Koukám, kolik lidí neumí číst grafy, ale obviňuje za to redakci. Hlavně, že jedním šmahem nadáváte na politiky. A pivečko jste si k tomu náhodou ještě neotevřeli?
Grafy jsou naprosto v pořádku. Reakce jsou typickým příklad výsledků českého (a československého) školství od komunistů po současnost. Neučí pracovat s informacemi, ale konzumovat a reprodukovat informace. Bez přemýšlení.
Josef K. (profesor matematiky a fyziky na soukromém gymnáziu).
Tak nejdřív machrujete, že ostatní neumí číst grafy a pak říkáte, že názorně něco zobrazují. Což je ovšem zjevný spor, protože názorný sloupcový graf by měl dávat smysl i bez škály. To je celý důvod jeho existence. Pokud však volíte počátek různý od nuly, tak dosáhnete libovolného tvaru a tedy je to cokoliv, jen ne názorný.
Zkrátka
"názorně ukazují, kam až pokračuje výkon 32bitového buildu" zde zjistíte právě a jen tehdy, pokud se podíváte na obě hodnoty. To je prosím pěkně ekvivalence, grafika tam žádnou informaci nenese.
Trochu mě děsí, že to musím vysvětlovat učiteli matematiky (žádný z učitelů našeho gymplu profesuru neměl), ale vzhledem k tomu, jak často doučuju absolventy našeho středního školství mě to nepřekvapuje.
Názorně a vizuální pomůcka? Vždyť ten graf může vypadat úplně libovolně, může se vlevo krčit neznatelný "sloupeček" 32 bitů a 64 bitů být přes celý graf, mohou být oba "sloupce" prakticky stejně dlouhé, a cokoli mezi tím. Stačí jen vhodně zvolit počátek a měřítko. Co je na tom názorného a vizuálního, když jediný způsob, jak se něco dozvědět, je přečíst ta dvě čísla, a na celý graf zapomenout?
Graf s nenulovým počátkem má význam tehdy, když chci porovnávat změnu variability, nebo-li mne zajímá druhá derivace. Pokud ale porovnávám absolutní hodnoty, vždy je důležité vědět, jaký je poměr rozdílu vzhledem k celku - takže smysl dává jedině graf začínající v nule.
Raději neuč. Tohle je klasická ukázka z "Jak lhát statistikou".
Když v takovémhle případě chceš nezačínat na nule nebo vynechat kus osy, tak naznačíš nějak takto:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Y-axis_break.svg
Tady najdeš dost materiálů k samostudiu: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Misleading_graph
Pardon, vypadla ještě jedna možnost, jak to znázornit: http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Bar_graph_break.svg
Josef K. (profesor matematiky a fyziky na soukromém gymnáziu).
No nazdar, to jsme to v tom školství dopadli... Mám tady ještě několik prezentačních "rad" jako inspiraci, pane "profesore"
1/ Metoda "Konkurence dopadla hůře"
2/ Metoda "Výběr správného období" - optimální je, když trend u konkurence je ve vybraném období horší, než u nás
3) Metoda "Absolutně se to nezdá, ale relativně jsme nejlepší (a naopak)"
4) Metoda "Dlouhodobé trendy" - už jsme ve sračkách jen po prsa, ne až po krk => dlouhodobý pozitivní trend
5) Metoda "Výběr správných dat" - upozorníme na několik výjimečně dobrých výsledku, zbylou většinu těch katastrofálních zamlčíme