Článek má pravdu, že mainstreamové grafické karty byly před 25 lety jen zobrazovadla. Ale konstruktéři, architekti, grafici a další, kdo potřebovali rychlou grafiku, už v té době používali grafické akcelerátory. Například low-endová TurboGXplus karta od Sun Microsystems byla vydaná v roce 1993 (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.29.3716&rep=rep1&type=pdf). Zrychlovala 2D i 3D operace prostřednictvím neprogramovatelného ASICu. První verze GX akcelerátorů se objevily v roce 1989 a do roku 1993 se jich prodalo asi 300 000. Pro srovnání: první verze OpenGL (1.0) byla vydaná v roce 1992. Integraci s X Window System zajišťovalo rozšíření GLX. OpenGL byla inspirovaná proprietární IrisGL knihovnou od Silicon Graphics. Předtím se používala knihovna PHIGS. (PEX rozšíření v X).
Myslim, ze pravdu moc nema. V roku 1996 (2021-25) uz bolo uplne bezne a ziadane, aby graficka karta vedela minimalne zakladny blitting - 2D akceleraciu. Graficke karty mozno za hlupe zobrazovadla povazovat tak cca do prelomu 80. a 90. rokov, aj to uz VESA pracovala aspon na zakladnej 2D akceleracii a pomerne bezne bola poskytovana.
Váš komentář o roce 1996 bude určitě pravdivý, vždyť v tom roce byla vydána i karta Voodoo 1, která byla čistě 3D akcelerátor.
Má věta však mínila rok 1991, kdy sotva přišel na trh ATI Mach 8 a S3 se teprve nově objevila na trhu. Ale rád se nechám poučit, kolik 2D akcelerace uměly tehdejší ATI Wonder VGA/EGA/CGA/MGA, či jiné karty, které byly již na trhu. Jsme v době, kdy se teprve rozšiřuje procesor 486 na trhu a profesionální 3D grafiku reprezentuje firma Silicon Graphics.
Pochybuji, že TIGA (Texas Instruments Graphics Architecture) byl v té době mainstream. Sun Microsystems použil grafický akcelerátor TMS34010 (https://en.wikipedia.org/wiki/TMS34010) ve své pracovní stanici Sun386i (https://en.wikipedia.org/wiki/Sun386i). Ta měla procesor 80386 a stála asi 5000 USD. Ty samé čipy (TMS34010) se používaly v TIGA akcelerátorech pro PC .
V te dobe nebyl mainstream ani drazsi Tseng nebo ATI s Machem a sebestovou ci Matrox.
Většinou clovek mel Trident,Oak ,Realtek, Cirrus atd.
Troufam si rici ze puvodni otazka úplně nesmerovala na mainstream. Kdo pouzival pocitac pro seriozni grafickou praci tak mel lepsi grafickou kartu.
Chudy student s ukradenym CADem mohl maximalne jeste rozsirit paměť graficke karty.
5. 7. 2021, 08:34 editováno autorem komentáře
Akcelerácia blittingu začala byť dôležitá s windows 3.1, a potom s WinG, Windows 95 a DirectX.
Ale okrem toho začiatkom 90-tok existovali akcelerátory, ktoré vedeli akceleráciu 2D grafiky - kreslenie rozličných typov čiar, stippling, apod. Ich využitie bolo v CAD-och, 3D modelároch (wireframe) apod.