Dobrý den,
podle mě bude největší přínos XGL v tom, že ulehčí práci CPU a výpočetně náročné operace jako překreslování obsahu oken při jejich přesunu a podobných akcích, které GPU dokáže počítat mnohem rychleji a efektivněji a tudíž i s nižší spotřebou el. energie.
Já osobně doufám, že tzv. gumová okna půjdou vypnout, protože efekt gumy pravděpodobně vypočítává stále CPU (teoreticky by to šlo naprogramovat pomocí OpenGL shaderů). Namapování textury na deformované okno už sice provádí GPU, ale když jsem tuto vlastnost měl možnost testovat na LinuxExpu, tak si to vzalo tak 30% výkonu procesoru ... děkuji nechci a bude to první věc, kterou vypnu.
Dlaší věc, kterou jsem se zatím nikde nedozvěděl, je jestli XGL bude schopno akcelerovat vykreslování jednotlivých elementů GUI, jako jsou posuvníky, vyrenderované okno prohlížeče, atd. Zajímalo by mě jak v tomto případě spolu souvisí a spolupracuje GTK, Cairo, Glitz, XGL a OpenGL?
XGL a akcelerace OpenGL jsou podle mě v článku dány do trochu zvláštní souvislosti, protože XGL je akcelerované právě pomocí OpenGL. Pokud má někdo nainstalované ovladače od firmy nVidia , ATI nebo 3DLabs tak může využívat hardwarové akcelerace OpenGL už dnes a nějaké XGL ho vůbec nemusí trápit
V uzavřených ovladačích od firem ATI a nVidia vidím největší problém XGL a jiných akcelerovaných desktopů, protože jejich kvalita a stabilita nenní nejlepší. Pokud vám kvůli mizernému ovladači správně nefunguje hra nebo váš oblíbený 3D modelář, tak se zas tak moc neděje, ale když kvůli tomu nefunguje nebo padá celý desktop, tak to je docela zlý a špatně řešitelný.
Nicméně si myslím, že XGL je velký přínos a těším se na něj.
Myslim ze gumovy efekt (wobbly plugin) nepocita cpu (alespon u me nevidim zadny narust) a rozhodne jde zapnout/vypnout + podrobneji nastavit, stejne jako vsechny ostatni pluginy.
ohledně kvalit ovladačů:NVIDIA je má promakané pro Linux stejně dobře jako pro Windows.Něco jiného je Ati,která vydá ovladač půl roku po vydání karty.viz řada karet 1xxx.
hmm test dooma starý 2 roky je opravdu vše vysvětlující.A test v Unreal tournamentu 2004 s rozdílem 150 fps je až po zapnutí 12 botů.To ukazuje na nějaký bug v Unreal tournamentu 2004 a ne v ovladačích od Nvidie. Ostatní testy takový rozdíl neměly,v některých měl navrch Linux.
ukazuje to pomer kvality ovladacov. ten sa podla mojho nazoru nezmenil.
a treba brat do uvahy vtedajsie karty, pretoze aj na tych by to malo bezat (a nie sa plazit)
a ako oznacite moju GeForce2 MX?
ta zvlada HalfLife2 hratelne. spusti doom3 s obcasnym sekanim. pod Linuxom je sekanie vacsie (tych par fps urobi svoje).
ale teraz neriesim, ze graficke karty to dnes zvladnu a tych par fps si nikto nevsimne - ale znatelny rozdiel medzi vykonom ovladacov je
Muhehe, HL2 na GF2MX. Jsi trapak. Asi by ti vypadli oci kdybys to videl na rychle karte s DX9. Muhehe. Hratelny :-))) Tak dobre jsem se nad lidskou blbosti dlouho nepobavil.
Jasne. Trabant taky jezdi stejne jako BMW, ze trubko? Uznavam, ale ze ujet 1000 km trabantem nez tim BMW musi byt taky zazitek ;-))) Ale si trosku jinej, ze? :-)))
jj, kdyz me opustila moje grafika, tak po dobu reklamacniho rizeni jsem oprasil starou GF2MX a zasnul jsem, co za nove hry jsem si mohl zahrat. jasne ze misto vlnek v mori jsem mel jen modrou vodu, ale slo mi o hratelnost....
tak si to skus:
1,2Ghz Thunderbird
256MB RAM (SDRAM)
GeForece2 MX200 32MB
half-life2 hratelne, doom3 nehratelne.
