Hlavní navigace

Seriál Reason: programovací jazyk nejen pro webové aplikace

Oficiální stránka jazyka popisuje Reason jako ECMAScript 2030, ale bez historického balastu. Facebook vzal poměrně starý a ozkoušený jazyk OCaml a vytvořil pro něj JavaScriptovou syntax. To znamená, že kořeny mnoha výhod a nevýhod Reasonu sahají k OCamlu.

Úvod do jazyka Reason: reference a generalizace

Na závěr našeho seriálu si řekneme o referencích, o automatické generalizaci a o omezeních automatické generalizace. Článek je zakončen seznamem zdrojů, kde lze vyčíst další informace o Reasonu.

Doba čtení: 3 minuty

Úvod do jazyka Reason: polymorfní varianty a objekty

Dnes si ukážeme alternativy ke standardním variantám a záznamům, které podporují řádkový polymorfismus. Bude se jednat o typy, které není třeba explicitně definovat, a přesto lze vytvářet jejich hodnoty.

Doba čtení: 7 minut

Úvod do jazyka Reason: funktory

V dnešním díle se budeme zabývat funktory, jejichž pochopení nám umožní používat další datové struktury ze standardní knihovny. Tento díl rovněž ukazuje, jak implementovat vlastní datovou strukturu.

6. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Úvod do jazyka Reason: moduly

Systém modulů v Reasonu je velice mocný nástroj. Dnes se naučíme základy práce s moduly. Ukážeme si, jak definovat modul, jak skrýt části modulu před jeho uživateli a co to jsou abstraktní a privátní typy.

Doba čtení: 4 minuty

Úvod do jazyka Reason: tail rekurze

Dnes se opět budeme zabývat rekurzí. Řeč bude o psaní rekurzivních funkcí, jenž potřebují pouze konstantní prostor na zásobníku volání. Vyhneme se tak jeho přeplnění při práci s rozsáhlými strukturami.

20. 2. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Úvod do jazyka Reason: rekurze

Na začátku dnešního článku se naučíme psát rekurzivní funkce. Poté si ukážeme, jak lze v Reasonu reprezentovat seznamy čísel a jak s těmito seznamy pracovat pomocí rekurzivních funkcí.

Doba čtení: 4 minuty

Úvod do jazyka Reason: varianty, pattern matching a ošetřování chyb

Dnes si ukážeme, jak Reason zobecnil výčtový typ známý například z C++ nebo Javy a jak s tím souvisí pattern matching. Zobecněné výčtové typy i pattern matching využijeme při ošetřování chybových stavů.

Doba čtení: 7 minut

Reason: N-tice, záznamy a úvod do pattern matchingu

Dnešní díl bude o stavových komponentách v Reactu. Abychom takové komponenty mohli programovat, naučíme se napřed používat n-tice a záznamy v Reasonu. Kromě toho si zlehka představíme jeden z trumfů Reasonu – pattern matching.

Doba čtení: 9 minut

Úvod do jazyka Reason: proměnné a funkce

Základními stavebními kameny programů v Reasonu jsou proměnné a funkce. Proto náš úvod do jazyka začneme právě jimi. Dále zodpovíme otázku, zda stačí, když programovací jazyk podporuje pouze funkce s jedním parametrem.

Doba čtení: 4 minuty

Reason: programovací jazyk od Facebooku nejen pro webové aplikace

V tomto článku si představíme programovací jazyk od Facebooku, Reason. Řekneme si, jak se liší od populárních programovacích jazyků, v jakých situacích exceluje a kdy je naopak vhodné použít jiný jazyk.

Doba čtení: 5 minut