Tento článek je dokonalý, naprosto vystihující a jakožto někdo, komu je 23 let, děkuji za tento pohled, protože toto je přesně odraz současného IT trhu.
Autorovi patří velká poklona k umu vyjádřit své myšlenky, u toho neofiko tl;dr jsem se pobavil, četl jsem to 5x! Poklona patří i zde "co se mezi gentlemany považuje za slušné"
Avšak to jsem odbočil, teď nedávno jsem dělal kamarádce fotky na S23 Ultra s použití portrétního režimu byla úplně unešená, ani jsem nepotřeboval zrcadlovku, dali jsme to na IG a vypadalo to nádherně. Bylo to pohodlné přenosné a těch 38K je furt méně za mobil než full foto výbava.
Mimochodem Windows se opravdu musí být, koukal jsem na recenze handheld kozolí a Windows-based jsou katastrofálně rozbité, mezitím Steam deck jede naprosto výborně a velcí YouTubeři (Už i u nás v Česku jsou z toho nadšení), takže v celé to řešení spolu s Linuxem vzniká solidní důvěra. Což je pro Microsoft velké ouvej.
Jen k těm konzolím: Když vyšel Switch, tak se objevila spousta androidích "taky konzolí". Jenže pro Switch jsou desktopové hry a pro Android patlací s reklamami a mikrotransakcemi. Pak vyšel Deck a objevila se spousta Windows handeldů. Jenže Windows je pomalý i na lepším notebooku, natož na handheldu. Deck díky Linuxu může nabídnout menší cenu za stejný výkon, nebo věští výkon za stejnou cenu, protože mu (podstatnou) část výkonu nebere tragický Windows 11 (znatelně pomalejší ve hrách než desítky). To při minimálně o polovinu delší výdrži na baterii.
Valve prý nabízí Steam OS i pro ostatní výrobce handheld konzolí, jenže to by si museli sami dodělat ovladače a odladit systém (např. spotřeba, uspávání, joysticky a tlačítka, ...). Pro ně je jednodušší tam plácnout Windows a přenést problémy na uživatele (vždyť u Windows laptopů a Android telefonů jim to prochází).
EDIT: Díky dekádě optimalizací a komunitní podpoře má Deck např. lepší (často jediné funkční) mapování joysticků a tlačítek pro starší hry. Nezapomeňte, že některé mají sice podporu gamepadu, ale potřebují k němu i klávesnici či myš.
28. 1. 2024, 20:09 editováno autorem komentáře
znatelně pomalejší ve hrách než desítky
Jak se to projevuje? Tohle je tvůj asi dvacátý hejt na W11, co tady tak různě čtu.
Pro mě upgrade W10-W11 byl v podstatě úplně stejný, jako sezónní update W10-W10. Kromě drobné změny vzhledu se nic nezměnilo. Všechny hry jedou stejně jako na desítkách. Za ty dva roky žádný problém.
Jde o to, že na konkrétních problémech se buď ukáže, kde je konkrétní příčina těch problémů a nebo se poradí lidem, jak se těm problémům vyhnout Třeba nahradit jednu appku za jinou, něco si někde nastavit apod.
Obecné nadávání je fajn hospodská zábava, ale potom je potřeba ty problémy skutečně vyřešit.
A je dobré si taky uvědomit, že je to obecný problém. Takže na rootu může být sranda si zanadávat na windows. Jenže potom člověk poslouchá totální nesmysly od "windowsáků" směrem k linuxu. A dojde to tak daleko, že ty nesmysly o linuxu potom čte i na linux fórech.
Proto apeluju na to, pojďme se bavit zcela konkrétně o konkrétních chybách.
Není to trochu nošení dříví do lesa? Jak jsem řekl (několikrát!), je toho plný internet:
https://www.google.com/search?q=windows+10+vs+11+gaming
Aha, dobrý tak nic. Opravdu jsem čekal něco konkrétního.
Opravdu si nebudu číst všech těch 901M výsledků, které Google vyplivl. Stačí se totiž podívat jen na první stránku a co to je za weby.
Tohle jsou weby a YT kanály, které ze všeho dělají velkou událost. Něco je o 1% větší nebo menší a hned je z toho "must have, must buy, here is a link" nebo případně značka X je totálně naprd, musíte všichni mít značku Y (když je značka X v jednom testu o 1% horší).