(hl2 mi islo spustit aj s TNT2 32MB, ale v urcitej casti hry spadla - to sa dalo cakat, pretoze hardwarovo nepodporuje verziu DirectX, ktora je uvadzana v README)
quake4 nespusti, pretoze procesor nema SSE instrukcie.
Kdybych si právě koupil novou grafigkou kartu, tak by první, co bych udělal, určitě nebylo to, že bych hledal na internetu diskuse a posmíval se všem, kteří mají něco slabšího. :-\
Jeste bych doplnil, ze existuje firma Matrox, ktera ma sice krasne barvy, ale nejhorsi ovladace vubec. Nastesti pro majitele existuje rakusan kterej originalni drivery z 13Dec05 upravil tak, ze je mozne je pouzivat i s 2.6.16 i X.org 7, akorat porad ten driver neumi to co se slibuje na obalce three heads independent a linux compatible out of a box.
nVidia ma sice obecne nejhnusnejsi barvy, ale drive pro linux jsou obecne velmi v pohode uz nejaky rok mozna dele. Ati ma s drivery obcasne problemy a kvalitou barev je IMHO nekde uprostred.
Jen krátkou úvahu na téma XGL. Nejsem nijak zběhlý v systému Linux ani Windows a na problém se dívám jako obyčejný uživatel ještě k tomu odchovaný prací na počítači Amiga.
Když vývojáři navrhovali koncept Amigy někdy v polovině 80 tých let, tak si dobře spočítali, že výkon procesoru Motorola 68000 na 8 MHz nestačí k tomu, co od systému požadovali. A proto tam zabudovali sadu pomocných koprocesorů pro grafiku, zvuk, obsluhu FDD a podobně. Mě jako uživatele z toho zajímá fakt, že pohyb kurzoru myši je ošetřen pomocí tzv. sprite ( ani nevím co to je, ale laicky si to představuju jako vyhrazený blok dat v grafické paměti) který grafický koprocesor přesouvá v grafické paměti sem a tam. Kurzor myši sedí na obrazovce jako přibitý, při pohybu necuká, nepobliokává atd. Hlavní procesor se o jeho pohyb nestará. To samé se týká třeba tvorby filmových titulků a jejich pohybu po obrazovce odspoda nahoru - opět to řeší grafický koprocesor, navíc s tím hýbe v synchronizaci s řádkovým rozkladem TV obrazu, takže titulky na obrazovce jakoby sedí, pohyb je plynulý a nic se nerozsypává.
Pokračovat můžu navržením desktopu, kdy vývojáři celkem správně usoudili, že na desktop jako takový stačí relativně málo barev a malé rozlišení (WB 3.0 má defaultně 640x256 a 4 barvy) I s tímto málem jdou navrhnout okna, která vypadají skoro tak jako na win 95 ve smyslu posuvníků, gadgetů atd, Stejně jako podklad pro ikony, který je "promačkávací" takže uživatel po promáčknutí ikony ví, že ji nakliknul, ne jako ve win kde ikona tak nějak zmodrá. Při tak malém rozlišení si můžu pracovat s ikonami na ploše, ale co práce s grafikou atd? To vyřešili úplně geniálně, systémem tzv. virtuálních obrazovek. Tuto funkci bych přirovnal k oněm více plochám na Linuxu, které si přepínáte buď myší, nebo kombinací kláves, tady na Amize jsou ty plochy naskládané za sebou, vy máte v předu plochu systému 640x256 4 barvy, za tím je plocha malováku DeLuxe Paint 640x512 256 barev, za tím je plocha programu Page Stream (DTP) 1280x512 8 barev atd... To kouzlo je v tom, že děláte v systému, pak najedete myší na horní Menu lištu, chytnete ji a stáhnete ji kousek dolů, a pod tím vidíte tu obrazovku v jiném rozlišení a počtu barev. Samozřejmě to jde přepínat kombinací kláves, nebo myší. Zase se o to stará grafický procesor.
Toto využití grafických karet ve prospěch uživatele mi v PC světě docela chybí. Teď se zdá, že by se vývoj mohl pohnout tím správným směrem, otázkou je, aby se ta technická možnost akcelerace nezvrhla zase jen v dokrášlení desktopu bez pomoci uživateli. Na závěr ještě upozorním za naše tělesně handicapované uživatele, že na takový 3D desktop bude mnohem obtížnější napsat například slepecké prostředí - velmi dobře znám svého kamaráda, který pracuje s PC díky takovému prostředí a je rád, že většina aplikací má textově programovaná menu a tlačítka, které je to schopno přečíst.
S pozdravem Michael Kročil Třebíč