Hlavní navigace

Přístupný web přiláká nové zákazníky. Jak na něj?

Mít přístupný web se vyplatí. Ulehčí cestu na vaše stránky handicapovaným, ale třeba i seniorům a uživatelům mobilních zařízení. Zjistěte, jak je na tom váš web.
15. 10. 2019

Sdílet

Internet ulehčuje handicapovaným lidem život v mnoha směrech. Nevidomí už například nemusí chodit do supermarketů v doprovodu asistentů, ale jednoduše zboží objednají z internetového e-shopu. Co když je ale webová stránka nepřístupná pro asistivní technologie, které handicapovaným pomáhají web prohlížet? Uživatelé s omezením dají jednoduše přednost webům, které jsou přístupné. Ujistěte se, že neztrácíte zákazníky kvůli nesmyslným překážkám na webu, o kterých ani nemusíte vědět, a buďte o krok napřed před konkurencí.

Proč chtít přístupný web

Řada firem už si uvědomila, že mít přístupný web se vyplatí. Přístupné stránce totiž dají ve vysoce konkurenčním prostředí přednost nejen handicapovaní uživatelé asistivních technologií, ale třeba i senioři nebo uživatelé mobilních zařízení, pro které je přístupný web přehlednější a snáze ovladatelný. A to už není žádný zanedbatelný počet uživatelů. Pro ilustraci: nevidomých žije v Česku kolem 80 tisíc a počet seniorů se blíží 2,5 milionům.

V Master Internet audity provádí nevidomý programátor Roman Kabelka. „Zájem o audity se stále zvyšuje. Nedávno jsme spolupracovali s internetovým supermarketem Rohlík.cz, testujeme i weby některých bank a dalších společností,” říká Kabelka, který se přístupnosti profesně věnuje už dvanáct let.

O testování přístupnosti webu mají zájem i instituce státní správy a samosprávy, pro které jsou od roku 2008 přístupné stránky dokonce povinné. Nový zákon z letošního roku navíc ohlásil kontroly z Ministerstva vnitra, které dodržování této povinnosti budou hlídat a začnou probíhat už v lednu 2020.

Jak získat přístupný web

Samozřejmě nejlepší variantou je vystavět od základů web, který pravidla přístupnosti bere na vědomí. Ne vždy je to ale možné. Pokud chcete zpřístupnit stávající web, obraťte se na auditory přístupnosti, kteří stránky otestují a navrhnou změny.

Audity přístupnosti provádí v Masteru přední čeští odborníci. Garant auditů Radek Pavlíček z Masarykovy univerzity je dlouhodobým propagátorem přístupnosti, píše blog POSLEPU.cz a je členem odborných hodnotících komisí. Spolupracuje s nevidomým programátorem Romanem Kabelkou, který kombinuje pohled vývojáře s pohledem uživatele asistivních technologií.

Zájemcům nabízíme základní posouzení webu zdarma. „Většinu zásadních chyb jsme schopní odhalit na první pohled a dokážeme zákazníkovi říct, které oblasti bude potřeba změnit,“ vysvětluje Radek Pavlíček. Pokud se ale společnost chce přesvědčit o reálném stavu přístupnosti, je nutné investovat do kompletního auditu přístupnosti. Během něj se otestují základní šablony webu nebo scénáře, ke kterým na webu dochází.

Výsledkem auditu přístupnosti je obsáhlé doporučení, co a jak na webu změnit. S tímto dokumentem pak stačí přijít za vývojářem webu, který změny zakomponuje. Tím, ale cesta za přístupností nekončí. Naopak, je nutné na přístupnost webu dbát i nadále při vytváření obsahu webu. „Jedna věc je samotná kostra webu, druhou věcí je obsah. Je dobré proškolit zaměstnance, kteří obsah plní do redakčního systému, jak postupovat,” upozorňuje Kabelka.