Mal som Didaktik M od mojich cca 13 do cca 18. Bola to pre mna pecka. Dostal som sa ku scheme zapojenia zvukovej karty pre tento stroj, tak som si zaobstaral vsetky suciastky a podla schemy nakreslil fixou plosny spoj. Normalne mi to fungovalo na prvy sup :-) Vlozil (napajkoval) som to dnu do "PC-čka :-)", vyviedol von cez Jack a mal som super hudbu, hlavne v hre od Františka Fuku, ten to mal v jeho hrach super. Hlavne si spominam na dve, ktore som hral neustale: TET¶IS 2 a nejaky JET?? (taka raketka bez gravitacie). Pekne mi to hralo...
jj, M-ko nebylo spatne, jeste lepsi Gamma s disketovou jednotkou (stala strasne prachy, na tu dobu, vsichni z okoli ten zazrak chodili okukovat). Jinak TETЯIS se pise takto :-)
Gamma nebyla špatná - tuším, že největším rozdílem oproti Mku bylo to, že měla 32kB paměťovou banku navíc (dalo se na ní přestránkovat) - ovšem tuto paměť kromě specielně psaných programů prakticky nic nevyužívalo (pamatuju si na kopírák Gamma-Copy). Dlaším rozdílem byl vzhled - tam ji Mko totálně válcovalo :)
P.S: Moje sestava byla Didaktik M + Melodik (AY-8912) + disketovka D80 + plotter Alfi (ten postavený z Merkura)
Ja jsem si svuj Didaktik Gama upravil tak, ze dokazal strankovat jako Spectrum 128 (zakladnich 48KB plus jedna dalsi pametova stranka 16KB). Takze velka cast her dokazala hrat "AY" hudbu. Uz nevim proc, ale plno her s hudbou pro AY nedetekovalo pritomnost AY, ale strankovani pamenti u ZX Spectrum 128. Pokud se strankovat dalo, poustely AY hudbu, pokud nedalo, hraly pres repracek. A navic tu hudebni rutinu zcela bezne ukladaly do jine pametove stranky...
Tak asi to bylo proto, že u ne128 ZX Spectra se jaksi přítomnost AY nepředpokládala, takže test stránkuje/nestránkuje byl dostatečný a často na něj byly navázány i další speciality pro 128. K tomu, že se hudba dávala do jiné stránky byl často dobrý důvod - plná základní 48K paměť nebo velmi efektivní přehrávací rutina pod přerušením, která kromě toho, že spouštěla hudbu, dělala i jiné pravidelné věci. Přerušovací rutinka pak prostě natvrdo stránkovala a po vykonání přehrávací rutinky ve stránce se přeplo do základní stránky přímo z té stránky a pokračovalo se činností společnou i pro 48K.
Jinak hodně her hrálo na AY i na 48K.
Hej, Alfika som si postavil aj ja :-) Splnil sa mi detsky sen, mat stavebnicu Merkur. Myslim, že disketovka bola drahšia ako Didaktik. Ale mal som ju doma, požičal mi ju vtedy spolužiak (lebo on si kupil 386ku) :-) Mala čarovné tlačítko SNAP...
Řekl bych, že mít tu komunisty o 5 let déle, tak by se dala koupit i disketovka postavená z Merkuru ;-) Já bych si ji rozhodně koupil, stejně jako Alfiho (z toho jsem si udělal pomocí fototranzistoru místo pisátka i scanner ;-)
Druhá banka měla tu geniální vlastnost že přežila i reset... naprosto fantastická věc pro ladění assembleru, kdy se po pádu prostě jen přeplo na druhou banku ve který bylo neporušené vývojové prostředí (Prometheus :-D) a jelo se dál ;)
Ja mel casto v tech ostatnich bankach RAMdisk. Dokonce jsem na to mel i svuj vlastni OS jehoz minimalni jadro bylo v 256B printer bufferu a zbytek se podle potreby vzdy dotahoval prave z ramdisku a umistoval do volne pameti - prikazy se zadavaly v editoru Basicu s prefixem '*'. Moc se mne to libilo :-) Napsal a odladil jsem na takovem stroji komplet celou diplomku - software vcetne popisu, manualu, standardnich diplomkovych kecu atd... Na jednom Spectru jsem psal a pres 5 (4 bity + zem) dratu bylo pripojeno druhe, ktere v dobe nez byl hotovy hardware diplonky simulovalo vyvijene zarizeni - v tom se pochopitelne take mohutne strankovalo.
