Nemusim ani cekat na Vistu. Tohle Win umi už od verze 2000.
Nic proti linuxu ale funkce, ktere autor v clanku oznacil jako efektivni jsou ve win už poměrně dlouho - některe od 2000, jine od XP - s vyjimkou Akcelerovaného OpenGL. Tudy asi uživatele nepřetáhnete. Taková cesta bude možná až po bezproblémové komunikaci všech programů (například ve výše zmiňovaném clipboardu).
Ale jiste, ze cetl. Vzdycky jsem prekvapeny jak malo toho mistni "diskutéři" vědí o svém nepříteli :-).
1. Průhlednost oken
od verze 2000 win podporuji pruhlednost v API. Program ji může/nemusí použít. existují utility, které tuto vlastnost vnutí libovolnému oknu.
2. Zoom
Existuje hned několik utilit poskytující tuto poměrně triviální funkcionalitu na windows systémech.
3. Přeskupení a přepínání oken
přepínání oken se zobrazením náhledu okna poskytuje volne stazitelná utilita od MS pro Win XP. Organizaci oken win poskytovali vždy, neumí se ale vrátit do původního stavu. Tohle je tedy rozhodně výhoda MacOS a popisovaného řešení. Otázka je, kolik procent uživatelů tuto funkci potřebuje - osobně potřebuji okno skoro vždy maximalizované. Pracovní nástroje které používám spotřebují veškeré místo.
4. Akcelerované OpenGL
Myslím, že tohle win neumí, ale nedokážu to posoudit. Nepotřebuji takovou funkci.
Všechny tyto funkce lze zprovoznit na každém dostatečně výkoném hardwaru (dnes je to i nejlevnější nový počítač). Pokud vím XGL funguje jen na výběrových grafických kartách. Řešení může být sebevíc elegantní, ale pokud není použitelné, je v daném okamžiku na nic. To se samozřejmě může změnit.
Upozorňuji, že moje původní reakce se týkala výhradně příspěvku Murděje Ukrutného:
Mohlo by to způsobit i toto
"To je perfektní jak se to sqele hýbe, ty voe průhledná okna, jde to i ve vindous? Ne? Já chci taky ten linuks!"
BFU mají rádi takové hračičky.
Osobně si myslím, že všechny zmíněné funkce jsou neefektivní. Jedinou efektivní vlastnost v článku zmíněnou (v epizodní roli - není předmětem článku) je přepínání oken. To ovšem hned několik utilit poskytuje i pro Win.
Osobně mi přijde kontraproduktivní argumentovat pro linux znalostmi pocházejícími ze znalostí Windows 95. Je to směšné a lidi to spíše odrazuje ...
Jakub Pehal (za svým názorem si stojím)
Ale jiste, ze cetl. Vzdycky jsem prekvapeny jak malo toho mistni "diskutéři" vědí o svém nepříteli :-).
1. Průhlednost oken
od verze 2000 win podporuji pruhlednost v API. Program ji může/nemusí použít. existují utility, které tuto vlastnost vnutí libovolnému oknu.
2. Zoom
Existuje hned několik utilit poskytující tuto poměrně triviální funkcionalitu na windows systémech.
3. Přeskupení a přepínání oken
přepínání oken se zobrazením náhledu okna poskytuje volne stazitelná utilita od MS pro Win XP. Organizaci oken win poskytovali vždy, neumí se ale vrátit do původního stavu. Tohle je tedy rozhodně výhoda MacOS a popisovaného řešení. Otázka je, kolik procent uživatelů tuto funkci potřebuje - osobně potřebuji okno skoro vždy maximalizované. Pracovní nástroje které používám spotřebují veškeré místo.
4. Akcelerované OpenGL
Myslím, že tohle win neumí, ale nedokážu to posoudit. Nepotřebuji takovou funkci.
Všechny tyto funkce lze zprovoznit na každém dostatečně výkoném hardwaru (dnes je to i nejlevnější nový počítač). Pokud vím XGL funguje jen na výběrových grafických kartách. Řešení může být sebevíc elegantní, ale pokud není použitelné, je v daném okamžiku na nic. To se samozřejmě může změnit.
Upozorňuji, že moje původní reakce se týkala výhradně příspěvku Murděje Ukrutného.
citace:
Mohlo by to způsobit i toto
"To je perfektní jak se to sqele hýbe, ty voe průhledná okna, jde to i ve vindous? Ne? Já chci taky ten linuks!"
BFU mají rádi takové hračičky.
Osobně si myslím, že všechny zmíněné funkce jsou neefektivní. Jedinou efektivní vlastnost v článku zmíněnou (v epizodní roli - není předmětem článku) je přepínání oken. To ovšem hned několik utilit poskytuje i pro Win. Osobně mi přijde kontraproduktivní argumentovat pro linux znalostmi pocházejícími ze znalostí Windows 95. Je to směšné a lidi to spíše odrazuje ...
Bavíme se ale snad o defaultu, o tom, co uživatel (tj. BFU) vidí, když si nainstaluje systém. Že nějací vývojáři mohli a nemuseli využít nějakou funkci API, není z tohoto hlediska vůbec zajímavé. Ve skutečnosti je možné polovinu Windows nebo jiného OS totálně přeprogramovat, resp. nahradit standardní komponenty, že ano. Windows je možné do značné míry přebudovat (obyčejně nástroji 3. stran) v použitelný systém (z mého pohledu), ale to je BFU obyčejně buřt.
Kostěj Nesmrtelný (Tvoje skutečná identita je mi volná, nic ve zlém, prosím).
