráží na nepraktičnost nebo na energetickou/cenovou náročnost.
A nemusí jít jen o nějakou kosmickou technologii, například můj kamarád často odkazuje na příklad vidličky - obyčejné vidličky na jídlo, kterou každý používá každý den. Tato "technologie" již dávno dosáhla optimálního tvaru, takže se maximálně můžeme dočkat příchodu nových materiálů, ale ne "rozšíření funkce" nebo nějakých dalších vychytávek (připojení na Facebook :-).
Dtto desktopová prostředí - vždyť to je něco tak jednoduchého, samozřejmě může přijít nový nápad, ale základ je pořád ten samý: mám x aplikací, ty potřebují něco zobrazovat popř. očekávají uživatelův vstup. To řeší klasický WIMP popř. tiling manažery, diskutovat se samozřejmě dá o tom, jak aplikace spustit popř. jak některé akce naskriptovat, ale to je asi tak vše. Žádné přenáramné omalovátkové fičurky tady nepomůžou, naopak má desktop být co nejnenápadnější a obsadit tak malou plochu, jak je to jen možné (můj názor prastarého zkostnatělce :-)
Ano, a to je taky moderní trend. Zjednodušování a opouštění systému oken , nebo třeba kaskádového menu (Unity) nebo třeba Android. Vlastně se tak vracíme k obrazovkám, což byl terminálový styl 70. a 80. let (Android), nebo k rolovacímu terminálu (dnes obecně prohlížeče). V rámci toho trendu zjednodušování jdou i chudší možnosti nastavování.
Běžný uživatel totiž nikdy nepochopil princip oken. Byl na něj moc strukturovaný a abstraktní, příliš volný.
Jinak Linux ve svých počátcích bodoval právě okenními manažery (1995), které byly hezčí, nebo jen jiné, než u Windows a Windows znudění pokročilí uživatelé zkoušeli díky tomu Linux.
Ale pak jde třeba o to, aby se okna mozaiky automaticky otvírala ve zlatém řezu a ne v polovině, aby to bylo estetické a funkční. Nejde totiž jen o technologie, ale i o emoce a estetický vjem, ty totiž ty technologie udržují při životě, způsobují to, že uživatelé nepřeskakují z jedné na druhou, tedy i ta zkostnatělost má své místo.
Jinak ale i u ustálených technologií dochází ke zvratům, například ve starověku muži chodili v sukních, dnes chodí v kalhotách a obě technologie co do funkčnosti jsou rovnocenné, a přesto jednou byl módní manšestr, jindy gabardén :-) To co dnes je IT, to v 19. století byla produkce látek, taky druhů a typů oblečení bylo daleko více, všechny je vytlačil ve 20. století pánský oblek, původně domácí oblečení gentlemana v USA, aby v 21. století pánský oblek vytlačily džíny, původně montérky amerického dělníka :-)))
Jinak to co jste popsal lze vypozorovat i u evoluce druhů, kdy po čase vývoj druhu zamrzá, až posléze je vytlačen druhy jinými, lépe adaptovanými? Nikoliv, jen neustálenými.
Ad poslední odstavec: to pro mě tedy není důvod každý rok přecházet na jiný desktop jen proto, že si jeho tvůrce myslí, že jím vynalezené kolo je ještě kulatější :-) Ještě mám vlastní názor na to, co je pro mou práci lepší, a skutečně to nejsou poslední výmysly na poli desktopových prostředí (a klasický WIMP vlastně taky ne, to souhlas).
U toho oblečení - ale vždyť funkce se nezměnila, materiál skoro taky ne, tvar taky ne, kde je ten vývoj? V barvě? :-)
Ale to nic nemění na tom, že původní myšlenka byla chybná - dnešní desktopová GUI na Linuxu skutečně *nejsou* výsledkem práce odborníků na UX, je tam vidět jen snaha se co nejvíce odlišit, s funkčností to nemá moc co společného.
Dnes máte dokonce nový obor UX, je to záležitost profesionálů ne amatérů
UX neni novy obor, je tu par desitek let... a Ano, kdyz se na UX zamerili amateri, vzniklo Unity :)
Moznost upravit si chovani a vzhled desktopu, ale oravdu neni o tom ze se vnuti 1 moznost, ale daji se moznosti volby...