Mě nešlo o to, že si vymýšlíš. Klikl jsem na první. V zvýrazněném rámečku je:
If you have a speedy NVMe SSD, a compatible graphics card, and an HDR monitor, your gaming experience will likely improve in Windows 11. DirectStorage will reduce your load times, and Auto HDR will enhance the look of your older games.
Nemám NVMe. Nemám HDR monitor. I kdybych měl, tak se mi ve W11 gaming experience jen zvýší.
Vám nestačilo říct, že nemáte šahat do ohně? Sleduju zdroje, kterým aspoň částečně věřím. Nemám náladu na 2 přeinstalace.
Mimochodem jste pěkný příklad toho, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Windows 11 postupně opravují a mezitím vyjde dvanáctka a na jedenáctku se zapomene jako na Vistu ;-)
EDIT:
>Že jsem si toho za dva roky nevšiml.
Já třeba nejsem citlivý na blikání OLED dsplejů. Znamená to, že neblikají a že nejsou někteří na to citliví?
31. 1. 2024, 12:24 editováno autorem komentáře
Že měla mnohem větší nároky na hardware a přitom na první pohled nic nepřinášela. Např. sami vývojáři her říkali (a implementovali ve svých hrách), že efekty DirectX 10 zvládnou v DirectX 9. SPoustu věcí opravil MS v SP1, např. kopírování souborů a aby nebyla dvojnásobná spotřeba RAM v DirectX <=9 hrách.
To jo. Ale jde o to, v jakých situacích a jak často ty dva příklady nastanou.
Rychlosti disků snížené na polovinu bych si opravdu všiml. Stačí se podívat na můj web, kde jsem (+-) v té době dělal benchmarky různých FS na linuxu a různých kernel io schedulerů. Takže snížení rychlosti bych si po upgrade WXP WVista opravdu všiml.
Spotřeba RAM ve hrách. Toho bych si nevšiml, protože ani dnes nehraju stylem na jednom monitoru Task Manager a na druhém hra (ve skutečnosti někdy jo, ale sleduju spíš vytížení jader a jak moc je ta hra multitaskingová).
U každého příkladu jde o to, jak často nastane. A jestli si toho uživatel všimne, viz vy. Např. když nehrajete hry, tak jste odečetl polovinu využití Windows. Spousta linuxáků má Windows vyloženě jen jako "game loader".
EDIT: Task Manager v té době neukazoval využití VRAM. Samozřejmě je mi jasné, jak jste to myslel. EDIT2: Ve Vistě by problém se System RAM, že do ní kopíroval VRAM. Takže byste to tehdy viděl. Na průměrném stroji hlavně ve swapování a následném dropování fps.
31. 1. 2024, 13:51 editováno autorem komentáře
U každého příkladu jde o to, jak často nastane.
Ano. Viz můj první komentář tohoto threadu.
A jestli si toho uživatel všimne, viz vy.
No já bych si toho všiml, kdyby to nastalo. Kdyby hra místo 60fps jela 30fps, tak si toho všimnu sto pro. Kdyby místo 240fps jela "jen" 210fps, tak si toho nevšimnu a považuju to za totální kravinu to řešit, protože mám freesync monitor a hra automaticky generuje pouze 60fps. A tím ušetřím za elektřinu.
Na průměrném stroji hlavně ve swapování a následném dropování fps.
A k tomu jsem se chtěl dostat. V té době byly Visty na strojích s naprosto nesmyslnými 512MB RAM. V té době, kdy jsem měl starý stroj s linuxem ve skříni, jako domácí server a router s 1.5GB. Na desktopu jsem měl asi 4GB. Takže "všechny problémy" Visty se daly vyřešit triviálním zakoupením jednoho RAM modulu.
Tohle ale není problém konkrétního OS. Tj jako bych se chtěl chlubit tím, že můj FreeBSD server po bootu má něco jako 40MB RAM, takže mu stačí 64MB RAM modul. Je to totální kravina. Má 32GB. Ne proto, že FreeBSD je nenažrané, ale proto, že tam jaksi chci sem tam něco taky pustit a to něco si samo o sobě vezme třeba 20GB. Takže kritizovat Visty za to, že jdou do swapu a klesají fps je dost mimo. Prostě jim dejte na tu dobu zcela normální kus paměti a je to.
větší nároky na he NEŽ CO?
stejně jako s doslova všemi verzemi před i po vistách byl problém JENOM na lowendových šrotech, které výrobci dodávali s nesmyslně nedostatečnou RAM a otřesnými plotnovými disky.