Aby se mne ta diplomka dobre psala, jeste pred tim jsem si upravil jeden textovy editor :-). To uz dnesni standardni mlady javabastlic nemuze pochopit...
No ešte sa rozplačem :) Ja som mal Mko, ale nemal som na disketovú mechaniku, tak som zepšil návrh nejakej prídavnej pamäte 2KB a vyrobil som si myslím 8KB modul, aj s prerušovacím tlačítkom a ledkou. Do toho som napísal komplet disasembler (ten som čiastočne vybrakoval z nejakého hotového disasembleru, vtedy sa licencie moc neriešili) a samozrejme aj "SNAPSHOT" funkciu, ktorá nahrala komplet pamäť na magentofón, čím som získal slávnu funkciu disketovej mechaniky a mohol som si ukladať rozohraté hry, aj keď dosť dlho to trvalo :) Mko už nemám, ale ten modul ešte mám doma, aj keď neviem či funkčný, meď už je čiastočne zoxidovaná :( Ktovie či by som ešte vôbec niekde našiel softvér k nemu :(
To reseni se me libi. Jinak napriklad na Atarku byl editor Cheops Writer, kterej daval +- stejnej vystup jako slavna T602 (taky se dal opatchovat na podporu RAMDisku, celkem jednoduse, protoze Atarko melo v OS podporu pro pojmenovana zarizeni).
Taky jsem par lidem rikal, ze tento vystup je ze "skutecneho ATecka" s T602, i kdyz ve skutecnosti to byl Cheops Writer na Atarku s cartridgi a kazetakem :-)
Pro ucel psani diplomky jsem tenkrat prekopal editor Twriter. Uzivatele Sinclairu si na nej mozna pamatuji, byl kompatibilni se slavnym Taswordem, ktery ma zaznam i na Wikipedii. Jeste jsem zapomel dodat jednu vec - na gumaku se psalo prece jen pomalu, tak jsem jeste pred zahajenim praci musel pripojit klavesnici vykuchanou z vyhoreleho Sharpa MZ-800. To jsem realizoval stinovou ROM a samozrejme pres univerzalni interfejs, kde jsem mel 2x8255. Jenze desku se stinovou ROM se mne nikdy nepodarilo rozchodit, tak jsem ovladac klavesnice musel z microdrivu vzdy natahovat do RAM. Dodnes me ten debakl se stinovou ROM strasi, tu desticku mam porad na chalupe, obcas ji vezmu do ruky a po 20 letech premyslim, kde mohla byt ta zahada, ale zacit to zkoumat jsem liny...Treba se jednou dokopu k tomu, ze to vyresim - dejme tomu po 40 letech :-))
Nedavno jsem narazil na zajimavy emulator nejen Sharpa MZ-800. V tabulce na strance http://www.sharpmz.org/mfranzenemu_01.htm je zminka o jeho japonskem braskovi MZ-1500, jehoz emulace zahrnuje 2xPSG. U nas se snad stereo rozsireni nedelalo (znalci me kdyztak opravi, ale nekterych uz jsem se na to ptal). MZ-1500 ho zrejme nemel v zakladni vybave, jinak by se o tom vedelo. Vygooglit se mi nic ze zrejmych jazykovych duvodu nic nepodarilo.
Ja som v druhej banke mal turbo nahrávanie z magnetofónu, + nejaký kód na inicializáciu a prekopírovanie do prvej. Takže po resete som dal CLEAR, OUT, PRINT USR, celé sa to zinicializovalo a mohol som nahrávať rýchlosťou 9600 b/s. (Po čase som od toho upustil, lebo turbo záznamy pomerne rýchlo degradovali, podstatne rýchlejšie ako normálne).
Na Didaktiku Gama slo hafo her s AY puvodne urceny pro 128k. 128k Spectrum melo klasicky stejnou 48k pamet a potom 5 stranek po 16k. Strankovani slo od adresy 49152 po 65535. Didaktik Gama mel ale jednu 32k stranku od 32768 - 65535. Aby na Didaktiku slo emulovat strankovani Spektra 128, bylo nutne na Didaktiku od adresy 32768 do 49152 okopirovat kod z jedne banky do druhe, aby pri preklopeni do druhe banky program pokracoval na stejnem miste, pokud slo o spodni adresy pod 49152. V programu se prepsaly cisla OUTu, protoze banky na 128k Spectru mely jiny cisla a pokud to byla hra, ktera vyuzivala pouze 1 banku, coz melo hodne her prave jen kuli hudbe pro AY, tak to slapalo. Predelal jsem takhle desitky her. Jako kdyby to bylo vcera :))))