Hlavní navigace

Mobilní aplikace pro CZC.cz? Rozhodně nic triviálního, říká vývojář

Přehlednost, chytré našeptávání či navigace k nejbližší pobočce. To jsou hlavní plusy mobilní aplikace internetového obchodu CZC.cz. Cesta k jejímu vydání byla dlouhá ale poučná.
9. 1. 2013

Sdílet

Mnoho zákazníků nakupuje na internetu pomocí mobilu či tabletu a klasické webové rozhraní se pro tyto účely nehodí. Aplikace CZC.cz, která vyšla v listopadu, proto nabízí stejně pohodlné vyhledávání jako web a v našeptávání dokonce webovou verzi obchodu předčí. Vývoj však nebyl jednoduchý. Nejnáročnější bylo testování. Operační systém Android je totiž velmi otevřený a bylo třeba vyzkoušet aplikaci na různých zařízeních s různými verzemi operačního systému, vysvětluje vývojář CZC.cz Tomáš Černý.

Jak dlouho trval vývoj a příprava aplikace?

Celkem to byly skoro čtyři měsíce, ale tím nemám na mysli jen samotný vývoj. Museli jsme například připravit i rozhraní konektoru na naší straně s několika úpravami webu. Samotný vývoj trval necelé dva měsíce.

Co bylo na celé práci nejtěžší či časově nejnáročnější?

Nejtěžší bylo ladění posledních detailů. To bylo zdlouhavé, protože jsme chtěli mít v době zveřejnění plně nativní aplikaci. V této fázi byly funkce už kompletní, ale museli jsme takzvaně vychytat spoustu drobných chyb a nedotažených věcí. Několikrát se nám stalo, že i když už vše vypadalo na finální verzi, napadlo nás něco, co by podle nás kvalitní mobilní aplikaci chybět nemělo.

Jaké zajímavé funkce tedy aplikace nabízí?

Kromě rychlého a pohodlného procházení katalogu e-shopu umožňuje například rozpoznání hlasu, výpis zboží je možné filtrovat podle technických parametrů a dostupné jsou i galerie obrázků ve vysokém rozlišení. Zákazníkům je k dispozici seznam všech kamenných poboček CZC.cz a aplikace umožňuje spustit navigaci k nejbližší z nich. Samotné našeptávání dokonce předčí klasickou verzi našeho obchodu. Kromě produktů zobrazuje i výpisy v katalogu a fulltextové vyhledávání.

Kolik lidí se na projektu podílelo? 

Jejich počet se měnil v průběhu vývoje aplikace. Dohromady to mohlo být sedm nebo osm lidí.

Hodnotíte tvorbu aplikace jako jednoduchou práci?

I přes to, že aplikace je značně zjednodušená, vývoj určitě jednoduchý nebyl. Samotná specifikace rozhraní, jeho implementace a následné úpravy zabraly spoustu času. Stejně tak testování aplikace, ladění uživatelského rozhraní či odezvy aplikace se ukázaly jako podstatné a rozhodně ne triviální úkoly.

Vydáním aplikace tedy tato nesnadná práce skončila? 

Spuštěním rozhodně vývoj nekončí. Pokaždé se dá něco vylepšit. Od vydání aplikace jsme například odstranili omezení, které znemožňovalo instalaci na zařízení bez telefonního modulu – tedy na většinu tabletů. Nyní už to není problém.

Co na aplikaci říkají zákazníci CZC.cz?

Obecně si ji pochvalují. Oceňují rychlost, přehlednost a jednoduchost. Samozřejmě se setkáváme i s výtkami. Lidem vadí například chybějící provázání se zákaznickým účtem, který u nás mnoho zákazníků využívá. Samozřejmě tuto funkcionalitu se budeme snažit co nejdříve doplnit.

Kde jste hledali inspiraci nebo rady, jak na mobilní aplikaci?

Od začátku jsme věděli, co chceme a o jaké technologie se zajímáme. Věděli jsme tedy koho oslovit, aby se jednalo o kvalitního partnera se zkušenostmi. Společně jsme pak samozřejmě vycházeli z podobných aplikací českých i zahraničních prodejců.

Jak vám tato zkušenost pomůže v případném vývoji aplikace CZC.cz pro jiné operační systémy?

Některé fáze budou díky tomu snazší. Například rozhraní se dá s drobnými úpravami využít i pro ostatní platformy. Každý operační systém ale má svá specifika. Ať už se jedná o funkce a chování, které uživatelé očekávají nebo o obecné možnosti platformy. V současnosti ale chceme věnovat veškerý čas a finance vylepšování verze pro Android.