Ovšem pokud vím, žádná zavedená distribuce linuxu ve stabilní verzi nenabízí tuto funkcionalitu jako default. Vzhledem k množství podporovaného hardwaru by to byla sebevražda ... Když jsem si četl návod jak zprovoznit, zapnout a při neúspěchu vypnout xgl, nevypadalo to jako operace pro BFU. Obávam se, že by to pro něj byla konečná. Nerad bych ale, aby se diskuze zvrhla na flame o win. Šlo mi vysloveně o to, že tento nástroj těžko přitáhne běžného uživatele.
P.S.: Je mi buřt, že Vám je to buřt. Takže Vám to rozhodně nezazlívám :-)
No, mně je jasné, že XGL amo o sobě BFU nepřitáhne. Spíš může pomoci překonat odpor třeba přítelkyně k těm "zvláštním Windows", jak nazvala KDE jedna mně známá osoba. A to až poté, co tyto featury budou fungovat "out of the box" samozřejmě, to znamená třeba v některé z dalších verzí distribuce od Novellu.
Jenze cely tento clanek je o akcelerovanem(!) desktopu - coz Windows pokud vim proste nema. A ze to obchazi a poskytuje ruzne nahrazky, ktere se daji do systemu zakomponovat - kdyz dva delaji totez, neni to totez. Treba ta vami zminovana pruhlednost oken ve Windows - ve Windows je realna(!) pruhlednost? Mluvim o tom, ze textury aplikace vespod se prekresluji, ne o nejake "pseudopruhlednosti", ktera je v Linuxu samozrejme uz davno taky... mozna mi neco unika, ale podle me nic takoveho proste ve Windows neni.
To same dalsi vase namitky - nevim o nicem, co by ve Windows zoomovalo realne, nevim o nicem, co by preskupovalo a prepinalo realne plochy, ne staticke screenshoty ploch.
Uz vase poznamka c. 4 vzhledem k faktu, ze cely clanek je o akcelerovanem desktopu, svedci o tom, ze veskere vase namitky cili ponekud mimo. Coz nabyva na dulezitosti zejmena prihlednutim k faktu, ze jak bylo v clanku uvedeno, mnohe z tech hracicek slouzi hlavne k ilustraci technickych moznosti hardwarove akcelerace desktopu, jejichz podstatne vyuziti teprve prijde. Coz rozhodne na soucasnych Windows neni mozne, protoze pokud vim akcelerovany desktop proste neumi. A ze je mozne pomoci ruznych fint a za zvysenych naroku na hardware nektere ty veci emulovat - uz jsem psal... kdyz dva delaji totez, neni to vzdy totez.
windows pouziva na priehladnost alfa kanal, cize predpokladam ze je vyuzita 2d akceleracia na alpha blit. pokial ide o prekreslovanie aplikacii "vespod", tak ich update moze byt ovplyvneny odobranym focusom. ale neviem, nikdy som to nepouzil.
1. Moje reakce se týkala diskuzního příspěvku. Ne článku. Přečtěte si pozorně na co jsem reagoval.
2. Co se týče funkcí: pro uživatele není důležité jak, ale co dělají.
3. ano, ve windows je implementovaná skutečná průhlednost. Ne zobrazování plochy v pozadí aplikace.
1. diskusni prispevek se tykal clanku, IMO by se jej mela tykat i reakce.
2. pisete to, jako by to nesouviselo; navic nechapu, na co timhle reagujete
3. uprimne receno, neverim. jak ve Windows (vami zminovanych 2000 nebo XP) desktopu nastavite, abych mel pruhledna okna a pod nimi se mi prekreslovaly aplikace vespod?
Ta priehladnost funguje vo windows tak ako ma, dokonca je akcelerovana (napr. skuste chytit a tahat obrazok v opere, moze byt kludne aj na celu obrazovku). Windows maju vsetky funkcie na kreslenie implementovane softwarovo v GDI a vyrobcovia ich mozu ovladacmi nahradit, co aj robia. GUI windows je celkovo rychlejsie, ale aj v safe rezime, ked nie je akcelerovane - asi je to maximalne mozne zoptimalizovane. BitBlt sa robi cez DMA uz od doby windows95 a je to poznat, X server to podporuje mozno tak s prislusnym modulom v jadre, ale drviva vacsina ovladacov grafik na toto prislusnu cast v jadre nema. X server je vobec az moc rychly na to, ze nema akcelerovane ovladace tak ako windows. GLX to zlepsi tym, ze hw akcelerovane OpenGL by bez toho ovladaca v jadre fungovalo len tazko, takze to vlastne zastancom X servera - ako samostatnej aplikacie - niekto celkom sikovne vnutil.
Tak jsem zkusil ve Windows tahat obrazkem v Opere - a nic zajimaveho jsem nevidel, nic co by zavanelo realne prekreslovanou pruhlednosti. Co jste tim jako myslel? Proc ma porad pocit, ze cele tohle vlakno probiha stylem "ja o voze ty o koze"? Opakuji otazku (byt jsem ji, pravda, puvodne nemyslel na vas) - jak ve Windows XP nebo 2000 zapnout realnou pruhlednost ploch aplikaci?
Celkovou vetsi rychlost neakcelerovaneho GUI ve WIndows oproti Linuxu bych nezpochybnoval, vzhledem k vetsi provazanosti s jadrem.
aplikace to musi podporovat. napriklad icq klient miranda. pak jsou utility, ktere to zapnou na libovolne okno, ale ja to nepouzivam, takze bych je musel vygooglit.
No neviem, mne to fungovalo v tej opere vsade, obrazok sa pri jeho potiahnuti proste spriesvitni. (dufam, ze ste netahal nejake flashe..) A mirandu mam tiez normalne polopriesvitnu, pod nou je vsetko ako ma byt a podla rychlosti prekreslovania pri pohybe oknom to musi byt hw akcelerovane.