Vlákno názorů k článku Vývojáři raději píší kódy, než řídí lidi, s půlkou manažerů se nám žije líp od HabanR - Nevím jak vy ostatní, ale osobně bych na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 10. 2020 12:22

    HabanR

    Nevím jak vy ostatní, ale osobně bych na čemkoliv co se podílí na tvorbě reklamy, sledování a monitorování lidí a cílení reklamy na ně, nechtěl nikdy podílet. Výše uvedené činnosti mám ve svém hodnotovém žebříčku na stejné úrovni jako např. prostituci.

  • 2. 10. 2020 13:45

    registrovany_ava

    Jj, dělal jsem to rok (ne v Seznamu), částečně jako "poznej svého nepřítele, a celou dobu mi ze sebe nebylo dobře, byl jsem rád když jsem dal výpověď. Technicky krajně zajímavá práce, ale morálně hnus. Solženicyn měl prý maximu "Když už zlu nemůžu zabránit, aspoň se na něm nebudu podílet". Kolegům to nicméně nevadilo, co si pamatuju.

  • 3. 10. 2020 11:14

    bez přezdívky

    Root uz nezobrazuje prispevatele u jmena? Nebo jak vy vlastne platite za obsah na rootu? Vam strasne smrdi reklama, ale konzumujete obsah bez placeni? Jak si myslite, ze ten svet funguje? Ze cely provoz rootu je zdarma? A to neni jen root, to jsou freemaily, mapy, jine zpravodajske portaly, atd. Platite za vsechno? Doufam, ze ano, kdyz je vam ten reklamni prumysl tak odporny.

    3. 10. 2020, 11:15 editováno autorem komentáře

  • 4. 10. 2020 11:50

    HabanR

    Reklama sama ve formě decentního zobrazování "obrázků" je asi nutné zlo. Problémem je profilování uživatelů na pozadí, kdy reklamní mafie jsou schopny o subjektu zjistit nejen věk, pohlaví, sexuální orientaci, ale i zdravotní stav, finanční zázemí, zaměstnání a vztahy k jiným osobám. Dále je možné získávat vzorce chování sledovaných subjektů, kam pravidelně chodí s kým atd. atd. Všechna tato data jsou extrémně citlivá a když se ještě předají "třetím stranám", které si je spárují se svými daty lze se dostat na velmi detailní informace. Mluvíte za ceně za prohlížení webu; a jaká je cena dat, která vám o sobě sděluji? Je to vyvážené s cenou obsahu? Kde se dozvím jaká data o mě Seznam, Google atd. shromažďuje a doluje? Pokud je něco zveřejněno, tak jsou to většinou vágní právní formulace; ale právo bohužel velmi pozadu za současným technologickým pokrokem IT. Na základě vnějších projevů reklamního IT businessu je zcela jasné, že se pohybují v šedé právní zóně a v řadě případě v oblastech "hic sunt leones". Jakmile však něco smrdí jako ho*no, vypadá jako ho*no, je to ho*no, i kdyby tomu říkali třeba Chanel No.5

  • 24. 10. 2020 1:01

    Jiří Kozlovský

    Jsem jeden z programátorů reklamního systému Seznamu a můžu Vás ujistit, že z mého pohledu jsou naše data anonymizována. Ano, dochází ke sběru osobních informací, ale ty přestanou být osobními při jejich vstupu do systému. Našim inzerentům nedokážeme říct, jestli na jejich reklamu kliknul Pepa nebo Honza. Dáváme jim jen statistický pohled typu "kliknul někdo, kdo je možná člověk a koho na 70 % zajímá zahradničení", nebo "reklamu si zobrazil někdo, koho na 90 % zajímá fotbal, ale nekliknul na ni".

    Už z podstaty informace, kterou uchováváme, ani nepotřebujeme znát identitu uživatele. A to ani při cílení reklamy. Nám stačí vědět, že tento konzument reklamy má nejspíš zájmy typu "fotbal, zahradničení", abychom se pokusili mu zobrazit relevantní reklamu, která ho nebude obtěžovat, ale ideálně mu pomohla najít, co hledá.

    Pak je tady morální hledisko. Jsem člověk, co vždy hodně řešil etickou stránku věci. Například mi nedává smysl pro lidské potěšení mrzačit zvířata a proto už přes 6 let nejím maso. Na reklamě pracuju 4. rokem a prošel jsem si i tou krizí, kdy jsem měl s reklamou etický problém, podobného rázu, jako popisujete Vy. Šel jsem opravdu do důsledku a výsledkem mých úvah bylo, že reklama je jen nástroj, podobně jako peníze. Může být použita k dobrému, ale i špatnému účelu. Stejně jako si za peníze můžete koupit zbraně, drogy, uplácet vlivné lidi, můžete za ně koupit třeba i nemocniční lůžka nebo zprostředkovaně zajistit vzdělání dětem v Africe.

    U reklamy se podobně můžete rozhodnout, zda budete jednat neeticky a použijete ji jako nástroj k analyzování a ovládání lidí, nebo ji za co nejeetičtějších podmínek prodáte firmě, která chce zviditelnit své produkty a dvojitě tak pomoct i českému HDP. Kdybych vzal v úvahu ten horší scénář, tedy že by se reklama použila jako zástěrka pro něco horšího, jako je důkladná analýza zájmových skupin konkrétních jedinců, tak věřím v to, že by mnoho z mých kolegů na takové chování upozornilo, protože ani nám uvnitř reklamního systému není lhostejné soukromí na internetu.

    Navíc by takový deviant riskoval nejen svou pozici, ale i tučnou pokutu za poškozování dobrého jména české internetové jedničky, která má jednu z hlavních hodnot etiku. Viz etický kodex na adrese: https://o.seznam.cz/eticky-kodex/ (každý zaměstnanec se smluvně zavazuje ho dodržovat nade všechna ostatní pravidla a příkazy nadřízených).

    Na závěr bych jen shrnul, co mě osobně motivuje na tom, abych pokračoval v práci na reklamě pro Seznam. Je to hlavně vědomí, co všechno Seznam přináší širokému publiku za hodnoty. Pro mě je hlavní svoboda informace a možnost si bez úplatku zjistit zásadní informace, od kvalitního zpravodajství, přes možnost navigovat se neznámým terénem až po alternativu amerického GMailu a možnosti rychle přijít k zásadním informacím. To všechno Seznam poskytuje zdarma široké veřejnosti díky reklamě. Bez ní by nic z toho ani nevzniklo, natož aby to bylo placené.

    TL;DR Záleží mi na svobodě informace a proto dělám na reklamě pro Seznam, což jsou mimochodem i velké technologické orgie, to můžu potvrdit.

    24. 10. 2020, 01:05 editováno autorem komentáře

  • 3. 10. 2020 17:37

    bez přezdívky!

    Mě teda prodej sebe sama přijde jako poctivá práce.