Jak programátor na volné noze řeší finance? Má šanci získat hypotéku?

Autor: Pexels.com
Práce programátora na volné noze přináší značnou svobodu, flexibilitu a možnost pracovat na projektech, které vás baví a naplňují. Zároveň s sebou nese celou řadu výzev, s nimiž je třeba počítat. Zjistěte, co je k freelancingu potřeba a na jaká rizika se dopředu připravit.
18. 3. 2025
pr článek

Sdílet

Živnost je základ

Pokud chcete pracovat sami na sebe, tedy podnikat, musíte si v první řadě založit živnost. Naštěstí je u nás celý proces poměrně jednoduchý. Než vyrazíte na živnostenský úřad, připravte se na to, že na vás čekají nové povinností jako platby daní, sociálního a zdravotního pojištění a evidence příjmů a případně i výdajů.

Co se týče fakturace, na začátku si pravděpodobně vystačíte s jednoduchým účetním programem, kde si budete evidovat příjmy a vystavovat faktury. Pokud si něčím nejste jistí, nebojte se obrátit na odborníky. Konzultace s dobrým účetním či daňovým poradcem vás sice bude něco stát, ale v budoucnu vám ušetří nejen nervy, ale pravděpodobně peníze.

Podnikatel není zaměstnanec

Druhým velkým a nesnadným úkolem je nastavení odpovídajících cen vašich služeb. Přestože je práce programátora žádaná, je nutné najít rovnováhu mezi stávající poptávkou a sebekritickým ohodnocením vašich znalostí a schopností.

Nezapomínejte také, že jako freelancer přijdete o veškeré benefity zaměstnance, mezi něž patří dovolená, nemocenská, důchodové spoření či placené volno pouze ve vaší režii. To vše je třeba v ceně zohlednit.

Začínající freelanceři v IT obvykle začínají okolo částky 500 Kč za hodinu, zatímco zkušení profesionálové se nebojí říct až o 3 000 Kč a více za hodinu.

Mějte finance pod kontrolou

Další na řadu přichází finanční výzvy, včetně nepravidelnosti a nestability příjmů. Měsíce s vysokými výdělky mohou střídat s obdobími bez zakázek a tedy i zisku. Proto je důležité naučit se plánovat finance, vytvářet rezervy a také rozumně investovat.

Prvním krokem je oddělení pracovních financí od těch osobních. Ideální je mít samostatný bankovní účet pro podnikání, což vám výrazně usnadní evidenci příjmů a výdajů. Navíc díky tomu získáte lepší přehled o tom, kolik skutečně vyděláváte a utrácíte za svou práci.

Portál Ušetřeno.cz uvádí hned dva způsoby, jak toho dosáhnout. V první řadě si můžete založit dva běžné účty, jeden vést jako podnikatelský a druhý jako osobní. Tuto možnost nabízí například Air Bank, kde si více účtů založíte na pár kliků přímo v aplikaci.

Nebo si pro podnikatelské účely můžete sjednat bankovní účet určený čistě k podnikání. Některé banky k nim nabízí benefity, jako jsou hromadné platby, evidence příjmů a výdajů či přímé propojení s účetními programy.

Dobrou volbou pro podnikatele je spořicí účet, na kterém si budete tvořit dostatečnou finanční rezervu na horší časy. V průběhu roku můžete totiž narazit na období, kdy se vaše příjmy propadnou. Pro klid v duši si naspořte alespoň takovou částku, která pokryje 3 až 6 vašich měsíčních výdajů.

TIP od expertky na finance Petry Velikové: “Dopředu si spočítejte, jak vysoké daně budete muset odvést včetně plateb sociálního a zdravotního pojištění. Pokud si nevytvoříte rezervu, mohou vás při podávání daňového přiznání nepříjemně překvapit nedoplatky v řádu desítek tisíc korun.”

Freelancing vs. hypotéka – jak ji získat?

Pro osoby pracující na volné noze je sjednání hypotéky vždy složitější než pro zaměstnance. Banky toti vnímají OSVČ kvůli nestabilním příjmům jako rizikové. Naštěstí existují způsoby, jak svou šanci na sjednání výhodné hypotéky můžete zvýšit.

Podle Partners Banky největší problém představuje takzvaná paušální daň. Ve zkratce se jedná o zjednodušený daňový režim, kdy každý měsíc platíte fixní částku zahrnující daň, sociální i zdravotní pojištění. Pokud ji využíváte, nemusíte podávat daňové přiznání.

Administrativa je sice jednodušší, ale pro banky je obtížné vyhodnotit vaše skutečné příjmy. Lepší volbou je podávat klasické daňové přiznání, v němž uvádíte reálné výdaje. Nemusíte ani evidovat všechny náklady, pokud využijete paušální výdaje. Ty sice příjmy trochu zkreslují, ale stále máte dokument, s jehož pomocí bance doložíte své příjmy.

Hypotéku by měl OSVČ řešit dva roky dopředu

Podnikatel by měl o hypotéce přemýšlet dopředu a začít ji řešit alespoň dva roky před plánovaným sjednáním hypotéky ne-li dříve. Vhodné je obrátit se na zkušeného finančního poradce, který vám doporučí nejlepší možné řešení.

Zajímavým řešením může být takzvaná obratová hypotéka, kterou nabízí například ČSOB. V tomto případě banku nezajímá čistý zisk, nýbrž roční obrat. Na základě toho banka stanoví čistý roční příjem jako určité procento z ročního obratu, obvykle mezi 15 až 20 %. Tento přístup se však vyplatí pouze programátorům a dalším “volnonožcům” s ročními příjmy v řádu milionů korun.