největší chyba / svinstvo, kterou MS notoricky dělá, je uvádění hovadsky podstřelených hodnot minimálních nároků na HW, aby to vypadlo, že herní stanici lze postavit za cenu tenkého klienta pro korporátní kancl.
a stejně tak je chyba nepoučitelných laických zákazníků, že jim ty nesmysly žerou a šrot kupujou.
měl jsem Dell Vostro 1310 s C2D 8400T(?) a 8GB. z fabriky v tom byl naprosto otřesný 500GB Seagate s 5100rpm a nějakou směšnou cache.
krátce poté jsem dostal Acer d150 z akce Mountfieldu. Atom n270, 512MB RAM, disk ještě otřesnější. v podstatě to používat nešlo jinak než jako stojánek na knížku.
jenže stačilo přidat 1GB SODIMM a místo toho tragického disku tam dát SSD (tehdy jsem tam vrazil SLC Intel 310 40GB), a pro všechny praktické účely to bylo dramaticky rychlejší než ten Dell v tovární sestavě. dokud jsem nedal SSD i do toho dellu byl tenhle směšný acer nejrychlejším strojem ve firmě.
už dávno není úzkým hrdlem procesor, nýbrž IOPS a latence disku.
> větší nároky na he NEŽ CO?
Než přechozí SYSTÉM ;-) Ty lowendové šroty jsou půlka PC.
> měl jsem Dell Vostro 1310 s C2D 8400T(?) a 8GB.
No vidíte, jaká jste bublina. I dnes se ve velkém furt běžně prodávají počítače s 8 GB RAM.
> už dávno není úzkým hrdlem procesor, nýbrž IOPS a latence disku.
Např. když se po spuštění počítače musí v pozadí spustit 10 Electronových aplikacích, každá s tisící souborů, tak je samozřejmě limitem IOPS.
Dva problémy:
1/ Jak zajistit, aby v případě, kdy Windows zjistí, že existují nějaké aktualizace, nevynucoval tuto aktualizaci okamžitě tím, že začne odpojovat periférie. V našem případě je to konkrétně externí monitor.
2/ Jak zajistit, aby Windows nezačal otravovat s nějakými aktualizacemi v okamžiku, kdy potřebuju aby video a zvuk perfektně fungovalo a mohl jsem se věnovat programu a ne nějaké obsluze toho, co si Windows zrovna usmyslí.
Pro rejpavé: Ano, povedlo se mi zajistit, změnou v registrech, aby ty aktualizace nestahoval. Ale jemu stačí, aby jen zjistil, že existují, a už se přepne do omezeného režimu.
Ano, máme to nastavené tak, že odložíme aktualizaci na měsíc (víc to nejde). Problém je v tom, že když zapomeneme ten měsíc prodloužit, tak on začne prudit uprostřed promítání, a je z toho trapas.
Jsou to jen tyto dva problémy, protože je to jediná situace, kdy Windows používám, páč jinak už tuto oblast sw nesleduju.
Pokial to mate vo firme, resp. nejakej organizacii, treba ponahanat IT-ckarov, aby zaviedli WSUS. Vtedy najprv schvalujete updaty na serveri, -- dokonca mozte rozdelit pocitace do rozlicnych skupin a kazdej z nich to schvalovat zvlast -- a az potom sa klienti dozvedia, ze nejake maju.
Ked ziadne neschvalite, ziadne nebudete mat.
To je zrovna na 10 i 11 zcela triviální, stačí se maličko zamyslet nad nastavením aktualizací.
Win+I, Windows Update:
More options: Get latest updates as soon as available = false
vypne stahování aktualizací neprodleně po jejich vystavení
Advanced options: Get me up-to-date = false
vypne instalaci neprodleně po stažení
Notify me when a restart is required = false
vypne oznámení, že je třeba restart
Samozřejmě je to v defaultech všechno zapnuto, protože MS se snaží mít instalovanou základnu maximálně aktuální, což řeší spoustu problémů, zejména nahlašování dávno opravených chyb a podobně.
těch 38K je furt méně za mobil než full foto výbava
Uff, proč byste na tohle potřeboval "full foto výbavu"? Na tohle pořídíte z druhé ruky dostatečné vybavení (něco typu Canon 50D tělo a normální průměrnou padesátku objektiv) za pět tisíc. Výsledek bude prakticky tentýž.
Nemluvě tedy o tom, že jestli to bylo jen něco na Instagram, stačil by na tohle i levný smartphone za pět.