Ono je to videt i na vyvoji Unity, z pocatku to bylo vsechno vzhuru nohama a tvrdilo se ze je to nove a moderni a jinak neni treba, postupne se s kazdou novou verzi vzdy prida rozsireni moznosti (oficialni/neoficialni) zmenit neco tak aby to odpovidalo overenemu UI/UX pred prichodem Unity... napr.:
- Ovladaci prvky oken nemusi byt vsechny vlevo
- Ukazatel scrollbaru normalni velikosti se nemusi zobrazit az pri najeti
- Menu nemusi byt nahore v liste, ale muze byt i v okne aplikace
- Menu se nemusi zobrazovat az po najeti, ale muze byt videt porad
- Velikost ikon v launcheru nemusi byt jak slon, ale muze se zmensit uz i na 16px
Nic z toho bych takto neupravil,
-ikony jsou velké proto, aby když jich je více a v dolní polovině jsou složené se lépe navigovalo myší a nebo třeba prstem
- kde jsou ovládací prvky oken je zcela jedno, je to věc zvyku, vlevo jsou proto, aby na mobilních zařízeních nešly za roh a byly přístupné ihned po zobrazení okna, je dobré mít stejné ovládání na mobilním zařízení i desktopu, responzivní design se přizpůsobuje prioritně mobilním zařízením
- menu nahoře v lište je rovněž věc zvyku, je to taky ústupek mobilním zařízením,
aby bylo menu vždy přístupné i když skrolujete obrazovku
- zobrazování menu po najetí je rovněž věc zvyku, v moderních aplikacích se příkazy z menu používají minimálně. Na mobilních zařízeních je menu nepohodlné, proto není dobré zvykat uživatele na jeho používání, aplikace má být postavena tak, aby se menu téměř nepoužívalo
- ukazatel skrollbaru se skrývá, aby se šetřilo místo, skrollbar je rušívý a neestetický prvek, moderní UI nemusí být už tak explicitní jako dříve, protože lidé s počítači přicházejí do styku už v útlém dětství a dobře ví kde tak co asi očekávat. Je to taky vliv prohlížečů, které staví na tom, že zkoumáte na co jde kliknout.
...
Na prani uzivatelu bylo v Unity pouzitem v 14.04 umozneno zmenseni az na 16px (puvodne bylo min 32px)
Velke ikony byli v dobe, kdy Unity nebezelo na jedinem mobilnim zarizeni, s tim to tedy nesouvisi...
Mensi ikony jsou vhodne na velkem monitoru, aby nezabiralo moc mista, a nemuseli se zbytecne stosovat uz pri relativne malem mnozstvi
Ovladaci prvky nejsou vlevo aby byli videt na mobilnich zarizeni kdyz nebude okno videt cele...
Vychazi to z predpokladu ze levyhorni roh je ergonomictejsi a uzivatel se kurzorem casto nachazi v levemhornim rohu obrazovky, druhy duvod proc to Unity zavedlo, bylo odliseni se od konkurence
Menu nahore je vec zvyku, pouzival sem to spoustu let na Amize v dobe hruz Win3x-9x a vyhovovalo to, nicmene pri vysokem rozliseni a vice soucasnych oknech to uz je nepohodlne a je vhodne aby uzivatel mel moznost volby dle vlastni preference
Opet bezduvodne zatahujes mobilni zarizeni, v UbuntuTouch je to jak chce, v UbuntuDesktop ma byt (a nyni uz je) moznost volby, ta volba byla pridana z duvodu ze po tom volali uzivatele
Skryvajici scrollbar nesetri misto, duvod proz prislo Unity s overlay scrollbarem byl pocit esteticnosti a take to byl duvod proc spousta lidi od Unity v te dobe odesla :) Jinak scrollbar neni jen o tom ze vis ze muzes scrollovat nebo ze potrebujes to chytit, ale i o tom aby jsi vedel jak moc muzes, v ktere casti jses a pokud ho chces posunout je vhodne ho hned videt, chytit, tahnout... ne najet ke kraji, zviditelni se, popojedes vlevo, chces chytit ale uz si popojel moc, tak znovu ke kraji, zviditelni se, popojedes vlevo, chytis, tahnes
> U KDE se dostal na první místo vzhled a funkčnost ustoupila do pozadí.
S tím nemohu souhlasit. KDE je vysoce konfigurovatelné a funkční!
Že to vypadá dobře neznamená že to je špatné. Osobně neznám více konfigurovatelné prostředí..
> U Gnome a Unity už raději ani tu funkčnost neimplementovali. Ještě aby
> snad uživatele nenapadlo si tam něco chtít sám upravit a nastavit, že?
S tím naopak souhlasím. Já právě začínal na Gnome a musím říct že se postupem času staly pro mě příliš neohebné.
Ale to je samozřejmě můj osobní názor, který nikomu nevnucuji.
-K-