Děkuji za rozhovor, s RMS není vůbec jednoduché je dělat. Taky se mi líbí, že po letech, kdy byly takové rozhovory víceméně na jedno brdo je tento dost o aktuálních výzvách.
RMS působí jako takový poustevník digitální doby. Ta výdrž a snad i jistá míra masochismu je do jisté míry obdivuhodná. Vědět, co provozujeme a moct si věci ověřit je dobrá věc. Podobně s ochranou osobních údajů, kde když se jednou něco prolátne, tak to může třeba i zničit něčí život. Pomalu, ale jistě ta senzibilizace prosakuje i do méně odborné společnosti, jak se rozšiřuje kyberkriminalita, je to i pro běžného člověka relevantní téma. Možná ne někde mezi prioritami, ale v povědomí to už hodně lidí má.
Jen bude zajímavé, jak budou LLM reflektovat právo na zapomění, opravu nebo doplnění informací podle článků 17 a resp. 16 GDPR nebo podobných ustanovení v US Privacy Act z roku 1974.
"Možná ne někde mezi prioritami, ale v povědomí to už hodně lidí má."
V mém okolí to je lidem bohužel jedno. Téma je tak složité, že je pohodlnější ho vytěsnit a neřešit. Ať si nás sledují jak chtějí a personifikace reklam je skvělá. Za mísu čočovice prodají svá práva :-)
Někde byl kreslený vtip, jak se umývač oken ptá na rodinné fotky a chce jít na třídní schůzky od dětí. Jenže ve světě počítačů se takhle přímočaře neptají.
Jen bude zajímavé, jak budou LLM reflektovat právo na zapomění,...
To by mě taky zajímalo.
Prozatím jsem jen zaznamenal Lundukům úspěšný pokus o vymazání https://www.youtube.com/watch?v=znDyEJDzrCs
A naopak nedávné nařízení, které zakazuje OpenAI mazat data. Lze najít pod dotazem "A Federal Judge Ordered OpenAI to Stop Deleting Data..." - ale blbé je, že detaily jsou v placeném článku https://www.adweek.com/media/a-federal-judge-ordered-openai-to-stop-deleting-data-heres-how-that-could-impact-users-privacy/