Jak probíhá běžný den v CertiConu?
Nuda to rozhodně není – objektově psaný kód v C++, testování přímo na řídicí jednotce, simulace v počítači, každodenní spolupráce s kolegy po celém světě.
Vývoj softwaru v automotive je hodně specifický. Vyvíjí se v C++ ve Visual Studiu, verzuje v Gitu a skriptuje v Pythonu, k tomu se navíc používá spoustu specializovaných nástrojů pro kalibraci softwaru, měření dat z řídicí jednotky za běhu, analýzu CAN sběrnice a spoustu dalších.
Pracuje se i s reálným hardwarem, jako jsou řídicí jednotky a periferie SIL, HIL.
Čím se vyznačuje typická řídicí jednotka?
-
Je extrémně odolná vůči otřesům a teplotním výkyvům,
-
tvoří ji 1–3jádrový procesor,
-
má FLASH paměť v řádu MB,
-
i fyzickou EEPROM paměť,
-
RAM má stovky KB, maximálně jednotky MB,
-
skládá se z analogových vstupů a výstupů,
-
má několik CAN adaptérů a
-
obsahuje teplotní a akcelerační senzor.
Kolegové z Ostravy řeší, jak zabezpečit komunikaci mezi dvěma jádry tříjádrového mikroprocesoru, na kterém výsledný software běží. Řešíme jeden z prvních projektů zákazníka, na kterém se používá vícejádrový mikroprocesor a zároveň není vyžíván basic software postavený na AUTOSARu.
Nyní pracujeme na dalším projektu, který bude spočívat v integraci ovladače pro podporu kyberzabezpečení této řídicí jednotky. Kyberbezpečnost je dnes v oblasti automotive velkým tématem, a to především v oblasti komerčních vozidel.
Na oddělení diagnostické části musí kolegové pro podporu kyberbezpečnosti naimplementovat diagnostiku. Přes tu lze mimo jiné vyčíst spoustu zajímavých statistických dat o provozu daného autobusu či tahače. Například průměrný výkon dodávaný elektromotory či jak dlouho stál uživatel na brzdě.
Samotný sběr a ukládání statistických dat implementuje další tým. Ten se stará i o konfiguraci většiny nových CAN zpráv a signálů, které musí software podporovat. Jedná se o několik set signálů pro komponentu, která se stará o tzv. chytrý energetický management ve vozidle. Tahač, který pohání energie z baterií, dokáže nemálo energie ušetřit například vypínáním aktuálně nepotřebných komponent.
Testerský tým spravuje testy, které zaručují, že všechny důležité signály protékají softwarem tak, jak mají včetně zprostředkování komunikace pro CAN sběrnici.
Nedávno jsme implementovali důležitou funkci hlídání ID aktuátorů připojených k řídicí jednotce. Aktuátory (elektromotůrky) realizují proces řazení převodovky zapojené v systému elektrického pohonu. Ano, i v elektricky poháněném autobuse či tahači lze najít automatickou převodovku.
Ke své každodenní práci využíváme i debugger s připojenou řídicí jednotkou. Ten umožňuje krokovat kód v řídicí jednotce, tedy přesněji v jejím mikroprocesoru, za běhu a nahlížet na stav registrů.
Na finálním softwaru pohonné jednotky elektroautobusu či tahače se samozřejmě podílí ještě daleko širší tým lidí jak z CertiConu, tak ze strany zákazníka.
„Velkou radost nám dělají hmatatelné výsledky. Když v budoucnu pojedete elektrobusem třeba z práce domů, je velká pravděpodobnost, že část jeho softwaru vznikala právě českém v CertiConu. “ dodává s úsměvem Tomáš Mól, manažer oddělení.